StoryEditorOCM
ZabavaFILM TJEDNA

‘Nikako‘: Bizaran križanac horora i znanstvene fantastike Jordana Peela zagrabio je preširoko i propustio priliku postati malo remek-djelo

Piše Gabrijela Bijelić
15. kolovoza 2022. - 13:19

Bizaran križanac horora, znanstvene fantastike i kvazi westerna isporučio nam je ovog ljeta američki glumac i redatelj Jordan Peele, ujedno i producent filma 'Nope' koji se kod nas odaziva na ime 'Nikako'. Priča o tamnoputom bratu i sestri koji na različite načine pokušavaju očuvati naslijeđeni očev ranč gomila motive i gledatelja tjera na stalnu pozornost. Kakvo skriveno značenje nosi čimpanza s najavne špice i nestanci konja koji zaredaju kasnije? Zašto se neidentificirana izvanzemaljska tvorba namjerila baš na američku pustaru i što je smrtonosno u naizgled običnom balonu? Peele koji za sobom ima režiju nadnaravnog trilera o maskaru 'Candyman', psihološkog horrora 'Us' i još nešto 'pomaknutih' uradaka, u najnovijem publici nameće proaktivni pristup, no njezin angažman ne nagrađuje baš uvijek odgonetkama.

image

Američki Korejac Steven Yeun kao meštar zabave Ricky 'Jupe' Park

U 'Nikako!' je lako prepoznati utjecaj autora kojima se redatelj otvoreno divi. Ima tu natruha Hitchcockove napetosti, Spielbergove fascinacije posjetiteljima iz svemira i mističnosti Nighta Shymalana, uvodna scena s egzaltiranim primatom nedvosmisleno vuče na Kubricka...

Glumačka ostvarenja u ozračju naglašenog simbolizma nisu u prvom planu, što ne znači da se nije pazilo na odabir protagonista i njihovu filmičnost. Daniel Kaluuya (Black Panther) odmjereno teše ulogu šutljivog i rezigniranog O.J. Haywooda., vlasnika ergele kojega besparica sili na kompromise. Sušta mu je suprotnost filmska sestra Em, vrckavo stvorenje koje mrvicu prenaglašeno tumači Keke Palmer. Američki Korejac Steven Yeun kao Ricky 'Jupe' Park svoj kaubojski outfit vlasnika zabavnog parka nadograđuje neusiljenom glumom, a ni Brandon Perea kao prodavač elektronike Angel Torres nije tu samo kako bi se popunila rasna slagalica.

image

Zlokobno postojani oblak vrema nad farmom Haywoodovih

No, kako rekosmo, u 'Nikako' je akcent na porukama, a njih je doista pun kovčeg. Zapostavljena uloga Afroamerikanaca na počecima sedme umjetnosti nosi sa sobom dosta metafilmičnog. Potom, brat i sestra Haywood bojom kože i društvenim statusom zazivaju asocijacije na black exploatation filmove 1970-tih. Starozavjetni stih proroka Nahuma kao okidač za izazivanje jeze koju generira predatorsko biće kodnog imena Jean Jacket, posuđenog od - traper jakne.

'Nikako' se baš trudi zbuniti nizanjem asocijacija i opsjena. Neće to sjesti onima koji sa žanrom i pripovjednim postupkom vole biti načisto. Na njihovu žalost, takvi nisu predmet Peelova interesa. Njemu je cilj zaokupiti pozornost i po svaku cijenu pokazati koliko dobro poznaje sedmu umjetnost. Ovaj film koji promovira konje u galopu, kasu i zlokobnom mirovanju usporediv je s utrkom s preponama. Dok ga gledate kako slobodno klizi, pomislite da bi se mogao izroditi u malo remek-djelo, ali s prvim barijerama splasne vam i entuzijazam. 'Nikako' plaća danak pretjeranoj ambicioznosti i odjaše u sumrak ostavljajući za sobom mnoštvo protraćenih motiva koji se nikako ne daju skupiti u čvrstu cjelinu i donijeti očekivani pomak naprijed.

26. travanj 2024 14:08