StoryEditorOCM
DubrovnikNIŠTA NIJE VJEČNO

Nakon 23 godine most dr. Franja Tuđmana mora u obnovu koja će trajati 3 mjeseca. Evo koji je razlog

Piše Gabrijela Bijelić
13. ožujka 2025. - 07:31

Kao i svaki drugi metal izložen utjecaju blizine mora, i Most dr. Franja Tuđmana, svečano otvoren u svibnju 2002. je korodirao. Istina, nije hrđa zahvatila preveliku površinu, stručni pregled pokazao je kako je korozija ‘napala‘ manje od 5 posto ukupne površine čelične konstruk­cije na Rijekom dubrovačkom, no da se štetan utjecaj atmosferilija ne bi dalje širio, nadležni iz Hrvatskih cesta odlučili su se izraditi projekt obnove antikorozivne zaštite. Da je on itekako potreban, pokazuju oštećenja na rubovima čeličnih nosača, vijčanim spojevima i križnim spregama, gdje su se pojavile pukotine i ljuštenje zaštitnog premaza.

image
Bozo Radic/Cropix

– Nakon vizualnog pregleda antikoro­zivne zaštite (AKZ) mosta, te analize provedenih ispitivanja, projekt obnove izradio je Fakultet strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu. Na temelju projekta obnove antikorozivne zaštite Mosta dr. F. Tuđmana u Dubrovniku Hrvatske ceste pokrenule su postupak javne nabave za izvođenje radova na obnovi AKZ mosta. Procjena vrijednost navedenih radova je 740 tisuća eura, a rok izvođenja radova iznosi 120 radnih dana. Također je pokrenut postupak javne nabave za stručni nadzor nad radovima obnove AKZ čija je procijenjena vrijednost 50 tisuća eura – ističu iz Hrvatskih cesta i najavljuju početak obnove AKZ dubrovačkog mosta po okončanju postupka javne nabave za radove i stručni nadzor nad radovima.

image
Bozo Radic/Cropix

Projekt inače predviđa rješavanje problema korozije sustavom pre­maza koji je projektiran za jako visoku korozivnost okoliša. Tzv. oznaka C5, podrazumijeva postojanost konstrukcije na izlaganje agresivnoj atmosferi s visokom razinom salini­teta te za vrlo visoku trajnost zaštite. Za vozače koji se pitaju hoće li i koliko dugo radovi na premazivanju građevine protiv ‘zaslanjenja‘ ometati svakodnevni promet, iz HC-a kažu da očekuju minimalan utjecaj zbog montaže tzv. revizijskih kolica koja će služiti za pregled mosta i izvođenje sanacijskih radova u budućnosti. Vrijednost radova obavljenih na kraju 2022. iznosila je 3.350.000 kuna.

Stručnjaci Fakulteta strojarstva procjenjuju da bi radovi trebali osigurati otpornost konstrukcije s očekivanim trajanjem zaštite duljim od 25 godina.

Dubrovački most inače je podložan redovitom ‘monitoringu‘ sukladno posebnom Priručniku za uporabu i održavanje mosta koji osim stalnog nadzora pbjekta uključuje i redovite godišnje preglede, kao i glavni pregled svih segmenata mosta jednom u šest godina. Posljednji glavni pregled mosta odrađen je 2020. godine, a sljedeći će uslijediti dogodine. 

image

Ugradnja revizijskih kolica na Mostu Dubrovnik

Cropix/

U međuvremenu se po potrebi pribjegava specijalističkim pregledima poput ovog iz travnja prošle godine koji je potvrdio da metal lagano korodira. Zbog smještaja na vjetrometini iznad mora, most je izložen agresivnom djelovanju slane vode, uz aerosol koji se, nošen vjetrom, nakuplja na stijenkama konstrukcije. Svoje su učinile i oscilacije temperature te ultraljubičaste zrake.

Stoga je preporučeno oštećenja čeličnih površina rasponske konstrukcije prijeći višeslojnom zaštitom. Primjerice, trebat će zbrinuti dijelove zatega i prigušivača gdje se pojavila lokalna korozija zbog mehaničkog oštećenja premaza. Lokalne korozije trebat će se riješiti i na spojevima zaštitne ograde, gdje je prisutno mehaničko oštećenje premaza.

13. ožujak 2025 08:23