Policijska uprava Dubrovačko-neretvanska reagirala je na tekst ‘Albanka se s dečkom utrkivala u svom skupocjenom BMW-u. Ekipa za očevid nije znala da u vozilu postoji „crna kutija“‘ objavljen u tiskanom izdanju Dubrovakog vjesnika i na portalu DV-a. Ragiranje prenosimo u cjelosti:
‘U cilju što potpunijeg i istinitijeg informiranja javnosti i sprečavanja stvaranja krivih predodžbi o radu Policijske uprave dubrovačko-neretvanske dužni smo reagirati na tekst Ahmeta Kalajdžića objavljenog pod naslovom „Albanka se s dečkom utrkivala u svom skupocjenom BMW-u. Ekipa za očevid nije znala da u vozilu postoji „crna kutija““ u tiskanom izdanju Dubrovačkog vjesnika 24. kolovoza 2024. g. i na portalu dubrovacki.slobodnadalmacija.hr 23. kolovoza 2024. g.
Naime, u samom naslovu, a potom i u dijelu objavljenog teksta indirektno se sugerira na propuste tijekom obavljanja policijskog očevida teške prometne nesreće koja se u večernjim satima 9. travnja 2024. g. dogodila na državnoj cesti D-8 na predjelu Ratca kod Slanog, a koja je, na žalost, za posljedicu imala smrtno stradavanja dvije mlade osobe.
Stoga želimo pojasniti sljedeće:
Policija bez naloga nadležnog državnog odvjetništva ili suda nije nadležna, a niti ovlaštena izuzimati, niti očitavati podatke iz EDR-a, ukoliko isti postoji u vozilu.
Naime, Crna kutija, nazvana Event Data Recorder (EDR), elektronički je uređaj koji bilježi određene podatke u vozilu prije, tijekom i nakon nesreće te može pomoći u analizi nesreća, što znači da snimanje podataka povezanih s događajima predstavlja sustav “koji služi isključivo za bilježenje i pohranjivanje kritičnih parametara i informacija povezanih s nesrećom neposredno prije, tijekom i neposredno nakon udara.
To znači da se podaci mjere kontinuirano, ali se trajno pohranjuju samo ako senzori automobila registriraju nesreću. Taj uređaj može prikupljati i pohranjivati niz podataka poput brzine vozila, broja okretaja motora, kuta upravljanja, ponašanja pri kočenju, položaja i nagiba vozila te rada sigurnosnih sustava.
U slučaju nesreće, uređaj je namijenjen prikupljanju podataka o vožnji, a rezultati bi trebali pomoći u istraživanju prometnih nesreća. Nakon nesreće, sami podaci ostaju u automobilu i mogu se očitati isključivo posebnim uređajima.
Međutim, da bi se utvrdilo kako je došlo do nesreće, nadležni sud ili državno odvjetništvo mora temeljem čl. 309. st. 1. u vezi sa čl. 308. Zakona o kaznenom postupku naložiti vještaku odgovarajuće struke za očitavanje podataka iz EDR-a, što znači da izuzimanje „crne kutije“ ne spada u dio uobičajene procedure kod očevida prometnih nesreća, već se može napraviti ISKLJUČIVO po nalogu nadležnog državnog odvjetništva ili suda.
Temeljem članka 309. stavak 1. u svezi s člankom 308. Zakona o kaznenom postupku, nadležno državno odvjetništvo, ili raspravni sudac nakon potvrđivanja optužnice, određuje prometno vještačenje.
Vještačenje se povjerava stalnom sudskom prometnom vještaku.
Temeljem čl. 231. st. 2. t. 2. Zakona o kaznenom postupku vještak se upozorava da se temeljem čl. 36. Zakona o državnom odvjetništvu u radu državnog odvjetništva smatraju tajnima spisi državnog odvjetništva za vrijeme provođenja izvida i drugih radnji u državnom odvjetništvu do donošenja odluke o prijavi, te da je odavanje tih podataka kazneno djelo.
Kako se uređaj Event Data Recorder (EDR), ne može deaktivirati, budući da se radi o vrlo složenom sustavu s mnogo senzora koji je ugrađen kao standardna oprema, isti uređaj se ne može ni naknadno ugraditi u vozilo.
Predmetno vozilo je nalogom Općinskog državnog odvjetništva, koje je rukovodilo očevidom ove prometne nesreće, odmah nakon prometne nesreće izuzeto od optužene, te se od tada čuva za na to predviđenom mjestu, a vještak prometne struke će, po eventualnom nalogu suda ili državnog odvjetništva, pristupiti izvršenju povjerenog mu zadatka od strane nadležnog tijela, te shodno tome izraditi svoj nalaz i mišljenje, a sa zadatkom koji mu je povjerio sud.‘