StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetHRVATI POLUDJELI ZA PROMETNIM SREDSTVOM KOJE JE USTAVNI SUD PROGLASIO - PJEŠAKOM

I u Dubrovniku voze po pločniku i ugrožavaju pješake

Piše DML
24. travnja 2019. - 12:33
Zbog sve više nesreća, gradske vlasti u Parizu i Madridu već su 'protjerale' e-romobile s pločnika, a tim putem idu i drugi europski gradovi. Stručnjaci se protive odluci Ustavnog suda o uporabi e-romobila i traže drukčiju kategorizaciju u Zakonu o sigurnosti cestovnog prometa, piše Jutarnji list.
Električni romobili veliki su hit za izbjegavanje prometnih gužvi u velikim europskim gradovima. Alternativa automobilskom prijevozu pojavila se prije nekoliko godina, a sve više se koristi i u hrvatskim gradovima.
Njihova je prednost to što su lagani, laki za korištenje u gužvama, u slučaju da neki dio puta treba proći pješice, mogu se sklopiti i ponijeti, relativno su jeftini i ne proizvode ispušne plinove. Uza sve to, oni su i prave male jurilice. Ovisno o modelu, mogu postići brzinu od 20 do 30 kilometara na sat. Njihovo pojavljivanje na gradskim ulicama širom svijeta nije pratila i zakonska regulativa koja propisuje kako se koriste.
Tako ih je i po Dubrovniku, poznatom po ljetnim gužvama u prometu, sve više. No, na mnogim mjestima ionako preuski pločnici sad su još opasniji zbog 'pješaka' na električnim romobilima. Majke s djecom žale se na brzinu kojom 'prolete' pored njih, bojeći se za svoju djecu.
Korisnici se, naime, najčešće voze pločnicima, miješajući se s pješacima. Po mnogim europskim gradovima ubrzo su se počele događati nesreće - naleti na pješake ili bi pješaci izletjeli pred jureći romobil, a ni udari automobila na kolnicima nisu bili rijetki. Zbog sve brojnijih nesreća gradske vlasti u Parizu i Madridu već su “protjerale” e-romobile s pločnika na kolnike ili biciklističke staze, a tim putem idu i drugi europski gradovi. No, Dubrovnik nema niti jednu biciklističku stazu.
U Hrvatskoj je situacija, kako Jutarnjem listu tvrde u MUP-u, prilično jasna. Električni romobil nije motorno vozilo, a njihovi korisnici su pješaci! Tako je, naime, odlučio Ustavni sud. Zakonom o sigurnosti u cestovnom prometu električni romobil smatrao se mopedom. Odnosno, motornim vozilom čiji elektromotor ne prelazi snagu 4 Kwh i koji na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 45 kilometara na sat. To je značilo da se e-romobil može koristiti samo na kolniku, da vozač mora nositi kacigu i reflektirajući prsluk itd. No, Ustavni sud to je poništio i vratio e-romobil među pješake. Budući da nije riječ o motornom vozilu, može se koristiti na pločniku i nema obvezu vožnje samo po biciklističkim stazama. Brzina kretanja nije propisana, ali se navodi da se romobilist 'dužan kretati primjerenom brzinom na način da ne ometa ostale građane na cestama i javnim mjestima'.
24. travanj 2024 19:55