StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetJESMO LI SKUPI?

Dubrovački aerodrom ima iste takse kao i prije korone jer su i inače vrlo povoljne i nisu ih mijenjali devet godina

Piše Dubravka Marjanović Ladašić
15. srpnja 2020. - 07:26
Raspitali smo se kakva je situacija na aerodromima od Dubrovnika do Zadra, jesu li zračne luke spuštale aerodromske pristojbe koje utječu na cijene karata i koliko avio promet trpi gubitaka u odnosu na lani zbog korona krize.

Poticajna politika

Pregledavajući cjenike aerodromskih usluga, došli smo do zaključka da Dubrovnik, ZL Split na Resniku i ZL Zadar imaju gotovo iste cijene kad govorimo o naknadama za putnički servis.

Prema cjeniku aerodromskih usluga, ZL Dubrovnik na ime naknade za putnički servis naplaćuje za tranfernog putnika 5 eura, domaći putnički servis po odlazećem putniku je 5 eura i međunarodni putnički servis po odlazećem putniku 11 eura. Ovu naknadu ne plaćaju djeca do dvije godine starosti, putnici kojima je odobren popust na cijenu putovanja (ID00), putnici u izravnom tranzitu i posada (DHC). Cijene su identične u Zračnoj luci Split, dok Zračna luka Zadar naplaćuje međunarodni putnički servis po odlazećem putniku 10 eura, odnosno 1 euro manje nego dubrovačka i splitska zračna luka.

- Promet je u odnosu na lani u velikoj silaznoj putanji, kako na dubrovačkom, tako i na splitskom i zadarskom aerodromu.
Imamo poticajnu politiku za vrijeme ove situacije, kao i za zimsko razdoblje – rekao je direktor ZL Dubrovnik Frano Luetić.

image
Frano Luetić

 
Tonči Plazibat/CROPIX


Naime, propisane su poticajne mjere COVID 19 koje vrijede samo za vrijeme trajanja ljetnog reda letenja 2020. Dok se primjenjuje ovaj program poticaja, ostale poticajne mjere Zračne luke Dubrovnik se neće primjenjivati na međunarodne letove. Poticajne mjere COVID 19 uključuju poticajnu mjeru umanjenja naknade za putnički servis u iznosu od po 2 eura po svakom odlaznom putniku; naknada za slijetanje i uzlijetanje umanjit će se u iznosu postotka ostvarenog broja operacija u odnosu na najavljeni broj operacija u periodima: od 01. do 15. lipnja; od 16. do 30. lipnja; od 01. do 15. srpnja; od 16. do 31. srpnja; od 01. do 31. kolovoza; od 01. do 30. rujna; te od 01. do 24. listopada.

Kao referentna točka za broj najavljenih operacija uzima se raspored letova za ljetnu sezonu 2020. dostupan u sustavu Zračne luke Dubrovnik na dan 21. svibnja 2020. Poticajne mjere COVID 19 će biti isplaćene zrakoplovnim prijevoznicima na kraju njihovog rasporeda letova za ljetnu sezonu 2020. te kada ne budu imali otvorenih dugovanja prema Zračnoj luci Dubrovnik u tekućoj godini 2020.

Cijene nisu mijenjali devet godina

U zimskom redu letenja ZL Dubrovnik umanjila je naknadu za slijetanje i polijetanje za sve redovne letove unutar i van RH 100 posto, odnosno ovu uslugu daje besplatno.

- Mi to jedini radimo u Republici Hrvatskoj – naglasio je direktor ZL Dubrovnik. - Što se tiče mediteranskog bazena, cijene su u nas vrlo povoljne, nismo ih mijenjali devet godina – istaknuo je Luetić.

Kad je riječ o padu prometa zbog korona krize, pad je značajan i neće se ni približiti lanjskim rezultatima. No, na dubrovački aerodrom slijeće sve više zrakoplova raznih kompanija, pa tako i low cost-ova, primjerice Ryan Air, uskoro Easy Jet, Jet2.com, u utorak je sletjela Volotea, počeo je i Vueling i mnogi drugi, istaknuo je Luetić. Što se tiče odustajanja o slijetanja talijanske nacionalne kompanije, vijest koja je nedavno objavljena, oni su, kao i mnoge druge nacionalne aviokompanije, u financijskim problemima, a ni prije nisu u značajnom broju slijetali na dubrovački aerodrom, informacija je od direktora ZL Dubrovnik.

- Dubrovnik nije primarni low cost kao što je to, recimo, Zadar. I Split ima preko 50 posto niskotarifnih prijevoznika, mi smo tu negdje na 40 posto, što je europski prosjek. Dubrovnik je ipak malo skuplje odredište – pojasnio je Frano Luetić. – Moramo sačuvati to što smo zadnjih 10 godina napravili, a naravno da za vrijeme COVID-a treba ići s poticajnim mjerama.

- Promet je puno manji, ali se povećava. Nadamo se da ćemo u srpnju ostvariti nešto više od 20 posto lanjskog prometa – rekao je direktor dubrovačke Zračne luke. – Prošli vikend smo imali oko 5000 putnika, što je skoro dvostruko u odnosu na pretprošli vikend. Iz dana u dan sve je bolje. U ponedjeljak je bilo 28 posto više putnika nego prošli ponedjeljak – 6. srpnja došlo je 1060 putnika, a 13. srpnja 1360. Naše područje je limitirano granicama, Neum je 'nepropusan', imali smo dosta putnika prema crnogorskom primorju, a i tamo je granica i karantene.

- Na Brgatu je isto. Skučeni smo od Stona do Cavtata, na područje djelovanja koje ima 60.000 stanovnika. Splitska zračna luka ima veći promet nego mi, što je sasvim logično jer oni obuhvaćaju sve najveće otoke na tom dijelu Jadrana, Hercegovinu, Dalmatinsku zagoru, Makarsko primorje, dolinu Neretve, Korčulu, svi su orijentirani prema Splitu – pojašnjava Luetić. – Imaju autocestu od Splita do Međugorja pa im se okreće i taj dio prometa koji je prije dolazio k nama, i brodovi i avioni. I Neum se punio preko naše zračne luke, sad su tamo samo gosti iz BiH. U ovo doba korone nisu više popularni veliki hoteli, nego kampovi i vile pri moru, a Dubrovnik i Cavtat imaju puno velikih hotela s pet zvjezdica.

Karta Dubrovnik-Zagreb

Što se tiče vječne teme cijena karata Croatia Airlinesa na relaciji Dubrovnik-Zagreb, ona varira ovisno o datumu kupnje i razoraznim faktorima, ali koji ne uključuju samo popuste na aerodromske pristojbe koje su za sve iste, osim u već navedenim primjerima (djeca do 2 godine itd.)

image
Zrakoplov Croatia Airlinesa
Željko Puhovski/CROPIX



- Cijena karte se uvijek formira na isti način. Što se tiče aerodromskih naknada, to je poznato. Međutim, cijena same karte ovisi o tome kad je čovjek kupi – možete naići na kartu od 350 kuna, a prije mjesec dana je biznis klasa koštala 1100 kuna. To je ta politika cijena kod koje onaj tko je prvi kupi, najjeftinije prođe – komentira cijenu karte Frano Luetić. – U kartu ulaze razne pristojbe, od strane Zračne luke, naknade za gorivo, za kupnju karte, PDV, osiguranje putnika na avionu... Cijena od, recimo, 500 kuna ne ide Croatiji Airlines, nego i mnogim drugima – istaknuo je.

Situaciju s korona krizom komentirao je s tračkom optimizma: 'Treba se prilagoditi. Imali smo rat, krenuli smo od nule pa smo se isto obnovili. Tek je 2000. godine uspostavljen normalan zračni promet, trebalo je devet godina. Danas bi ljudi sve sad i odmah, a to ne ide tako', zaključio je direktor ZL Dubrovnik.

Iste pristojbe kao i prije korone

Temu o cijeni karte na relaciji Dubrovnik-Zagreb i obratno detaljno nam je razjasnio Davor Janušić iz Croatia Airlinesa:
- Aerodromske pristojbe kreiraju zračne luke i avioprijevoznik na to nema nikakvog utjecaja. U razdoblju epidemiološke krize sve hrvatske zračne luke u koje lete zrakoplovi Croatia Airlinesa nisu mijenjale iznos areodromskih pristojbi, dakle ostale su nepromijenjene - istaknuo je Janušić.

- Treba podsjetiti da se za putovanja unutar Hrvatske u cijenu zrakoplovne karte, osim prevoznine koja je prihod avioprijevoznika, uračunavaju i aerodromske pristojbe, zatim PDV od 25 posto (i na tarifu i na aerodromske pristojbe), te naknada Agencije za civilno zrakoplovstvo, što uvećava ukupnu cijenu koju putnik plaća i što, vrlo često, premašuje iznos prevoznine. Primjerice, najjeftinija karta Dubrovnik – Zagreb – Dubrovnik može se kupiti na internetskoj ili mobilnoj stranici tvrtke za 788,75 kuna. Od navedenih 788,75 kuna (cijena karte) 394 kn predstavlja prihod Croatia Airlinesa, 86 kuna pripada Zračnoj luci Dubrovnik, 143 kuna Zračnoj luci Zagreb, 10 kuna je naknada Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo, dok se 155,75 kuna odnosi na PDV - razjasnio je cijenu karata. 

- Croatia Airlines u svojoj tarifnoj politici nudi 15 posto popusta osobama starijima od 65 godina i osobama do navršenih 25 godina, te zbog toga navedene kategorije građana mogu kupiti povoljnije zrakoplovne karte u odnosu na druge građane – rekao je glasnogovornik Croatia Airlinesa. 

U travnju 6 putnika

Mate Melvan, voditelj Službe za prihvat i otpreme Zračne luke Split, podijelio je s nama nekoliko informacija o avio prometu kod njih.
- Sad imamo 30 avioprijevoznika, uključujući i low cost. Oni su u zadnje vrijeme dominantni. U dosadašnjim godinama imali smo udio low costa preko 50 posto. Oni su se i vratili među ovih 30. U srpnju imamo 45 međunarodnih aviodestinacija. S obzirom na situaciju smo zadovoljni – rekao je Melvan. – U prvih šest mjeseci ove godine ostvarili smo svega 10 posto prometa od prošle godine. U travnju smo imali 6 putnika. U svibnju je bilo 2777 putnika, u lipnju 26150. U srpnju očekujemo 20 posto prometa u odnosu na prošlu godinu, sad smo već negdje na oko 50.000 putnika. Trend je pozitivan – zaključio je.

image
Pero Bilas, pomoćnik direktora Zračne luke Split.
 
Božidar Vukičević/CROPIX


Pomoćnik direktora ZL Split Pero Bilas istaknuo je da su morali smisliti neke poticaje jer su to kompanije i očekivale od njih.
- Cijela industrija je u krizi, svatko tu nešto očekuje. Cijelo vrijeme smo bili u kontaktu, a to je bilo prvo pitanje. Sada je međunarodni putnički servis po odlazećem putniku 6 umjesto 11 eura – rekao je Bilas. – I priznali smo svim kompanijama one popuste koje su stekli prethodnih godina. Koliko su imali putnika, toliko su dobili popust na handling, odnosno usluživanje zrakoplova koje se obračunava po tonaži – dodao je.

70 posto manje

U Zračnoj luci Zadar odgovore na naša pitanja dao nam je Nikola Barać iz Službe za odnose s javnošću:
- U sezoni 2020. godine Zračna luka Zadar povezana je s 29 destinacija prema kojima leti 11 kompanija. Očekivani tjedni promet u srpnju je oko 60 komercijalnih zrakoplova, odnosno 120 rotacija (dolazaka i odlazaka), dok se tijekom kolovoza očekuje 70 komercijalnih zrakoplova ili 140 rotacija tjedno.


image
Zračna luka Zadar
Jure Mišković/CROPIX



- Što se tiče usporedbe prometa, primjerice, tijekom protekloga vikenda 11. do 12. srpnja opslužena su 22 komercijalna zrakoplova u linijskom prometu i 25 zrakoplova generalne avijacije. Pri tome je prevezeno 3870 putnika, što je pad od 70 posto u odnosu na isti vikend lani - ističe Nikola Barać. 

- Inače, tijekom srpnja očekujemo 33.000, a tijekom kolovoza 60.000 putnika. Do kraja godine očekujemo promet od oko 150.000 putnika, što je oko 19 posto prošlogodišnjeg prometa. Cijene aerodromskih pristojbi na Zračnoj luci Zadar nisu korigirane – zaključio je Barać.
16. studeni 2024 02:01