TRGOVINA

Tomislav Mamić: TOMMY GRUPA JE U TOP 10 HRVATSKIH KOMPANIJA

Piše Dražen Gudić
Foto Tom Dubravec/Cropix
18. prosinca 2020. - 08:00

Teške okolnosti ove izazovne godine nisu poremetile ritam Tommyja, daleko najjače kompanije i najvećeg poslodavca u Dalmaciji. Osjećajući potrebu za promjenama koje zahtijeva organizacijska efikasnost, odgovarajući zahtjevu za prilagodbom poslovnoj okolini, a želeći održati konkurentsku prednost, završen je proces unutarnjeg preustroja i formirana Tommy Grupa. Time je, istovremeno, napravljena i priprema za izlazak na financijska tržišta gdje bi, u varijanti prodaje manjinskog udjela, kroz IPO kompanija mogla prikupiti 150-200 milijuna eura za snažan investicijski ciklus, ovisno o pripremljenim razvojnim projektima.
Unatoč žestokoj krizi, nisu izostali niti sjajni poslovni rezultati o kojima Tomislav Mamić, vlasnik i predsjednik Nadzornog odbora krovnog društva Tommy 1992 govori kroz konkretne brojke.


- Tommy je u 2019. godini s 211 poslovnica ostvario 3 milijarde i 100 milijuna kuna prihoda, uz rast od 10 posto u odnosu na prethodnu godinu. S takvim rezultatom naš tržišni udio je porastao, a prema kriteriju prihoda mi smo danas 6. trgovački lanac u Hrvatskoj. Tommy je apsolutni maloprodajni lider u Dalmaciji, što potvrđuju i službeno objavljeni podaci AZTNA-e. Na to ukazuju svi relevantni pokazatelji kao što su: ukupni ostvareni prihod, ostvarena dobit, novostvorena vrijednost, broj zaposlenih te visina primanja zaposlenika.


Jeste li, kao neupitni tržišni lider u Dalmaciji, postali dominantni i u trećoj dalmatinskoj županiji - Zadarskoj?


- Ako gledamo posebno županije, kontinuirano ostajemo lideri u Splitsko-dalmatinskoj i Šibensko-kninskoj županiji, a od 2019. godine to smo postali i u Zadarskoj županiji, gdje prema službenim podacima imamo najveći tržišni udio.


Koliko su situacija s pandemijom Covid-19 i loša turistička sezona utjecali na poslovanje i primanja zaposlenika?


- Iako je u županijama u kojima ostvarujemo većinu prihoda bio očekivani pad maloprodajnog tržišta od 10-ak posto, mi smo iznimno zadovoljni ovogodišnjim rezultatima koji su na razini onih iz 2019. Treba naglasiti kako većinu prihoda ostvarujemo na obali, ali izostanak turističke sezone i samim time očekivani lošiji poslovni rezultat nisu utjecali na primanja radnika. Štoviše, iste smo povećali, posebno prodajnom osoblju, povećanjem plaće, isplatom naknade za prehranu i nagradom za radni rezultat.
Tijekom izvanrednih okolnosti izazvanih epidemijom koronavirusa, zbog dodatnog rizika kojima su bili izloženi u prodavaonicama, prodajnom osoblju isplatili smo i dodatne naknade za posebne uvjete rada.


Gdje je sada Tommy s obzirom na preslagivanje na tržištu maloprodaje, ulazak novih lanaca...?


- Tommy kontinuirano raste i povećava tržišni udio od samog početka poslovanja, unatoč svim procesima koncentracije i internacionalizacije tržišta kroz koje smo prošli. Pozicija Tommyja je iz godine u godinu sve bolja jer smo uspjeli odgovoriti izazovima i prilagoditi se zahtjevima potrošača. Konkurenciju uvijek respektiramo, premda smo mi konstantno fokusirani na razvoj vlastitog koncepta koji je prilagođen specifičnostima hrvatskog tržišta.


Je li kriza usporila i odgodila neke planove i projekte?


- Nedvojbeno je kako se sve investicije dodatno promatraju kroz nove okolnosti na tržištu, međutim kod nas se za sada sve odvija planiranom dinamikom, a cilj nam je da tako bude i u 2021. Bobis završava novu tvornicu vrijednu 20 milijuna eura, Tommy preuređuje nekolicinu postojećih objekata, te investira u izgradnju novih, dok se u Petasonu završava investicija proširenja proizvodnih kapaciteta.

Kakva je tržišna pozicija Petasona, koji su planovi te mesne industrije?


- Potrebno je naglasiti kako Petason nastavlja s dugogodišnjim ulaganjem u najnoviju tehnologiju mesne industrije, kojom se svrstavamo u sam vrh postojećih mesoprerađivača. Nadalje, u pripremi je realizacija projekta trajne punjene robe, čija ukupna investicija iznosi preko 25 milijuna kuna. Također, još jedna investicija u ovoj godini je iznosila više od 10 milijuna kuna, a odnosi se na izgradnju 650 KW solarne elektrane i proširenja proizvodnih kapaciteta. Ukupne investicije u zadnjih 15 godina iznose preko 120 milijuna. kuna.
Tržišna pozicija Petasona, svakako je dimenzionirana kroz maloprodajni sustav Tommyja. Plan je i značajnije učešće na HORECA tržištu, bilo preko veleprodaje Tommyja ili samostalno.


Hoće li i nadalje biti praksa da Tommy raste organski. Kojim smjerom se planira razvoj?


- Model rasta je organski rast; razvoj je usmjeren otvaranjem novih prodajnih mjesta i novih kanala prodaje, te dodatno razvijanje usluga za potrošače putem vlastite aplikacije „Tommy Spiza“, mogućnosti plaćanja računa, slanje i primanje paketa, formiranje TO GO asortimana na pojedinim lokacijama, uvođenje ePunionice za električna vozila, suradnja sa Glovo platformom.
Za akvizicije smo uvijek otvoreni, ali to ovisi o više faktora, ulaganje u rast je kontinuirani cilj.


Najavljen je izlazak na burzu. Je li pandemija zaustavila taj proces?


- Trenutna situacija na tržištu uzrokovana pandemijom nije povoljan trenutak za takav iskorak, kompanija je spremna i kada procijenimo da su okolnosti povoljne, postoje izgledne mogućnosti da se isto i dogodi.


Pozornost naglašeno dajete domaćim malim proizvođačima. Koliko imate dobavljača iz naše zemlje?


- Suradnja s hrvatskim dobavljačima je dugogodišnji fokus i sastavni dio naše strategije. Surađujemo s gotovo 600 dobavljača, kako malih proizvođača, tako i OPG-ova. Zastupljenost domaćih proizvoda, u kojoj god robnoj grupi je to moguće iznosi 100 posto, što znači da su u ponudi isključivo proizvodi hrvatskog podrijetla. Na taj način aktivno doprinosimo njihovu razvoju, ali i povećanju stupnja proizvodne samodostatnosti, što je posebno važno u izvanrednim i specifičnim situacijama, kao što je ova kriza izazvana pandemijom virusa.


Kakva je situacija s gradnjom velikog logističkog i distributivnog centra u Dugopolju?


- Priprema projekta izgradnje logističko-distributivnog centra se odvija prema planu, a sama odluka o dinamici izgradnje će biti u skladu s okolnostima oko COVID krize i oporavkom gospodarstva. Trenutno je u tijeku i proces implementacije novog informatičkog sustava, čije će ulaganje također unaprijediti i modernizirati poslovne procese.

Što će vrijedna investicija značiti za Bobis, kako će se tvrtka pozicionirati na tržištu pekarskih proizvoda?


- Bobis kroz investiciju od 20 milijuna eura, nakon dugo vremena, dobiva jednu od najmodernijih tvornica koja bi trebala omogućiti razvoj kadrova, asortimana te unaprjeđenje postojećih proizvoda. Nova tvornica je projektirana za iskorak u proizvodnji i stavlja naglasak na svježe i zdrave proizvode bez aditiva što čini ogromnu razliku od sadašnje konkurencije na tržištu.
Trenutno smo u fazi uhodavanja svih proizvodnih linija te je započela probna proizvodnja. Očekujemo da početkom sljedeće godine proizvodnja krene punim kapacitetom, a tada će se objaviti i službeno otvaranje.
Konkretno, strateški cilj je u Tommy i Bobis maloprodajama osigurati kvalitetu i kontinuitet u odjelu pekarstva, te razvijanje asortimana za HoReCa tržište.

Prema kriteriju prihoda Tommy je 6. trgovački lanac u Hrvatskoj i apsolutni maloprodajni lider u Dalmaciji, potvrđuju službeno objavljeni podaci AZTNA-e

HOLDING TOMMY 1992

Podjelom društava na Tommy i Tommy 1992, prošle godine, napravljen je prvi korak u promjeni ustroja kompanije. Tommy 1992, čiji je jedini osnivač Tomislav Mamić, postao je krovno društvo koje preuzima upravljanje kompletnom imovinom, priprema i razvija investicije svih povezanih društava, daje strateške odrednice i zadaje ciljeve ostalim tvrtkama, koordinira, kontrolira i unaprjeđuje suradnju povezanih društava te određuje i nameće modele i standarde korporativnog ponašanja. Podjela je dugo planirana kao važan iskorak za kvalitetnije i efikasnije upravljanje svih povezanih društava unutar Tommy grupe.

Tommy, Bobis, Petason, Tommy1992 i Spectar, zajedno s ostalim kompanijama, ostvaruju 3,6 milijardi kuna prihoda, te s 4700 zaposlenih svrstavaju Tommy grupu među top 10 hrvatskih kompanija. Zajednički cilj je kroz grupaciju osigurati strateške odrednice, te jačanjem koordinacije unaprijediti suradnju povezanih društava

image
Tomislav Mamic, vlasnik trgovackog lanca Tommy, pozira sa clanovima Uprave i Nadzornog odbora. Na fotografiji: Josko Radja, Dejan Tomic, Petar Basic, Marin Kastelancic, Zdravko Plazonic i Dario Mamic (stoje), Ivo Mikulic, Tomislav Susnjar, Tomislav Mamic, Zoran Mamic, Marko Ivkosic i Ivica Pervan (sjede)
Tom Dubravec/Cropix
Tommy sponzor Dalmacije

HNK Hajduk
KK Zadar
KK Split
VK Jug
OK Kaštela
Sportske igre mladih
VAD Sinjska alka
Festival dalmatinskih klapa Omiš
Festival dalmatinske pisme Kaštela
Splitski festival

18. travanj 2024 09:54