Uobičajena predblagdanska užurbanost i potrošačka nervoza ove godine imaju još tri “komponente”: Uvođenje eura i strah od posljedično dodatne inflacije te početak primjene pograničnog sustava Schengena. Potonja je bojazan posebno izražena na krajnjem jugu Hrvatske jer je naša, Dubrovačko-neretvanska županija potpuno “uglavljena” između morske i kopnene granice, a do okončanja izgradnje Pelješkog mosta svaki odlazak iz dubrovačkog dijela županije inicirao je grop u želucu pri samoj pomisli na granične kontrole kroz Neumski koridor ili još dvije u slučaju putovanja prema Mostaru ili Sarajevu.
Kolaps kao u priči
Kako bi čuli i glas pũka izravno ovisnog o finesama graničnog režima, posjetili smo i na Ivanici razgovarali s mještanima koji i inače, tijekom ljetne sezone imaju teškoće s kolapsom prometa i posljedično običnim prelaskom ulice ili uključenjem u promet. Uspoređuju nam to s problemima Župljana koji se kod Pošte i Sub Citya, žele uključiti na JTC, odnosno cestu D-8, ako tamo ne rade semafori. Mještani ističu da je tijekom ove sezone, koja je ipak samo sjena one rekordne 2019. godine, kolona na ulazu u Hrvatsku preko “ničije zemlje” bila duga više stotina metara, a na području Ivanice katkad sve do benzinske pumpe! Ako kontrole doista budu tako rigorozne kako se priča, kolone će biti sve do Drijena te će ih svi izbjegavati.
Dok provjerava dokumente i čeka da se skeniraju, bosanskohercegovački granični policajac govori kako znaju što slijedi od Nove godine, ali tvrdi da će Schengen i euro znače probleme jer će Dubrovčanima još više sve poskupiti, a kolone će odvratiti dio gostiju:- Znam za uredbu iz 2017. o sustavnim provjerama svih putnika zbog čega neće biti “brzih traka” za građane EU. No i dalje znam da će šef smjene hrvatskih kolega, kod većih gužvi, uvoditi ubrzanu graničnu kontrolu. Inače, bit će gužva i kolaps kao u priči- rekao nam je BiH-policajac.
Miro Šakota živi na Ivanici zbog profesije često prelazi granicu:- Mislim da će početkom primjene Schengena na granici vjerojatno biti veće gužve. Vremenom bi se sve trebalo normalizirati i posložiti te iznaći brže rješenje u interesu svih. Već smo navikli na ljetne gužve i snalazimo se. Iako će biti više gužvi, za sve ima rješenje. Jer, mnogi rade u Dubrovniku i svima je u interesu mnogo brži prelazak granice. Ovo ljeto nije bilo strašno, ali su kolone 2019. bile strašne- kaže taj vozač Libertasa.
Možda pomogne minibus?
Trgovac Dejan Bukvić lakonski kaže:- Bit će što će bit’, ne možemo mi posebno utjecati i ne vjerujem da će gužve natjerati one koji odlučuju da poboljšaju stanje. Čekaju nas gužve i vrijeme će pokazati što još. No, mislim da prihvatljiva i nije prevelika taksa od 7 eura za tri godine, ali još ne znamo hoće li se otvoriti posebne trake za EU državljane i BiH-radnike u Hrvatskoj.
Kuhar Zdravko Brkan kaže da i njegova djeca rade u Dubrovniku:- Volio bih da nema gužvi, ali to ne možemo promijeniti nego se moramo prilagoditi. Bilo bi dobro osigurati olakšicu za radnike kao npr. čekanje minibusa uz granicu da ne bi kasnili na posao. A u sezoni će čekati oni što idu na odmor, ali će zbog kolona biti manje dnevnih kupača u Župi.
Vozač koji je na benzinskoj pumpi tankao gorivo kaže kako će promet sigurno pasti te da će dubrovački taksisti, inače redoviti noćni kupci, manje dolaziti. Prodavač na toj pumpi Dragan Miletić očekuje veće cestovne gužve:
- Vremenom ćemo se prilagoditi, ali će radnici morati barem pola sata ranije poći na posao. Ipak, optimist sam, očekujem postupno poboljšanje i međudržavne sporazume koji će riješiti gužve, kao prije par godina kad je uvođenje druge trake na granici sve ubrzalo. U suprotnom će se zbog kilometarskih kolona više ići u Neum.
Međutim, iako nadležni u Ministarstvu unutarnjih poslova RH za početak primjene sustava Schengena od 1. siječnja umiruju građane te ističu kako je “ hrvatska policija glede pripreme i prilagodbe za ulazak u schengenski prostor poduzela više pravnih, infrastrukturnih, tehničkih i kadrovskih aktivnosti te je u potpunosti spremna za rad kao vanjska granica Schengena. Infrastruktura prometnih pravaca koje vode do granice u nama susjednim državama nije u ingerenciji hrvatske policije, ali su javnosti već poznati projekti izgradnje pojedinih dionica, kao Koridora Vc u BiH, koji bi uvelike trebao olakšati tranzit cestovnim pravcima koji se trenutno koriste za dolazak u Republiku Hrvatsku- ističe glasnogovornica dubrovačke PU Andrijane Biskup.
Naglašava kako “ulazak u Schengen pred policiju PU dubrovačko-neretvanske ne stavlja nove izazove u radu Granične policije jer se schengenska pravila na našoj granici ne mijenjaju, odnosno već se od ranije primjenjuju. Slijedom toga, ova Policijska uprava nastavlja s radom na poslovima Granične policije, uključujući i sprječavanje nezakonitih migracija i krijumčarenja roba”.
Biometrijski podaci usporavaju promet
No, dvojbe izaziva uspostava dva nova sustava: Entry-Exit sustav predviđa evidenciju biometrijskih podataka na svakom graničnom prijelazu, dok se Etias sustav nalazi u internet-bazi sučelja te će državljani trećih zemalja koji namjeravaju putovati u EU i Republiku Hrvatsku, putem aplikacije na internetu podnositi zahtjev i prilagati potrebnu dokumentaciju te potom primiti odgovor o mogućnosti putovanja. Kako se sam sustav još uvijek razvija trenutačno u MUP RH ne mogu precizno odgovoriti koliko će trajati takva radnja, ali ističu da se radi na sustavu kojem će biti nužno minimalno vrijeme za obavljanje svih potrebnih aktivnosti pred registraciju i evidentiranje u graničnoj kontroli.
Najveće dvojbe su upravo zbog Entry-Exit i ETIAS sustava zbog zaštite granica od nekontroliranih migracija, veća sigurnost i kontrola boravka onih koji dolaze na teritorij zemalja Schengena. Sustavi će biti povezani s “Schengenskim kalkulatorom” kojim će se svima koje sustavi zabilježe, pratiti borave li više od 90 dana ili 180 dana, ovisno koliko im vrijedi Schengenska viza.
Posebno su problemi trgovaca kojima više radnikaa dolazi iz BiH, dnevno prelazeći granicu. Voditeljica projekata korporativnih komunikacija “Studenca” Anja Škulje Makjanić kaže da ta tvrtka planira iduće godine “nastaviti s organiziranim prijevozom za zaposlenike lanca “Pemo” koji od 2023. postaju zaposlenici “Studenca” koji brine za svoje zaposlenike. Posebna je pažnja posvećena zaposlenicima akviziranih kompanija u integracijskom procesu koji će u budućnosti uživati sve pogodnosti ostalih zaposlenika “Studenca”.