Prije nekoliko dana za oko mi je zapeo naslov “Danas nema toliko fatalnih žena jer prevladavaju žene-barbike, a upravo mamini sinovi vole barbike!” Možda me sam naslov ne bi toliko šokirao koliko me je šokiralo ime autora: gospar Luko Paljetak, ili, da se rodio kao Englez, sigurno bi bio Sir Luko Paljetak. I nastavlja gospar Luko neumoljivo: “Nemojte mi reći da je barbika fatalna! Nimalo! Fatalne žene su nestale zato što društvo više ne proizvodi situacije u kojima te žene mogle biti tako izdvojene, tako distingvirane jer im to ne dopušta ni način života, ni moda.”
Mislim da se ovdje radi o svrstavanju u kalupe. Žene se danas odijevaju slično, gotovo jednako, kao da nose uniforme, a šminke i frizure su im identične; kao da im Kim-Jong propisuje kako izgledati. I da, vrhunac su sunčane naočale: sve su iste. Ta ukalupljenost čvrsto je ukorijenjena, a usput i vrlo dosadna.
Nemojte me krivo shvatiti, ne govorim o ovoj temi s pozicije modnog i stilskog znalca. O modi i trendovima znam koliko i o nuklearnoj fizici. Govorim o ovoj temi kao obični promatrač, kao što su manje-više svi muškarci. I iskreno, Barbie postaje dosadna. Znam da je teže plivati kontra struje, puno je jednostavnije prepustiti se i ići linijom manjeg otpora. “Za mene je pojam elegancije pokazati neovisnost”, rekla je jednom prilikom istinska dama, glumica i model Isabella Rossellini.
Uđete li u bilo koji kafić ili restoran u Gradu ili Uvali Lapad, susrest ćete niz djevojaka i žena koje izgledaju vrlo slično, da ne kažem isto. Ponekad je dovoljno pogledati grupne fotografije na nekom od web portala, i prvo što vam “upadne u oko” je da su sve djevojke i žene vrlo lijepe i dotjerane, ali je jako teško razlučiti koja je koja. Da ne bi bilo zabune, to nije samo stvar Dubrovnika, tako je manje-više svugdje. Izgleda da su dani kreativnosti i individualizma daleko iza nas.
Dovoljno je pogledati fotografije na Instagramu, bez obzira koju riječ da ukucate, pojavi se nepregledni niz “jednakih” fotografija bez obzira radi li se o osobama, make upu, odjeći, prizorima s putovanja i još mnogo ostalih tema. Jesu li takozvani “influenceri” novi bogovi? Mnoge žene bespogovorno slijede objave influencera, štuju njihove preporuke, koji proizvod koristiti, kako se našminkati, što obući. Po tome bismo mogli zaključiti kako su influenceri svojevrsni Mesije.
Ali kao što gospar Luko kaže, ne treba kriviti samo žene. Muškarci, ili preciznije, mamini sinovi, najzaslužniji su za stvaranje mita o tome da je privlačno izgledati jednako. I sad se smješkam kad se prisjetim pitanja jednog starijeg novinara: ” Grad je čaroban, ali mi nije jasno kako to da imate toliko prostitutki na Stradunu!?”
Naravno da se ne radi o “prijateljicama noći” (ipak većina njih to nije), ali nije za zamjeriti što se čovjek zbunio ili čak pomislio da u Gradu imamo samo jednu butigu od robe. Ako ste ovo ljeto proveli bar jednu večer na Stradunu, znate o čemu govorim. Ono što najviše brine mlade su djevojke koje su samo preuzele model ponašanja od starijih. Gdje su nestale “pobunjenice” koje su se uvijek držale kontrasmjera? Gdje je nestala punk generacija?
U 1960-tim smo imali sex, drugs&rock n’ roll generaciju, imali smo hipije. U sedamdesetima su došli glam rock i heavy metal faza, osamdesete su bile zadnja dekada masovne kulture, odlazaka na festivale, era ludih boja i “velikih” frizura, bilo je to vrijeme kada nam nije bio potreban internet kako bismo se družili.
Po čemu ćemo pamtiti današnje vrijeme? Kada sam u Google ukucao ovo pitanje, odgovor koji sam dobio bio je poprilično depresivan, pojmovi koji obilježavaju naše vrijeme su: internet, pametni telefoni, društvene mreže i emoji! Gdje je borba, gdje je otpor? Kako smo postali ovako pasivni? Fantastičnu iskričavost i posebnost prošlih desetljeća zamijenili smo s komodom, sve nas nosi ista struja. Istaknuti se, pokazati vlastiti stil sve je rjeđe viđeno.
Konvencionalnost je postala riječ koja nas obilježava na mnogim poljima. U današnje vrijeme, ukoliko ne možete pronaći hešteg kako biste opisali svoj izgled ili emoji koji bi ga podržao, onda ste crna ovca. Kvragu heštegi, kvragu emoji. Vrijeme je da mamini sinovi odrastu, a da djevojke i žene izađu iz kalupa.
Kao što je legendarna Helen Mirren, oprostite Dame Helen Mirren jednom rekla: “U sedamdesetim godinama života, kada bih mogla dati savjet sebi u mladim danima, rekla bih da je češće trebalo upotrebljavati riječ od****! Dobro rečeno! Vjerojatno bi se gđa Mirren odlično složila s našim gosparom Lukom! Kakav bi to susret bio!
StoryEditorOCM
MišljenjaENGLEZ U DUBROVNIKU
<br /> Mamini sinovi, odrastite!
16. listopada 2018. - 12:30