StoryEditor
DubrovnikLOŠI UVJETI U GRADU |

‘LOCKDOWN‘ IZAZVAO ‘BIKE-BOOM‘ U DUBROVNIKU Biciklistima nije mjesto na nogostupu, ali su zato ravnopravni s automobilistima

Piše Bruno Lucić
5. svibnja 2021. - 07:18
Biciklisti u Uvali Lapad tijekom prvog lockdowna u travnju 2020.Tonći Plazibat/Cropix

Od izbijanja pandemije koronavirusa znatno je porastao broj biciklista na dubrovačkim ulicama. Na biciklu se rado voli snimati i slikati dubrovački gradonačelnik Mato Franković, ali i bivši čelnik dubrovačkog SDP-a Jadran Barač redovito biciklira. Općenito su Dubrovčani zavoljeli 'bicikl', a to opet otvara pitanje o odgovornostima i uvjetima.

- Moramo priznati da Dubrovnik nije baš poželjno mjesto za vožnju biciklom, pritom mislimo zbog same njegove cestovne infrastrukture i većine cesta koje su uglavnom u usponu. Naime, u Dubrovniku nećete vidjeti ulaganje u nijednu biciklističku stazu ili traku za bicikliste, vrlo malo ili nijedno parkiralište za ostaviti svoj bicikl, dok je većina cesta u gradu u usponu! Sve to otežava upravljanje biciklom na gradskim prometnicama. S druge strane, u drugim dijelovima naše Županije, na primjer u gradu Metkoviću koji je većim dijelom nizinski kraj, primjećuje se veći broj izgrađenih biciklističkih staza, parkirališta za bicikle, samim time i povećan broj biciklista na prometnicama, ali i evidentiranih prometnih nesreća u kojima sudjeluju vozači bicikala, ističe predsjednik Udruge sigurnost u prometu Denis Pavela koji dodaje:

image
Predsjednik Udruge Sigurnost u prometu Denis Pavela
Damir Krajač/Cropix

- Isto tako, u zadnjih godinu dana na dubrovačkim prometnicama se za vrijeme 'lockdowna' dogodio „bike boom“. Naši sugrađani izlaske u caffe-barove i ostale ugostiteljske objekte zamijenili su vožnjom biciklima. Udruga Sigurnost u prometu Dubrovnik predlagala je i biciklističku stazu van grada od Sustjepana do Rožata gdje bi se odvajala: u jednom smjeru za staru cestu kroz Rijeku dubrovačku, a druga u smjeru do izvora rijeke Omble. Ova ruta spada pod cikloturizam, što gradu nedostaje, no dok se to ne razvije važno je upozoriti naše sugrađane koji se koriste biciklom ili to imaju namjeru, navodi Pavela.

No, kod dijela biciklista postoji i nepoštivanje pravila, posebno mlađih koji nerijetko jure pješačkim zonama, primjerice šetnicom u Uvali Lapad i tako predstavljaju opasnost za sebe i druge. Predsjednik Udruge Sigurnost u prometu napominje koje su sankcije za neodgovorne.

image
U Dubrovniku ne postoji adekvatna biciklistička staza
Paun Paunovic/Cropix

- Mnogi vozači bicikla upravljaju po nogostupu, iako su se dužni kretati biciklističkom stazom, a ako ona ne postoji, trebaju se kretati što bliže desnom rubu kolnika. Prilikom prelaska preko kolnika, ako ne postoji obilježeni biciklistički prijelaz, vozači bicikli dužni su sići s bicikla i pregurati bicikl preko obilježenog pješačkog prijelaza. Za prekršaj vožnje biciklom preko obilježenog pješačkog prijelaza, kad prelaze kolnik, određena je novčana kazna u iznosu od 500 kuna. Radi vlastite sigurnosti, nošenje kacige preporučuje se svima, ali, prema zakonu, moraju je nositi samo mlađi od 16 godina. Kazna je u suprotnom 300 kuna. Kaznu od 500 kuna dobit će pak onaj tko sjedne na bicikl, a u krvi ima alkohola iznad 0,50 g/kg ili je pod utjecajem droga, objašnjava Pavela.

Predsjednik Biciklističkog kluba Konavle, jedinog biciklističkog kluba na ovom području, Adrian Bokarica potvrđuje da Dubrovnik biciklistima i nije najbolji 'habitat'.

image
Predsjednik Biciklističkog kluba Konavle Adrian Bokarica
Tonči Vlašić

- U gradu su uvjeti jako loši, ali za to ne možemo kriviti ni Grad Dubrovnik, ni vlast… Nikoga! Nego, jednostavno geografski položaj nam ne dopušta da imamo staze. Nikad u Dubrovniku nećemo moći imati posebne biciklističke staze, nego treba raditi na svijesti vozača, a imate i svakakvih biciklista. Mi kao biciklistički klub propagiramo sigurnu vožnju, radimo jednu vrstu edukacije. U samom gradu se puno i ne biciklira, imate Konavle koje su prelijepe za cestovni, šumski biciklizam, imate neograničene mogućnosti tako da svi 'bježe' ili u Konavle ili u Primorje, grad svatko izbjegava. Imamo nešto staza na Srđu. Oni koji po gradu voze bicikle trebaju biti odgovorni, a isto tako i vozači auta jer biciklisti i vozači imaju jednaka prava, biciklima nije mjesto na nogostupima, biciklistima je mjesto na cesti! Svakako bi bilo dobro da mediji i policija utječu na to da se i biciklisti i vozači osvijeste o pravima i obavezama jer mi sami kao biciklistički klub to ne možemo, poručuje Bokarica te napominje kako se osjeti napredak u prometnoj kulturi, ali bi isto tako moglo biti i puno bolje.

Pravila u prometu za bicikliste (razina opremljenosti)

Bicikl bi trebao imati kočnicu za svaki kotač, trubu, jedno ili dva simetrična svjetla, a na svakoj pedali katadiopter. Voziti po stazi ili traci: Ako pak nema toga, kao što to biva u manjim mjestima, treba se voziti uz desni rub kolnika. Ne smiju se skidati obje ruke s upravljača, pridržavati se za druga vozila, vući ili gurati velike predmete, a ako se vozi u skupini biciklista, treba se kretati jedan iza drugog. U slučaju loše vidljivosti: Vozač bicikla dužan je noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označen reflektirajućim prslukom, odjećom ili drugom oznakom.

item - id = 1096275
related id = 0 -> 1133808
related id = 1 -> 1133872
16. listopad 2021 04:05