StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KUĆNOM KINU

PLAN ZA BIJEG 3 Gledanje kao guljenje zatvorske kazne

25. lipnja 2020. - 15:18

"Dosta mi je bilo zatvora." - "Plan za bijeg 3" (2019.)

Summa summarum recenzije "Plana za bijeg 2": jedina gora stvar od tog filma jest prijetnja "Planom za bijeg 3". Prijetnja je ostvarena: treći "Escape Plan", podnaslovljen "The Extractors", pušten je u optjecaj godinu dana kasnije, isključivo u "online"/"video on demand" distribuciju (kod nas MaxTV videoteka), daleko od kina, gdje ovako grozni filmovi nemaju što tražiti.

"Plan za bijeg 3" je ogledni primjer lošeg direktno-na-video filma, najlošijeg u Stalloneovoj karijeri nakon "Escape Plan 2". Dajemo kraljevstvo za "Specijalista", može i "Stani ili će moja mama pucati", pa i "Rhinestone". "The Specialist" i "Stop Or My Mom Will Shoot" su bili vizualni praznik za oči (visokbudžetna "A" produkcija za kino) i u njima je barem Stallone bio glavna uloga, kako je plakat i obećavao.

FILM: Escape Plan: The Extractors; akcijski triler; SAD, 2019. REŽIJA: John Herzfield ULOGE: Sylvester Stallone, Dave Bautista OCJENA: *

U videotečnom, niskobudžetnom "Planu za bijeg 2&3" Sly je sporedan junak u vlastitom akcijskom filmu. Na takvo nešto smo navikli od Willisa – on već godinama mjesečari kroz "direct-to-vod" akciće u produkciji dvojca Emmett/Furla i biva uredno istaknut na plakatima/omotima, uživajući takozvani "top billing".

Stallone je novi u tome. Ipak, za razliku od Willisa, Stallone se javno ispričao za "Escape Plan 2", priznavši da je to najgore producirani film u kojem je sudjelovao, što i jest. Mogao se ispričati i za "Plan za bijeg 3", s obzirom na niske (ne samo) produkcijske domete nastavka koji potvrđuje da Emmett/Furla – za Slya i općenito – nisu "cannonovci" Golan-Globus ("Kobra"), kamoli "carolcovci" Kassar-Vajna ("Rambo 2&3", "Cliffhanger").

Čovjeku dođe milo gledati kako je Stallone spao s raskošnog, budžetski napucanog "Ramba III" i "Cliffhangera" na "Escape Plan 3". Ni prvi "Plan za bijeg", nastao u produkciji kompanije Lionsgate, nije imao proračun hitova u kojem su nekoć glumili Stallone i njegov drugar/partner Schwarzenegger, ali u odnosu na nastavke izgleda kao "Cliffhanger" i "Terminator 2" zajedno.

Bio je to poprilično dobar zatvorski akcijski triler, vrlo nostalgičan i zabavan "buddy" film, svojevrsni mali "best of" filmografija ("Tango & Cash", "Komandos") prvi put samostalno ujedinjenih veterana i velikana akcije (u "Plaćenicima" su dio ansambla). Na simboličkoj ravni njihov bijeg mogao se pročitati kao bijeg iz potencijalnog zatvora videoprodukcije, kamo akcijaši završavaju pod stare dane (Van Damme, Seagal).

Film nije prošao najbajnije u američkim kinima (25 milijuna dolara utrška), ali je u svjetskima bio hit s zaradom od preko 110 "milja", dovoljno da do daljnjega zadrži Slya i Arnieja na velikim ekranima ("Obračun legendi", "Sabotaža"...) i omogući im resetiranje slavnih serijala ("Rocky", "Terminator").

Zato su "Escape Plan 2&3" bili doista bespotrebni i Schwarzenegger je bio pametan kad je od njih pobjegao glavom bez obzira i izbjegao "metak". Da je bar i Stallone napravio isto kao oskarovski nominent za sjajnu ulogu u "rockyjevskoj" drami "Creed" koja mu je donijela aklamacije kritike i struke.

Moguće da je bio "prisiljen" na degradiranje kako bi nastupom u ovim "sequelima" osigurao pristojan budžet za novi nastavak "Ramba" i "Expendablesa", također u (ko)produkciji Lionsgatea. Kalkulacija se osjeti u "Planu za bijeg 3" kao u prethodnom filmu i odnosi pobjedu ispred ionako slabe akcije.

Naime, u igru su se uključili i producenti iz Kine, gdje je original postao veliki kinohit, a njihova novčana podrška podrazumijevala je da u filmu praticipiraju tamošnje zvijezde, konkretno Jin Zhang, borilački potkovan, ali nekarizmatičan poput Xiaominga Huanga iz prijašnjeg nastavka.

Zhang krade minutažu Stalloneu i Daveu Bautisti kao nedostojnoj zamjeni za Schwarzeneggera. Sve se to odražava na Slyjevoj "autopilotskoj" ulozi, ma koliko se trudio ostati profesionalan do kraja. U svakoj sceni, osobito dijaloškoj, stječe se dojam kako Stallone guli zatvorsku kaznu, odnosno da odrađuje ugovornu obvezu preko "neke stvari" poput Willisa i nije prisutan ovdje i sad, već glumi s mislima na sutra, nastavke "Plaćenika" i "Ramba" koji se u međuvremenu snimio.

Sve to se prenosi s ove strane ekrana pa i gledanje "Escape Plana 3" djeluje kao guljenje zatvorske kazne zajedno sa nezainteresiranim Slyem koji je prisutan u filmu nekih 35 posto njegova trajanja, a Bautista niti 15. Stvar je mogla biti drukčija da su producenti naučili na greškama prethodnika i dopustili Stalloneu i Bautisti akcijski "team up".

Nekakav mini "Expendables" s bivšim kečerom kao spojem Terryja Crewsa i Randyja Couturea, kad već nije kadar biti Schwarzenegger, no glumci su opet većinski razdvojeni i dijele kadar ukupno dvije minute. Napokon, film bi bio podnošljiviji da je akcija koliko-toliko korektna, ali nije; jedan sparing Zhanga i uvijek rado viđenog švicarskog majstora borilačkih vještina Daniela Bernhardta i to je to.

Jedino iole vrijedno spomena u "Planu za bijeg 2" jest inverzija u priči i prizemljavanje futurističkih/SF-ovskih elemenata prethodnika. Ovaj put Ray Breslin (Stallone) i ekipa ne bježe iz zatvora nego u (latvijski) zatvor, kako bi oslobodili njegovu djevojku (Jamie King) i otetu kćerku hongkonškog "tehnološkog mogula", obje zatočene u rukama osvetom gonjena Lestera Clarka Jr-a (gotovo neprepoznatljivi Davon Sawa; "Put bez povratka"), sina lika Vincenta D'Onoforija iz prvog dijela.

No, to je sve što je uspio napraviti nekoć obećavajući redatelj John Herzfield ("2 Days In The Valley", "15 Minutes"), nemoćan da se hrva s proračunskim i inim limitacijama. Pa opet, nevelik budžet nije opravdanje – čisto sumnjamo da je Coralie Fargeat imala veći proračun od Herzfielda radeći francuski film "Revenge" pa je isti oku ugodan i atraktivan.

"Escape Plan 3" spada među vizualno najodurnije ikad i manje je privlačan čak i od "dvojke". Računalni efekti hitaca koji eksplodiraju u CGI iskrama upravo su smiješni: kad Bautista tamani negativce pušketinom čini se kao da Blade ubija vampire. A tko je prigovarao protiv fotografije Jeffreyja Kimballa u "Plaćenicima 2", mogao bi povući prigovor jer to je spotovski "Top Gun" za "Plan za bijeg 3".

Nevjerojatno da je Jacques Jouffret obavio posao snimatelja na "22 milje" i da je film snimljen u istom zatvoru kao i prozračnije "Iskupljenje u Shawshanku". Fotografija je ružna, osvjetljenje jadno, požutjela kolor korekcija miriše na trulež. To bi odgovaralo, primjerice, nekoj rumunjskoj drami s tematikom bolesti društva ili pojedinca, a ovako nenamjerno oslikava trulost trećeg i, čini se, posljednjeg dijela zatvorskog serijala. "Završio sam sa zatvorima", zaključi s olakšanjem Breslin/Stallone. Sloboda.

The Rock and Roll

Kečer Dave Bautista želi biti novi Schwarzenegger, ali prije bi mogao postati novi Dwayne "The Rock" Johnson, kombinirajući akcijske i komične uloge ("Čuvari galaksije", "Stuber", "Otkrila sam špijuna"), uz povremeni izlet u nešto ozbiljnije, od "Blade Runnera 2" do "Dine" u kojoj bismo ga trebali vidjeti krajem godine.

Izdvojeno

11. kolovoz 2020 19:52