StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetARMENSKI GENOCID|

GRAD SV. VLAHA: Sebasta/Sivas - nekada i danas

Piše dr. sc. Vinicije Lupis
25. travnja 2021. - 21:21

Kao i svaki godine na 24. travnja komemoriramo najstrašniji neosuđeni genocid dvadesetog stoljećaizvršen nad Armencima u suton Osmanskog Carstva. Armenski genocid ili na armenskom (Hayots tseghaspanutyun),značio je konačno rješenjebiološko uništavanja Armenaca, poslije niza pokolja tijekom više stoljećana teritoriju njihove domovine Zapadne Armenije. Ustvari od 1894.do 1924. trajao je proces uništavanja svih kršćanskih zajednica u Maloj Aziji: Armenaca, Grka i Asiraca. Termin genocid upotrebio je pravnik - poljski Židov Raphael Lemkin 1944. godine.

image
Grob sv. Vlaha početkom XX. stoljeća
Vinicije Lupis

On je utemeljitelj međunarodnog prava po pitanju suđenju ratnim zločincima poslije II. svjetskog rata. Konvencija o genocidu 1948. temelji se na radu Raphaela Lemkina, kada je i prihvaćena ključna odredba o nezastarjevanju genocida i ratnog zločina. Talat Paša i osmanske vlasti uredbom od 24. travnja 1915. uhićuju armensku inteligenciju u Carigradu i naređuju smaknuća i deportacije. Tada utemeljuju logore smrti – među kojima je najpoznatiji onaj u Sirijskoj pustinji Deir ez-Zor, gdje je u njemu i diljem pustinje pobijeno više od milijuna Armenaca.Ovi logori smrti biti će dvadesetak godina kasnije predložak za nacističke i fašističke logore.

image
Fotografije uhićen i ubijenih armenskih intelektualaca u Carigradu i diljem Osmanskog carstva, među kojim je i pjesnik Daniel (Taniel) Varoujan iz Sebaste.
Vinicije Lupis

Sam genocid je temeljito promišljen i provođen je sustavno, imao je svoje dionice kroz otimanja mladih djevojaka i žena, te silovanja, islamizaciju djece. Moramo znati da sugotovo svi muškarci bili pobijeni i najranjivi dio armenskog naroda ostao je bez oružane zaštite i bio je izložen neviđenom pokolju Turaka i Kurda. Stvaranjem nove turske države preživjeli ostaci armenskog naroda priseljeni na progone i iseljavanje, a potom je sljedila konfiskacija privatne imovine, oko 4.500 crkava, više od 500. samostana i 2.000 škola i brojnih vjerskih i kulturnih institucija Armenaca. Tada je usljedio proces memoricida i skolocida koji traje i do danas, sustavno zatirući višetisućljetno bivstovanje Armenaca u svojoj domovini. Sve to dovodi do krađe identiteta baštine armenskog naroda na području današnje Turske. Valja istaknuti kako je sam memorijalni centara genocida na području koncetracijskog logora u Deir ez Zoru je uništio ISIL – Islamske Državae 2014. godine. Nažalost, svjetska javnost nije nikada javno osudila taj zločin memoricida. Dubrovnik je svojim dubokim korjenima vezan kroz kult Svetog Vlaha s Armencima.

Svakako najznačajniji pisac iz Sebasteodnosno iz sela Prknig u njezinoj, i simbol stradanja Armenaca u genocidu 1915. godine, je pjesnik Taniel Varoujan (20. IV. 1884. – 26. VIII. 1915.), koji se školovao u Carigradu, Mlecima i Belgiji, gdje je studirao na Sveučilištu u Ghentu sociologiju, ekonomij i književnost.

image
Daniel (Taniel) Varoujan (!884. – 1915.), najveći moderni pjesnik iz sela Prknig kraj Sebaste
Vinicije Lupis

Poslije studija vratio se u svoje rodno selo, da bi poslije tri godine (1912.) započeo s radom u školi sv. Grgura Prosvjetitelja u Carigradu. Godine 1914. utemeljio je Mehian literarnu skupinu i časopis s Gostanom Zarianom, Hagopom Oshaganom, Aharonom Parseghianom i Keghamom Parseghianom. Pjesnik Varoujan pripadao je mladoj armeskoj inteligenciji koji su bili svijesni potrebe provođenja nacionalnog preporoda, ali je pao žrvom turskog terora početkom genocida, kada je na najzvjerskiji način bio mučen i raskomadan kao brojni svećenici prema kojima su Turci bili najbestijalniji, znajući da su intelektualci najopasniji. Najpoznatije su četiri zbike poezije koje je napisao: Shivers (1906. Mleci); The Heart of the Race (1909. Carigrad); Pagan Songs (1912. Carigrad); The Song of the Bread (1921. Carigrad). Pjesništvo mu se odlikuje jednostavnošću, gdje upotrebljavajući legende, stare spjevove i simboliku paganskog razdoblja armenskog naroda progovara o političkoj zbilji i potrebi preporoda svoga naroda.

image
Dubrovčani su se odužili svome sugrađaninu Đura Armenu Bagliviju znanstvenim skupom 2007. godine
Vinicije Lupis
image
Portret Manuka Ptrosijana (1676. - 1749.), redovnički zvanog Mekhitar, koji se dopisivao s dubrovačkim nadbiskupom Rajmundom Jelićem
Vinicije Lupis
Dubrovnik i Armenci

Dubrovnik je kao važno trgovačko središte između Istoka i Zapada bio stjecištem različitih naroda i kultura. Među brojnim strancima u Dubrovniku su boravili i Armenci. Posebna poveznica Dubrovnika i Armenije je i kult gradskog zaštitnika sv. Vlaha iz armenske Sebaste, uz starije gradske zaštitnika sv. Zenobija i sv. Zenobije, koji potječu iz Male Armenije, kao i kult Četrdeset sv. Mučenika iz Sebaste. Od dubrovačkih Armenaca, većinom trgovaca, u povijesti je ostala zabilježena kao najpoznatija osobnost lječnika triju papa Đura Baglivija – Armena. Dubrovčanin, nadbiskup Rajmund Jelić, bio je vjerskim poglavarom početkom XVIII. stoljeća katoličkih Armenaca u Maloj Aziji i dopisivao se je s opatom Mkhitarom – utemeljiteljem katoličkog armenskoga reda mkhitarista.

Najvažnija poveznica Armenaca i Hrvata je isusovac Josip Marinović iz Perasta; on je napisao prvu povijest Armenaca na Zapadu, položivši tako temelj suvremenom istraživanju armenske povijesti u Europi. Dubrovčani su tijekom XIX. i početka XX. stoljeća održavali kontakte s Armencima, pa tako 1902. nadbiskup Sebaste, koja se danas turski zive Sivas, dolazi u Dubrovnik kako bi skupio novac za otkup groba sv. Vlaha iz ruku nevjernika

A povodom obljetnice ovog strašnog događaja američki predsjednik Joe Biden u subotu je pokolj počinjen u doba Osmanskog Carstva nad Armencima 1915. službeno nazvao genocidom i ta povijesna deklaracija mogla bi razbjesniti Tursku i potencijalno dodatno naštetiti nestabilnom odnosu dvaju saveznika NATO-a, pisao je Jutranji list.

25. travanj 2024 17:04