
Libertas se ovih dana pohvalio da je sugrađanima na raspolaganje stavio “revitaliziranu i ažuriranu mobilnu aplikaciju” koja u realnom vremenu omogućuje informacije o autobusnim linijama. S njome putnici znaju koje su im sljedeće stanice i kad točno autobus stiže do odabrane lokacije. Za taj su projekt, kroz suradnju s Dubrovačkom razvojnom agencijom, dobili novac Europskog fonda za regionalni razvoj. Libertas je pozvao građane i da im daju povratne informacije o o aplikaciji, pa smo na portalu dubrovački.hr, kroz jednu glosu (dakle, kratak i žustar polemički komentar) kritizirali činjenicu da aplikacija nije ni blizu današnjim informatičkim standardima. Već samim time što je aplikacija namijenjena samo građanima koji koriste mobilne telefone s Android operativnim sustavom.
Kako se kritika aplikacije i prispodoba o tome kamo nas vodi informatički zaostatak pokazala nepoželjna, nećemo više ni riječi o aplikaciji Libertasa.
Samo pozitivno
Evo recimo, o tome ćemo što je lani svojim građanima darovao gradski prijevoz u Splitu kojeg, nemaštovito, zovu - Promet.
Split, kao i Dubrovnik, ima flotu autobusa mlađu od 5 godina. Naši su, dakako, puno ljepši. Nisu tako veliki, a narančasta ih je boja oduvijek činila ljepšima od autobusa u bilo kojem drugom gradu na svijetu. Cijene karata je nezahvalno uspoređivati, tim prije što su u Splitu generalno niže nego u Dubrovniku.
Ono bismo voljeli da građani Dubrovnika (i njihovi gosti) dobiju, a Split ima još od lani, jest suvremen način kupovine karata, uključujući i mjesečnih “pokaza”. Još prije dvije godine, kaže nam direktor Prometa Miroslav Delić, njihove stručne službe počele su osmišljavati funkcionalnosti projekta koji su nazvali “E-ticketing”. Nije neko fancy ime, ali na natječaju su posao dobile tvrtke Corvus Info i King ICT. Potonja je strateški partner NATO-a u internetskoj sigurnosti.
Čitav projekt sastoji se od sustava prodaje, distribucije i kontrole putnih karata, sustava informiranja putnika, njihovog brojanja, sustava upravljanja voznim parkom, sustava za naprednu analitiku i izvješćivanje.
- Sustav prodaje, distribucije i kontrole putnih karata koji je najznačajniji korisnicima naših usluga omogućuje kupnju karata putem interneta (web portala), kupnju karata putem kartomata, prodaju karata na centralnim prodajnim mjestima, prodaju karata kod vozača u autobusu, validiranje karata putem uređaja u autobusima, kupnja karata putem aplikacije na mobilnom telefonu - kažu u splitskom Prometu. Dobar dio softwerskog rješenja namijenjen je, dakle, tome da Promet bolje i optimalnije organizira funkcioniranje gradskog prijevoza. Mobilna aplikacija - koja omogućuje putniku ne samo da kupi kartu (na svim mobilnim uređajima), nego da zna i na kojoj stanici mora izaći ako ne poznaje Split - predstavlja samo manji dio cijelog projekta “E-ticketing”. Aplikacija je napravljena tako da putnik kupi kartu koju želi, označi odakle i kamo želi putovati, pa mu aplikacija pokaže najbližu stanicu ukrcaja, liniju kojom se treba voziti i stanicu na kojoj treba izaći, ako se putnik već sam ne snalazi po Splitu. Za razliku od aplikacije dubrovačkog Libertasa koja sve te opcije nema.
Izrada cijelog sustava u kojem je mobilna aplikacija tek manji dio mogućnosti, trajala je dvije godine. Dakle, Libertasu je upravo sad najbolji trenutak da krene u izradu sličnog sustava, da bismo taj veliki informatički iskorak stigli pohvaliti u posljednoj godini drugog mandata aktualnog gradonačelnika. Druga opcija je da jednostavno prekopiraju i malo dorade “toplu vodu” koju su otkrili Splićani, da raspišu natječaj i sve završe do turističke sezone 2024.
Kartomati
Tko se ne snalazi s mobitelima, ima drugu opciju. Ne mora trčati na kiosk, niti kupovati dvostuko skuplju kartu kod vozača. Dovoljno je da na jednome od pet splitskih kartomata - uređaju za kupovanje karata - odabere želi li jednokratnu, dnevnu, trodnevnu, sedmodnevnu ili mjesečnu autobusnu kartu za ovu ili onu zonu, prisloni kreditnu karticu i preuzme voznu kartu, odnosno produži mjesečni “pokaz”. Još jednom, osim papirnatih karata, na kartomatu se mogu nadopunjavati i vrijednosne beskontakne kartice za autobus.
U užem centru grada Splita na najfrekventnijim stajalištima instalirano je 5 kartomata koji su bili planirani navedenim projektom, a naš plan je da u budućnosti povećamo broj kartomata budući da su odlično prihvaćeni od strane korisnika, kažu u Prometu.
Da bi u Libertasu saznali koliko sve to košta, evo informacije iz prve ruke - projekt je stajao, točno u lipu, 18.987.726,93 kn (bez PDV-a), a sufinanciran je EU sredstvima putem ITU mehanizma od 60,48 posto od vrijednosti ugovora. Dakle, Splićani su za to dobili 11.484.493,70 europskog novca.
Možda je zanimljivo spomenuti - aplikaciju, koja je tek malai segment cijelog sustava kojeg su Splićani dobili, do sada je na svoje mobilne telefone preuzelo i instaliralo 70 tisuća korisnika. Među njima mnogi i stranci, naravno. Ako su turisti već došli u Split kojemu se jedan tamnoputi youtuber prije dvije godine narugao da je kao Afrika, samo sa strujom, onda neka barem imaju svjetsku uslugu u gradskom prometu. Za razliku od gospara, Splićani se znaju našaliti i na svoj račun, pa ih je nasmijala prispodoba o Africi sa strujom.
No kad je Dubrovniku riječ, unatoč globalnom zatopljenju, mi, dakako, nikad nećemo biti Afika. Ostaje nam još riješiti ovaj problem sa “strujom”, naime s informatikom - kompjuterima, softwerima, aplikacijama, kartomatima, brojanjem putnika, analitikom upravljanjem prometa. Iskorak kojeg je Split napravio sa svime time je, inormatički gledano - civilizacijski. To je ono što bismo voljeli da dobije i Dubrovnik, a moglo bi biti jednostavno kad bi se slijedio put kojeg smo već odavno prošli u Splitu. Ili naprosto investirati malo više vremena i napraviti još bolje od toga.