StoryEditorOCM
RegionalIMPRESIVNI PRIZORI

Izvještaj s našeg najvećeg gradilišta: Kinezi rade dan i noć, most bi mogao biti dovršen i prije predviđenog roka. Ali, na pristupnim cestama zapinje

Piše PSD.
25. travnja 2020. - 08:31

Pelješki most je imun na infekciju znanu kao COVID-19.

Već na prvi pogled prema Neretvanskom kanalu uočavaju se grandiozni stupovi budućeg mosta visoki pedesetak metara, koji se uvelike izdižu iznad morske površine, što potvrđuje da gradilište nije okrznula kriza zbog pošasti koronavirusa. Nitko, pa čak ni najvatreniji zagovaratelji ovog infrastrukturnog projekta stoljeća, ali ni kritičari, nisu mogli vjerovati da će se Komarna i Brijesta spajati ovakvom brzinom. Kinezi doslovno rade dan i noć bez predaha.

Otkako je krenuo novi koronavirus u Hrvatskoj, čini se da su se radovi zahuktali. Unatoč velikim problemima sa zarazom koja je pogodila Kinu, odakle dolazi glavnina radne snage, ali i materijala, poglavito čeličnih blokova, na gradilištu pelješkog mosta ništa se ne osjeti. Dapače, zaključak je da što je kriza veća, mostograditelji brže rade.

image
Denis Jerković/HANZA MEDIAx

Krenule su i dugo iščekivane pristupne ceste, u tijeku su zemljani radovi na dijelu od Jadranske magistrale prema mostu kod budućeg čvorišta Duboka, a radi se i dio trase na Pelješcu, gdje je najzahtjevniji objekt tunel Debeli brijeg dužine 2467 metara.
Od tog tunela u Dančanju ovisi dovršetak kompletne dionice, koja vodi od izlaska s mosta prema Stonu.

Međutim, tvrtka “Strabag” koja izvodi radove ima problema s radnom snagom i materijalom jer je korona-kriza prouzročila velike poremećaje na svjetskom tržištu. Za razliku od tvrtke CRBC i Kineza koji izvode radove na samoj trasi mosta bez ikakvih problema, na pristupnim cestama kriza ipak usporava radove. Konkretno, problem je nabaviti eksploziv za miniranje u tunelu jer su tvornice u Italiji i Srbiji zatvorene.

Problem je i s radnom snagom jer su radnici uglavnom iz Bosne i Hercegovine i kada odu svojim kućama, ne mogu se vratiti na gradilište jer moraju u samoizolaciju. Na ovom gradilištu u Dančanju angažirano je stotinjak radnika, a rok za završetak ove dionice je 33 mjeseca. Vrijednost radova je 478,3 milijuna kuna bez PDV-a.

Grčka tvrtka “Avax” gradi dionicu ceste od čvora Sparagovići do čvora Doli, ukupne dužine 18 kilometara. Najzahtjevniji dio te dionice je stonska obilaznica, odnosno gradnja dvaju tunela i mosta preko Stonskog kanala, što će biti jako zahtjevan posao s obzirom na konfiguraciju terena. Radovi na stonskoj obilaznici potrajat će 28 mjeseci, a ukupne su vrijednosti 515 milijuna kuna bez PDV-a.

Za razliku od drugih gradilišta, koja su uglavnom na izdisaju, u Neretvanskom kanalu ovih dana radi se naveliko. Montiraju se segmenti čelične konstrukcije koji su u veljači stigli iz Kine, a očekuje se i dopremanje veće količine čeličnih blokova u iduća tri mjeseca. Šest čeličnih blokova već povezuju upornjak i prvi stup mosta s kopnene strane u Komarnoj. A ovakvih čeličnih blokova, teških više od stotinu tona, neće nedostajati jer je u Kini upravo u tijeku proizvodnja 47 komada, koje bi za oko tri mjeseca trebalo dopremiti na gradilište.

image
Denis Jerković/HANZA MEDIA

Do zastoja radova na pelješkome mostu definitivno ne bi trebalo doći jer su kineske tvornice čelika koje izrađuju elemente za rasponsku konstrukciju u punom pogonu. Ne bi trebalo biti problema ni sa zdravstvenim stanjem radnika na terenu jer se 600 Kineza pridržava strogih uputa epidemiološke službe. Naime, i prije početka epidemije u Hrvatskoj i o najmanjoj promjeni zdravstvenog stanja radnika obavještavali su dežurnog epidemiologa koji je i zbog obične prehlade obilazio gradilište u Komarnoj i Brijesti. Kako doznajemo, nakon eskaliranja epidemije u Hrvatskoj, kretanje na gradilištu je ograničeno. Nikome izvana nije dopušten posjet gradilištu pa su Kinezi u svojevrsnoj “samoizolaciji” u kojoj udarnički grade pelješki most.

- Rastu nam stupovi u moru. Šest čeličnih blokova već je postavljeno na svoje pozicije i uskoro počinje montaža - kazao je Jere Šegedin, voditelj gradilišta.

- Osim mosta, rade se i pristupne ceste. Već se formiraju čvorišta Dubrava i Zaradež ispod tunela Debeli brijeg. U pripremi su radovi za iskop tunela Kamenice - dodao je Šegedin.

Kinezi na mostu rade dan i noć pa ako se radovi nastave ovakvom dinamikom, dovršit će se i prije predviđenog roka u srpnju 2022. godine. 

23. travanj 2024 10:05