StoryEditorOCM
DubrovnikNAJAVLJENE NOVINE

Novi EU paket mjera za sigurnost u prometu donosi velike promjene, najviše se tiču ovih dviju skupina vozača

Piše Gabrijela Bijelić
9. travnja 2025. - 19:03

Velike promjene za vozače svih dobi, a posebno mlade, donosi dopunjena direktiva o vozačkim dozvolama Europskog parlamenta i Vijeća koja će važiti za sve zemlje članice EU.

image

Pelješki most

Tonci Plazibat/Cropix

Iz Udruge Sigurnost u prometu proučili su i podržali nove propise još i više jer im je, kažu, zajednički cilj ostvarenje vizije "0", što znači nula smrtno stradalih na našim cestama.

Velika doza straha

- Kao posebnu poboljšicu bismo izdvojili uvođenje probnog razdoblja od najmanje dvije godine za nove vozače. To bi u stvarnosti da će za sve takve nove vozače vrijediti stroža pravila i sankcije za određene prekršaje, s posebnim naglaskom za vožnju pod utjecajem alkohola, bez sigurnosnog pojasa ili sustava za zaštitu djece, dakle neki od prekršaja koje je MUP okarakterizirao kao "četiri ubojice u prometu". Hrvatska bi svakako morala prihvatiti i primijeniti preporuku Europske komisije državama članicama EU-a da uvedu nulti toleranciju na alkohol i droge za sve vozače. Kroz praćenje prometnih nesreća i promišljanje preventivnih programa, naša je udruga još 2019. predložila uvođenje stupnjevanja stjecanje vozačke dozvole koje čini nekoliko faza: prijelazna ili privremena dozvola, što bi bio veliki pomak u zaštiti života najugroženije skupine sudionika u cestovnom prometu – mladih vozača. Zašto je to tako!? Navedenom izmjenom došlo bi do velike ‘doze‘ straha kod mladih vozača od eventualnog gubitka vozačke dozvole te nemogućnosti izdavanja trajne vozačke dozvole. Smanjio bi se time broj najtežih prometnih prekršaja koje počine takvi sudionici u prometu, a time i najtežih prometnih nesreća koje izazove ta skupina – ističe predsjednik udruge Denis Pavela koji je uvjeren da bi, ako mladi vozač i počini teži prekršaj u cestovnom prometu, iz straha što ima privremenu ili prijelaznu vozačku dozvolu sigurno neće počiniti i drugi. Zna da bi to značilo gubitak mogućnosti izdavanja konačne vozačke dozvole.

image

I stariji vozači doživjet će promjene s dozvolama

Nikola Vilic/Cropix

‘Sigurnost u prometu‘ posebno pozdravlja i najavu da će zemlje EU moći skratiti valjanost vozačkih dozvola vozačima sa 65 i više godina.

- Pritom treba uzeti u obzir da sve osobe ne stare na isti način. Kod nekih je taj proces sporiji, a kod nekih, podložnijih raznim bolestima karakterističnim za stariju dob, brži. Ipak treba osvijestiti i prihvatiti činjenicu da starenje i zdravlje predstavljaju dinamičan proces, koji se s godinama mijenja. Vožnja je danas usprkos svemu životna potreba, zadovoljstvo, ugoda, stil života i zauzima središnje mjesto u samostalnom životu mnogih, kako mladih tako i starijih ljudi. Načelno, pravno gledano vožnja je pravo. S točke sigurnosti vožnja je privilegij za one koji "igraju po propisima". Jedan od propisa za koji se zauzima naša udruga je da bi SVE osobe starije životne dobi, pa i mlađe od 65 godina, prilikom obnove (produljenja) vozačke dozvole trebale obaviti izvanredni liječnički pregled. A s obzirom na niske mirovine, odlaske na izvanredne liječnički preglede bi trebala financirati ili država ili lokalna samouprava – smatra Pavela, pa se dotiče i još jedne odluke koja se tiče mladih vozača.

image

Denis Pavela, predsjednik Udruge ‘Sigurnost u prometu‘

Bozo Radic/Cropix

- Sukladno toj odluci, minimalna dob za stjecanje vozačke dozvole za kamione smanjit će se s 21 na 18 godina, a za autobuse s 24 na 21 godinu, pod uvjetom da kandidat posjeduje certifikat o stručnoj osposobljenosti. Smatramo da stručna osposobljenost ne znači nužno i vozačko iskustvo, ali očito je da zemljama Europske unije očito nedostaje profesionalnih vozača pa ovo može biti jedan od razloga za donošenje ovakvih odluka – ističe čelnik Udruge ‘Sigurnost u prometu‘.

Digitalna i fizička dozvola

Podsjeća na još jednu novinu vezanu uz licence za:

- Za sve staromodne ljubitelje vozačke dozvole, kao što sam i sam, koji je žele imati fizički i nositi u svom džepu, prema novim pravilima, vozačka dozvola će biti dostupna u digitalnom obliku na pametnom telefonu, ali će vozači i dalje imati pravo zatražiti fizičku vozačku dozvolu - zaključuje Denis Pavela.

Za napomenuti je kako će dobivanje vozačke dozvole ubuduće ovisiti i o ovom što se i dosad učinilo u auto školama. Točnije, oznanju o sigurnom korištenju mobitela, sustava za pomoć u vožnji koje imaju novi automobili, ali i načinima sigurnog otvaranja vrata vozila, vožnje po snijegu i klizavom terenu te svjesnosti opasnosti od mrtvog kuta.

image

Instruktori vožnje imat će još više posla

Zeljko Puhovski/cropix/Cropix

Prije izdavanja prve vozačke dozvole, novi vozači morat će proći liječnički pregled, uključujući pregled vida i kardiovaskularnog stanja. Međutim, države članice moći će za vozače automobila ili motocikala umjesto obveznog liječničkog pregleda ponuditi alternativu, poput ispunjavanja obrasca za samoprocjenu svoga zdravstvenog stanja.

Novi vozači morat će kod polaganja teorijskog i praktičnog ispita dokazati da poznaju rizike za ranjive sudionike u prometu, pješake, bicikliste ili vozače skutera.

18. svibanj 2025 19:07