StoryEditorOCM
SplitFUCHSOV PRIJEDLOG

‘Jesam li ja plavuša ili je to uobičajeno? Jesu li naša djeca idioti?‘; Cjelodnevna nastava posvađala majke

Piše Ana Franić
26. travnja 2023. - 22:52

Podijeljena su mišljenja roditelja oko eksperimentalnog projekta cjelodnevne nastave koji će od jeseni i nove školske godine 2023./2024. krenuti u 50 osnovnih škola. Osnovne škole za sudjelovanje se mogu prijaviti do 28. travnja. 

Dio splitskih majki u Facebook grupi "Mame Splitsko-dalmatinske županije" iznio je zabrinutost novim programom jer smatraju da može imati negativne posljedice na njihovu djecu. Jedna majka je pozvala roditelje da se obrate Vijeću roditelja i ravnateljima ukoliko se škole koje pohađaju njihova djeca planiraju ili su se već prijavile za eksperimentalni projekt.

Navela je da smatra da cjelodnevna škola može dovesti do preopterećenosti učenika, ali i da dugotrajan boravak u školi, bez mogućnosti kvalitetnog odmora, može biti štetan za zdravlje i dobrobit djece. 

– Ako djeca moraju biti u školi od 8 do 15 ili 15.30 sati ugrožena su njihova prava na umjetničko obrazovanje (glazbeno i plesno) te kvalitetno bavljenje sportom. Nadalje, oduzima se vrijeme koje bi djeca inače imala za druge aktivnosti, za razvijanje svojih interesa i talenata, bavljenje hobijima te za druženja s obitelji, prijateljima i vršnjacima izvan škole – navela je jedna majka u poruci. 

Pusti problemi

Po njoj je problematična i prehrana u školi jer, kako navodi, dio djece ni sada ne konzumira obrok koji im je ponuđen.

Zbog svega predlaže uvođenje modela produženog boravka umjesto cjelodnevne nastave, ali na način da učenicima nižih razreda nastava završi otprilike do 12 sati, a onima iz viših razreda najkasnije do 13 sati. Nakon obroka, smatra ona, treba dati opciju da na rješavanju domaće zadaće ostanu oni koji to žele. 

Kao i većina tema na društvenim mrežama i ova je sukobila suprotna mišljenja. 

– Jesam li ja plavuša ili je u svim drugim zemljama koje nisu na Balkanu uobičajeno vrijeme boravka djece u školama od 8 do 15 sati? Jesu li naša djeca idioti pa da samo oni to ne mogu? – komentar je majke, koja smatra da bi to bio spas za zaposlene roditelje te da se djeca na sve prilagode. 

image
Željko Hajdinjak/Cropix

Neki ne vide u čemu je drama.

– Protiv mogu biti oni roditelji koji ne rade i kojima ima netko tko će biti s djecom. Čemu drama? Kako je roditeljima prvašića koji ne mogu biti sami dok oni dođu doma, a nemaju ih s kim ostaviti? Kako djeca koja idu u vrtić budu tamo od 6 do 16 sati? – pita se jedan roditelj. 

– Ja sam kao dijete, ako bi škola završila u 13 sati, stala sama doma i čekala mater i oca da dođu s posla, ne prije 15.30. Pa bolje da su onda djeca s vršnjacima nego sama doma. A popodnevne aktivnosti uglavnom kreću iza 16-17 sati. Svi se bore za vrtiće koji traju duže. A kad su starija djeca u pitanju, e onda da su što ranije doma – jedan je od komentara. 

– Iskreno ne vidim u čemu je problem. U školi do 15 sati, opcionalno duže, nakon svakog predmeta je duža pauza od sadašnje. Imaju više odmora, od tih sedam sati imaju dva sata pauze. Svako dijete ima više vremena za usvojiti gradivo, ne nose domaći doma, imaju rekreacijsku pauzu, imaju vremena za sve, dug je dan nakon 15 sati, nije završio. Svi se žalimo na školstvo, a onda se na spomen svake promjene skače i kategorički odbija – poručila je jedna majka. 

Stvar izbora

Druga majka podržava produženi boravak, ali ističe da to mora biti izbor roditelja, a ne obveza.

– Ja ne želim da su mi djeca do te ure u školi. A najviše me smeta što će puno djece morati odustati od drugih izvanškolskih aktivnosti – napisala je. 

S njom se složilo još nekoliko majki. 

– Samo stvar izbora... Ja sam jedino da se uvede jednosmjenska jutarnja nastava, da dica imaju od 12-13 slobodno za sve, igru, treninge, biti s roditeljima, bakama, didama – argumentirala je članica grupe. 

Jedna majka je poentirala da vrtići rade od 6 do 16.30, a neki čak i do 21 sat. 

– Točno, jer i roditelji rade i prvu i drugu smjenu, pa što s djecom od sedam i više godina? Kako ih zbrinuti osam radnih sati jer trenutno škole imaju program od puna četiri sata (8-12 sati)? Kamo s djecom do 16 sati? – pita se članica grupe.

Druga je pak istaknula da niti jedno dijete nije obvezno biti u vrtiću 10 sati. 

– Moje nikad nisu ostale duže od 13 sati u vrtiću i ne želim da mi djeca budu cijeli dan u školi, jer osim treninga, domaćih i svih obveza, želim i ja provoditi kvalitetno vrijeme sa svojom djecom. Družiti se, igrati se, šetati i svašta nešto! – odgovorila joj je članica. 

Jedan dio članica grupe je istaknuo da više od pola škola na području Splita nema ni uvjete ni prostor za cjelodnevnu nastavu, primjerice kao kuhinju, dvoranu za tjelesni i svlačionice. 

– Vi bi američke modele škola, a balkansku građevinu – napisala je jedna majka. 

Što je zamislio ministar Fuchs?

Prema ideji ministra Radovana Fuchsa, u cjelodnevnoj nastavi djeca će osim redovite nastave, u školi moći pisati zadaće, imati osiguranu prehranu koja uključuje doručak i ručak te sudjelovati u izvannastavnim i izvanškolskim aktivnostima koje će se moći provoditi i iza 17 sati. 

Plan je da obvezni dio cjelodnevne nastave za sve učenike uz šest odmora različite duljine traje od osam sati ujutro do 15 ili 15.30 sati popodne.

U tom vremenu djeca će imati redovitu nastavu te takozvani program potpore tijekom kojeg će učitelji i suradnici pomagati učenicima u rješavanju domaćih zadaća ili dijelu gradiva koje im slabije ide.

Nakon obveznog dijela cjelodnevne nastave, djeca će moći ići na izborne aktivnosti do 17 sati, a iza 17 sati na izvanškolske aktivnosti koje mogu uključivati sportske treninge, glazbene aktivnosti i slično, što može biti sufinancirano iz nekih drugih izvora.

image
Nikolina Vuković Stipaničev/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. travanj 2024 01:48