stdClass Object ( [id] => 1353787 [title] => Prof. dr. Gojmir Radica o budućnosti pomorstva: Dizelaši na vodik pokreću revoluciju [alias] => prof-dr-gojmir-radica-o-buducnosti-pomorstva-dizelasi-na-vodik-pokrecu-revoluciju [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Elektropogon se sve brže s cestovnih pravaca širi i na morske putove, pa gotovo svakih nekoliko mjeseci zaplovi neki novi putnički trajekt ili katamaran na baterije. Osobito u skandinavskim zemljama, koje su najdalje odmakle na tome planu. No, također se ubrzavaju i procesi ozelenjavanja pogona trgovačkih brodova, pri čemu je cilj da se umjesto nafte počnu koristiti alternativna goriva, a pogotovo zeleni vodik, čime bi se količina ugljičnog dioksida u njihovu ispuhu smanjila za 85 posto. Najnoviji potez na tom je planu povukao ugledni Lloyd‘s Register, o čemu razgovaramo s prof. dr. Gojmirom Radicom, šefom katedre splitskog FESB-a za toplinske strojeve. Ujedno trenutno vodi projekt Hrvatske zaklade za znanost Povećanje učinkovitosti, smanjenje štetnih emisija i hibridizacija brodskog energetskog sustava.

- Početkom studenoga Lloyd‘s Register prvi je put dodijelio tipsko odobrenje za vodikov motor u brodskom prometu join ventureu BeH2ydro, tvrtki CMB.TECH-a i Anglo Belgian Corporationa (ABC). Konkretno, za njihov dual-fuel motor snage do 2,7 megavata?

- Prvo treba reći da je baza za gradnju toga motora bio dizelski motor ABC-a koji je prerađen i prilagođen za ovu transformaciju, odnosno rad na vodik. BeH2ydro predstavljen je 2020. godine, a u međuvremenu je prošao brojna testiranja sigurnosti i pouzdanosti u procesu dobivanja odobrenja Lloyd‘s Registera. Snaga mu je do 2,7 MW, a osim na vodik, kao primarno gorivo, može raditi i na dizelsko gorivo, što mu daje dodatnu pouzdanost i sigurnost kada vodik eventualno nije dostupan. Time se, naime, isključuje mogućnost da brod u takvim okolnostima ostane bez pogona.

---

image

Čelni ljudi tvrtke BeH2ydro s certifikatom Lloyd‘sa

BEH2YDRO
---

To je osobito važno u razdoblju dok vodik ne bude široko raspoloživ za punjenje. Prva dva BeH2ydro motora, svaki po 2 MW, bit će ugrađena u lučki tegljač u Antwerpenu.

Odmah ću napomenuti i to da bi standardni dizelski motor spomenutih svojstava mogao razviti snagu do 3,5 megavata.

Veća energija

- Zašto se onda prelazi na vodik?

- Tri su glavna razloga za to. Prvi se odnosi na činjenicu da je vodik najrašireniji kemijski element u svemiru i na Zemlji, ponajviše u obliku vode koja prekriva gotovo dvije trećine njezine površine. Drugi je razlog donja ogrjevna vrijednost vodika, koja je trostruko veća nego kod dizelskog goriva.

---

image

Dual-fuel motor na vodik i dizelsko gorivo prvi je dobio tipsko odobrenje

BEH2YDRO
---

- Znači li to nižu točku paljenja?

- Ne, njegova je temperatura paljenja 560 °C, dakle veća nego dizelskog goriva, ali druga je stvar ovdje bitna. Gorivo ima određenu kemijsku energiju koja se u motorima s unutarnjim izgaranjima pretvara u toplinsku energiju, a onda se iz toplinske energije termodinamičkim procesom ekspanzije stvara mehanička energija. Tlakovi plinova koji se razviju u komori izgaranja djeluju na klip, pa se preko klipnog mehanizma u konačnici dobiva onaj zakretni moment, odnosno izlazna snaga motora. Sama energija goriva izražava se u donjoj ogrjevnoj moći koja kod dizelskog goriva iznosi 42,7 megadžula po kilogramu, a kod vodika 120 megadžula po kilogramu. Znači, ona je kod vodika gotovo tri puta veća, s tim da je vodik 14,4 puta lakši od zraka. Stoga vodik u spremnicima treba komprimirati na visoke tlakove.

---

image

Trgovački brodovi više neće biti veliki zagađivači

HANZA MEDIA
---

Kada je riječ o spremnicima za automobile, oni idu od 500 do 700 bara, a za brodove je zasad dozvoljeno do 350 bara. Tu je riječ o specijalnim kompozitnim spremnicima koji takve tlakove mogu izdržati i spriječiti curenje vodika zbog njegove ekstremno male molekule.

- Spomenuli ste tri ključna razloga za prelazak na vodik, koji je treći?

- Uz veću ogrjevnu vrijednost, drugi je razlog daleko veća ekološka prihvatljivost vodika kao goriva za motore. No, postoji i jedna manje poznata zamka za postizanje te ekološke prednosti - mora se raditi tehnički kompromis. Naime, da bi gorivo izgaralo, trebamo dovoditi zrak u kojem je kisik koji izgaranje omogućuje. A u zraku ima i dušika iz kojeg na visokim temperaturama nastaje štetni dušikov monoksid koji je kancerogen i koji nekako treba izbjeći. On je važan razlog nepoželjnosti fosilnih goriva čijim izgaranjem nastaje ne samo CO2, nego i taj štetni dušikov monoksid.

---

image

U šest spremnika stane 415kg komprimiranog vodika

CMB.TECH
---

Kada je riječ o vodiku, da bi se postigla veća snaga motora, jednaka onoj kada radi na dizelsko gorivo, treba ići na još više temperature izgaranja, što bi onda stvaralo još više dušikova monoksida. Zbog toga se ide na redukciju snage ili se, pak, da bi se ostvarila ciljana snaga, ide na veće radne zapremnine motora, čime se izbjegavaju visoke temperature izgaranja i stvaranje dušikovih oksida. Kada se to napravi, tada dušični oksidi padaju tako nisko da se smatra da se mogu zanemariti, odnosno da je ispuh čist. Jer treba uzeti u obzir da kod korištenja vodika kao goriva nemamo CO2 u ispuhu kao kod fosilnih goriva koja su u naravi ugljikovodici. Ovdje imamo samo vodik, bez ugljika, pa zato nema ni ugljičnog dioksida, a također ni čađe.

Paljenje svjećicom

- To bi u praksi značilo da komercijalni brodovi u oceanskim plovidbama, koji su danas veliki izvor zagađenja, s takvim motorima gotovo ne bi stvarali negativan ekološki otisak?

- Tako je. Zbog toga se u cijelom svijetu i ide prema toj transformaciji kada je riječ o brodskim motorima s unutarnjim izgaranjem. U tom je smislu vodik idealno gorivo, rekao bih gorivo budućnosti. On na ovaj način omogućuje da svjetsko pomorstvo, kao ključna transportna žila kucavica međunarodne trgovine, nastavi funkcionirati bez štetnih učinaka na okoliš.

---

image

Na godišnjoj će razini remorker uštedjeti emisiju kao 350 automobila

CMB.TECH
---

Pritom je važno što je to tehnološki relativno lako ostvariti, jer baza pogona ostaje dizelski motor koji je visoko razvijen, dokazano pouzdan i ekonomičan. Doduše, potrebno je napraviti neke modifikacije da bi vodik bio osnovno gorivo: ojačati ventile, sjedišta ventila, klipnjače...

Takav je i novi motor spomenute tvrtke BeH2ydro, predstavljen 2022., koji radi samo na vodik. Njemu je također baza dizelski motor tvrtke ABC, konkretno niskotlačni Otto motor s paljenjem na svjećice.

---

image

Hydrotug 1 već služi u luci Antwerp

---

- Zbog čega su potrebne svjećice, dizeli na naftu pale se visokim tlakom?

- Zbog toga što je vodik plin, a ne tekućina kao dizelsko gorivo. Stoga se on miješa sa zrakom, ubacuje u komoru za izgaranje i pali svjećicom, ali samo ako motor radi na vodik kao jedino gorivo.

- Lloyd‘s Register je najvažnija certifikacijska kuća u svijetu, a sada je prvi put jednom motoru koji radi primarno na vodik dodijelio tipsko odobrenje. Hoće li takav potez biti razvojni putokaz velikim brodarskim tvrtkama?

- Naravno da hoće. Lloyd‘s, ali i druge važne certifikacijske kuće poput DNV-a, praktički su nosioci smjera razvojnih procesa, kroz definiranje tehnoloških pravila i standarda. Svijet već duže vrijeme ide u ovome pravcu. Osobito kada je riječ o razvoju tehnologije za primjenu vodika kao goriva u brojnim uglednim tvrtkama koje proizvode brodske motore. S ovim se odobrenjem taj proces dodatno potiče i ubrzava.

Spremnici i punjenje

- Postoje li i koji su sigurnosni i logistički izazovi za korištenje motora na vodik u brodskom transportu?

---

image

Presjek remorkera na vodik

---

- Izazovi postoje, ali su uglavnom već razvijene tehnologije i standardi za njihovo prevladavanje. Primjerice, spomenuti kompozitni spremnici za skladištenje vodika pod visokim tlakom su iznimno čvrsti i pouzdani. No, unatoč tome prilikom projektiranja dodaje se još jedan sigurnosni element, pa se ti spremnici uvijek postavljaju na gornje palube broda. To omogućuje da se vodik, ako bi iz bilo kojeg razloga došlo do njegova zapaljenja i eksplozije, brzo raspe u zrak i ne napravi veću štetu. Zbog njegove iznimno male gustoće to se događa doslovno u trenutku. Benzin je u tom smislu puno opasniji prilikom zapaljenja, jer se razlije i stvara buktinju koju dodatno šire eksplozivne benzinske pare.

Kada je o logističkim izazovima riječ, osnovni je taj što nemamo infrastrukturu da se bez problema može doći i napuniti vodik u spremnike. To onda traži da se vodik cisternama transportira do određenih luka ili terminala, te iz njih puni u brodove. Naravno da je to logistički problem, a ujedno i faktor koji povećava cijenu vodika kao goriva.

---

image

Tvornice vodika su ključne za uspjeh cijele priče

AFP
---

Dakle, da bi vodik mogao postati komercijalno prihvatljiva alternativa kao gorivo, potrebno je u lukama diljem svijeta osigurati infrastrukturu za punjenje brodskih tankova. To je ključan faktor. No jednom kada se takva infrastruktura izgradi, ona postaje velika prednost vodika kao goriva u odnosu na druge opcije, osobito strujnu. Naime, vodik se u spremnike može napuniti jednako brzo kao danas nafta i brod može odmah isploviti. Punjenje baterijskih sklopova puno je sporiji proces.

- Važan je faktor i način proizvodnje vodika, taj proces također mora biti zelen?

- To se podrazumijeva. Vodik će se morati proizvoditi elektrolizom, i to strujom dobivenom iz obnovljivih izvora. Dakle, korištenjem sunčeve energije, vjetra i vodenih tokova. No, upravo taj smjer i jest najvažniji dio energetske strategije Europske unije, pa takvi kapaciteti ubrzano rastu, a u nekim zemljama već postoje i viškovi zelenog vodika koji se nude na tržištu.

---

image

Siemens proizvodi module za elektrolizu zelenog vodika

AFP
---

Ta će ponuda u idućih desetak godina ubrzano rasti. Proizvodnja vodika iz fosilnih goriva, najčešće metana, nije opcija, jer negativni ekološki otisak tada postaje još veći nego ako se takva goriva izravno koriste.

Zadani rokovi

- U kojem roku bi ova tehnologija mogla postati solidno prisutna u praksi na svjetskim morima?

- Ciljevi su zapravo već postavljeni, što obuhvaća smanjenje stakleničkih plinova poput CO2 iz goriva koja se upotrebljavaju u pomorskom prometu za 2 posto u 2025. godini, do čak 80 posto do 2050. Brodovi na metanol, vodik i amonijak već plove, a vrijeme će pokazati koja će tehnologija u konačnici prevladati.

---

image

Spremnici vodika postat će uobičajen prizor

Shutterstock
---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => PRVO TIPSKO ODOBRENJE LLOYD‘SA ZA BRODSKI MOTOR KOJI RADI NA VODIK I DIZELSKO GORIVO AKO VODIKA NEMA, UBRZAT ĆE TRANZICIJU PREMA ZELENOM POGONU U BRODARSTVU – TEHNOLOGIJA JE RIJEŠENA, PA GLAVNA ZADAĆA POSTAJE GRADNJA INFRASTRUKTURE ZA PUNJENJE – DO 2050. BI 80 POSTO SVIH BRODOVA TREBALO PLOVITI SA ČISTIM ISPUHOM [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => razgovor [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [extra_fields_search] => PRVO TIPSKO ODOBRENJE LLOYD‘SA ZA BRODSKI MOTOR KOJI RADI NA VODIK I DIZELSKO GORIVO AKO VODIKA NEMA, UBRZAT ĆE TRANZICIJU PREMA ZELENOM POGONU U BRODARSTVU – TEHNOLOGIJA JE RIJEŠENA, PA GLAVNA ZADAĆA POSTAJE GRADNJA INFRASTRUKTURE ZA PUNJENJE – DO 2050. BI 80 POSTO SVIH BRODOVA TREBALO PLOVITI SA ČISTIM ISPUHOM razgovor 2 0

Pr PRof. dr. gojmir radica o budućnosti pomorstva, koja je počela certifikatom lloyd'saDizelaši na vodik pokreću revoluciju

POKREĆU REVOLUCIJU

9782 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2023-12-12 21:06:39 [created_by] => 3261 [created_by_alias] => MIOMIR ŠTRBAC
SNIMIO BOŽO VUKIČEVIĆ/CROPIX [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2024-01-09 10:54:55 [modified_by] => 3261 [publish_up] => 2024-01-09 07:00:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 0 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => PRVO TIPSKO ODOBRENJE LLOYD'SA ZA BRODSKI MOTOR KOJI RADI NA VODIK I DIZELSKO GORIVO AKO VODIKA NEMA, UBRZAT ĆE TRANZICIJU PREMA ZELENOM POGONU U BRODARSTVU – TEHNOLOGIJA JE RIJEŠENA, PA GLAVNA ZADAĆA POSTAJE GRADNJA INFRASTRUKTURE ZA PUNJENJE – DO 2 [metadata] => robots= author= title=Prof. dr. Gojmir Radica o budućnosti pomorstva,: Dizelaši na vodik pokreću revoluciju page_title=Prof. dr. Gojmir Radica o budućnosti pomorstva,: Dizelaši na vodik pokreću revoluciju [metakey] => Gojmir radica, elektropogon, vodikov pogon [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2023\/12\/12\/15567990.jpg","\/images\/slike\/2023\/12\/12\/26209359.jpg","\/images\/slike\/2023\/12\/12\/26209385.png","\/images\/slike\/2023\/12\/12\/26209431.jpg","\/images\/slike\/2023\/12\/12\/26214052.jpg","\/images\/slike\/2023\/12\/12\/26214051.jpg","\/images\/slike\/2023\/12\/12\/26213066.jpg","\/images\/slike\/2023\/12\/12\/26213064.jpg","\/images\/slike\/2023\/12\/12\/26053055.jpg","\/images\/slike\/2023\/12\/12\/26046006.jpg","\/images\/slike\/2023\/12\/12\/24765665.jpg","\/images\/slike\/2023\/12\/12\/21280104.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["HANZA MEDIA","BEH2YDRO","BEH2YDRO","","CMB.TECH","CMB.TECH","","","AFP","AFP","Shutterstock","Matija \u0110anje\u0161i\u0107\/HANZA MEDIA"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

Trgova\u010dki brodovi vi\u0161e ne\u0107e biti veliki zaga\u0111iva\u010di<\/p>","

\u010celni ljudi tvrtke BeH2ydro <\/em>s certifikatom Lloyd\u2018sa<\/em><\/p>","

Dual-fuel<\/em> motor na vodik i dizelsko gorivo prvi je dobio tipsko odobrenje<\/p>","

Dr. Gojmir Radica: Vodik je najra\u0161ireniji kemijski element i ekolo\u0161ki idealno gorivo<\/p>","

U \u0161est spremnika stane 415kg komprimiranog vodika<\/p>","

Na godi\u0161njoj \u0107e razini remorker u\u0161tedjeti emisiju kao 350 automobila<\/p>","

Hydrotug 1 <\/em>ve\u0107 slu\u017ei u luci Antwerp<\/p>","

Presjek remorkera na vodik<\/p>","

Tvornice vodika su klju\u010dne za uspjeh cijele pri\u010de<\/p>","

Siemens <\/em>proizvodi module za elektrolizu zelenog <\/em>vodika<\/p>","

Spremnici vodika postat \u0107e uobi\u010dajen prizor<\/p>","

Plinovod se priprema i za vodik<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1404","hd_15567990_1920.jpg":"1920x1080","k_15567990_1280.jpg":"1280x1280","k_15567990_1024.jpg":"1024x1024","k_15567990_640.jpg":"640x640","k_15567990_480.jpg":"480x480","k_15567990_340.jpg":"340x340","k_15567990_220.jpg":"220x220","o_15567990_1280.jpg":"1280x936","o_15567990_1024.jpg":"1024x748","o_15567990_640.jpg":"640x468","o_15567990_480.jpg":"480x351","o_15567990_340.jpg":"340x248","o_15567990_220.jpg":"220x160","h_15567990_1280.jpg":"1280x854","h_15567990_1024.jpg":"1024x683","h_15567990_640.jpg":"640x427","h_15567990_480.jpg":"480x320","h_15567990_340.jpg":"340x227","h_15567990_220.jpg":"220x147","pp_15567990_1280.jpg":"1280x1628","pp_15567990_1024.jpg":"1024x1303","pp_15567990_640.jpg":"640x814","pp_15567990_480.jpg":"480x611","pp_15567990_340.jpg":"340x432","pp_15567990_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1239","hd_26209359_1920.jpg":"1920x1080","k_26209359_1280.jpg":"1280x1280","k_26209359_1024.jpg":"1024x1024","k_26209359_640.jpg":"640x640","k_26209359_480.jpg":"480x480","k_26209359_340.jpg":"340x340","k_26209359_220.jpg":"220x220","o_26209359_1280.jpg":"1280x826","o_26209359_1024.jpg":"1024x660","o_26209359_640.jpg":"640x413","o_26209359_480.jpg":"480x309","o_26209359_340.jpg":"340x219","o_26209359_220.jpg":"220x141","h_26209359_1280.jpg":"1280x854","h_26209359_1024.jpg":"1024x683","h_26209359_640.jpg":"640x427","h_26209359_480.jpg":"480x320","h_26209359_340.jpg":"340x227","h_26209359_220.jpg":"220x147","pp_26209359_1280.jpg":"1280x1628","pp_26209359_1024.jpg":"1024x1303","pp_26209359_640.jpg":"640x814","pp_26209359_480.jpg":"480x611","pp_26209359_340.jpg":"340x432","pp_26209359_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1200x675","hd_26209385_1920.png":"1920x1080","k_26209385_1280.png":"1280x1280","k_26209385_1024.png":"1024x1024","k_26209385_640.png":"640x640","k_26209385_480.png":"480x480","k_26209385_340.png":"340x340","k_26209385_220.png":"220x220","o_26209385_1280.png":"1280x720","o_26209385_1024.png":"1024x576","o_26209385_640.png":"640x360","o_26209385_480.png":"480x270","o_26209385_340.png":"340x191","o_26209385_220.png":"220x123","h_26209385_1280.png":"1280x854","h_26209385_1024.png":"1024x683","h_26209385_640.png":"640x427","h_26209385_480.png":"480x320","h_26209385_340.png":"340x227","h_26209385_220.png":"220x147","pp_26209385_1280.png":"1280x1628","pp_26209385_1024.png":"1024x1303","pp_26209385_640.png":"640x814","pp_26209385_480.png":"480x611","pp_26209385_340.png":"340x432","pp_26209385_220.png":"220x280"},{"size0":"1920x1928","hd_26209431_1920.jpg":"1920x1080","k_26209431_1280.jpg":"1280x1280","k_26209431_1024.jpg":"1024x1024","k_26209431_640.jpg":"640x640","k_26209431_480.jpg":"480x480","k_26209431_340.jpg":"340x340","k_26209431_220.jpg":"220x220","o_26209431_1280.jpg":"1280x1285","o_26209431_1024.jpg":"1024x1028","o_26209431_640.jpg":"640x642","o_26209431_480.jpg":"480x482","o_26209431_340.jpg":"340x341","o_26209431_220.jpg":"220x220","h_26209431_1280.jpg":"1280x854","h_26209431_1024.jpg":"1024x683","h_26209431_640.jpg":"640x427","h_26209431_480.jpg":"480x320","h_26209431_340.jpg":"340x227","h_26209431_220.jpg":"220x147","pp_26209431_1280.jpg":"1280x1628","pp_26209431_1024.jpg":"1024x1303","pp_26209431_640.jpg":"640x814","pp_26209431_480.jpg":"480x611","pp_26209431_340.jpg":"340x432","pp_26209431_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1536x1025","hd_26214052_1920.jpg":"1920x1080","k_26214052_1280.jpg":"1280x1280","k_26214052_1024.jpg":"1024x1024","k_26214052_640.jpg":"640x640","k_26214052_480.jpg":"480x480","k_26214052_340.jpg":"340x340","k_26214052_220.jpg":"220x220","o_26214052_1280.jpg":"1280x854","o_26214052_1024.jpg":"1024x683","o_26214052_640.jpg":"640x427","o_26214052_480.jpg":"480x320","o_26214052_340.jpg":"340x226","o_26214052_220.jpg":"220x146","h_26214052_1280.jpg":"1280x854","h_26214052_1024.jpg":"1024x683","h_26214052_640.jpg":"640x427","h_26214052_480.jpg":"480x320","h_26214052_340.jpg":"340x227","h_26214052_220.jpg":"220x147","pp_26214052_1280.jpg":"1280x1628","pp_26214052_1024.jpg":"1024x1303","pp_26214052_640.jpg":"640x814","pp_26214052_480.jpg":"480x611","pp_26214052_340.jpg":"340x432","pp_26214052_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1079","hd_26214051_1920.jpg":"1920x1080","k_26214051_1280.jpg":"1280x1280","k_26214051_1024.jpg":"1024x1024","k_26214051_640.jpg":"640x640","k_26214051_480.jpg":"480x480","k_26214051_340.jpg":"340x340","k_26214051_220.jpg":"220x220","o_26214051_1280.jpg":"1280x719","o_26214051_1024.jpg":"1024x575","o_26214051_640.jpg":"640x359","o_26214051_480.jpg":"480x269","o_26214051_340.jpg":"340x191","o_26214051_220.jpg":"220x123","h_26214051_1280.jpg":"1280x854","h_26214051_1024.jpg":"1024x683","h_26214051_640.jpg":"640x427","h_26214051_480.jpg":"480x320","h_26214051_340.jpg":"340x227","h_26214051_220.jpg":"220x147","pp_26214051_1280.jpg":"1280x1628","pp_26214051_1024.jpg":"1024x1303","pp_26214051_640.jpg":"640x814","pp_26214051_480.jpg":"480x611","pp_26214051_340.jpg":"340x432","pp_26214051_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1080","hd_26213066_1920.jpg":"1920x1080","k_26213066_1280.jpg":"1280x1280","k_26213066_1024.jpg":"1024x1024","k_26213066_640.jpg":"640x640","k_26213066_480.jpg":"480x480","k_26213066_340.jpg":"340x340","k_26213066_220.jpg":"220x220","o_26213066_1280.jpg":"1280x720","o_26213066_1024.jpg":"1024x576","o_26213066_640.jpg":"640x360","o_26213066_480.jpg":"480x270","o_26213066_340.jpg":"340x191","o_26213066_220.jpg":"220x123","h_26213066_1280.jpg":"1280x854","h_26213066_1024.jpg":"1024x683","h_26213066_640.jpg":"640x427","h_26213066_480.jpg":"480x320","h_26213066_340.jpg":"340x227","h_26213066_220.jpg":"220x147","pp_26213066_1280.jpg":"1280x1628","pp_26213066_1024.jpg":"1024x1303","pp_26213066_640.jpg":"640x814","pp_26213066_480.jpg":"480x611","pp_26213066_340.jpg":"340x432","pp_26213066_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1119x799","hd_26213064_1920.jpg":"1920x1080","k_26213064_1280.jpg":"1280x1280","k_26213064_1024.jpg":"1024x1024","k_26213064_640.jpg":"640x640","k_26213064_480.jpg":"480x480","k_26213064_340.jpg":"340x340","k_26213064_220.jpg":"220x220","o_26213064_1280.jpg":"1280x913","o_26213064_1024.jpg":"1024x731","o_26213064_640.jpg":"640x456","o_26213064_480.jpg":"480x342","o_26213064_340.jpg":"340x242","o_26213064_220.jpg":"220x157","h_26213064_1280.jpg":"1280x854","h_26213064_1024.jpg":"1024x683","h_26213064_640.jpg":"640x427","h_26213064_480.jpg":"480x320","h_26213064_340.jpg":"340x227","h_26213064_220.jpg":"220x147","pp_26213064_1280.jpg":"1280x1628","pp_26213064_1024.jpg":"1024x1303","pp_26213064_640.jpg":"640x814","pp_26213064_480.jpg":"480x611","pp_26213064_340.jpg":"340x432","pp_26213064_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1281","hd_26053055_1920.jpg":"1920x1080","k_26053055_1280.jpg":"1280x1280","k_26053055_1024.jpg":"1024x1024","k_26053055_640.jpg":"640x640","k_26053055_480.jpg":"480x480","k_26053055_340.jpg":"340x340","k_26053055_220.jpg":"220x220","o_26053055_1280.jpg":"1280x854","o_26053055_1024.jpg":"1024x683","o_26053055_640.jpg":"640x427","o_26053055_480.jpg":"480x320","o_26053055_340.jpg":"340x226","o_26053055_220.jpg":"220x146","h_26053055_1280.jpg":"1280x854","h_26053055_1024.jpg":"1024x683","h_26053055_640.jpg":"640x427","h_26053055_480.jpg":"480x320","h_26053055_340.jpg":"340x227","h_26053055_220.jpg":"220x147","pp_26053055_1280.jpg":"1280x1628","pp_26053055_1024.jpg":"1024x1303","pp_26053055_640.jpg":"640x814","pp_26053055_480.jpg":"480x611","pp_26053055_340.jpg":"340x432","pp_26053055_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1276","hd_26046006_1920.jpg":"1920x1080","k_26046006_1280.jpg":"1280x1280","k_26046006_1024.jpg":"1024x1024","k_26046006_640.jpg":"640x640","k_26046006_480.jpg":"480x480","k_26046006_340.jpg":"340x340","k_26046006_220.jpg":"220x220","o_26046006_1280.jpg":"1280x850","o_26046006_1024.jpg":"1024x680","o_26046006_640.jpg":"640x425","o_26046006_480.jpg":"480x319","o_26046006_340.jpg":"340x225","o_26046006_220.jpg":"220x146","h_26046006_1280.jpg":"1280x854","h_26046006_1024.jpg":"1024x683","h_26046006_640.jpg":"640x427","h_26046006_480.jpg":"480x320","h_26046006_340.jpg":"340x227","h_26046006_220.jpg":"220x147","pp_26046006_1280.jpg":"1280x1628","pp_26046006_1024.jpg":"1024x1303","pp_26046006_640.jpg":"640x814","pp_26046006_480.jpg":"480x611","pp_26046006_340.jpg":"340x432","pp_26046006_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x969","hd_24765665_1920.jpg":"1920x1080","k_24765665_1280.jpg":"1280x1280","k_24765665_1024.jpg":"1024x1024","k_24765665_640.jpg":"640x640","k_24765665_480.jpg":"480x480","k_24765665_340.jpg":"340x340","k_24765665_220.jpg":"220x220","o_24765665_1280.jpg":"1280x646","o_24765665_1024.jpg":"1024x516","o_24765665_640.jpg":"640x323","o_24765665_480.jpg":"480x242","o_24765665_340.jpg":"340x171","o_24765665_220.jpg":"220x111","h_24765665_1280.jpg":"1280x854","h_24765665_1024.jpg":"1024x683","h_24765665_640.jpg":"640x427","h_24765665_480.jpg":"480x320","h_24765665_340.jpg":"340x227","h_24765665_220.jpg":"220x147","pp_24765665_1280.jpg":"1280x1628","pp_24765665_1024.jpg":"1024x1303","pp_24765665_640.jpg":"640x814","pp_24765665_480.jpg":"480x611","pp_24765665_340.jpg":"340x432","pp_24765665_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1080","hd_21280104_1920.jpg":"1920x1080","k_21280104_1280.jpg":"1280x1280","k_21280104_1024.jpg":"1024x1024","k_21280104_640.jpg":"640x640","k_21280104_480.jpg":"480x480","k_21280104_340.jpg":"340x340","k_21280104_220.jpg":"220x220","o_21280104_1280.jpg":"1280x720","o_21280104_1024.jpg":"1024x576","o_21280104_640.jpg":"640x360","o_21280104_480.jpg":"480x270","o_21280104_340.jpg":"340x191","o_21280104_220.jpg":"220x123","h_21280104_1280.jpg":"1280x854","h_21280104_1024.jpg":"1024x683","h_21280104_640.jpg":"640x427","h_21280104_480.jpg":"480x320","h_21280104_340.jpg":"340x227","h_21280104_220.jpg":"220x147","pp_21280104_1280.jpg":"1280x1628","pp_21280104_1024.jpg":"1024x1303","pp_21280104_640.jpg":"640x814","pp_21280104_480.jpg":"480x611","pp_21280104_340.jpg":"340x432","pp_21280104_220.jpg":"220x280"}],"incptvocmimagegalleryImageUseInGallery":["1","1","1","1","1","1","1","1","1","1","1","1"]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15030717 Threads: 1 Questions: 3152943737 Slow queries: 7040285 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 235015475 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/prof-dr-gojmir-radica-o-buducnosti-pomorstva-dizelasi-na-vodik-pokrecu-revoluciju-1353787 [printLink] => /om/nautika/prof-dr-gojmir-radica-o-buducnosti-pomorstva-dizelasi-na-vodik-pokrecu-revoluciju-1353787?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 630354 [name] => Gojmir radica [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-02-08 10:00:29 [main_article_id] => 0 [alias] => gojmir-radica [link] => /tag/gojmir-radica ) [1] => stdClass Object ( [id] => 703048 [name] => elektropogon [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2023-01-17 08:08:16 [main_article_id] => 0 [alias] => elektropogon [link] => /tag/elektropogon ) [2] => stdClass Object ( [id] => 743330 [name] => vodikov pogon [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2024-01-09 08:02:33 [main_article_id] => 0 [alias] => vodikov-pogon [link] => /tag/vodikov-pogon ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => PRVO TIPSKO ODOBRENJE LLOYD‘SA ZA BRODSKI MOTOR KOJI RADI NA VODIK I DIZELSKO GORIVO AKO VODIKA NEMA, UBRZAT ĆE TRANZICIJU PREMA ZELENOM POGONU U BRODARSTVU – TEHNOLOGIJA JE RIJEŠENA, PA GLAVNA ZADAĆA POSTAJE GRADNJA INFRASTRUKTURE ZA PUNJENJE – DO 2050. BI 80 POSTO SVIH BRODOVA TREBALO PLOVITI SA ČISTIM ISPUHOM [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => razgovor [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [CitySelect] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [SD_na_licu_mjesta] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Prof. dr. Gojmir Radica o budućnosti pomorstva: Dizelaši na vodik pokreću revoluciju [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3261 [name] => Miomir Štrbac [username] => miomir.strbac [email] => miomir.strbac@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$oBa2AAEGUKq/Ymg095Mrh.7uW.yCfYXSNnHxeF4nyWHs8x3qBlQvy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/miomir-strbac-3261 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1775 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/96410507fb7745ab8b7da88e9937be54?s=100&default=https%3A%2F%2Fmore.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/12/12/15567990.jpg [galleryCount] => 12 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => HANZA MEDIA [mainImageDesc] =>

Trgovački brodovi više neće biti veliki zagađivači

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/12/12/15567990.jpg [title] =>

Trgovački brodovi više neće biti veliki zagađivači

HANZA MEDIA ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/12/12/26209359.jpg [title] =>

Čelni ljudi tvrtke BeH2ydro s certifikatom Lloyd‘sa

BEH2YDRO ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/12/12/26209385.png [title] =>

Dual-fuel motor na vodik i dizelsko gorivo prvi je dobio tipsko odobrenje

BEH2YDRO ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/12/12/26209431.jpg [title] =>

Dr. Gojmir Radica: Vodik je najrašireniji kemijski element i ekološki idealno gorivo

) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/12/12/26214052.jpg [title] =>

U šest spremnika stane 415kg komprimiranog vodika

CMB.TECH ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/12/12/26214051.jpg [title] =>

Na godišnjoj će razini remorker uštedjeti emisiju kao 350 automobila

CMB.TECH ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/12/12/26213066.jpg [title] =>

Hydrotug 1 već služi u luci Antwerp

) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/12/12/26213064.jpg [title] =>

Presjek remorkera na vodik

) [8] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/12/12/26053055.jpg [title] =>

Tvornice vodika su ključne za uspjeh cijele priče

AFP ) [9] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/12/12/26046006.jpg [title] =>

Siemens proizvodi module za elektrolizu zelenog vodika

AFP ) [10] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/12/12/24765665.jpg [title] =>

Spremnici vodika postat će uobičajen prizor

Shutterstock ) [11] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/12/12/21280104.jpg [title] =>

Plinovod se priprema i za vodik

Matija Đanješić/HANZA MEDIA ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Elektropogon se sve brže s cestovnih pravaca širi i na morske putove, pa gotovo svakih nekoliko mjeseci zaplovi neki novi putnički trajekt ili katamaran na baterije. Osobito u skandinavskim zemljama, koje su najdalje odmakle na tome planu. No, također se ubrzavaju i procesi ozelenjavanja pogona trgovačkih brodova, pri čemu je cilj da se umjesto nafte počnu koristiti alternativna goriva, a pogotovo zeleni vodik, čime bi se količina ugljičnog dioksida u njihovu ispuhu smanjila za 85 posto. Najnoviji potez na tom je planu povukao ugledni Lloyd‘s Register, o čemu razgovaramo s prof. dr. Gojmirom Radicom, šefom katedre splitskog FESB-a za toplinske strojeve. Ujedno trenutno vodi projekt Hrvatske zaklade za znanost Povećanje učinkovitosti, smanjenje štetnih emisija i hibridizacija brodskog energetskog sustava.

- Početkom studenoga Lloyd‘s Register prvi je put dodijelio tipsko odobrenje za vodikov motor u brodskom prometu join ventureu BeH2ydro, tvrtki CMB.TECH-a i Anglo Belgian Corporationa (ABC). Konkretno, za njihov dual-fuel motor snage do 2,7 megavata?

- Prvo treba reći da je baza za gradnju toga motora bio dizelski motor ABC-a koji je prerađen i prilagođen za ovu transformaciju, odnosno rad na vodik. BeH2ydro predstavljen je 2020. godine, a u međuvremenu je prošao brojna testiranja sigurnosti i pouzdanosti u procesu dobivanja odobrenja Lloyd‘s Registera. Snaga mu je do 2,7 MW, a osim na vodik, kao primarno gorivo, može raditi i na dizelsko gorivo, što mu daje dodatnu pouzdanost i sigurnost kada vodik eventualno nije dostupan. Time se, naime, isključuje mogućnost da brod u takvim okolnostima ostane bez pogona.

---

image

Čelni ljudi tvrtke BeH2ydro s certifikatom Lloyd‘sa

BEH2YDRO
---

To je osobito važno u razdoblju dok vodik ne bude široko raspoloživ za punjenje. Prva dva BeH2ydro motora, svaki po 2 MW, bit će ugrađena u lučki tegljač u Antwerpenu.

Odmah ću napomenuti i to da bi standardni dizelski motor spomenutih svojstava mogao razviti snagu do 3,5 megavata.

Veća energija

- Zašto se onda prelazi na vodik?

- Tri su glavna razloga za to. Prvi se odnosi na činjenicu da je vodik najrašireniji kemijski element u svemiru i na Zemlji, ponajviše u obliku vode koja prekriva gotovo dvije trećine njezine površine. Drugi je razlog donja ogrjevna vrijednost vodika, koja je trostruko veća nego kod dizelskog goriva.

---

image

Dual-fuel motor na vodik i dizelsko gorivo prvi je dobio tipsko odobrenje

BEH2YDRO
---

- Znači li to nižu točku paljenja?

- Ne, njegova je temperatura paljenja 560 °C, dakle veća nego dizelskog goriva, ali druga je stvar ovdje bitna. Gorivo ima određenu kemijsku energiju koja se u motorima s unutarnjim izgaranjima pretvara u toplinsku energiju, a onda se iz toplinske energije termodinamičkim procesom ekspanzije stvara mehanička energija. Tlakovi plinova koji se razviju u komori izgaranja djeluju na klip, pa se preko klipnog mehanizma u konačnici dobiva onaj zakretni moment, odnosno izlazna snaga motora. Sama energija goriva izražava se u donjoj ogrjevnoj moći koja kod dizelskog goriva iznosi 42,7 megadžula po kilogramu, a kod vodika 120 megadžula po kilogramu. Znači, ona je kod vodika gotovo tri puta veća, s tim da je vodik 14,4 puta lakši od zraka. Stoga vodik u spremnicima treba komprimirati na visoke tlakove.

---

image

Trgovački brodovi više neće biti veliki zagađivači

HANZA MEDIA
---

Kada je riječ o spremnicima za automobile, oni idu od 500 do 700 bara, a za brodove je zasad dozvoljeno do 350 bara. Tu je riječ o specijalnim kompozitnim spremnicima koji takve tlakove mogu izdržati i spriječiti curenje vodika zbog njegove ekstremno male molekule.

- Spomenuli ste tri ključna razloga za prelazak na vodik, koji je treći?

- Uz veću ogrjevnu vrijednost, drugi je razlog daleko veća ekološka prihvatljivost vodika kao goriva za motore. No, postoji i jedna manje poznata zamka za postizanje te ekološke prednosti - mora se raditi tehnički kompromis. Naime, da bi gorivo izgaralo, trebamo dovoditi zrak u kojem je kisik koji izgaranje omogućuje. A u zraku ima i dušika iz kojeg na visokim temperaturama nastaje štetni dušikov monoksid koji je kancerogen i koji nekako treba izbjeći. On je važan razlog nepoželjnosti fosilnih goriva čijim izgaranjem nastaje ne samo CO2, nego i taj štetni dušikov monoksid.

---

image

U šest spremnika stane 415kg komprimiranog vodika

CMB.TECH
---

Kada je riječ o vodiku, da bi se postigla veća snaga motora, jednaka onoj kada radi na dizelsko gorivo, treba ići na još više temperature izgaranja, što bi onda stvaralo još više dušikova monoksida. Zbog toga se ide na redukciju snage ili se, pak, da bi se ostvarila ciljana snaga, ide na veće radne zapremnine motora, čime se izbjegavaju visoke temperature izgaranja i stvaranje dušikovih oksida. Kada se to napravi, tada dušični oksidi padaju tako nisko da se smatra da se mogu zanemariti, odnosno da je ispuh čist. Jer treba uzeti u obzir da kod korištenja vodika kao goriva nemamo CO2 u ispuhu kao kod fosilnih goriva koja su u naravi ugljikovodici. Ovdje imamo samo vodik, bez ugljika, pa zato nema ni ugljičnog dioksida, a također ni čađe.

Paljenje svjećicom

- To bi u praksi značilo da komercijalni brodovi u oceanskim plovidbama, koji su danas veliki izvor zagađenja, s takvim motorima gotovo ne bi stvarali negativan ekološki otisak?

- Tako je. Zbog toga se u cijelom svijetu i ide prema toj transformaciji kada je riječ o brodskim motorima s unutarnjim izgaranjem. U tom je smislu vodik idealno gorivo, rekao bih gorivo budućnosti. On na ovaj način omogućuje da svjetsko pomorstvo, kao ključna transportna žila kucavica međunarodne trgovine, nastavi funkcionirati bez štetnih učinaka na okoliš.

---

image

Na godišnjoj će razini remorker uštedjeti emisiju kao 350 automobila

CMB.TECH
---

Pritom je važno što je to tehnološki relativno lako ostvariti, jer baza pogona ostaje dizelski motor koji je visoko razvijen, dokazano pouzdan i ekonomičan. Doduše, potrebno je napraviti neke modifikacije da bi vodik bio osnovno gorivo: ojačati ventile, sjedišta ventila, klipnjače...

Takav je i novi motor spomenute tvrtke BeH2ydro, predstavljen 2022., koji radi samo na vodik. Njemu je također baza dizelski motor tvrtke ABC, konkretno niskotlačni Otto motor s paljenjem na svjećice.

---

image

Hydrotug 1 već služi u luci Antwerp

---

- Zbog čega su potrebne svjećice, dizeli na naftu pale se visokim tlakom?

- Zbog toga što je vodik plin, a ne tekućina kao dizelsko gorivo. Stoga se on miješa sa zrakom, ubacuje u komoru za izgaranje i pali svjećicom, ali samo ako motor radi na vodik kao jedino gorivo.

- Lloyd‘s Register je najvažnija certifikacijska kuća u svijetu, a sada je prvi put jednom motoru koji radi primarno na vodik dodijelio tipsko odobrenje. Hoće li takav potez biti razvojni putokaz velikim brodarskim tvrtkama?

- Naravno da hoće. Lloyd‘s, ali i druge važne certifikacijske kuće poput DNV-a, praktički su nosioci smjera razvojnih procesa, kroz definiranje tehnoloških pravila i standarda. Svijet već duže vrijeme ide u ovome pravcu. Osobito kada je riječ o razvoju tehnologije za primjenu vodika kao goriva u brojnim uglednim tvrtkama koje proizvode brodske motore. S ovim se odobrenjem taj proces dodatno potiče i ubrzava.

Spremnici i punjenje

- Postoje li i koji su sigurnosni i logistički izazovi za korištenje motora na vodik u brodskom transportu?

---

image

Presjek remorkera na vodik

---

- Izazovi postoje, ali su uglavnom već razvijene tehnologije i standardi za njihovo prevladavanje. Primjerice, spomenuti kompozitni spremnici za skladištenje vodika pod visokim tlakom su iznimno čvrsti i pouzdani. No, unatoč tome prilikom projektiranja dodaje se još jedan sigurnosni element, pa se ti spremnici uvijek postavljaju na gornje palube broda. To omogućuje da se vodik, ako bi iz bilo kojeg razloga došlo do njegova zapaljenja i eksplozije, brzo raspe u zrak i ne napravi veću štetu. Zbog njegove iznimno male gustoće to se događa doslovno u trenutku. Benzin je u tom smislu puno opasniji prilikom zapaljenja, jer se razlije i stvara buktinju koju dodatno šire eksplozivne benzinske pare.

Kada je o logističkim izazovima riječ, osnovni je taj što nemamo infrastrukturu da se bez problema može doći i napuniti vodik u spremnike. To onda traži da se vodik cisternama transportira do određenih luka ili terminala, te iz njih puni u brodove. Naravno da je to logistički problem, a ujedno i faktor koji povećava cijenu vodika kao goriva.

---

image

Tvornice vodika su ključne za uspjeh cijele priče

AFP
---

Dakle, da bi vodik mogao postati komercijalno prihvatljiva alternativa kao gorivo, potrebno je u lukama diljem svijeta osigurati infrastrukturu za punjenje brodskih tankova. To je ključan faktor. No jednom kada se takva infrastruktura izgradi, ona postaje velika prednost vodika kao goriva u odnosu na druge opcije, osobito strujnu. Naime, vodik se u spremnike može napuniti jednako brzo kao danas nafta i brod može odmah isploviti. Punjenje baterijskih sklopova puno je sporiji proces.

- Važan je faktor i način proizvodnje vodika, taj proces također mora biti zelen?

- To se podrazumijeva. Vodik će se morati proizvoditi elektrolizom, i to strujom dobivenom iz obnovljivih izvora. Dakle, korištenjem sunčeve energije, vjetra i vodenih tokova. No, upravo taj smjer i jest najvažniji dio energetske strategije Europske unije, pa takvi kapaciteti ubrzano rastu, a u nekim zemljama već postoje i viškovi zelenog vodika koji se nude na tržištu.

---

image

Siemens proizvodi module za elektrolizu zelenog vodika

AFP
---

Ta će ponuda u idućih desetak godina ubrzano rasti. Proizvodnja vodika iz fosilnih goriva, najčešće metana, nije opcija, jer negativni ekološki otisak tada postaje još veći nego ako se takva goriva izravno koriste.

Zadani rokovi

- U kojem roku bi ova tehnologija mogla postati solidno prisutna u praksi na svjetskim morima?

- Ciljevi su zapravo već postavljeni, što obuhvaća smanjenje stakleničkih plinova poput CO2 iz goriva koja se upotrebljavaju u pomorskom prometu za 2 posto u 2025. godini, do čak 80 posto do 2050. Brodovi na metanol, vodik i amonijak već plove, a vrijeme će pokazati koja će tehnologija u konačnici prevladati.

---

image

Spremnici vodika postat će uobičajen prizor

Shutterstock
---

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
HANZA MEDIA BEH2YDRO BEH2YDRO CMB.TECH CMB.TECH AFP AFP Shutterstock Matija Đanješić/HANZA MEDIA
HANZA MEDIA

Trgovački brodovi više neće biti veliki zagađivači

BEH2YDRO

Čelni ljudi tvrtke BeH2ydro s certifikatom Lloyd‘sa

BEH2YDRO

Dual-fuel motor na vodik i dizelsko gorivo prvi je dobio tipsko odobrenje


Dr. Gojmir Radica: Vodik je najrašireniji kemijski element i ekološki idealno gorivo

CMB.TECH

U šest spremnika stane 415kg komprimiranog vodika

CMB.TECH

Na godišnjoj će razini remorker uštedjeti emisiju kao 350 automobila


Hydrotug 1 već služi u luci Antwerp


Presjek remorkera na vodik

AFP

Tvornice vodika su ključne za uspjeh cijele priče

AFP

Siemens proizvodi module za elektrolizu zelenog vodika

Shutterstock

Spremnici vodika postat će uobičajen prizor

Matija Đanješić/HANZA MEDIA

Plinovod se priprema i za vodik

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/prof-dr-gojmir-radica-o-buducnosti-pomorstva-dizelasi-na-vodik-pokrecu-revoluciju-1353787 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=5a2b3fed5bf56d6a0d37ad7c2050f45defb7ec1c [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Prof.+dr.+Gojmir+Radica+o+budu%C4%87nosti+pomorstva%3A+Dizela%C5%A1i+na+vodik+pokre%C4%87u+revoluciju&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fprof-dr-gojmir-radica-o-buducnosti-pomorstva-dizelasi-na-vodik-pokrecu-revoluciju-1353787 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fprof-dr-gojmir-radica-o-buducnosti-pomorstva-dizelasi-na-vodik-pokrecu-revoluciju-1353787 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => PRVO TIPSKO ODOBRENJE LLOYD‘SA ZA BRODSKI MOTOR KOJI RADI NA VODIK I DIZELSKO GORIVO AKO VODIKA NEMA, UBRZAT ĆE TRANZICIJU PREMA ZELENOM POGONU U BRODARSTVU – TEHNOLOGIJA JE RIJEŠENA, PA GLAVNA ZADAĆA POSTAJE GRADNJA INFRASTRUKTURE ZA PUNJENJE – DO 2050. BI 80 POSTO SVIH BRODOVA TREBALO PLOVITI SA ČISTIM ISPUHOM [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => razgovor [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) )
StoryEditorOCM

razgovorProf. dr. Gojmir Radica o budućnosti pomorstva: Dizelaši na vodik pokreću revoluciju

Piše MIOMIR ŠTRBAC
SNIMIO BOŽO VUKIČEVIĆ/CROPIX
9. siječnja 2024. - 08:00

Elektropogon se sve brže s cestovnih pravaca širi i na morske putove, pa gotovo svakih nekoliko mjeseci zaplovi neki novi putnički trajekt ili katamaran na baterije. Osobito u skandinavskim zemljama, koje su najdalje odmakle na tome planu. No, također se ubrzavaju i procesi ozelenjavanja pogona trgovačkih brodova, pri čemu je cilj da se umjesto nafte počnu koristiti alternativna goriva, a pogotovo zeleni vodik, čime bi se količina ugljičnog dioksida u njihovu ispuhu smanjila za 85 posto. Najnoviji potez na tom je planu povukao ugledni Lloyd‘s Register, o čemu razgovaramo s prof. dr. Gojmirom Radicom, šefom katedre splitskog FESB-a za toplinske strojeve. Ujedno trenutno vodi projekt Hrvatske zaklade za znanost Povećanje učinkovitosti, smanjenje štetnih emisija i hibridizaci...

13. svibanj 2024 10:22