Komu se ne sviđa, nek' mijenja adresu. Tom logikom povelo se lani u jeku pandemije čak 656.330 pacijenata koji su napustili odabranog liječnika opće medicine. Porast 'odbjeglih' na nacionalnoj razini iznosi 44 posto, a odljev se bilježi i u Područnoj službi Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje Dubrovnik, gdje je u 2021. godini obiteljskog liječnika promijenilo 16.500 osiguranih osoba.
Pero Perić treba lijek
Iako se kao ključni razlog malog egzodusa najčešće spominje pandemijska preopterećenost ordinacija i neodgovoreni pozivi pacijentima kad oni zatrebaju redovitu terapiju ili, primjerice, e-uputnicu za specijalistički pregled, iz središnjice HZZO-a nude drugo tumačenje:
- Najčešći razlog za izmjenu izabranog liječnika u Područnoj službi Dubrovnik bio je "prestanak rada doktora ili promjena sjedišta ordinacije" - poručuju iz HZZO-a. O 'seobi' pacijenata iz jedne u drugu ambulantu obiteljske medicine, pitali smo i Branka Bazdana, ravnatelja Doma zdravlja Dubrovnik koji 'udomljuje' 17 ordinacija primarne zdravstvene zaštite:
- Kod nas nije bilo nekog neuobičajenog odljeva pacijenata. Inače svi osiguranici imaju pravo jedanput godišnje promijeniti dotadašnjeg obiteljskog liječnika, stomatologa i ginekologa ako to žele. Nekad zatraže promjenu zbog preseljenja, nekad nisu zadovoljni uslugom ili odnosom prema pacijentu, a najčešće su pritužbe zbog toga što im nitko ne javlja na telefon. Zbog toga smo mi u Domu zdravlja Dubrovnik uveli sustav telefonske centrale koja funkcionira tako da se, ako se na pozive ne javi liječnik ili medicinska sestra, aktivira telefonska sekretarica i po primitku se poruka prosljeđuje na e-mail odabranog liječnika. Primjerice, ako neki pacijent Pero Perić hitno treba lijek ili samo traži razgovor s liječnikom, može to ugovoriti po završetku radnog vremena – objasnio je ravnatelj Bazdan.
Jednom preko 'kvote', drugom manjak
Kroz godinu redovito prima pritužbe pacijenata:
- Uvijek bude primjedbi, dijelom su opravdane, dijelom nisu. Najviše ih je vezano uz nejavljanje na telefon, no to se odnosi za ordinacije koje nisu pokrivene centralom. Takve su dvije u Mokošici, gdje stavljamo centrale a preuzeli smo ih zbog umirovljenja liječnika u koncesiji U Domu zdravlja imamo 17, a na području koje pokriva Dom zdravlja, od Vitaljine do Janjine, brojimo 23 koncesionara. - zaključuje ravnatelj dubrovačkog Doma zdravlja.
Iz Hrvatske udruge za promicanje prava pacijenata potvrđuju nam kako je promjena liječnika obiteljske medicine moguća jednom godišnje po vlastitom zahtjevu pacijenta:
- Zahtjev i procedura se odvijaju putem HZZO-a, s obzirom da su to prava osiguranika.
Često se dogodi da određeni liječnici obiteljske medicine imaju preveliki broj pacijenata preko "kvote" a neki nemaju niti približan broj za pokriti osnovu djelatnost pa moraju ići u borbu za pacijente. No s obzirom na manjak liječnika, puno je veći problem reopetrećnost jedne ordinacije brojem pacijenata koji onda iskazuju svoje nezadovoljstvo i traže promjene – kažu nam u splitskoj podružnici nacionalne udruge za prava pacijenata.