StoryEditorOCM
DubrovnikBORBA ZA OPSTANAK |

TRI DUBROVAČKE AGENCIJE UJEDINILE SNAGE Od vjenčanja ove godine neće biti skoro pa ništa, a za sljedeću godinu teško je naći slobodan termin

Piše Bruno Lucić
25. lipnja 2020. - 07:26
Dubrovnik je strancima pa i domaćima postao omiljena luka za isplovljavanje u bračne vode, ali u vremenima korone i ta je 'luka' ostala prazna. Upravo zato se par dubrovačkih turističkih agencija za vjenčanja odlučilo reći sudbonosno „da“ suradnji te udruživanjem snaga žele amortizirati ionako neizbježne financijske gubitke. Okupile su se tako na jednom mjestu Kristina Skvrce i Nikolina Farčić iz agencije „doyouwed.me“, Paula Janović i Kristina Kriste iz agencije „Dubrovnik Luxury Weddings“ te vlasnica agencije „Dubrovnik Event“ Ines Nanić.

Vlasnica agencije Dubrovnik Luxury Weddings Paula Janović otkrila je trenutno stanje:

- Kod sviju vlada 'panika', a vjenčanja kao vjenčanja spadaju čak u domenu luksuza i to je najveći problem. Možda i nešto bude od sezone u privatnom i hotelskom smještaju, ali za vjenčanja za ovu godinu neće biti ama baš ništa, to je stopostotni otkaz. Ne znamo kako će se situacija dalje razvijati, sad je još veća 'panika' za 2021. jer je veliki dio vjenčanja prebačen za sljedeću godinu, ali nismo sigurni kako će to sve izgledati 2021. Dolaze nam gosti, mladenci koji dovode određeni broj ljudi, oni imaju odgovornost prema njima, prema svojim roditeljima, rodbini… Mladenci upravo strahuju za njihovo zdravlje i zato i otkazuju. Drugo, treba riješiti papirologiju, a ona se ne može riješiti od danas do sutra. Nama treba bar tri mjeseca prije, a tu je uključeno i rješavanje pitanja prijevoza, sudski tumači… Treća komponenta je ona novčana: puno njih je dobilo otkaze, a ovi koji nisu nezgodno im je pitati prijatelje koji su dobili otkaze jer to nije njihov birani godišnji odmor nego oni dolaze da bi proslavili nečiju svadbu, kazuje Janović te otkriva i konkretne brojke:

image
Slijeva: Nikolina Farčić, Ines Nanić, Kristina Kriste, Kristina Skvrce, Paula Janović
Privatni album


- Samo u našoj organizaciji trebalo se održati oko 100 evenata i to je sve otkazano, a uzmite u obzir koliko je agencija u Dubrovniku! Recimo da nas je pet, šest 'jačih', to je možda nekih 400, 500 evenata koji su otkazani. Ove godine smo imali ugovorenih 87 vjenčanja, ali uz to imate dan prije i dan poslije nešto, recimo party, a to sve ulazi u domenu 'event'. Slabo imamo domaća vjenčanja, 'domaća' vjenčanja su nama Hrvati koji žive vani. Dakle, isključivo je riječ o stranim vjenčanjima. Zadnjih godina smo imali dosta problema jer nam je dosta hotela zatvorilo vrata, nisu više davali raditi vjenčanja tako da se na tom tržištu svejedno jako puno borimo, idemo na sajmove, puno ulažemo… Ako ćemo iskreno, mi ćemo sada sa svojim ljudima imati hladan pogon od kraja listopada 2020. do svibnja 2021. i to će sveukupno biti godina i sedam mjeseci hladnog pogona, pojašnjava Janović.

Agencije su odlučile ići zajedno što se tiče promo materijala.

- To više nije individualna priča, pokušavamo spasiti industriju kao takvu. Industrija vjenčanja je ogromna i to se u Hrvatskoj ne prepoznaje u tolikoj mjeri - ne znam zna li pola Hrvatske uopće koliko toga mi u Dubrovniku odradimo?! Zajedničkim ćemo snagama pokušati uhvatiti nešto za ovu godinu, malo jaču kampanju s bližim destinacijama odnosno državama s kojima prije nismo radili. Nama su englesko, irsko, američko i tržište Bliskog istoka bila naša tržišta. Sad ćemo ići prema autodestinacijama, prema onima koji dolaze autom jer mi ovisimo o letovima, a letovi su nam upitni. Možda bi krajem rujna i u listopadu ciljali na Skandinaviju jer njima vrijeme u desetom mjesecu u Dubrovniku sasvim odgovara. Nama ne, ali nama je to i dalje 'toplo' ljeto. Pokušali bismo prodrijeti na neka nova tržišta koja nam dosad nisu bila u fokusu. Vrijeme je takvo kakvo jest, ali da svi uhvatimo par 'svadbica' nama bi to bila nekakva financijska injekcija koja bi nam svima itekako igrala, poručuje sugovornica.
Svakako su državne potpore dobrodošle.

image
Arhiv Dubrovačkog vjesnika


- U agenciji imamo sedam stalno zaposlenih, nama je jako puno pomogla potpora države. Ljudi možda očekuju više, ali mi smo zadovoljni. Sad ćemo ići s potporama za lipanj, ulazimo u kategoriju event industrije tako da ćemo tražiti potporu za ovaj mjesec, a vidjet ćemo kako će kasnije ići. Ali, opet imamo tu dugu zimu - vjerojatno ćemo ići s nekakvim zajmovima, ići ćemo prema bankama, ljude nećemo otpuštati jer je nama 2021. puna! Puno toga se prebacilo iz ove za 2021. te smo već otprije imali booking za 2021. tako da ako tijekom sljedeće godine bude sve u redu, mi ćemo biti odlični! U 2021. stvarno imamo 'overbooking', teško smo mogli naći datume, sad nam se dogodilo da ne možemo naći datum jer jednostavno nema slobodnih kapaciteta, ali strah nam je što će biti s 2021.! Sve smo prebacili, ali je to i dalje sve neizvjesno, stalo je planiranje do trenutka dok se ne vidi situacija u pojedinim državama. A naši zaposlenici su s nama 10, 12 godina, oni znaju svoj posao, a za uputiti nekoga u posao treba nam jedna, dvije godine! Posao je specifičan, drugačiji od drugih evenata, personaliziran je., opisuje Janović.

Što se tiče organiziranja većih domaćih svadbi, tu nema nekog velikog interesa, kako sama Janović ističe kroz 12 godina mogu ih pobrojati na prste jedne ruke, a tako je vjerojatno i kod drugih agencija. Što se tiče financijske strane, ovisno o broju ljudi i lokaciji, cijene vjenčanja se kreću od 15 tisuća eura te dosežu cifre do 100 tisuća eura i više, ali slikovito će Janović reći: samo nebo je granica!

image
Arhiv Dubrovačkog vjesnika


- Shvatili smo da bismo, da je sve u redu, do danas već odradili od 20 do 30 vjenčanja! Jer, radimo i rođendane, imali smo dosta zainteresiranih iz Afrike: iz Gane, Nigera… To su malo finiji eventi, to je vrlo slično vjenčanjima, ali i ti eventi su otkazani, zaključuje Janović.

Vlasnica agencije Dubrovnik Event Ines Nanić dijeli slično ako ne i isto iskustvo kao njezina kolegica.

- Ovo je prvi korak koji smo napravili u nekoj proaktivnosti, da se udružimo, da probamo izaći prema nadležnim institucijama koje bi nam mogle dati 'vjetar u leđa' u ovoj situaciji da se aludira na 2021. i na sve iduće godine koje nam dolaze. Što se tiče evenata, epidemiološkim rječnikom rečeno, bavimo se okupljanjem stranih ljudi, maltene je nemoguće da se na to može računati. Ne samo da se prebacilo odnosno otkazalo, nego su i oni ljudi koji će se vjenčavati iduće godine, to više vjerojatno neće biti vjenčanja od 50 do 100 ljudi, nego više od 20 do 50. Sve tri agencije koje su se okupile zadržale su svoje zaposlene, dajemo sve od sebe da se po tom pitanju ne mijenja ništa. Nadamo se da epidemija neće 'ulaziti' u 2021., a da preživimo do 2022. morat ćemo tražiti pomoć u nekim promotivnim segmentima da bismo napravili nešto bolje, više i jače za budućnost, gnajavljuje Nanić te nastavlja:

- Iskreno, nama je ove godine otkazano dvadesetak posto, a 80 posto vjenčanja se prebacilo i s tim prebacivanjem smo automatski na jednom solidnom kapacitetu u smislu evenata, a ne bih to nazvala 'overbookingom'. Ponavljam, pričamo o puno manjim eventima koji će biti skromniji, ne samo u broju ljudi, nego i u financijskoj konstrukciji. Treba držati na umu da postoji određeni broj zaposlenih, moraju se platiti doprinosi i raznorazna davanja. Nadam se da će biti nove potražnje za 2021. jer to je ono za što se borimo ovim udruživanjem. Ova godina se ne može ni spasiti ni nadoknaditi i to je svima jasno, ali nama je u interesu da u ovoj situaciji krizu iskoristimo kao priliku, da se promoviramo kao jedna posebna destinacija za vjenčanja, čak i u nekom luksuznom faktoru koji je prije 'išao' u Italiju ili u zemlje koje su sada pogođenije od nas. Ne u smislu da ih 'potkopavamo', već da jednostavno sada isplivamo na površinu tamo gdje smo uvijek trebali biti, objašnjava Nanić dodavši kako event-industrija u Hrvatskoj nikada nije bila prepoznata kao u zapadnijim društvima.

image
Arhiv Dubrovačkog vjesnika


Pored traženja potpore iznošenjem konkretnih brojki, udruživanjem žele povećati svijest o tome koliki udio turističkog kolača dolazi iz event-industrije.

- Naši ovogodišnji gubici bit će preko 70 posto. Dobitaka neće biti sigurno jer nećemo organizirati nijedan event, ali računamo na predujmove novih klijenata koji bi bukirali za 2021. i to je ovih 30 posto i oni bi nas eventualno trebali održati na životu. Prema planovima koje smo napravili i prema financijskoj konstrukciji, doslovno možemo preživjeti do 1. svibnja 2021. Nadamo se da će barem država nastaviti s ovim mjerama, da će udruga Glas poduzetnika uspjeti izlobirati da branše kojima nužno nije zabranjen rad, ali koje jednostavno ne mogu izvoditi svoja poslovanja zbog restrikcija koja postavljaju strane države iz kojih naši klijenti dolaze, zbog restrikcije u letovima i njihovog nedostatka, da će nam se barem sljedećih nekoliko mjeseci davati određena potpora da upravo možemo zadržati ljude, poručuje Nanić.

Kristina Skvrce, Dubrovčanima svima dobro znana kao vlasnica cvjećarnice „Cvijet bi Kike“, istovremeno je vlasnica agencije za organiziranje vjenčanja „doyouwed.me“.

- Imala sam dva domaća vjenčanja, jedno je bilo s četvero ljudi, a jedno s 15 koji su imali samo vjenčani buket cvijeća te su imali ručak doma, što je uključivalo jedan aranžman na stolu, a prije kad bismo radili neko vjenčanje, došao bi cijeli šleper cvijeća, primjerice, za urediti palaču Sponza, urediti neki restoran i to je drastično palo. Mislim da u ovom trenutku nemamo ni pet posto! Prošle godine je peti mjesec bio pun vjenčanja, pun događanja, a sad se skoro pa ništa ne događa jer stvari su nekako krenule. Ne želim biti pesimist, ali je činjenica da nam je ovo sve promijenilo život. Korona nas je potpuno okrenula naglavačke! Moja agencija je imala zakazana 54 vjenčanja kroz cijelu sezonu 2020., prvo je trebalo biti 16. travnja, a zadnje 15. listopada, s tim da nisam otkazala sve, otkazala sam peti, šesti mjesec i vjenčanja do 15. srpnja i sad čekam da vidim što će se događati s letovima. Klijenti još uvijek žele doći jer smo mi trenutno 'obećana zemlja', ali je pitanje hoće li moći, kakve će biti mjere… Uglavnom radim englesko tržište i Englezi znaju da je sigurnije kod nas, imam i nešto klijenata Iraca, a američko tržište sam otpisala. Možda još i nešto odradimo do kraja sezone, ali to će stvarno ovisiti od situacije na terenu. Ako se išta dogodi, to će zbog restrikcija biti manja vjenčanja, manja okupljanja. Iz dana u dan se situacija mijenja i najprofesionalnije je brinuti o klijentima zato smo s njima stalno u kontaktu i to je sada jedini posao koji radimo, govori Skvrce te dodaje:

image
CROPIX


- Domaća vjenčanja još uvijek nisu počela zato što tradicionalno to nikada nisu bila mala vjenčanja, to su bila okupljanja s više od 100 ljudi. U ovom trenutku samo mladenci koji su spremni i koji su planirali manja vjenčanja, oni ne odustaju od toga, to su mala obiteljska druženja, a svi drugi čekaju neka bolja vremena. Sad je dozvoljeno okupljanje većeg broja ljudi na otvorenom, ali znate kako to izgleda: morate fizički odvojiti stolove, a onda shvatite da vam treba jedno nogometno igralište da biste poslužili večeru za 100 ljudi! (smijeh) Jer, ne znate koji prostor rezervirati, što napraviti… Na papiru to može, ali kad promislite gdje bi to trebalo biti i ako poštujete te norme koje se traže od vas, nisam sigurna da je to moguće, skeptična je Skvrce.

Potražnja cvijeća
- Burza cvijeća u Aalsmeeru bila je zatvorena ne više od 4 ili 5 tjedana jer Holandezi žive od toga i taj 'lockdown' za njih nije mogao trajati vječno. Meni je tako u jednom trenutku brže profunkcionirala dostava iz Amsterdama do Zagreba nego iz Zagreba do Dubrovnika! Znači, sve se relativno normaliziralo i imam sreću da radim s takvim profesionalcima i da se to sve vratilo u normalu, samo što ja nažalost nemam toliko posla da bi 'vukla' ne znam koliko cvijeća! Jedno pet tjedana je stvarno bilo jako loše, a onda smo se svi pomalo pokušavali normalizirati, svatko svoje tržište. Krenulo je pomalo, nešto se događa, radimo vile, jahte, nešto malo cvijeća ide, nije to ni blizu kako je bilo prošle godine. I u najtežim danima smo nešto radili, prodavali smo čak i sadnice pomadora i drugog povrća u koroni! (smijeh) Kad imate šest zaposlenih i kad svi ovise o vama onda nema stajanja i nema kukanja, nego smišljamo što bismo mogli raditi, poručuje vlasnica cvjećarnice „Cvijet by Kike“ Kristina Skvrce.

 
19. travanj 2024 13:23