StoryEditor
Kazalištejužni vitar

Petero splitskih glumaca aktivno u snimanju TV reklama, kilometri nisu prepreka, probni materijali mogu se snimiti i od kuće, a honorari su dobri

Piše Jasmina Parić
30. travnja 2020. - 09:04
Filip Radoš marketingašima ne odbija pružiti ruku  Jakov Prkić/hanza media

Snimanje reklama nekada su odbijali mnogi profesionalni glumci.

Mnogima se činilo da će tim poslom dovesti u pitanje svoj umjetnički integritet. Jedan splitski glumac pričao nam je kako je osamdesetih odbio snimiti reklamu za tvornicu namještaja, a nudili su mu sjajan honorar - kompletno uređenje kuće.

Danas su pogledi na takve angažmane bitno drugačiji, to prije što u svijetu reklame snimaju i oskarovci - dakako, za milijunske honorare - rad je u pravilu ugodan, ne traje dugo i veoma je dobro plaćen. Danas u istoj reklami možemo vidjeti i studente glume i profesore s dramskih akademija. Vjerojatno ima onih koji i dalje odbijaju takve angažmane, ali sigurno ih je manje. Glumci s kojima smo razgovarali - a pitali smo samo one iz Splita - kažu da su veoma zadovoljni takvim poslovima.

Zanimali su nas baš Splićani jer su oni nekada bili rijetko viđena lica u propagandnom progamu.

Štoviše, kada bi neki splitski glumac odselio u Zagreb, znao bi kazati - ako ne bude dovoljno kazališnih uloga, “gore” uvijek ima posla na sinkronizacijama i reklamama - ali treba biti “blizu oltara”. Više nije tako, pozivi sve češće stižu i Splićanima, kao i glumcima iz drugih dijelova Hrvatske. Trenutno se zbog epidemije ne snima ništa, ali nema sumnje da će se uz popuštanje mjera opreza takva praksa i dalje nastaviti.

image
Katarina Romac, 'studentica' u reklami jednog trgovačkog lanca
Matko Biljak

- Danas svi pripadamo globalnom selu i nije toliko važno gdje živiš - ispričala nam je mlada glumica Katarina Romac, koja je u Splitu, u svim trima teatrima, a najviše u HNK, ostvarila niz zapaženih i glavnih uloga. Nedavno je snimila reklamu za jedan trgovački lanac i prikazala lik studentice “u spizi”.

- Bio je to veoma ozbiljno organiziran pisao. Pozvana sam na audiciju i nisam znala što će od mene tražiti. Trebalo je tamo izvesti jednu improvizaciju, na licu mjesta skicirati lik cure iz Dalmacije koja studira u velikom gradu, a mater joj se doma brine jede li dovoljno i kvalitetno.

FILIP RADOŠ U ‘JUGOVINILU’

Obavijestili su me da sam izabrana i rad na toj reklami bio je veoma ugodan i zabavan. Uz mene na setu su bili mnogo iskusniji kolege, Nataša Dorčić i profesor Joško Ševo. Nama je to naprosto još jedan glumački zadatak, kratak i brz, a ljudi sa seta vele da je iznimno velika razlika između rada s profesionalnim dramskim umjetnicima i naturščicima, kaže Katarina Romac.

- Ja sam vam veteran u snimanju reklama. Prvi put radio sam, mislim, prije nekih četrdeset godina za ondašnji “Jugovinil”. Nije to ni bila TV reklama, nego prospekt, katalog, a snimali smo na izvoru rijeke Žrnovnice - prisjeća se Filip Radoš iz splitskog HNK.
Radoš je snimio mnogo reklama, a zadnjih mjeseci najčešće se vrti ona za pivo, u kojoj se odbija rukovati sa zetom dok se ovaj ne vrati s punom kašetom boca.

- Snimali smo lani u okolici Vrlike, u Lelasima. Bilo je veoma ugodno, jedino se pivo ugrijalo dok smo ponavljali neke scene, a toplo pivo je velika muka. Ima nas u toj reklami svih generacija - dvoje mladih, također Dalmatinaca, i naša veteranka Dara Vukić, kojoj su jedva povjerovali da ima 94 godine.

image
Goran Marković, mlad, a iskusan u reklamnim nastupima
Jakov Prkić/hanza media

Interesantna je ona scena u kojoj ne želim pružiti ruku - snimljena je, naravno, i prije nego smo čuli za koronavirus, a kasnije je malo premontirana i iskorištena upravo za preporuku socijalnog distanciranja, priča Radoš i prisjeća se i drugih reklama koje je u životu snimio. Nekako ga je najčešće zapadalo promovirati iće i piće, ali i kabelske televizije - a još dobro pamti kako je njegov otac namještao antenu na krovu kada su kupili prvu televiziju.

- U glumačkom smislu, i u tim malim radovima treba dati sve od sebe. Tekst je obično kratak, nema se tu što učiti i memorirati, ali je bitno da je ispričana dobra priča, da kolege surađuju i da glumcu - kao i u kazalištu i na filmu - gledatelji vjeruju. Može biti ključna jedna gesta, jedan pogled, jedna riječ koja će biti zapamćena. Kao jak i strastven poljubac - uspoređuje Radoš.
Njegov mladi kolega Goran Marković također je do sada reklamirao pivo, ali i banke i čokoladu.

Veli, glumcima su dragi ti poslovi, mnogi njegovi kolege kažu da im je to najslađa dodatna zarada. A do angažmana se dođe na razne načine.

PAS KAO PARTNER

- Neki sami uspostavljaju kontakte, neki čekaju da ih se pozove. Ja pripadam ovoj drugoj skupini. Mi u Hrvatskoj nemamo agente koji bi nam tražili poslove. U početku karijere bio sam vezan isključivo za Split i splitski teatar, ali s vremenom došli su na red i neki filmovi i TV serije i glumac tako postane poznatiji i široj javnosti pa počnu pristizati i druge ponude.

Istina je, reklame odavno nisu rezervirane samo za kolege koji žive u Zagrebu, ali ako netko želi baš u jednom danu sve obaviti, lakše mu je angažirati nekoga iz Zagreba nego nekoga iz Splita tko mora uzeti barem dva dana godišnjeg, doputovati, smjestiti se... Snima se na raznim lokacijama, po čitavoj zemlji, ali agencije koje se bave reklamama mahom su smještene u Zagrebu i otud se kreće. U Zagrebu se organiziraju i audicije.

Doduše, danas je uz modernu tehnologiju sve puno lakše i brže, probni materijal mogu snimiti i doma. Glumački alati kojima se služimo isti su i u reklami i u teatru. Ostalo ovisi o priči i o željama naručitelja. U ovim kratkim formama detalji su izuzetno važni, slika koja u tih par sekundi ostaje u oku gledatelja mora biti efektna, pa se pazi i na jedno dugme - je li bolje da je zakopčano ili ne - ispričao je Marković.

image
Jasna Malec, nastup u reklami za jednog teleoperatera 
Jakov Prkić/hanza media

Inače, kaže, rad nikada ne traje predugo. Obično se snima od jednog do tri dana. Jedino izuzetno jake kompanije, koje traže da sve bude savršeno, znaju snimati i pet-šest dana.

Jasna Malec, inače rođena Zagrepčanka, živi u Splitu, radni vijek je provela u HNK Split i već je deset godina u mirovini. Nema dugo da je za telekomunikacijsku mrežu snimila reklamu kojom je iznimno zadovoljna.

- Bio je to baš ozbiljan posao i divno iskustvo. Rekamu je režirao Hrvoje Hribar, profesionalno, kao da snima mali film. On me pozvao; rekao je da već odavno želi sa mnom raditi i da mu se sviđa izražajnost moga lica. Baš je taj izraz lica i ključan detalj u reklami koju smo snimali cijeli dan. Naravno, nikada ne ide sve glatko - imala sam u rukama psića, teškog. mladog i nemirnog, bila je vrućina i stalno su ga morali mititi psećim poslasticama. Ali, ipak se pokazao kao odličan partner! Ukratko, ugodan, gospodski posao i gospodski honorar - odaje Jasna Malec, koja ima prilično iskustva sa snimanjem reklama.

- Znaju se u takvim zgodama dogoditi i lijepi susreti, poznanstva i neobična iskustva. Nedavno sam radila reklamu za britanskog naručitelja, a snimali smo u Rovinju. Moj pokojni stric, kompozitor Ivo Malec, s kojim sam bila veoma bliska, imao je u starom dijelu Rovinja kuću, ali, igrom slučaja, nikada nisam otišla u Rovinj do tog snimanja. A onda sam baš radila pred njegovom kućom, upoznala susjede i ostalo mi je u sjećanju jedno divno iskustvo, zaključuje glumica.

Milijuni za Nicole Kidman

Svi glumci s kojima smo razgovarali spominju veoma lijepe honorare pa ne začuđuje da se rado odazivaju na snimanja reklama. Uostalom, u svijetu takve angažmane rado prihvaćaju i oskarovci i megapopularni glazbenici, a u tom slučaju zarade su im enormne. Nicole Kidman je od Chanela za takav nastup naplatila 40 milijuna dolara. Odlične honorare primili su i Scarlett Johansson, Britney Spears, Beyonce, Pink, Enrique Iglesias...

Nikša Arčanin: Poznatima veći honorar

Nikša Arčanin iz HNK Split već nekoliko godina snima reklame - do sada je najviše posla imao s pivom, hranom, lijekovima i mobitelima.

- Kada me nazovu iz neke agencije, više i ne pitam otkud im moj broj, a zovu relativno često. Prvo pitanje bude - mogu li odmah doći na probno snimanje. A kako sam u Splitu, jednostavno sam snimim ono što traže, pošaljem, i uskoro dobijem odgovor jesam li ušao u uži izbor ili sam možda već izabran.

Najčešće je potrebno pokazati reakciju, na susret s lijepom curom, na dobru hranu i slično. Reklame traju dvadesetak sekundi u prosjeku i sve mora biti jasno, čisto i visoko estetizirano. Recimo, hrana mora izgledati savršeno, jako se pazi na rasvjetu, frizuru...

Reklame u kojima sam do sada radio uglavnom su se snimale jedan dan. Honorari su poslovna tajna, ali mogu reći da sam jako zadovoljan. O njima odlučuje naručitelj, a veća “uloga” ne znači i veći honorar. Poznatiji glumac ili glumica bit će i bolje plaćeni - pojašnjava Arčanin.

#REKLAME HONORARI#KATARINA ROMAC#JASNA MALEC#FILIP RADOŠ#NIKŠA ARČANIN#GORAN MARKOVIĆ

Izdvojeno

15. svibanj 2020 04:26