StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KUĆNOM KINU

QUEEN I SLIM Crni Bonnie i Clyde u bijeloj Americi

Piše Marko Njegić
31. svibnja 2020. - 20:18

Potresne fotografije 46-godišnjega Georgea Floyda preplavile su društvene mreže i inicirale prosvjede u Americi. Sigurno ste čuli za slučaj nesretnog Afroamerikanca iz Minneapolisa. Floyd je preminuo od posljedice gušenja prilikom nehumanog uhićenja nakon što mu je bijeli policajac koljenom prignječio vrat dok je ležao s licem prema tlu pored nekog automobila, sputan lisičinama.

Molio je za pomoć, govorio da ne može disati i očajnički pokušavao doći do daha prije nego što je izdahnuo pod nogama čovjeka u plavom, nasred ceste, kao pas. Novi slučaj policijske brutalnosti i prekomjerene primjene sile prema osobama drukčije boje kože ponovno je rasno raskolio Ameriku, na što posljednjih nekoliko godina upozoravaju “novovalni” afroamerički filmovi snažnog političkog i propovjedačkog naboja.

FILM: Queen&Slim; drama; SAD, 2019. REŽIJA: Melina Matsoukas ULOGE: Daniel Kaluuya, Jodie Turner-Smith OCJENA: ****

“Bježi!”, “Crni član KKKlana”, “U mrtvom kutu”, “Oprostite na smetnji”, “Taj hejt u glavi”... Posljednji u nizu angažiranih “crnačkih” filmova, “Queen i Slim” debitantske redateljice Meline Matsoukas, stigao je u hrvatsku “online” videoteku istovremeno s aktualnom tragedijom, vizionarski je prelamajući preko priče o eskalaciji prometne razmirice oko manjeg prekršaja između bijelog policajca i crnog para srednje klase.

Film se otvara scenom prvog spoja “naslijepo” preko “Tindera” muškarca (Daniel Kaluuya, oskarovski nominent za ulogu u “Get Out!”) i žene (Jodie Turner-Smith). Imena likova, ili možda njihove nadimke, izgovara naslov filma, ne oni sami. Spoj je na granici nelagode i kolutanja očiju, a krasi ga i manjak kemije.

Ona, Queen, priznaje da ga je kontaktirala jer je imala loš dan i nije htjela biti sama. Njemu, Slimu, to nije bilo drago čuti, kao ni njezin prigovor na račun jeftinoće restorana. Prvi spoj mogao bi lako biti zadnji da se nije dogodilo nešto neočekivano, što će par zadržati zajedno i dublje povezati.

Na putu doma zaustavlja ih policajac (Sturgill Simpson) zato što je on zavrludao na cesti posegnuvši za mobitelom u njezinoj ruci, taman kad su počeli sramežljivo pokazivati tračak kemije. “Nije dao žmigavac, vozi nesigurno, možda je pijan”, prijavljuje policajac koji u startu nastupa nepotrebno agresivno.

Situacija se otima kontroli kad murjak, bez ikakvog razloga za uhićenje, izvuče Slima iz automobila vani na studen i s pištoljem u ruci zatraži od njega da legne na pod nakon što ga ovaj upita može li požuriti s pregledom prtljažnika jer mu je hladno. Tko zna, možda bi Slim doživio nešto slično kao Floyd da Queen nije izašla iz auta prozivajući policajca zbog neprimjerena ponašanja. Lak na okidaču, policajac napuca Queen u nogu, a Slim skoči na njega, preotme mu pištolj u hrvanju i ubija ga u samoobrani.

Upoznata s rasnim predrasudama i nepravdama prema crncima kao odvjetnica, Queen predlaže da se daju u bijeg dok ne nađu “neko rješenje”. “Ti si crnac koji je ubio policajca i uzeo mu pišolj”, sagledava Queen stanje. “Nisam kriminalac”, pravda se Slim. “Sad jesi”, realna je ona. “Nema nam nazad, samo naprijed”. To je uvod u najneobičniji film ceste s muško-ženskim parom u bijegu od zakona.

Jer, Queen i Slim nisu ljubavnici-kriminalci u ubilačkom ili pljačkaškom pohodu, tipa Mickey i Mallory (“Rođeni ubojice”). Nisu ni “crni Bonnie i Clyde”, iako ih tako naziva jedan lik. Bonnie i Clyde su pljačkali banke i prihvatili kriminal, život izvan zakona, a Queen i Slim su obični ljudi u neobičnoj situaciji koji se možda ne bi više nikad vidjeli nakon prvog spoja, nekakva realističnija verzija Clarencea i Alabame iz “Prave romanse”.

Ipak, u bijegu od zakona, s raspisanom nagradom za njihovo hvatanje, postat će nesvojevoljno narodni heroji poput Bonnie i Clydea, ali isključivo afričkoameričke zajednice i iz pravičnijih razloga – kao simbol borbe protiv (policijskog) ugnjetavanja crnaca u bijeloj Americi.

“Dali ste crncima nešto da vjeruju, to nam je trebalo”, govori jedan lik dok su njih dvoje naizgled sve bliže slobodi utjelovljenoj u jednoj predivno snimljenoj vožnji automobilom. Kad u javnost procuri snimka kobne večeri i “privuče pažnju na problem rasnog raskola”, ljudi u njima vide “black power”, nove Crne pantere i pitaju ih “je li ovo osveta za onog crnca” (!), zahtijevajući od policije da ih pusti na miru, što dovodi do prosvjeda nalik onima u Minneapolisu.

Režiserka Matsoukas sekvenciju antipolicijskog prosvjeda, frapantno sličnog aktualnim scenama iz Amerike, montažno isprepleće s ljubavnom scenom Queen i Slima jednako zapaljujućih strasti, kao da poziva na ljubav i sjedinjenje zaraćenih strana, svjesna implikacija njihove “besmrtnosti” u očima crne javnosti i tinejdžera (“klinci misle da je u redu ubijati policajce radi vas”).

Sekvencija objedinjuje sva romantična i politička nastojanja filma koji istodobno umije biti podjednako dojmljiva ljubavna i društvena drama, tihi vapaj za slobodom i borbom protiv nepravde kakvu je na svojoj (crnoj) koži iskusio Floyd. “Queen&Slim” je krenuo u američka kina krajem 2019. i bio s razlogom hvaljen, ali nitko tada nije slutio da bi ubrzo, pola godine kasnije, mogao koincidirati sa stvarnošću. Već snažan film u svjetlu recentnih događaja još je snažniji.

Odlična fotografija

Direktor fotografije Tat Radcliffe ("71.") napravio je odličan posao snimivši film na 35-milimetarskoj vrpci. Boje su tople, a film vizualno prelijep.

#CINEMARK#GEORGE FLOYD#INDIE FILMOVI#FESTIVALSKI FILMOVI#DRAMSKI FILMOVI#KRIMI FILMOVI#CINEMARK U KUĆNOM KINU

Izdvojeno

03. srpanj 2020 12:50