StoryEditor
Film & TVCINEMARK OBLJETNICA

RASPOLOŽENI ZA LJUBAV Romansa u bojama

Piše Marko Njegić
26. svibnja 2020. - 22:10

Raspoložen za ljubav bio je ovogodišnji Cannes, ali korona mu je pokvarila raspoloženje. Restaurirana verzija “Raspoloženih za ljubav” (2000.) trebala se prikazati na Cannesu točno 20 godina nakon što je film Wong Kar Waija na tom festivalu doživio premijeru i osvojio nagradu za glumca Tonyja Leunga Chiu-waija.

Projekciji u čast 20. godišnjice hongkonško-kineskog filma sigurno bi nazočio Kar Wai, koji je u Cannesu primio nagradu za režiju “Happy Together”, ali upravo ga je “In The Mood For Love” pretvorio u globalno prepoznatljivo ime festivalske art scene. Nakon canneske projekcije, bio je plan da “Raspoloženi za ljubav” proslave 20. rođendan i u obljetničarskoj redistribuciji po kinima svijeta.

FILM: In The Mood For Love; romantična drama; Hong Kong/Kina, 2000. REŽIJA: Wong Kar Wai ULOGE: Tony Leung Chiu-wai, Maggie Cheung OCJENA: *****

Vidjeti “In The Mood For Love” na velikome ekranu bilo bi posebno iskustvo, neovisno je li posrijedi izvorna ili restaurirana verzija. Zapravo, Kar Waijevom remek-djelu restauracija ni ne treba jer i dalje izgleda savršeno, kao da nije ostarilo ni dana, kamoli 20 godina.

“Raspoloženi za ljubav” još su uvijek mladi za restauraciju, no svejedno se već mogu proglasiti novomilenijskim klasikom (festivalskog arta), sad i službeno nakon 20. obljetnice. Da će “In The Mood For Love” biti priznat kao klasik, moglo se naslutiti kad je Cannes od jednog kadra filma napravio službeni plakat 59. izdanja festivala 2006., svega šest godina nakon njegove premijere.

Naime, plakati Cannesa uglavnom su rezervirani za vremešnije klasike, a “Raspoloženi za ljubav” su to posta(ja)li prije vremena, možda već i deset godina kasnije, 2016., kad je film u BBC-jevoj anketi među svjetskim kritičarima proglašen drugim najboljim u 21. stoljeću, iza “Mulholland Drivea”.

Svakako, direkciji Cannesa sigurno nije bilo lako odabrati kadar za plakat, koji je na kraju ukrasila silueta Maggie Cheung kako silazi niz sjenovito stepenište, okupana crvenim svjetlom. Mogao se na plakatu naći svaki drugi Kar Waijev kadar, takoreći. “In The Mood For Love” jedan je od onih filmova koje gledatelj može svako toliko “pauzirati” na DVD-u, fotografirati kadrove i uokviriti slike.

Svjestan je toga i Kar Wai, pa frekventno usporava slikovite kadrove do “slow motiona”, da gledatelj napoji oči njihovim perfektnim kompozicijama i ne promaknu mu svi detalji prilikom vizualnog pripovijedanja ljubavne priče s puno govora tijela. Ruka koja nježno dodirne brid vrata na odlasku. Senf na tanjuru. Kap kiše na obrazu. Zavijorene crvene zavjese u dugom hodniku.

Ovo je jedan od najvizualnijih festivalskih art filmova svih vremena, scenografski i kostimografski promišljen, minuciozan u potankostima usporena pokreta i raznobojna kolorita koji možda jest šaren, ali nikad k(r)ičav. Kar Wai uzima slikarsku paletu od melodramskog “technicolora” Douglasa Sirka i dodaje neke svoje boje melodrame s puno režijske galancije i suptilnosti.

“Stylish” haljine sa cvjetnim uzorcima su ne samo modni vjesnici filma “In The Mood For Love”, one se prelijevaju u kadar i odgovaraju bojama u mizansceni i obratno. Boje prožimaju film, bojaju ugođaj i komuniciraju osjećaje likova, njihovo raspoloženje (za ljubav). Boje se i slušaju (instrumental “Green Eyes”), ne samo gledaju.

Crvena biva najdominantnija kako se u Hong Kongu 1962. rasplamsava “mood for love” novinara Chowa i tajnice Su Li-zhen (Chiu-wai, Cheung) koji se zbližavaju nakon što doznaju da ih supružnici varaju. Njihovo zbližavanje nije tjelesne prirode u još jednom divnom filmu o nekonzumiranoj ljubavi, nasljedniku “Na kraju dana” Jamesa Ivoryja i prethodniku “Izgubljenih u prijevodu” Sofije Coppole.

No, unatoč tome ili baš zbog toga, zbližavanje je jednako snažno, pa i snažnije. Čitav delikatni, hiperzavodljivi film Kar Wai snima galantno i suptilno, kao polaganu predigru predigre, nadomak čeznutljivog, strasnog, nestrpljivo očekivanog romantično-erotskog poljupca koji se, nažalost, neće dočekati, kao utjelovljenje nježnog šaputanja ljubavnika pod crvenim prekrivačem od svile.

Usporeni pokreti su utoliko krajnje smisleni, a Kar Wai voli “slow motione” kao John Woo. Ako su filmovi njegova akcijskog sunarodnjaka Wooa “gun fu”, “Raspoloženi za ljubav” su “love fu”, precizna koreografija mimoilaženja, zbližavanja i razmimoilaženja dvoje ljudi, tj. jedne (nerealizirane) romanse.

“Slow motioni” imaju i dodatno značenje u “In The Mood For Love”: Kar Wai usporenim pokretima usporava vrijeme koje za ljubavnike neumitno teče i prolazi. Satovi neumoljivo pesimistično otkucavaju u filmu i često se nalaze u kadru, sugerirajući prolaznost vremena i ljubavi zajedno sa sjenama ljubavnika na zidovima.

Ljubavnici su doživjeli trenutak u vremenu, ali taj trenutak polako odlazi u prošlost, koliko god u njihovu srcu bio vječan. “Prošlost je nešto što je mogao vidjeti, ne i dodirnuti”, precizan je opis ljubavnika u “proustovskoj” potrazi za izgubljenim vremenom i vječnom ljubavi u tom istom vremenu.

Od borilačkih maštanja do kung fu filma

Kao što je na Kar Waija utjecao Sirk, tako je on utjecao na Xaviera Dolana ("Laurence Anyways"). Interesantno je spomenuti kako Chiu-waijev lik mašta o tome da piše borilačke romane, iako smatra da nije rođen za njih. Zašto interesantno? Zato što je desetak godina kasnije Chiu-wai utjelovio legendarnog kung fu borca Ip Mana u Kar Waijevom "Grandmasteru".

#CINEMARK#CINEMARK OBLJETNICA#FESTIVALSKI/ART FILMOVI#ROMANTIČNI FILMOVI

Izdvojeno

03. srpanj 2020 13:30