StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetOPASNOST NA NOGOSTUPU|

Romobilisti jure li jure, a zakon ih tretira kao pješake

Piše Ahmet Kalajdžić
5. rujna 2020. - 09:53
Policija za sada tolerira vožnju pješačkim zionama, ali tvrde kako je brzinu kretanja nužno ograničitiBožo Radić/CROPIX
Dok se vozilo UBER-a spuštalo od Vatrogasaca prema Gradu, iznenada je, brzo i nečujno, iz smjera Ploča na dio njegove kolničke trake izletjela djevojka s e- romobilom. Taksist je uspio zakočiti, a djevojka u zadnji trenutak skrenuti udesno i produžiti vožnju ka žičari.

Takva "izlijetanja", kao i činjenica da na kolniku između Pila i Boninova moraju pretjecati elektro- romobile, samo su neke od situacija o kojima ovog ljeta pričaju vozači s dubrovačkih ulica. A pješaci govore o scenama sa Straduna, gdje i danju i noću jure romobili i prijete sudarom s pješacima, osobito djecom i starijim sugrađanima. Mnogi tvrde kako se zbog e- romobila više ne može normalno hoditi ni šetnicom uvale Lapad, pa se pitaju što čini policija.
 

Po zakonu nisu vozilo


- Zakon o sigurnosti prometa na cestama definira pojam vozila, ali ne i status elektro romobila i sličnih vozila. Isti Zakon propisuje da je na kolniku zabranjeno igranje, vožnja dječjim biciklom, romobilom i koturaljkama, iz čega proizlazi da se romobilom nije dozvoljeno kretati po kolniku. Kako prema Zakonu e- romobil nije vozilo, onaj tko njime upravlja formalno se smatra pješakom, može se kretati samo površinama za kretanje pješaka i pridržavati pravila o kretanju pješaka - ističe glasnogovornica PU dubrovačko- neretvanske Andrijana Biskup. Njezin kolega Denis Pavela iz udruge Sigurnost u prometu kaže:

image
E-romobil sve više koriste i nautičari, kad su u marini ili negdje drugo na kopnu
Božo Radić/CROPIX


-Kao novo pomoćno sredstvo e- romobili mogu pomoći smanjenju prometnih gužvi, ali je poseban aspekt sigurnost i moramo brzo reagirati jer će, prije ili kasnije, netko poginuti! Opasnost su za pješake i one koji ih voze, tim više što sve više roditelja kupuje djeci baš njih. Zakon nema posebnu kategoriju za vozila kao romobili, električni monocikli ili segwayi. Dakle, ako ih voze kolnikom, vozači e- romobila krše zakon koji prekršiteljima propisuje novčanu kaznu od 300 kuna.

Za romobiliste nema obveze nošenja zaštitnih kaciga i reflektirajućih prsluka, niti je određeno ograničenje brzine kretanja iako svojim vozilima dostižu i 40 km/h. Tako, koristeći rupu u zakonu, e-romobili postaju nova pošast i na našim ulicama. Prometni stručnjaci ukazuju na nužne izmjene zakona, ograničavanje brzine u pješačkim zonama i vožnju isključivo stazama za bicikle. Međutim, Ustavni sud RH je romobile svrstao u pomoćna pješačka sredstva te vozači moraju voziti po nogostupu, ali nemaju obvezu vozačkog ispita, nošenja kacige i reflektirajućeg prsluka. Unatoč postizanju velikih brzina, zakon ih obvezuje samo na "primjerenu brzinu koja ne ometa sudionike na javnim mjestima”. U Francuskoj i Njemačkoj vozač mora imati najmanje 14 godina, ne smije voziti brže od 20 km/h ni sa slušalicama u ušima, a romobili moraju imati ispravna svjetla i trube. Francuzi su propisali kazne od 135 eura, Austrijanci posebno paze na način parkiranja romobila koji, ako ih neoprezni vozači prislone uz zid, često oštećuju fasade zgrada.
 

Problem parkiranja


Zbog e- romobila je u ostalim hrvatskim gradovima sve više sudara i ozljeda. Po zakonitosti velikih brojeva, samo je pitanje vremena kada će doći do tragičnog ishoda. Romobile su posebno zdušno prihvatili otočani:

image
Božo Radić/CROPIX


- Odlučio sam se na e- romobil jer Jadrolinija nije odustala od naplate prijevoza za Elafite. Točno je, 10 kuna nije mnogo, ali svakog dana to platiti dva puta nije baš malo. Osobno nosim kacigu, a kad trebam na brod, romobil samo sklopim kao kufer i sve je OK. Inače, trotoari su nam obnovljeni i relativno dobri, a imaju i kose rubnike na dijelu uz zebre, kako bi i sugrađani- invalidi mogli lakše prometovati. To nam mnogo pomaže, a policija nas zaustavlja samo ako vozimo po Stradunu. Najveći nam je problem gdje ostaviti romobil jer ih je relativno lako ukrasti, a tu su i česte uzbrdice te se svako malo moramo spustiti i nastaviti pješke- priča otočanin koji je primoran kršiti zakon i brojne pješake izbjegavati vožnjom - po kolniku.

Vožnja uz kapljicu


Ukazujući na nedorečenost zakona, prometni stručnjaci navode bizarnosti kao što su činjenica da kod smanjene vidljivosti noću i danju bicikli moraju, ali ne i romobili imati upaljena svjetla, a zvuči za "vjerovali ili ne" da e- romobilisti mogu u vožnji koristiti mobitel, odnosno pisati poruke i snimati selfije i u situaciji kad prelaze preko zebre. Stručnjaci tvrde: pritom čak ne moraju ni sići s romobila koji po zakonu nije vozilo, a romobilisti su zapravo- pješaci. Ili, nogometnim riječnikom: oni su kao sudac u nogometu: zrak! E- romobilom mogu upravljati mala djeca pa i psihički bolesnici, a mnogi tumače kako nije problem ni ako su alkoholizirani ili pod utjecajem droge jer ih zakon ne tretira kao vozače!
 
23. svibanj 2024 19:53