Udruga „Dva skalina“ koju su 2002. osnovali roditelji djece s cerebralnom paralizom, prvenstveno radi potreba djece za socijalizacijom, obrazovanjem, obrazovanje, fizikalnom i drugom terapijom ususret dvadesetoj obljetnici predstavila je projekt „ Pjesmom, pokretom i slikom upoznajem svoje tijelo“ namijenjen najmlađima s teškoćama iz spektra autizma. Projekt se temelji na principima i metodama Reedukacije psihomotorike, u literaturi poznate i pod nazivom Teorija pokreta.
Upoznavanje sebe i svijeta
Reedukacija psihomotorike je, objašnjavaju u Udruzi, znanstveno utemeljena metoda za rad s djecom iz spektra autizma i s djecom koja imaju druge teškoće u razvoju. Metoda reedukacije psihomotorike se zasniva na neurološkoj i neuropsihološkoj osnovi razvoja djeteta.
- Pokret i tijelo su okosnica tretmana. Pokret, dodir, riječ, pogled, glas su dio reedukacije psihomotorike i imaju za cilj kako pomoći djetetu da prođe ili ponovo prođe put sazrijevanja određenih psihomotornih obrazaca. Kroz pokret, dijete spoznaje svoje tijelo. Kad upozna i ovlada svojim tijelom, postaje svjesno sebe, svog postojanja. A dijete svjesno sebe, pokretom kreće dalje ka drugome, upoznaje drugog, upoznaje prostor oko sebe, upoznaje svijet i doživljava iskustva iz kojih se rađaju predstave, opažanja, kognicije i emocije – tumače nam autorice timskog projekta i tumače kako djeca ovom metodom upoznaju svoje tijelo, imenuju i prepoznaju njegove dijelove kroz pokret, stihove, pjesmu i sliku. Sve te radnje, kažu nam, prožimaju tijelo i djetetove osjećaje i obogaćuju njegovo saznanje.
- Sve vježbe i aktivnosti koje su u Projektu udruge, prilagođene su sposobnostima i mogućnostima djece. Autorica i voditeljica projekta je Vesna Hodak, vanjska suradnica Udruge Dva skalina, edukacijska rehabilitatorica, obučena za vježbe reedukacije psihomotorike osmislila je pjesmice za upoznavanje svog tijela, vizualnu podršku u programu Boardmaker i u drugom odgovarajućem programu, a Kristina Spajić, logopedinja je sve pjesmice uglazbila i vokalno interpretirala. Mali sudionici projekta sukladno mogućnostima, u situacijama igre i zabave u svom domu, jednostavnim pokretima uz pomoć i podršku roditelja, provode integraciju i reintegraciju doživljaja dobivenih pokretima i čulima. - objašnjavaju nam iz Udruge 'Dva skalina'.
Uče i roditelji
Dodaju kako edukacijska rehabilitatorica i logopedinja provode projekt tako što pružaju potporu obitelji djece s teškoćama iz spektra autizma i osnažuju ih kako bi kroz zajedničku igru i neformalne situacije, stvarali uvjete za usvajanje tjelesne cjelovitosti i koristili pokret za poticanje komunikacije i razvoj osjećanja kod djeteta.
- Projekt je osmišljen sukladno današnjem stupnju korištenja informatičkih tehnologija u uvjetima pandemije. Podrška, savjetovanje i osnaživanje roditelja, razmjena informacija i materijala, snimanja i analize videozapisa igri i zajedničkih aktivnosti u obitelji, provodi se putem odabranih internet aplikacija za komunikaciju – objašnjavaju autori. Napominju kako je projekt prilagođen današnjem trenutku pandemije, tako da se susreti s roditeljima i djecom održavaju putem video poziva tijekom kojih se obitelj savjetuje i educira što će se koji mjesec igrati (vježbati), na koji način, kojim tempom, kako dijete motivirati za igru.
- Razgovara se zatim o nedoumicama roditelja, načinima prevladavanja uočenih prepreka u igri i vježbi. Roditelji, na kraju mjeseca šalju video zapise edukacijskoj rehabilitatorici i onda zajednički video razgovorom analiziraju postignuća u tretmanu djeteta. Uočavanjem postignuća, roditelja osnažujemo da nastavi dalju igru, odnosno vježbanje s djetetom jer postaje svjestan i siguran u svoje roditeljske vještine.
Najbolji terapeuti
Iz iskustva u Udruzi već znaju kako su mame i tata često uplašeni ili nesigurni u svoje kompetencije rada i igre s djetetom koje ima teškoće u razvoju. Primjećuju da roditelji često misle da nisu dovoljno educirani i da zato mogu pogriješiti. No, ako im stručnjak pruži potporu i savjete, roditelj se polako osnažuje, a gotovo sve životne situacije u domu postaju prilike za stimulativni razvoj djeteta s teškoćama.
- Često srećemo roditelje djece s teškoćama u razvoju koji odlaze na mnoge terapije. Slažemo se da su terapije veoma važne za stimulaciju razvoja djece, ali naglašavamo da je najbolji terapeut roditelj djeteta. Uz potporu odgovarajućih stručnjaka, roditelji mogu učiniti veliki napredak u razvoju djece jer su s djecom stalno. Zato je jedna od vrijednosti ovog Projekta u tome što edukacijska rehabilitatorica i logopedinja, pružaju edukativnu i motivacijsku potporu roditeljima kako bi stekli kompetencije za stimulaciju ranog razvoja djeteta, a što je i Zaklada ICF prepoznala na natječaju – ističu iz 'Dva skalina', udruge koja je još jednom podržala dobru ideju i prijedlog, te pokazala inicijativu da među prvima (ako ne i prva) provede virtualnu podršku roditeljima djece s teškoćama u razvoju.
U projekt je uključeno petero djece, a nakon završetka Projekta sljedeće godine priručnik sa stihovima, fotografijama i CD s pjesmicama bit će dostupan i drugim obiteljima.