StoryEditorOCM
KorčulaINCIDENT NA TRAJEKTU OREBIĆ - DOMINČE

37-godišnja Korčulanka zaustavila osobni automobil na trajektnoj rampi i onemogućila isplovljavanje

Piše Dora Lozica
Foto: Dinko Franotović
11. studenog 2019. - 18:06
Nedavno je na trajektnoj liniji Orebić – Dominče došlo do incidenta, 37-godišnja Korčulanka je zaustavila osobni automobil na trajektnoj rampi i onemogućila isplovljavanje kako bi ukazala na neusklađenost trajektnih linija s kojom se otočani svakodnevno suočavaju.

Korčulanka je svoje putovanje, zajedno s trogodišnjim djetetom, započela u jutarnjim satima u Splitu. Priča nam kako je prvo dobila krivu informaciju od djelatnice Jadrolinije koja joj je sat vremena prije polaska za Velu Luku rekla da brod vozi unatoč jakom jugu. Otprilike 20 minuta prije termina polaska Korčulanka je došla na ukrcaj doznavši da brod ipak ne vozi zbog nevremena. Odlučila je uhvatiti trajekt iz Ploča za Trpanj u 14, 15 sati pa onda iz Orebića za Dominče (Korčulu) u 15,40, no zakasnila je tri minute.

„Budući da znam kako ove dvije linije nisu usklađene i kako se teško može iz Trpnja do Orebića stići za dvadeset minuta, već sam na polasku iz Ploča molila posadu da prvo puste osobne automobile, a tek onda kamione. Naravno da me nisu poslušali, u Trpnju su prvo puštena dva kamiona što je usporilo vožnju do Orebića, zakasnila sam na trajekt za Korčulu tri minute. Na sljedećem ukrcaju sam pitala djelatnika Jadrolinije zašto linija nije usklađena, zašto ljudi moraju jurit iz Trpnja dovodeći u opasnost i sebe i stanovnike Orebića, zašto nisu pričekali par minuta automobile iz Trpnja. On mi je hladno odgovorio da o tome ne odlučuje i da ga se to ne tiče. To me je u tolikoj mjeri isprovociralo da sam podigla ručnu na rampi. Ako vas se ne tiče sigurnost putnika, onda vas se ne tiče ni auto na rampi“, priča nam Korčulanka.

Nakon pet minuta, Korčulanka je pomakla automobil te se ukracala na trajekt, a na Domičnu ju je dočekala policija. Kako tvrdi, ni posada Jadrolinije ni policijski službenici nisu inzistirali na terećenju isprovocirane majke koja s trogodišnjim djetetom satima pokušava od Splita doći do otoka, pa se izvukla bez prijave. Policijski su službenici, kako ističe, imali razumijevanja za njen ispad budući da su i sami više puta ostali „kratki“ vraćajući se iz Trpnja.

Ispad Korčulanke nije iznenadio otočane, u posljednje se vrijeme sve češće mogu čuti kritike zbog neusklađenih linija. Konkretno, radi se o linijama 633 Ploče – Trpanj i 634 Orebić – Dominče (Korčula) koja dnevno vozi četiri puta, a ljeti i više. Prema službenom voznom redu, od Ploča do Trpnja treba jedan sat, a onda se u Orebiću ili čeka više od pola sata na trajket za Korčulu, ili se juri da bi se trajekt uopće uhvatio i to cestom koja je vijugava, nepregledna, opasna te prolazi središtem naseljenog mjesta. Lokalni vozači nam tvrde kako od Trpnja do Orebića vještom vozaču zaista treba 20 minuta, ali u idealnim uvjetima, bez kamiona, autobousa i vožnje u koloni. Međutim, u praksi, putnici su u Trpnju u 15,15 sati, teretna vozila, autobusi i kamioni se iskrcavaju prvi te kako stigli na trajket u 15,40 vozači nesigurno prestižu, prebrzo voze te ugrožavaju sebe, ostale putnike te stanovnike Orebića.

O redovima plovidbe za sve državne linije ne odlučuje brodar, u ovom slučaju Jadrolinija, već Agencija za obalni i linijski pomorski promet iz koje poručuju kako nije točno da su linije neusklađene. Plovidbeni redovi dogovaraju se na sastancima na kojima sudjeluju, između ostalih, i gradonačelnici i načelnici otočnih i poluotočnih općina koji imaju priliku dati sugestije vezane za plovidbeni red. To znači, ako putnici nisu zadovoljni plovidbenim redom, gradonačelnici i načelnici mogu zahtjevati izmjenu u njihovo ime. Unatoč negodovanju stanovništa, predstavnici lokalnih samouprava, poručuju iz Agencije, nikad nisu uputili nikakav zahtjev vezan za spornu liniju.

„Na sastanke usuglašavanja redova plovidbe obavezno se pozivaju i predstavnici lokalne samouprave. Prošle godine, unatoč urednom pozivu, nije se odazvao nijedan predstavnik tijela lokalne samouprave na čijem se području održavaju linije 633 Ploče – Trpanj i 634 Dominče – Orebić. Za redove plovide u 2020. godini sastanak se održao 30. rujna 2019. u Dubrovniku. Od predstavnika tijela lokalne samouprave odazvali su se predstavnici općina Blato, Vela Luka i Smokvica. Načelnik općine Smokvica predložio je pomicanje putovanja koja se odvijaju u kašnjenju zbog prijevoza opasnog tereta. Agencija od jedinica lokalne samouprave posljednjih godina nije zaprimila nikakve zahtjeve za usklađivanjem linija odnosno izmjenama redova plovidbe“, poručuju iz Agencije za obalni linijski pomorski promet. Pitamo se, zašto zahtjevi nisu poslani?

Gradski vijećnici Grada Korčule ustupili su nam mailove iz kojih je vidljivo da su gradonačelniku još 2016. poslane sugestije za usklađivanjem linija, pogotovo tijekom ljetnih mjeseci, međutim, zahtjevi nikad nisu poslani Agenciji. Iz mailova je vidljivo da je Agencija 19. rujna ove godine obavijestila gradonačelnika da do 25. rujna može službeno poslati svoje zahtjeve, no unatoč što se o voznom redu raspravljalo na akulanom satu sjednice Gradskog vijeća, gradonačelnik nije poslao niti jedan zahtjev, a mail Agencije gradskim vijećnicima prosljeđuje prekasno, 24. rujna, odnosno zadnji dan za podnošenje zahtjeva. Pogrešku je mogao ispraviti nekoliko dana kasnije, na sastanku u Dubrovniku, ali ni tamo se nitko iz Grada Korčule nije pojavio. Budući da je gradonačelnik Fabris na službenom putovanju u Kini, o tim smo propustima upitali njegovog zamjenika Ivana Šale.
„Nisam dovoljno upućen, teško mi je komentirati. Ja imam svoja zaduženja, gradonačelnik svoja, neka pitanja zaista treba postaviti njemu. Što se tiče neusklađenosti linija Ploče-Trpanj i Orebić-Dominče, prošle je godine na zahtjev Grada Korčule polazak iz Orebića iz 15,30 pomaknut na 15,40 sati kako bi se trajekt mogao uhvatiti. Jedino što sad možemo napraviti je poslati dopis kapetanima da se usklade, odnosno, ako trajekt iz Ploča kasni da kapetan zamoli kapetana u Orebiću da pričeka putnike“, navodi zamjenik Šale.

Zbunjeni ovim odgovorom, ponovno smo upitali Agenciju jesu li dopili ikakve službene dopise ili zahtjeve iz Grada Korčule.
„Vezano za predmetnu liniju, nikad nismo zaprimili niti jedan zahtjev od strane Jedinice lokalne samouprave. Promjena iz 15,30 sati na 15,40 sati predložena je od strane brodara radi posade, jedinice lokalne samouprave su samo dale svoju suglasnost na predloženu izmjenu“, potvrdili su iz Agencije za obalni linijski pomorski promet.

Dok ni Grad Korčula, ni Općina Orebić ni Općina Trpanj ne mare za jurnjavu osobnih automobila, otočani i poluotočani skupo plaćaju cijenu svoje izoliranosti. Neusklađenost linija samo je jedan u nizu problema s kojima se suočavaju. Pričaju nam kako je trajektna linija Orebić-Dominče tijekom ljetnih mjeseci u potpunome rasulu, zbog podužeg ukracaja i iskrcaja, trajekt kasni i do 10 minuta zbog čega putici često kasne na posao i druge linije. Osim toga, čim zapuše jugo katamaranske su linije u prekidu, a brodske su upitne. Spomenimo još i apsurdnu situaciju u Veloj Luci gdje otočna autobusna linije nije usklađena s brodskom, pa kad se iskrcate u Veloj Luci, autobus za Korčulu je već krenuo.

Sve skupa zna rezultirati ispadom kakav je nedavno imala Korčulanka. Iz Jadrolinije poručuju kako se nadaju da se slična situacija neće ponoviti.
„Jadrolinija svakodnevno radi na edukaciji svojih djelatnika s posebnim naglaskom na komunikaciji s putnicima budući nam je putnik uvijek na prvom mjestu“. Upitali smo ih zašto onda u Trpnju prvo ne iskrcaju osobne automobile, a potom teretna vozila.       
„Kod ukrcaja i iskrcaja vozila s trajekta posada je dužna voditi se pravilima struke, a to znači da se, u pravilu, lakši teret (osobna vozila) krca bočno, a teži (teretna vozila) po sredini trajekta kako stabilnost broda  ne bi bila ugrožena. Na konkretnom putovanju prevezana su 24 osobna vozila, 12 teretnih vozila  i  1 vangabaritno teretno vozilo  30t nosivosti. Sukladno navedenom, teretna vozila morala su biti iskrcana prije kako bi se oslobodio prostor za iskrcaj osobnih vozila. Ukoliko je ovom prilikom bilo tko od naših članova na bilo koji način uvrijedio gospođu, iskreno se ispričavamo u ime Društva Jadrolinija, te se nadamo  da se ovakva situacija u budućnosti neće ponoviti“, poručili su.

Iz Agencije za obalni linijski pomorski promet nisu pokazali slično razumijevanje. Oni, kažu, ne vide potrebu da se putnici izlažu riziku kako bi stigli na trajekt, putnici jednostavno mogu pričekati sljedeći trajekt. Tom su rečenicom pokazali u kolikoj mjeri ne razumiju život u izoliranim sredinama.

„Tako mi je odgovorio i djelatnik Jadrolinije kad smo pristajali u Trpnju – 'pa stić ćeš na sljedeći trajekt“. Kao da mi otočani ne živimo dovoljno daleko od svega, kao da za svaku ozbiljniju stvar, pregled, dokument, ne moramo napustit otok, kao da je nama otočanima isto putovati pet ili šest sati. Čekaj sljedeći trajekt, pa što. Oni bi svi trebali raditi za našu korist, ne samo za plaću, to su subvencionirane linije koje bi trebale otočanima olakšati život. Oni jednostavno zaključe da možemo čekati sljedeći trajket, ali u stvarnosti ljudi ne žele čekati sljedeći trajekt, ljudi jure kroz Orebić ugrožavajući i sebe i druge“, zaključila je 37-godišnja Korčulanka.

Dora Lozica
 
 
 
 
 
 
18. travanj 2024 22:42