
Prometna izolacija te nepostojanje autoceste za brži transport pacijenata u slučaju hitnih stanja te nepostojanje dijela specijaliziranih odjela čimbenici su zbog kojih su pacijenti Opće bolnice Dubrovnik "osuđeni" na žurni prijevoz helikopterima MUP-a i MORH-a u Split ili Zagreb.
Samo uz tu vrstu prijevoza zdravstvo juga Hrvatske može postići "zlatni sat" i kvalitetno reagirati u kritičnom razdoblju od 60 minuta u kojem se često rješava sudbina pacijenta. U prilog ovome ide i konačno rješenje imovinsko-pravnog problema helidroma Medarevo. Nakon još jedne u nizu helikopterskih intervencija, prijevozu čak tri pacijenta, porazgovarali smo s bolničkim ravnateljem dr sc Marijom Bekićem.
Istodobno tri pacijenta
-Ta vrsta transporta godinama se odnosi na istu vrstu intervencija: izuzetno hitna stanja s neposredno ugroženim životom pacijenata, kad Opća bolnica Dubrovnik takvim pacijentima ne može pružiti adekvatno liječenje. Prvenstveno se radi o ugroženim trudnoćama ili nestabilnim traumatološkim pacijentima s nestabilnim prijelomom kralježnice ili zdjelice, te pedijatrijskim tj. najmlađim pacijentima. Uglavnom se svi upućuju u KBC Split koji nije samo najbliži nego i na nacionalnoj razini pruža odlične uvjete za smještaj te specifične skupine pacijenata jer imaju posebne intenzivne jedinice i specijaliste koje mi nemamo u tolikom broju - kaže dr Bekić koji na upit o dosadašnjim iskustvima ističe:
- Na konferenciji u Düsseldorfu 2019. na temu krizne i vojne medicine sam održao predavanje o suradnji civilnog zdravstvenog sustava, MUP i MORH-a koja je, zaista, na najvišoj razini pa i kad imamo neka specifična stanja, kao primjerice ako se radio o potencijalno zaraznim pacijentima. Tad je velika odgovornost liječnika neše bolnice koji pacijente upućuju u Split ili Zagreb, kad liječnik jamči da neće nastupiti određene komplikacije. Prema bolničkom se protokolu zna koja razina zdravstvene ugroze traži određenu vrstu pratnje: idu li anesteziolog, pedijatar ili specijalizant, tj. je li riječ o rutinskoj ili pratnji specifičnog pacijenta gdje se očekuje i pogoršanje trentačnog stanje te je nužna intervencija anesteziologa - kaže ravnatelj OBD.
-Posebno su izazovni porođaji i traumatološke situacije. Tijekom transporta su se događale reanimacije, što je razlog više da krajnje ozbiljno pristupamo tim pacijentima. S obzirom na zemljopisni položaj, sretni smo da postoji ta mogućnost prijevoza za koji je priprema helikoptera, katkad, duža od trajanja sanitetskog leta. Kao ravnatelj sam svim voditeljima odjela dao naputak da transport organiziraju u bilo kojoj prijetećoj situaciji. Nikad ne treba čekati večer ili zadnji trenutak, nego procijeniti i što prije organizirati transport prije "urušavanja" zdravstvenog stanja. Mogu se prisjetiti svih intervencija od 2016. do danas jer kao ravnatelj sudjelujem u organizaciji svih prijevoza. Podatke o pacijentu često traže i piloti, a zadnji, prošlotjedni transport bio je posebno izazovan: radilo se o transportu pacijenata sa suspektnim meningitisom, ugroženoj trudnoći i nestabilnom prijelomu vratne kralježnice. Bilo je to prvi put da su vojnim helikopterom prevezena tri pacijenta, od kojih dvoje u KBC Split, a treći je uz presjedanje prevezen u zagrebačku kliniku Fran Mihaljević. U pratnji su bili anesteziolog i specijalist intenzivnog liječenja, te tehničar - prisjeća se dr. Bekić.
Napominje kako je prijevoz covid-pacijenata uglavnom kopnom. Sjeća se da se za te pacijente u koroni razmišljalo o "pregrađivanju" helikoptera HRZ. Inače, od pratnje se traže smirenost i odgovornost, na put uglavnom kreću iz dežurstva i po pravilu se vraćaju istu večer zrakoplovom Croatia Airlinesa. Potvrđuje kako kolege non-stop dežuraju, što je posebno veliko opterećenje za anesteziologe i pedijatre jer ih je najmanje u bolnici. Nužni su subspecijalisti, što iziskuje ogromna naprezanja djelatnika, ali su na to već naviknuti.
Sjajna suradnja
Zrakoplov Vlade RH je često zadnja šansa, ali se događalo da ni on ne može sletiti, potvrđuje sugovornik:
-Određene pacijente smo ponekad, radi specifičnosti patološkog stanja, prisiljeni promptno zbrinuti u Zagreb. Kad je nad Velebitom nevrijeme, avion koristimo za pacijente kojima se stanje "urušava". Ako postoji i opasnost zaraznih bolesti, poduzimaju se posebne mjere zaštite te pacijenti uz sve epidemiološke mjere kreću intubirani i s pokretnim respiratorima. Iako je bilo suspektnih i pacijenata s autoimunim bolestima, zaraza nikad nije potvrđena, a u Zračnoj luci Zagreb je uslijedila žurna dezinfekcija aviona - govori ravnatelj. Dodaje kako ove godine nije bilo problema sa slijetanjem Vladina zrakoplova:
-Ove godine još nismo imali takvu situaciju, ali je zadnja solucija sanitetski kopneni prijevoz. Rodbina pacijenta katkad misli da je to "gubljenje" vremena, ali to odlaganje nije tako ozbiljno kako oni misle - ističe i hvali suradnju s MORH-om i MUP-om:
- Ako je pomoć nemoguće pružiti u našoj bolnici, helikopter HRZ ih prevozi u Split ili Zagreb. Već godinama postoji ideja o organizaciji zračnog prijevoza koji ne bi uključivao vojsku i policiju. Kao ustanova koja, za dobrobit pacijenata, uspješno surađuje s vojskom i policijom, teško mogu reći kakva bi iskustva bila s privatnim tvrtkama. Ali, vojska i policija mogu slijetati i na nepripremljene terene te letjeti u teškim uvjetima i dosad nije bilo zastoja. Činimo sve da olakšamo tu djelatnost i u fazi smo pripreme dokumentacije za adaptaciju našeg helidroma kojem smo odnedavno vlasnici parcele. U suradnji s Županijom dovršavamo projekt, a po osiguranju sredstava prihvat helikoptera osuvremenit će se uz najstrože svjetske standarde i naš će se helidrom uvrstiti u službeni popis helidroma za slijetanje danju i noću. Trebat će samo izabrati operatera jer to ne mogu biti zdravstvene ustanove. Zasad s helidroma lete policijski i vojni helikopteri i nije planiran za komercijalnu uporabu - zaključuje dr. Bekić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....