
Nakon što je prije sedam mjeseci odlučeno kako će opskrbu povijesne jezgre Grada preuzeti "Sanitat", nabavljeno je, a početkom travnja i testirano elektrodostavno vozilo kojem je početak pune uporabe najavljen već od Uskrsa. No od tada je prošlo više od mjesec dana, a vozilo još nije u funkciji. Dapače, građani i poduzetnici unutar gradskih zidina nalaze se od početka turističke predsezone u velikim problemima po pitanju opskrbe i dostave. U kuloarima se može čuti kako se ”elektrodostavno vozilo već pokvarilo, dok nova služba Sanitatove dostave popunjava radna mjesta za koja su predviđene plaće u rasponu 1.200 do 2.000 eura.
Samo uz uvjet anonimnosti
O tome smo razgovarali s poduzetnicima iz povijesne dubrovačke cjeline. Iz bojazni da se pogrešno izgovorena riječ ne bi negativno odrazila na poslovanje i bilo koji budući zahtjev gradskoj upravi ili Sanitatu, uz uvjet anonimnosti neki su ipak pristali reći što misle o dostavi..
Iako svi poduzetnici naglašavaju kako se teško snalaze dostavom svih namirnica, oni sa Straduna priznali su kako su ipak u povoljnijoj situaciji. Naime, skale odlučujuće utiču na cijenu dostave pa je ovima na Stradunu jeftinija nego ugostiteljima na Prijekom ili Sv.Mariji. Za karić robe na Stradunu plaća se 10 eura, a kako raste broj skalina raste i cijena, pa tako dostava na Svetoj Mariji dostiže cijenu od 20 eura.
Na Prijekom su nam rekli kako dostavu rješavaju s veleprodajnim lancima koji im ranim jutrom dostavljaju narudžbe.Vlasnici restorana tvrde da je kafićima lakše jer nemaju puno dobavljača te sve mogu i tjedno planirati, što je zbog svježih namirnica restoranima nemoguće. Podsjetivši kako su svojedobno tri obrtnika s s više vozila obavljali dostavu, za odluku da to radi gradka tvrtka rekli su:- Mislimo da je odluka gradonačelnika potaknuta najboljim namjerama, ali je vjerojatno i sām zaključio, ne da je bila ishitrena, nego kako treba puno više vremena za pripremu i organizaciju službe dostave i nabavku vozila te osiguranje skladišnog prostora. Zbog svega, neki od nas već od travnja u Grad dolazimo u 4 ipo ujutro da preuzmemo robu. Dostava se radi bez papira jer ju je nemoguće knjigovodstveno provesti. Karićari ne izdaju potvrde, a mi smo sretni ako ih uopće nađemo kako bi mogli raditi i osigurati egzistenciju.
Revoltirani Krstulović
Priznali su nam kako se često i sami čude građanima koji u takvim uvjetima uopće ostaju u Gradu:- To su pravi zaljubljenici u Grad. Mnogi i ne iznajmljuju, sve im je skuplje, a opet i dalje ostaju u Gradu i održavaju ga živim.
Predsjednik Gradskog kotara Grad Marin Krstulović o dostavi kaže:- Za par dana bit će 11 mjeseci da je nemamo, što je potpuno neprihvatljivo za normalni život Grada. Nemoguće nam je naručiti bilo što na kućnu adresu: ni plin, ni namještaj, niti hranu. Dostavlja samo Hrvatska pošta, a glavni problem je upravo dostava isključivo elektrovučnim vozilom kojeg nema te smo svi zakinuti za svoja prava. Neizdavanjem računa nemoguće je ”izbiti” PDV i radi se ”na crno”. Najnovija najava gradonačelnika je 26.svibnja, ali uopće ne želim ulaziti u to obećanje: deset i pol mjeseci je svima dovoljan rok za pokretanje ovog posla. Gospodo, organizirajte se, da ste zaposleni kod privatnika već bi ste u tom roku tri puta dobili otkaz- revoltiran je Krstulović te dodaje:- Cjenik je, zapravo, nepoznanica! Nigdje nije objavljen i ne mogu ga komentirati, a sve ovisi o položaju. Pamtimo cijene starih koncesionara, a nove bi trebale biti povećane za visinu inflacije. Krucijalno je da mora biti objavljen, a usluga dostupna, što nemamo! Kažem vam: elektrodostavno vozilo se nije pokvarilo jer nije ni počelo raditi! Način plaćanja samo potiče crnu ekonomiju jer se sve plaća kešom.
I Krstulović za to ”solarno” plaćanje (na ruke) kaže da ga je nemoguće proknjižiti:- Zločesti bi inspektor mogao naplatiti ogromne kazne onima koji moraju živjeti od svog posla. Nema sustavnog rješenja i nemoguće je normalno obavljati posao jer nema potvrda za dostavu robe. Iako su neki karićari bili tzv. socijalni slučajevi, bili su nam uredno na usluzi, a tim poslom su sticali prihode za život. Sad je sve preneseno na ”Sanitat”, a odluka gradske uprave nije ishitrena nego mjesecima zakašnjela. Trebali su proći mjeseci i mjeseci da bi na zadnjoj sjednici Gradskog vijeća dobili uvjete pod kojima ”Sanitat” obavlja posao! Glede ugostitelja gradonačelnik i predstavnica ”Sanitata” su rekli kako je problem dostave hrane ugostiteljima u HACCAP-u. Kažem, nije, jer postoji rješenje! ”Sanitat” mora kupiti još vozila jer je dostava samo s jednim vozilom nemoguća, ali treba kupiti i prikolicu-hladnjaču za dostavu hrane, što će ispuniti higijenske norme. Uvijek smo se zalagali da pretovarna zona na Pločama ne služi za roštiljanje nego da dobije hladnjaču i normalne sanitarne uvjete za prijevoz hrane.
Opskrba kreće od 1.lipnja?
”Sanitat” smo pitali i o najavi gradonačelnika Frankovića kako će se "postupno zapošljavati ljudi i pri tome gledati da se zaposle oni koji su već prethodno radili na opskrbi povijesne jezgre i oni koji imaju znanje vezano za opskrbu" te o najavi skore izrade kompjuterskog programa za koordiniranje dostave u Grad. Našim čitateljima prenosimo dobiveni odgovor:
-Sanitat Dubrovnik d.o.o. započinje s vršenjem opskrbe povijesne jezgre Grada Dubrovnika s prvim danom lipnja. Moramo opovrgnuti navode da je nabavljeno elektrovučno vozilo u kvaru, vozilo i prikolica su sukladno Odlukama Grada Dubrovnika uredno registrirana i u ispravnom su tehničkom/voznom stanju te je navedeno vozilo prethodno testirano pod raznim opterećenjima i vrstama podloge. Završen je postupak jednostavne nabave još jednog identičnog elektrovučnog vozila i prikolice koji se očekuju do 15.srpnja ove godine, a do početka iduće sezone planiramo vozni park proširiti s još četiri elektrovučna vozila jer se rokovi isporuke elektrovučnih vozila protežu od 31 tjedna do 360 dana od dostave narudžbe. Također, nabavljena su i ručna kolica koja su na električni pogon s pneumatskim gumama- ističe se u odgovoru te naglašava kako će ”ova godina biti godina prilagodbe novom sustavu, a sustav će se poboljšavati prema ulaznim inputima koje se nadamo imati na kraju ove sezone. Prethodno su odrađene sve potrebne radnje, donesene su Odluke Gradskog vijeća te je u tijeku donošenje cjenika. Uređen je prostor za potrebe djelatnika, a na raspolaganju imamo tim kojeg čine postojeći djelatnici Sanitata Dubrovnik d.o.o.”