Puno toga se promijenilo izgradnjom Pelješkog mosta. Nema uobičajenih gužvi na graničnim prijelazima Kleku i Bistrini, neumski koridor je opustio, a upitna je i budućnost trajekta Ploče-Trpanj. Prvog dana prometovanja novootvorenim Pelješkim mostom do podneva je prošlo oko četiri tisuće vozila u oba smjera. Toliko je manje automobila prešlo preko spomenutih graničnih prijelaza gdje bilježe prepolovljeni promet u usporedbi sa prethodnim danima. I u Neumu je zamjetan manji broj automobila na cesti, a i poslovnice Jadrolinije u Pločama i Trpnju u srijedu su prodale manji broj karata, piše Slobodna Dalmacija.
Trgovcima i ugostiteljima nije svejedno
Putnici koji putuju prema jugu uglavnom su se odlučili za Pelješki most gdje zastaju na odmorištima i fotografiraju se za uspomenu. Svi sa kojima smo razgovarali oduševljeni su mostom, njegovom funkcionalnošću i izgledom.
I dok su Pelješčani oduševljeni, u Neumu baš i nisu zadovoljni, barem vlasnici trgovina i ugostiteljskih objekti uz magistralu kojima bi mogao opasti promet ako se nastavi ovakav trend smanjenja putnika neumskim koridorom. U ostalim dijelovima Neuma ne strahuju od gubitka prometa, dapače ističu da će se izgradnjom mosta smanjiti gužve te će moći razvijati turističku djelatnost.
Otkako se počeo graditi Pelješki most u javnosti se stalno provlačila teza da će Neum ostati slijepo crijevo jer će ga zaobilaziti putnici u tranzitu, koji su bili prisiljeni prolaziti kroz njega jer drugoga puta zapravo nisu imali.
- Otvaranje Pelješkog mosta donosi nam puno više pozitivnih negoli negativnih stvari. Očekuje se pad prometa u trgovinama i ugostiteljskim objektima za nekih 30 do 35 posto. Sigurna sam da zbog toga nitko neće ostati bez posla jer posla u Neumu ima - ističe Davor Krešić, predsjednik udruge turističkih radnika u Neumu.
- Već dugo godina se priča o mostu i zna se da je bilo pitanje vremena kada će se on otvoriti. Ljudi u Neumu su se na to pripremili. Ako opadne posao na magistrali biće posla ispod magistrale. Nisu ugostiteljski objekti i trgovine na magistrali glavna gospodarska grana u Neumu - pojašnjava Krešić, koji naglašava da se u sezoni kada su velike gužve nije moglo normalno živjeti u Neumu.
'Prometni boom'
Velika stvar za Neum je otvaranje nove ceste Stolac-Neum u profilu brze ceste kojom dolaze gosti iz unutrašnjosti na ljetovanje u Neum. Ta cesta će zasigurno kompenzirati eventualne gubitke u prometu zbog otvaranja Pelješkog mosta i zaobilaženja Neuma. Međutim, bez obzira na Pelješki most Nem će teško dosegnuti svoje dvije zlatne godine u turizmu 2020 i 2021 kada je zbog korona krize bio omiljeno ljetovalište državljana BiH.
Premda je Neum opustio, a napunila se odmorišta oko Pelješkog mosta u Komarni i Brijesti, ne znači da će tako i ostati. Neki misle da je ovo "prometni bum" na mostu prvih nekoliko dana te da će se ponovno voziti preko Neuma.
- Most je građevina koja se fantastično uklopila u okoliš i da uđete unutra u njega bilo bi kao da ste u nekoj krstarici -govori nam Tonći Janković koji naglašava da će izgradnjom mosta najviše profitirati kombi vozila.
Premda su svi krenuli preko mosta, Janković ne smatra da će Neum ostati prometno slijepo crijevo.
- Ja kad budem išao u Dubrovnik zimi idem preko Neuma jer mi je puno bliže. Nema potrebe da putujem duže. Vozeći se preko Neuma uštedite dvadesetak kilometara, druga je stvar ljeti kad su gužve i kolone - priča nam Janković, koji će mostom voziti u sezoni kada su gužve po cesti.
- Neum neće ništa osjetiti u smislu pada prometa jer ni ovi što su sada putovali peko Neuma nisu tamo stajali - reći će Janković.
Nataša Manenica iz Metkovića često putuje u Dubu Pelješku. Do sada je išla kroz Neum, gdje su bile velike kolone ili trajektom Ploče-Trpanj što joj je jako skupo. Zato je Pelješki most najbrži i najeftiniji izbor.
- Neće mi nedostajati ni šoping u Neumu, cijene su iste kao i kod nas. Ne isplati se tamo kupovati - govori nam Nataša.
Čista znatiželja
I drugi sugovornici se slažu sa njom. Prije je Neum bio trgovačka meka, kupovao se sir, salama, odjeća, obuća. Međutim, posljednjih godina cijene su se izjednačile čak su neki artikli i skuplji.
- U Neumu vam je jeftinija samo piva. Sve drugo je skuplje - reći će Niko Ogresta iz obližnjeg Dubrovačkog Primorja koji je potegnuo da vidi Pelješki most.
Vidno ganut Pelješkim mostom kojega su dugo čekali bio je i Pelješčanin sa zagrebačkom adresom, Nikša Perlauzić.
- Meni Pelješki most puno znači i siguran sam da će ovdašnji stanovnici njegova značenja biti svjesni tek za koji mjesec ili dva -kaže Nikša, koji ne vjeruje da će Neum pasti u drugi plan.
- Onaj tko želi preko Neuma on će tamo i otići. Znamo da se uvijek u Neum išlo u nekakvu kupovinu jer je jeftinije, cigarete ako ništa drugo, govori Nikša koji sa suprugom Dubravkom iz Zagreba putuje u obližnju Brijestu. Sada mu je most takvo putovanje skratio za dva sata.
Neki su došli na most iz čiste znatiželje. Vidjeli na televiziji otvorenje pa svratili da se uživo uvjere u ljepotu Pelješkog mosta.
- Često putujem za Dubrovnik i došli smo vidjeti Pelješki most. Nedostajat će nam i Neum, gdje smo stajali i kupovali za konvertibilne marke. Tko zna kada će kod nas u BIH doći euri - kazuju nam Ivo i Marica Totić iz Čapljine.
- Imamo brzu cestu od Stoca pa do Neuma, sigurno ćemo koristiti i taj pravac pa dalje do Dubovnika, ali tek kada izguštamo Pelješki most - govore nam Totići.
Preko Neuma i dalje moraju kamioni teži od 7,5 tona nosivosti i kamioni koji prevoze opasne terete. Tako će biti sve do puštanja u promet stonske obilaznice na kojoj je ostalo još oko 7,5 kilometara do potpunog dovršetka. Prema informacijama iz Hrvatskih cesta stonska obilaznica bi trebala biti gotova do kraja ove godine.