StoryEditorOCM
4 kantunaMAŠTEL KAO ROTOR

Otkrili su problem sa semaforima na Boriku: riknuo je neki modul, a u upravljačkom ormariću pronašli su - zmiju! Ovo su križanja o kojima Grad brine

Piše M. Gugić
27. listopada 2020. - 22:19

Tek kad je nekolicina revoltiranih građana reagirala, postavivši nedavno maštel na križanju Puta Dikla i A.G. Matoša na Boriku umjesto rotora, pokvareni semafor preko noći je proradio.  

Dva je tjedna „blinkao”, ignoriran od strane nadležnih, jer kako nam je tad rekao predsjednik Mjesnog odbora Puntamika Niko Marin, unatoč tome što su se obratili Gradu za pomoć, samo im je rečeno da je riječ o starim semaforima te da zbog toga treba duže čekati njihov popravak. Policija se nije ni toliko potrudila.

Ali, koliko je još takvih semaforiziranih križanja u gradu kojima „ističe rok trajanja”? I koja doslovno svakim danom mogu prestati raditi i stvoriti novi prometni kaos? Kojeg Zadrani u prometu imaju i bez pokvarenih semafora... 

Gradski pročelnik za komunalne djelatnosti Robertino Dujela kaže kako je u „slučaju Borik” problem bio u modulu upravljačke jedinice zastarjele tehnologije koji je „ugasio” semaforizirano raskrižje. Cilj je, naglašava, u potpunosti izmijeniti cijeli sustav pri rekonstrukciji križanja prometnica Put Dikla i Ulice Antuna Gustava Matoša koje čekaju prolaz nove vodovodne i kanalizacijske mreže.

- Komunalni odjel planirao je izmijeniti taj sustav i osvježiti novim asfaltnim slojem ulice Put Dikla, Matije Gupca i A.G. Matoša,  no moramo pričekati Odvodnju i početak realizacije mega projekta aglomeracije kako bi po završetku tih radova uredili prometnice. Razumijemo negodovanje dijela građana, ali i zahvaljujemo svim ostalima na strpljenju. Zašto je toliko dugo trajao popravak? Pa, samo za dijagnostiku ugovorenom je izvođaču trebalo dobrih tjedan dana, za ponudu i pronalazak rješenja još par dana, da bi po prihvaćenoj ponudi poteškoće u radu bile ubrzo uklonjene, u roku od dva dana. Uz to, po pisanom očitovanju ugovorenog izvođača, u upravljačkom ormaru, uz oštećene instalacije, pronašli su i zmiju – istaknuo je Dujela te naglasio kako nije riječ o uobičajenoj situaciji uklanjanja smetnji, već o izvanrednoj.

image
Semafori Zadar
Arhiva Cropix

Prema njegovim navodima, postoje dva križanja sa istom semaforskom tehnologijom: u Vruljici, koje je sanirano i čija je oprema korištena pri rješavanju problema na Boriku, koje će pak biti kompletno izmijenjeno tek prilikom rekonstrukcije samog križanja.

Brigu za ostale stare semafore, Grad je preuzeo još 2011. godine. Do tad su oni bili u sustavu Županijske uprave za ceste te su za njih postojali rezervni dijelovi. 

- Cijena semaforskog uređaja nije niska. Naime, samo za elektroniku potrebno je izdvojiti oko 120 tisuća kn. Naravno, cijena uvelike ovisi o složenosti samog križanja te o elektronici  koju je potrebno ugraditi odnosno zamijeniti, naposljetku ide  programiranje te softverska nadogradnja. Ono što je Komunalni odjel poduzeo po pitanju sigurnosti je provjera statike semaforskih stupova na 14 križanja kojima upravljamo – pojasnio je Dujela, dodavši kako su ostali gradski semafori u nadležnosti proizvođača opreme Elektromodul, Trafsignal i Iskra.

- Planovi za budućnost su usko naslonjeni uz realizaciju projekta ITS implementaciju pametnog sustava upravljanja prometom europskog izvora financiranja o kojem je grad opetovano upoznaje javnost putem UO za EU fondove. Konkretno, prva na redu je Tuđmanova ulica za koju je procedura pokrenuta. U dijelu održavanja svjetlosne signalizacije kroz komunalni program, naš je odjel 2018. godine izdvojio 123 tisuće kuna, a 2019. čak 290 tisuća kuna. Također, uz ugradnju novih, to uključuje popravak oštećenih stupova i lanterni, zamjene žarulja, zamjene i pranje sjenila, troškove održavanja upravljačkih jedinica, održavanje elektro-instalacija i  elaborate postavljanja novih „treptača” koje prakticiramo na lokacijama gdje je potrebno dodatno istaknuti signalizaciju – naglasio je Dujela te zaključio kako su novi semafori, koji se nalaze u Vruljici, na križanju Splitske ulice i Domovinskog rata, Put Stanova te Hrvoja Ćustića, Splitske ulice i Ulice Krešimira Ćosića te Akcije Maslenica, stari između pet do deset godina te s njima zasigurno neće biti nikakvih probelma. 

image
Popis semafora u nadležnosti Grada Zadra
Grad Zd
20. travanj 2024 07:29