StoryEditorOCM
DubrovnikOLTAR OPET ZABLISTAO

Vrijedna slika iz 18. stoljeća opet krasi Katedralu: bili smo s vrijednom ekipom prilikom njezinog postavljanja

Piše Bruno Lucić
13. studenog 2024. - 18:01

S današnjim danom Katedrala Gospe Velike je sigurno puno ljepša. Naime, završeni su konzervatorsko-restauratorski radovi na slici "Sveti Bernard kleči pred Bogorodicom" koja se nalazi na bočnom oltaru dubrovačke prvostolnice, oltar sv. Bernarda. Kao autor slike potpisan je Petar Mattei Matejević (1670.-1726.), a riječ je o ulju na platnu iz 1721. O povijesnoj pozadini slike više je rekla voditeljica projekta, viša konzervatorica-restauratorica Jelena Maras.

- Dubrovački vlastelin i vikar dubrovačkog nadbiskupa Bernard Đurđević je nakon potresa 1667. bio glavni organizator obnove i uspostave crkvenih i civilnih institucija u Gradu. Zahvaljujući njemu i upraviteljima zaklade koju je oporučno ustanovio, dubrovačka katedrala baštini vrijednu zbirku slika. U oporuci pisanoj 1687. kapeli sv. Bernarda u sjevernom kraku ostavlja osam dvanaestina svoje cjelokupne nepokretne imovine čime se financirala izrada mramornog oltara svetog Bernarda i pripadajuće oltarne pale. Dok je oltar djelo napuljskog kipara Carla delli Frangija, oltarna pala dio je opusa cijenjenog slikara Petra Matteia čiji ciklusa slika sakralne tematike ukrašavaju dvije najvažnije dubrovačke crkve, crkvu sv. Vlaha i Katedralu. Mattei se smatra predstavnikom baroknog klasicima u obliku koji se javljao krajem 17. i početkom 18. stoljeća, a u njegovim djelima se prepoznaju odjeci suvremenih umjetničkih strujanja na Apeninskom poluotoku, istaknula je Maras.

image

Skidanje printa

Bruno Lucić
image
Bruno Lucić

Slika je restaurirana u radionici Hrvatskog restauratorskog zavoda u ljetnikovcu Stay. Međutim, kako oltar ne bi ostao ‘prazan‘ tijekom trajanja restauracije, umjesto slike stavljen je print tako da vjerojatno brojni posjetitelji nisu ni primijetili da original nedostaje... Trebalo je najprije postaviti skelu, skinuti print, a potom pripremiti original i okvir za postavljanje. Sve je to vrlo pipkav posao koji zahtjeva maksimalnu fokusiranost, posebnu pažnju prilikom rukovanja bez naglih pokreta, te koordinirani timski rad... No, vidi se uhodanost ekipe. 

Na slici su se izvela brojna istraživanja i snimanja, a restauratorski radovi trajali su tijekom 2023. i 2024.

Viša konzervatorica-restauratorica i voditeljica Restauratorskog odjela Dubrovnik Hrvatskog restauratorskog zavoda Nađa Lučić navela je kakvo je bilo stanje ove divne slike.

image

Restauriran je i okvir

Bruno Lucić

- Konzervatorsko-restauratorski radovi provodili su se u sklopu programske djelatnosti Restauratorskog odjela Dubrovnik Hrvatskog restauratorskog zavoda i u cijelosti su ostvareni sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske. Provedeni su cjeloviti konzervatorsko-restauratorski radovi koji su obuhvatili sva preliminarna istraživanja i snimanja umjetnine na različite načine kako bi se utvrdilo zatečeno stanje samog predmeta i odredio koncept daljnjih radova. Uglavnom se išlo na odstranjivanje prljavštine koja je značajno vizualno degradirala umjetninu. Isto tako je bilo oštećenja platnenog nosioca, slika je bila opuštena na podokviru... Išlo se s odstranjivanjem prljavštine i požutjelog laka, krpanje oštećenja platnenog nosioca i postavljanjem novog platna kako bi se pojačalo izvorno platno, a na kraju je slika napeta na novoizgrađeni podokvir, napeta je sustavom opruga zbog njezine veličine..., objasnila je Lučić.

image

Sliku je trebalo raspakirati

Bruno Lucić
image
Bruno Lucić
image
Bruno Lucić

Uz voditeljicu, u projektu su sudjelovali Ljubo i Pino Gamulin, laboratorijske analize uzoraka je izvela Mara Kolić Pustić, sudjelovli su i Antonio Blašković, Alma Dilberović i Martina Poša Njirić, kao i vanjski suradnik Mihael Štengl. Martina Wolff Zubović je radila povijesno-umjetničku obradu slike. Zahvale idu i ekipi iz firme Portal gradnja koja je pomogla prilikom montiranja djela. Uz sliku, restauriran je i pripadajući ukrasni okvir. Prethodnih intervencija na slici bilo je minimalno, bilo je nešto naknadnih retuširanja prije ove recentne intervencije.

image

Jelena Maras i Nađa Lučić

Bruno Lucić
image

Prijenos slike

Privatni album
image

Ekipa okupljena nakon uspješno obavljenog posla

Privatni album

Na neka velika iznenađenja konzervatori-restauratori nisu naišli, ali je svakako najveće iznenađenje za njih kad slika zablista novim sjajem i kad se usporedi stanje djela prije i poslije obrade. Posjetitelji, vjernici, svi oni koji budu ulazili u Katedralu odsad će moći uživati u punoj ljepoti slike, očišćenu od desetljetnih naslaga, a iza toga stoje sati i sati stručnog, obazrivog, vrijednog i angažiranog rada... 

16. ožujak 2025 23:41