StoryEditorOCM
ZabavaFILM TJEDNA

FILM TJEDNA Nož u našim leđima

11. kolovoza 2017. - 18:26

U vrijeme snimanja dvaju visokobudžetnih filmova, Assassin Creed i X-men, glumac Michael Fassbender poželio se malo udaljiti od Hollywooda i snimiti skromnu obiteljsku dramu. Odabrao je 'Nož u našim leđima' britanskog redatelja Adama Smitha, poznatog po suradnji s elektronskim duom The Chemical Brothers i reperom Mikeom Skinnerom. Dio glazbene i spotovske ikonografije vidljiv je u istrzanim kadrovima jurnjave terencem travnjakom i policijskih potjera za glavnim junakom kojega tumači Fassbender.

Njegovo ime je Chad Cutler i sin je Colbya (Brendan Gleeson) pater familiasa i kriminalca koji s najbližom rodbinom živi u divljem naselju kampera nalik romskoj naseobini. Uokolo trče kokoši, sanitarni uvjeti su nikakvi, metalnog otpada ima posvuda, a stari Colby vodi glavnu riječ i uopće mu ne nedostaje civilizacija. Gangster je to starog kova, ismijava novotarije poput cyber kriminala, za njega je zemlja ravna ploča, a pljačke obiteljski biznis koji se prenosi s koljena na koljeno. Chad ne dijeli očevo viđenje svijeta i želi novi, bolji život za svoju suprugu i djecu.

No, pokazat će se da se davno izgrađene veze ne mogu pokidati preko noći. Nepismenom i potpuno neobrazovanom Chadu nemoguće se odlijepiti od lošeg nasljeđa koje ga vuče prema dolje. Jedna traljavo odrađena pljačka umjetnina lokalnog moćnika s vezama u vrhu pravosuđa, odvodi ga na put prema jedinom izvjesnom odredištu – zatvoru.

Fatalizam naglašen u 'Nožu' nije od jučer, mnogi su autori prije Smitha secirali beznađe ljudi s britanskog društvenog dna. Redatelji Ken Loach i Andrea Arnold izgradili su karijere opisujući živote neprilagođenih i socijalno isključenih individua i skupina. U sličan se izazov upustio i Smith, s težnjom da žanr nadogradi ponekom osebujnom epizodom. Misija mu je tek djelomično uspjela. Iako je na raspolaganju imao prvoklasne protagoniste Fassbendera i Gleesona, redatelj je zapeo u procjepu između socijalne drame i visoko nabrijanog krimića, pri čemu je drugi segment bolje odradio.

Jurnjava u žuto obojenoj krntiji i skrivanje od policijskog helikoptera pod kraljim vimenima prizori su koji se usjeku u pamćenje. Baš kao i završna scena kada se prije neizbježne predaje policiji Chad u krošnji stabla oprašta od sina Tya i psića kojega mu je kupio za rođendan. Najveća zamjerka ide na račun sukoba oca razbojnika po vokaciji s pobunjenim sinom, čiji se otpor neumitno lomi pod bremenom obiteljske baštine. Da je Smith bolje iskoristio potencijal tog odnosa, ovaj bi film poslovično krivo prevedenog naslova (u originalu glasi Trespass against us, po ulomku iz Očenaša, dok se na hrvatskom vrti oko hladnog oružja ), bio kudikamo kvalitetniji.


 

18. travanj 2024 19:02