StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetTragedija na Korčuli

Prometni stručnjak ne smatra da bi vezivanje nužno spasilo život svim stradalim mladićima, ali nećete vjerovati pri kojoj već brzini možete poginuti ako se ne vežete...

Piše PSD
3. siječnja 2022. - 15:42

Prometni stručnjak Željko Marušić na svom Autoportalu već je detaljno analizirao uzroke tragične nesreće na Korčuli u kojoj su tri mladića izgubila život.  Nijedan od njih nije bio vezan sigurnosnim pojasom, donosi Slobodna Dalmacija.

U svojoj analizi Marušić, međutim, u ovom slučaju ne apostrofira nevezivanje kao ključni element pogibije i nije siguran da bi čak i vezani – rekao nam je u kratkom razgovoru – ostali na životu. "Moguće je da ne bi svi poginuli, ali to ne mogu decidirano reći, ali sigurno bi bilo mrtvih", kaže on i obrazlaže: "Najgori mogući sraz je kad udarite bočno ili polubočno u stablo ili stup, k tome brzinom od oko 120 km/h."

image
Stablo koje je, u kombinaciji s nizom drugih pogubnih okolnosti, došlo glave trojici mladića na Korčuli
Bozo Radić/Cropix

Bez obzira na mogući ishod, i ova nesreća ukazala je ponovno na problem da se kod nas mnogi, naročito mladi vozači, u automobilima ne vezuju. 

Savršena simulacija

Iz statističkih podataka vidljivo je da su neiskusni vozači poput 19-godišnjaka na Korčuli – koji još nije bio podigao ni vozačku dozvolu, već je imao potvrdu o tek položenom vozačkom ispitu – često skloni rizičnom ponašanju u prometu.

Zbog toga je svojedobno u nas provedena akcija KLIK kojoj je cilj bilo stjecanje znanja o sigurnosnim mjerama i radnjama prije i tijekom upravljanja ili prevoženja vozilom, kao i razvoj vještina odgovornog i sigurnog ponašanja u prometu. U sklopu programa kroz nastavni sat stručnjaci HAK-a srednjoškolcima su obrazložili teorijske aspekte i dokaze neophodnog korištenja sigurnosnog pojasa u vožnji za vozača i ostale putnike u vozilu. Osim toga, učenici su mogli isprobati i tzv. pijane naočale koje simuliraju pijanstvo ili stanje pod utjecajem droge.

image
Željko Marušić
Duje Klarić/Cropix

Nakon teorijskog dijela instruktori autoškola su na simulatoru prevrtanja prezentirali posljedice prometne nezgode u kontroliranim uvjetima, naročito prevrtanje vozila bez posljedica za vozača i suvozača uz obavezno korištenje sigurnosnog pojasa, da bi zorno i uvejrljivo dočarali zašto je vezivanje u najvećem broju nesreća presudno važno u spašavanju života.

Svejedno, uz brzinu, alkohol i korištenje mobitela u vožnji, nekorištenje sigurnosnog pojasa i dalje je jedan od četiriju glavnih ubojica u prometu i vrlo česti prekršaj. Bez obzira na zakonske odredbe i povećanu novčanu kaznu od tisuću kuna, veliki broj osoba i dalje krši ovaj propis, a važno je naglasiti i obvezu korištenja sigurnosnog pojasa na svim sjedalima u vozilu na kojima su pojasevi ugrađeni.

Vozač i putnici koji u vozilu nisu vezani, pri frontalnom udarcu u objekt ili pri izravnom sudaru s drugim automobilom, nastavljaju "let" kroz i iz vozila, koje se gotovo trenutno zaustavilo zbog sraza. Bez obzira koliko se čvrsto pritom držite rukama ili ste oslonjeni nogama, odnosno držite upravljač, nemoguće je svladati silinu udarca i sile koje pritom djeluju. Vozaču ruke neminovno popuštaju, tijelom nalijeće na upravljač, lomi grudni koš, koljena se lome od udarca u armaturu ispod upravljača, glava udara u vjetrobransko staklo.

image
AFP

Kao katapultiran

Suvozač kroz njega izlijeće iz kabine kao iz katapulta, glavom naprijed. Putnici na stražnjim sjedalima prelijeću prednja sjedala, glavama udaraju u vozača i suvozače, lome naslone sjedala, a mogu i izlijetati iz kabine kroz vjetrobransko staklo. To se najčešće događa maloj djeci koja sjede između sjedala.

Bez obzira na opisani "horror", još je previše "nepametnih" koji ne znaju čemu služi pojas. Željko Marušić podsjeća da mladi sigurnosni pojas često "frajerski" vezuju iza leđa ili umeću lažni umetak, kako bi se utišao upozoravajući signal.

Istraživanja koja je proveo Hrvatski autoklub pokazuju da vozači često racionaliziraju kako su sigurnosni pojasevi nepotrebni ili neudobni, a nisu svjesni da je šansa za smrtno stradavanje u prometnoj nesreći deset puta veća ako se oni ne koriste. Čak i sudar pri brzini vozila od samo 30 km/h može biti smrtonosan ako se ne koristi sigurnosni pojas jer se pri tim brzinama nerijetko ne aktiviraju zračni jastuci. 

03. svibanj 2024 15:28