
Mnogo puta su se u srcu sezone otočani našli u problemu jer se zbog rijeka turista nisu uspjeli ukrcati u trajekt prema kopnu gdje su ih čekali liječnički pregledi, poslovne i školske obveze, kupovina...zbog domaćeg stanovništva s otoka Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture u suradnji s Jadrolinijom od 1. srpnja uvodi pilot projekt prednosti ukrcaja na trajekte otočnog stanovništva u odnosu na domaće i strane izletnike.
Što misli o benificiji koja će se zasad primjenjivati samo na Krku i Cresu, doznajemo od načelnice Općine Lastovo dr. Anite Jančić Lešić:
- Da, ovo je pilot projekt za liniju Valbiska na Krku i Merag na Cresu, koja vozi puno puta dnevno i nema alotmane, odnosno ljudi se ukrcavaju kako tko dolazi, takav je tip linije. Ovaj pilot projekt podržavam, prema njegovim rezultatima, vidjet će se kako dalje. Mi na Lastovu zasad takvo nešto nemamo, ovo je tek ispitivanje terena, provjera kakva je tehnička izvedivost, te kakve bi bile prednosti, a kakve eventualne mane. Kod nas je drugačija organizaciju prijevoza, imamo alotmane, odnosno dio karata koji je rezerviran za kupnju i online i u poslovnici za vozila s Lastova. Po završetku ovog pilot projekta mi smo se također spremni uključiti, s tim da treba uzeti u obzir različitost linija, svaka je specifična po vremenu polaska i dolaska - ističe načelnica našeg pučinskog otoka, uvjerena da bi se ova vrijedna inicijativa kasnije mogla ‘preliti‘ i na druge naše otoke koji nemaju alotmane za otočane.
- Od 1. lipnja na snagu stupa sezonski plovidbeni red. U ljetnim mjesecima smo povezani s kopnom dvaput dnevno na Splitom i jedan put na dan s Dubrovnikom, katamaranom s dnevnom vezom Korčula – Dubrovnik i imamo dnevnu katamaransku vezu Split-Hvar- Vela Luka. Lastovo i obrnuto i dva trajekta kojim smo povezani sa Splitom. Ljeti imamo i dvaput tjedno još jednu katamaransku vezu s Dubrovnikom. Zimski vozni također održavaju katamarani, jednom dnevno imamo vezu s Korčulom i Dubrovnikom, jednom s Vela Lukom, Hvarom i Splitom. Jednom dnevno, svaki dan u tjednu, imamo trajektnu vezu, te još dvaput tjedno, utorkom i petkom, dvije trajektne veze. To je dovoljno za potrebe stanovništva, nama je važno imati trajekte koji su veći i imaju dovoljan kapacitet vozila. Dolaskom trajekata Korčula i Oliver to se sad značajno poboljšalo - poručuje lastovska načelnica.
Upitan bi li i stanovnicima Elafita koristilo da u srcu turističke sezone imaju prednost pri ukrcaju, poduzetnik Teofil Bogdan iz Suđurđa kaže kako su na liniji ‘Postire‘ za Kalamotu, Lopud i Šipan već lani bili u povlaštenom položaju:
- Više se ne događa da se otočani koji se zbog gužve ne uspiju ukrcati ostanu satima čekati na rivi. Od prošle godine uvjet je kupiti povratnu kartu s točno naznačenim s vremenom odlaska i povratka i imaš osiguran prijevoz ako si otočanin. Svatko od nas ima svoju otočnu iskaznicu koju predočimo i imamo osiguran ukrcaj - pojašnjava Bogdan.
Stanovnici Mljeta daleko su od kopna, gdje najčešće odlaze automobilom, kako se snalaze, pitamo načelnika otočne Općine Mljet Điva Marketa:
- Mi na Mljetu nemamo nikakve pogodnosti u odnosa na ostale putnike trajekta. Smatram da bismo kao otočani ipak trebali imati prednost, točnije posebnu traku za ukrcaj vozila. Nas i inače nema puno koji putujemo, velika većina su gosti ljeti. Po plovidbi bude naših desetak putničkih automobila, ne više. Kod nas nema povlaštenog prijevoza kao na Elafitima, no tamo je riječ o putnicima bez vozila, a mi imamo situaciju da većina Mljećana ide autom prema Dubrovniku na trajekt. Kod nas bi, što se tiče automobila, bila važna ta posebna traka za ukrcaj. A i na katamaranu koji vozi iz Dubrovnika do Mljeta i natrag naše otočane, trebali bi sigurno imati prednost, pogotovo zato što se radi o zanemarivoj brojci putnika u odnosu na putnike koji nisu otočani. Mi smo u toj cijeloj priči daleko kao manjina i za tu šačicu ljudi trebalo bi osigurati prednost - uvjeren je načelnik Market. Na upit jesu li se općinari obraćali Jadroliniji s tom inicijativom, sugovornik ističe:
- Općina Mljet je dosta puta na sastancima s brodarom pričala o tome, ali nikakav službeni zaključak iz toga nije proizašao. Često su naše linije i dovoljne za ukrcaj putnika otočana, pa izvan sezone ni nema puno problema, ali ljeti se dogodi da netko od Mljećana ostane uskraćen za prijevoz. Mljet prije sezone ima jednu brodsku liniju prema Dubrovniku, ona je katamaranska, ujutro s Mljeta, a popodne iz Dubrovnika prema Mljetu, uz četiri trajektne linije s Prapratnog. To je dovoljno za naše potrebe. Ljetni plovidbeni red još će ojačati, na pet pa na šest trajektnih linija. Trajekt je prilično velik, ako ostane kapaciteta kao sad ili se vrati ‘Valun‘ koji nam inače ovuda prometuje, ne bi trebalo biti poteškoća. I inače se zbog veličine trajekta rijetko kad i usred sezone dogodi da svi automobili ne mogu stati - govori Đivo Market.
Momentalno prema Mljetu vozi trajekt Ilovik koji može prevesti više od stotinu auta.
- Tako velika plovila rijetko se mogu nakrcati, pogotovo kad u srpnju i kolovozu uvedu po šest linija. Podržavam ideju da otočani imaju prednost pri ukrcaju u trajekte, i kao putnici i s vozilima - uaključio je načelnik Mljeta.
Iz Jadrolinije su nam potvrdili kako pilot projekt prvenstva ukrcaja za otočane kreće 1. srpnja na državnoj trajektnoj liniji Valbiska–Merag, temeljem hvalevrijedne inicijative srednjoškolaca s otoka Cresa i Lošinja.
- Jadrolinija u potpunosti podržava ovu inicijativu i aktivno surađuje na njenoj implementaciji. Što se tiče same provedbe, organizacija prometa u lukama, pa tako i organizacija ukrcaja s navedenim prvenstvom, u nadležnosti je lučkih uprava, s kojima aktivno i uspješno surađujemo. Kada je riječ o provjeri prava na prvenstvo ukrcaja, koristit će se, kao i kod ostvarenja prava na povlašteni prijevoz, otočne iskaznice - objasnili su iz nacionalnog brodara.
Što se tiče mogućnosti proširenja ovog modela na druge linije, uključujući one u dubrovačkom akvatoriju, ističu kako takva odluka ovisi o više čimbenika, uključujući infrastrukturne kapacitete luka, organizaciju prometa te koordinaciju s nadležnim lučkim upravama i Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....