StoryEditorOCM
KorčulaSVAKODNEVNA VOŽNJA UZ „OČENAŠ“

12 KILOMETARA HORORA Rekonstrukcija ceste od Korčule do Račišća "teška" 150 milijuna kuna trebala bi biti gotova do 2023.

Piše Dora Lozica
FOTO: Frankica Botica, Dora Lozica
22. siječnja 2020. - 19:26
Korčulani se vole pohvaliti brzim i modernim cestama preko otoka, no stanovnici Kneža i Račišća teško će se složiti. Uska, nepregledna, oštećena i opasna 12 kilometara duga županijska cesta 6224 od Korčule do Račišća trebala bi biti obnovljena do kraja 2023. godine, a do tada će stanovnici, kako ističu, i dalje voziti uz „očenaš“.

„Cesta je izgrađena 60-ih te asfaltirana početkom 70-ih. Trasa ceste je prilično opasna, zahtjeva veliki oprez pri vožnji, a oprez se dodatno povećava kad „ide pruga“. Naime, s autobusom se na pojedinim dionicama gotovo nemoguće mimoići. Osim toga, prilikom nedavne nevere, zbog velike plime, na području Oskorušice cesta je prilično oštećena i na tom dijelu se vozi jednom trakom. Do oštećenja je došlo 22. prosinca, danas je 22. siječnja, a mi se još uvijek vozimo uz „očenaš“, ispričala nam je Nika Silić Maroević, predsjednica MO Račišće te gradska vijećnica Korčule.

I zaista, nedavno smo odvozili spornu trasu od Korčule do Račišća, u jutarnjim satima, po lijepom vremenu i idealnim uvjetima za vožnju, i nismo se dobro zabavili. Na većem dijelu ceste je suhozid s jedne, a more s druge strane, pa vam stresno mimoilaženje na uskoj i nepreglednoj prometnici ostavlja izbor želite li se zabiti u zid ili sletiti autom u more. „Prugu“, kako Račišćani nazivaju redovnu autobusnu liniju, susreli smo malo prije igrališta i mjesnog groblja, da bi autobus mogao proći vozili smo u rikverc do prvog proširenja. Oštećeni dio ceste na području Oskorušice je igra na sreću, prometna signalizacija upućuje na vožnju jednom trakom, ali bez semafora ili prometnog policajca u suprotnu traku se uključujete nadajući se da nitko ne dolazi iz suprotne strane, što je nemoguće unaprijed zaključiti. Još da spomenemo kako veći dio ceste prolazi kroz naseljena mjesta, stanovnici i djeca izlaze ravno na cestu bez nogostupa, a dionice koje nisu naseljene pune su malih puteljaka za maslinike i vinograde iz kojih se osobna vozila uključuju u promet na nepreglednim križanjima zaraslim u makiju i stabla. Strah nas je i promisliti kako se promet odvija po noći, tijekom kišovitog dana ili tijekom turističke sezone kad je pojačan ne samo vozilima, već i biciklistima i šetačima.

Ipak, Račišćani, Knežani i ostali stanovnici tog dijela Grada svakodnevno voze na posao, u školu u Dom zdravlja (...) pitajući se čeka li se tragedija koja će vladajuće potaknuti na žurno potrebnu rekonstrukciju ceste?

Upit o tome uputili smo Županijskoj upravi za ceste Dubrovnik (ŽUC) od kojih smo dobili potvrdu da se radi na projektu rekonstrukcije sporne ceste. Kako smo još prije pisali, u sklopu izgradnje Nove luke Polačište u Žrnovskoj Banji planirana je i rekonstrukcija županijske ceste 6224 od spoja s državnom cestom 118 do naselja Račišće.

„Za projekt je ishođena lokacijska dozvola, kroz siječanj 2020. očekujemo izradu glavnog projekta, a u skorom periodu očekujemo i potvrdu parcelacijskih elaborata od strane nadležnog ureda za Katastar, ishođenje građevinske dozvole i rješavanje imovinsko pravnih odnosa kroz postupak otkupa zemljišta“, poručuju iz ŽUC-a ističući da će se nakon građevinske dozvole provesti postupak javne nabave kako bi se odabrali izvođači radova.

Ukupna procijenjena vrijednost radova s PDV-om u koju je uključen i trošak otkupa zemljišta je vrtoglavih 150 milijuna kuna, a financirat će se u 100 posto vrijednosti iz Kohezijskog fonda EU do kraja 2023. godine.
Iako će se cesta na pojedinim dionicama širiti i do dva metra, imat će i biciklističku stazu cijelom dužinom kao i popratna odmarališta, parkinge i rasvjetu tamo gdje je trenutno nema, Nika Silić Maroević navodi dva ključna problema koja se projektom neće riješiti.

„U prošlosti je cesta napravljena samo do ulaza u Račišće, ostalih 500 metara napravljeno je dobrotvornim radom mještana. U našem je folkloru zabilježena pjesmica koja navodi kako je cesta stigla samo do „Gere lozja“. Prošlost se nažalost ponavlja, zvuči nevjerojatno, ali projekt ponovno ne obuhvaća 500 metara do kraja županijske ceste. Protestirala sam, no rečeno mi je da je kasno.

Drugi je problem zaobilaznica kroz Kneže i Luku koja nije planirana u projektu. U tim se naseljima živi na cesti, ovo je bila prilika da se to promijeni“, priča nam Nika Silić Maroević.

Logično bi bilo kad se već radi, da se napravi kako treba, pa smo upitali ŽUC što oni misle o toj logici. Odgovori na oba problema su isti, dodatnih 500 metara do kraja ceste kao i zaobilaznica Kneže i Luka bi „znatno poskupilo projekt, a sredstva EU fondova su ograničena“. Ipak, iz ŽUC-a su ponudili neke svoje sugestije pa su tako za zaobilaznicu Kneže istaknuli kako se ovim projektom ne gradi zaobilaznica, već se sanira postojeća prometnica. Međutim, za 500 metara kraja ceste ističu kako se trebala izgraditi zaobilaznica, a ne prometnica kroz sam centar naselja, kako sugeriraju za Kneže.

Pitali smo ih i kad će sanirati oštećeni dio ceste na području Oskorušice na što su odgovorili da  je „Uprava izdala nalog da se do okončanja radova sanacije promet regulira semaforima radi sigurnosti svih sudionika u prometu“.
Nema semafora, a ni radovi  nisu započeli pa ćemo mještanima predložiti da do kraja sanacije, ali i rekonstrukcije 2023. godine, umjesto jednog „očenaša“ pomole dva.

Dora Lozica
 
 
20. travanj 2024 01:13