StoryEditorOCM
DubrovnikNAJLJEPŠA DUBROVAČKA ULICA POSTALA BLAGO EUROPSKE FILMSKE KULTURE

Stradun je oduvijek bio privlačan filmašima, čuveni Hitchcock se pitao kako ljepotu Grada prenijeti na filmsko platno, a jednom je kao statist na snimanju filma na Placi ‘uletio‘ i Ivo Labaš

Piše Bruno Lucić
22. rujna 2022. - 21:18

Upravo u vrijeme dok u Župi dubrovačkoj oskarovka Kate Winslet snima film o američkoj ratnoj fotoreporterki Lee Miller, a povijesnu jezgru okupiraju skandinavski ratnici zbog snimanja Netflixove serije Vikinzi: Valhalla, iz Europske filmske akademije stigla je vijest kako je Stradun uvršten među "Blaga europske filmske kulture". Najpoznatija dubrovačka i hrvatska ulica tijekom desetljeća često je bila poprište snimanja filmova. Dubrovački povjesničar Ivan Lujo napominje kako se na Stradunu snimao film Okus nasilja/Le gout de la violence (1961.), Tri fantastična superčovjeka/The Three Fantastic Supermen (1967.), domaći film Okupacija u 26 slika (1978.), Goya – oder Der arge Weg der Erkenntnis (1971.), Kapetan Amerika (1990.), The Pope Must Die (1991.), a prokomentirao je i zašto je tada vladao interes za Stradunom.

image

Okus nasilja/Le gout de la violence

Screenshot

- Stradun je bio zanimljiv zato što je arhitektonski jedinstven, prostrana je ulica, svojom površinom nije tipična srednjovjekovna ulica, a bijeli kamen i sjajni pod su ga činili još privlačnijim. Tu su i sporedne ulice te je moguće snimati akcijske scene koje dolaze iz raznih smjerova. Dubrovnik vrlo lako mijenja razne srednjovjekovne europske gradove i na kraju krajeva, pogodan je za bilo kakvu fantastičnu priču. Film Okus nasilja je sniman baš u ovo vrijeme, negdje u listopadu pa su imali problema s kišom. Drugo, kako su konji morali ići po Stradunu onda je bilo vrlo sklisko, a u tadašnjim novinama čitamo sve pohvale, s time da je bila i kritika konzervatora koji pitaju čemu sve to i napominju da je prilikom snimanja filma Tri fantastična superčovjeka došlo do zapaljenja te se oštetio zid jedne kuće pa napominju da treba paziti prilikom snimanja filmova.

Prizor obješenih s jedne i druge strane Straduna mnogi stariji Dubrovčani pamte, često ga se može vidjeti, a insert je to iz filma Okus nasilja. Statist u tom filmu bio je čuveni i legendarni dubrovački oriđino i samoprozvani ‘import-eksport‘ menadžer Dubrovačkih trubadura, Ivo Labaš.

image

Okus nasilja/Le gout de la violence

Screenshot

- Svi obješeni su bili zapravo lutke, samo su bila dva prava čovjeka, a jedan od njih bio je Ivo Labaš. Koliko se sjećam, kada su ga dizali na vješala vikao je "Ja sam živ! Ne vješajte me!" Počeo se micati iako je trebao biti miran, govori Lujo koji dodaje kako se u tisku spominju glumci i redatelji koji su tada dolazili u Grad.

- Uglavnom je riječ o pohvalama, a Hitchcock govori kako je ljepotu Grada nemoguće prenijeti na filmsko platno. Obično se po člancima spominju filmovi koji su snimani u Dubrovniku, često se spominje samo radni naslov, film se snima pod jednim, a izađe pod drugim naslovom. U dosta filmova koji su snimani, vojnici su bili statisti, a prilikom snimanja Tajne invazije/The Secret Invasion (1964.) dogodio se potres u Skopju pa je JNA išla pomagati u čišćenje ruševina, a redatelj Roger Corman ostao je bez statista, dodaje Lujo ističući kako je u Gradu snimana serija Borgia i to u siječnju 2014., a u ožujku 2015. sniman je indijski film "Fan" (2016.) u kojemu glumi bollywoodska zvijezda Shah Rukh Khan, tu je i film o Marku Polu Marco the Magnificient (1965.) koji je sniman ispred Sponze. Istovremeno napominje kako je prvi film u Dubrovnik sniman 1916., riječ je o filmu Monna Vanna (1917.) redatelja Jenea Illésa, a film Afrodita (1918.) redatelja Alfréda Deésyja najstariji je sačuvani film sniman u Dubrovniku.

Važno je spomenuti kako je u Gradu i oko Grada snimano nekoliko sezona megapopularne serije "Igre prijestolja" gdje je Grad postao Kraljev Grudobran. Mnogi slavni koji su kasnije dolazili u Dubrovnik često bi u svojim objavama na društvenim mrežama spominjali kako su došli u ‘King‘s Landing‘, a snimanje serije je na hrvatski jug dovelo i danas dovodi brojne obožavatelja iz cijelog svijeta. Svi oni žele posjetiti lokacije na kojima se serija snimala.  

image
Tonci Plazibat/Cropix/Cropix

Osvrnuo se povjesničar na odluku Europske filmske akademije.

- To je vrijedno priznanje i potvrda onoga što filmske produkcije znaju već dugo vremena – da su Grad i Stradun autentično i poželjno mjesto za snimanje, ističe Lujo.

Međutim, filmaši su se vratili na Stradun i u novije vrijeme. Tako je od 9. do 17. ožujka 2016. u Dubrovniku sniman osmi nastavak filmskog serijala Ratovi zvijezda. Doslovno cijela Placa, kako je inače službeni naziv Straduna, tih je dana u večernjim i noćnim satima bila zatvorena za promet, na dnu svake sporedne ulice na spoju sa Stradunom bio je zid od platna s barem po jednim zaštitarom kako bi se snimanje zaklonilo od znatiželjnih pogleda i brojnih fotoreportera. Koristili su se kišobrani, a filmska produkcija refundirala je svim vlasnicima butiga i suvernica, kao i iznajmljivačima apartmana duž Straduna financijske gubitke koje su pretrpjeli zbog zatvaranja Straduna.

Štoviše, išli su korak naprijed, zakupili su apartmane da bi preduhitrili znatiželjne novinare i fotoreportere. Persijane su tijekom snimanja morale biti zatvorene, a svi koji su sudjelovali u snimanju, od statista do tehničara, obvezali su se na strogi zavjet šutnje. No, tijekom dana su se Dubrovčani i njihovi gosti bezbrižno fotografirali ispred dubrovačkih izloga koji su bili ‘uokvirena‘ kulisa. Kasnije je Hrvatski audiovizualni centar objavio kako je u projektu bilo angažirano 286 domaćih filmskih djelatnika, 10 pripravnika i 120 statista. Iako se tada šuškalo da će u Dubrovnik stići portorikanski glumac Benicio del Toro koji na kraju ipak nije došao, a tako nisu ni glavni glumci Adam Driver, Daisy Ridley, John Boyega i Oscar Isaac ni ‘zaštitna‘ lica Ratova zvijezda Mark Hamill i tada još uvijek živa Carrie Fisher kojoj je će to biti posljednji film iz serijala.

image
Bozidar Vukicevic/Cropix/Cropix

Posljednji Jedi u režiji Riana Johnsona je premijeru doživio u prosincu 2017., a Dubrovnik je u galaktičkoj sagi glumio grad Canto Bight u pustinjskom svijetu Cantonica, svemirski Las Vegas koji služi za zabavu supebogatih stanovnika galaksije koji obiluje kockarnicama i hazarderima iz svih zakutaka svemira. U filmu se na Stradunu odvija potjera i sudar letjelica, a dubrovačka ulica mogla se prepoznati iako je sekvenca u kojoj se pojavljuje bila vrlo kratka.

image

Sa snimanja osmog nastavak Ratova zvijezda u Dubrovniku

Screenshot

Cjenici za snimanje

Iz Grada Dubrovnika podsjećaju kako je Gradsko vijeće Grada Dubrovnika na 17. sjednici 9. studenoga 2018., donijelo Pravilnik o snimanju na javnim površinama i prostorima kojima gospodari Grad Dubrovnik kojim su detaljno definirani uvjeti snimanja te pravilnik sadržava i dva cjenika: za drugo korištenje javnom površinom i prostorima kojima upravlja Grad Dubrovnik i za zakup javne površine i prostora kojima upravlja Grad Dubrovnik. Za razliku od korištenja, kod zakupa se ograničava prolaz sa sve sudionike u prometu, a kod korištenja se pak promet odvija bez ograničenja.

Tako se u Pravilniku navodi kako korištenje javne površine poput Straduna, ovisno o kvadraturi koje se koristi, dnevno iznosi između 2 i 5 tisuća kuna. Dok cijena dnevnog zakupa Straduna, ovisno o kvadraturi, iznosi između 6 i 50 tisuća kuna.

- Povijesna gradska jezgra, kao lokalitet upisan na UNESCO-ov popis svjetske kulturne baštine, u Pravilniku je definirana kao cjelina te stoga se ne razlikuje cijena snimanja na Stradunu od, primjerice, Luže ili Gundulićeve poljane. Sukladno navedenim cjenicima, naknade se definiraju prema kvadraturi prostora i potrebama produkcije - korištenje javne površine/prostora kojima upravlja Grad ili zakup javne površine/prostora. Za snimanje na javnim površinama isključivo izvan povijesne jezgre i kontaktnih zona Pile-Ploče, naknada/zakupnina se obračunavaju u iznosu od 50 posto istaknutih u cjeniku. Slijedom toga, Grad Dubrovnik od naknada/zakupa javnih površina u povijesnoj jezgri (uključujući Stradun, bez unutarnjih prostora kojima upravlja Grad Dubrovnik) uprihodovao je od 2018. 430 tisuća kuna što se odnosi isključivo na filmsku industriju, ne uključujući reklame i sličnu produkciju, odgovaraju iz Grada Dubrovnika te dodaju:

- Potrebno je istaknuti da tu nisu uključeni ostali prihodi. Na primjer, što se tiče prihoda od snimanja na javnim površinama Grad Dubrovnik će od serije Vikinzi prihodovati 75.000 kuna, no značajan prihod, oko 400.000 kuna, imat će Dubrovačku muzeji za snimanje u Kneževom dvoru te Sanitat, iznos od oko milijun kuna, za korištenje parkirališta na više lokacija na potezu od sv Jakova do Pila. Objedinjeno Grad, gradske ustanove i društva uprihodovat će gotovo 2 milijuna kuna od ove produkcije, ali tu su i dodatni prihodi za hotele, restorane i ostale uslužne djelatnosti koje koriste produkcije. Svakako, tu je i dodatni prihod građanima kao statistima u seriji i filmu, poručuju. 

Neke od produkcijskih kuća koje su upitom tražile Stradun su Ambasada Studio d.o.o. (Jack Ryan 4, Vikings Vahalla 3), FC Produkcijski servisi d.o.o. (Bollywood) i Pakt Media d.o.o. (Der Kroatien Krimi).

image

Sa snimanja osmog nastavak Ratova zvijezda u Dubrovniku

Screenshot

Od svemirske avanture do srednjovjekovne priče o herojstvima Princa lopova - Robina Hooda. I taj prijelaz je u samo jednoj godini napravio Grad pa i Stradun koji se godinu dana nakon Ratova zvijezda spustio sa svemirskih visina i pretvorio u Nottingham. Na dan 20. veljače 2017. počelo je snimanje filma Robin Hood: Origins u režiji Otta Bathursta, a jedan od producenata bio je Leonardo di Caprio. Naslovnu ulogu vještog strijelca u zelenom igrao je Velšanin Taron Egerton, kći Bona Voxa, Eve Hewson, igrala je Maid Marian, američki oskarovac Jamie Foxx utjelovio je Little Johna, a zvijezda filmskog serijala ‘Pedeset nijansi‘ Jamie Dornan Willa Scarleta. Okupljeni novinari, fotoreporteri, ali i obožavatelji sjećaju se opuštenog i jednostavnog Jamieja Foxxa koji je bez problema pozirao pred fotoobjektivima te se vrlo rado slikavao s obožavateljima, a na set na Stradunu znao je dolaziti u automobilu spuštenih stakala i pojačanom glazbom. Za razliku od njega, Dornan bi pokraj okupljenih prošao u blindiranom kombiju te je izbjegavao svaki kontakt. Inače, njegov dolazak se posebno očekivao jer je bio posljednji od zvijezda koji je zbog Robina Hooda stigao u Grad. Nekoliko puta je snimana scena pobunjenika koji vođeni Dornanom marširaju preko Straduna, a set je bilo daleko lakše fotografirati nego Ratove zvijezda.

image
Tonci Plazibat/Cropix/Cropix

Ipak, nije prošlo sve tako glatko. I prije snimanja pojavile su se kritike što je procesija povodom 1045. Feste sv. Vlaha koja prolazi Stradunom prolazila među već postavljene kulise jer se Grad već početkom veljače pomalo počeo ‘seliti‘ u Englesku. Tu nije stalo, već tijekom snimanja mnogi su očitovali zabrinutost zbog eventualnog oštećenja zidina korištenjem pirotehnike u staroj gradskoj luci, točnije u Posatu. No, pojavile su se i fotografije oštećenja Straduna jer je preko Straduna prolazilo mnoštvo konjanika, zaprežnih kola, prenosio se teret zbog postavljanja scenografije pa su građani za to okrivili produkciju koja je negirala odgovornost za oštećenje da bi nakon prepucavanja po medijima ipak pokleknula i pokrila troškove popravka.

Suorganizator Ljetne škole filma Šipan, Miro Bronzić, na uvrštavanje Straduna među ‘Blaga europske filmske kulture‘ gleda vrlo pozitivno.

- Mi svi u gradu, ali i šire znamo da je Stradun najljepša pozornica na svijetu, kako za šetnju tako za performanse ili dramske izvedbe i predstava tako i filmska snimanja odnosno za lokacije filmskog seta. Tu treba razlikovati filmsku umjetnost od filmske industrije, filmska umjetnost je nešto što teži umjetnosti, a industrija teži industriji odnosno sve se vrti oko novca, a znamo da je filmska industrija jedna od najprofitabilnijih industrija u svijetu. To jest priznanje za Stradun, ali to može biti okidač da se to još više iskoristi, ali, naravno, trebamo naći nekakvu mjeru kakve možda na Stradunu trenutno nema, nevezano za film. Nema je s obzirom na rapidni turizam i rapidno ugostiteljstvo, koliko je tu moguće način suživot Grada kao živućeg tijela, da u njemu žive ljudi, s turizmom od kojeg Dubrovnik većinom živi, ali i svih snimanja koje se i sada odvijaju na Stradunu i svih onih budućih. Ako se tu uspije naći mjera, a opet da filmska industrija bude spoj turizma, mislim da je to dobro i da to treba iskoristiti na najbolji mogući način. Od toga i grada i građani mogu imati nekakav benefit. Grad Dubrovnik je donio Pravilnik o snimanjima na javnim lokacijama koji jest na snazi, a u fazi je pokretanje filmskog studija, je li dobra lokacija Gruž odnosno TUP ili bi on trebao biti negdje drugdje, to će reći stručnjaci, ali mislim da za neki ozbiljniji i veći studio lokacija Gruža odnosno bilo koja lokacija unutar ovako malog grada kao što je Dubrovnik, koji je relativno prometno izoliran, nije dobra jer će teško opstati i teško biti konkurentan, ističe Bronzić.

image

Posljednji dan snimanja osmog nastavka Ratova zvijezda

Tonći Plazibat/Cropix

Svakako, filmaši su se uhodali.

- Imali smo nekoliko vrlo ozbiljnih produkcija, jedna takva su ‘Vikinzi‘ koji se sad snimaju. Jako je dobro da su se filmaši uhodali i zbog toga što je Dubrovnik došao na njihovu kartu, a imamo i nekoliko zanimljivih filmskih djelatnika iz grada koji mogu biti ne samo tehnička podrška i servis, nego i od velike pomoći u formiranju filmskog seta. Bavim se edukacijom djece i mladih kad je riječ o filmskoj umjetnosti i filmskoj kulturi, ne filmskom produkcijom, ali što više produkcija bude snimalo u gradu i oko njega, trebat će sve više ljudi koji će raditi u filmskoj industriji – i to raznorazne poslove, ne samo location managera nego i druge poslove u samoj produkciji. Naravno, pritom ne mislim da je posao location managera ili bilo koji posao neozbiljan ili manje važan, dodaje Bronzić.

Iz dubrovačke gradske uprave otkrili su što je s najavljenim filmskim uredom.

image

Velika Onofrijeva fontana tijekom snimanja Ratova zvijezda

Cropix/Cropix

- Kao što je poznato, projekt koji predviđa nove kulturne sadržaje na području TUP-a prepoznat je kao jedan od 20 europskih projekata na razini cijele EU koji je podržala Europska komisija. Revitalizacija TUP-a uključit će i uređenje filmskog studija, što je u skladu s vizijom Grada Dubrovnika da prostori TUP-a u Gružu budu novo mjesto društvenog okupljanja, ali istovremeno i centar stvaranja novih radnih mjesta gdje se fokus miče s uslužne gospodarske djelatnosti na kreativnu industriju, prvenstveno na filmsku. U svakom slučaju, kroz višegodišnji rad i komunikaciju s produkcijskim kućama, očigledna je potreba za filmskim uredom koji će koordinirati sve navedene aktivnosti. Očekivano je da će se takav projekt pokrenuti paralelno s razvojem TUP-a, što će u konačnici ubrzati postojeće procedure te će Grad Dubrovnik u budućnosti pružati produkcijama kvalitetniju i sveobuhvatnu uslugu.

20. travanj 2024 14:05