StoryEditorOCM
DubrovnikU ĐIRU PO DUBROVAČKIM SUVENIRNICAMA

Kupuje se sve što ima veze s Dubrovnikom i svetim Vlahom, ‘Game of Thrones‘ je i dalje hit, a najprodavanija majica je s natpisom ‘I drink & I know things‘! Prodavači nam otkrivaju koje turiste najviše ‘vole‘

Piše Kristina Filičić
23. lipnja 2022. - 07:28

Turista ima, a i prometa u suvenirnicama. Ne onakvog kakav se prželjkivao ili ostvarivao famozne 2019., ali mjesta kukanju sigurno nema. Djelatnica jedne od inih suvenirnica u Ulici od Puča kaže nam kako su ovosezonski gosti dobri 'ali 'pale' se na teme, na priču, zato nisu dobri za 'china' shopove'.

- Ima onih koji će kupiti šorc za 1600 kuna i ta će brendirana butiga bit puna i taj gost klasičnu suvenirnicu neće niti pogledat. Ima i onih koji će prvo obić cijeli Grad da vide cijene pa će se vratit po magnet od 21 do 35 kuna – iskreno će djelatnica suvenirnice a priključuje joj se i 'susjeda' iz suvenirnice do.

image
Vedran Levi/Cropix

Otkrivaju nam kako su u điru razglednice s motivom Dubrovnika od 4 kune. Zanimljivo, razglednica s motivima 'Igara' ne ljetnih nego prijestolja 'teška' je 15 kuna i kupaca k'o u priči. 'Game of thrones' je dulje vrijeme dubrovački hit. Najviše se prodaju majice od 117 do 350 kuna, kikare od 100-njak do 200 kuna. Najtraženija je majica s printom

 

a ljubitelji Igara već će znati o čemu je riječ. U kolovozu kreću nove serije s temom 100 godina prije Gamea, kažu nam upučene sugovornice, što znači da bi ova priča koja mnogima u Gradu donosi dobit mogla još trajati. Tu je i 'limited edition' a za takve stvari treba izdvojiti 700 i više kuna. Nađe se zaljubljenika kojima to nije problem, uostalom potegnu iz Amerike do Grada samo radi 'Igara prijestolja'.

- Napišite da se sladoled i burek najbolje prodaje, to je hit ove sezone, kakvi suveniri - kroz šalu će. Ali u svakoj šali ima i malo istine.

Neki su cijene suvenira dizali, neki su ih zadržali na lanjskoj razini. Opet sve ovisi o posti i ulici u kojoj je objekt. Primjerice u Ulici od Puča kikaru s motivom Dubrovnika platit ćete 42, a identičnu na Stradunu 80 kuna. Pa koliko tko ima sreće.

- Sve što je s motivom Dubrovnika ide, posebno traže sv. Vlaha. Kupice idu super, valjda nam turisti vole rakijat'. Naručim brodove, ne prodaju se, napišem na njih ručno Dubrovnik svi pođu. Čudo – kaže nam simpatična sugovornica pa dodaje kako bude i lopova: 'Iščupali mi čomba s broda, pa što nisi ukrao cijeli brod što ću sad s njime'.

image
Vedran Levi/Cropix

Najviše je Francuza i Nijemaca, zna jer najviše turističkih vodiča na tim jezicima proda. Suvenire najviše kupuju stariji turisti, a oni mlađi sve što ima veze s 'Igrama prijestolja'. Logično. Oni s kruzera, kojih je ove sezone u znatno manjem broju nego one sezone što je uvijek uzimamo za usporedbu, kupit će neku sitnicu za poklon.

- Prije bi s kruzera u butizi bila tolika gužva da ne bi stigla naručit robe koliko bi prodala. Sad je skroz drugačije.

Stižemo do sljedeće suvenirnice. Tu se uz magnete najbolje prodaju kape. Vruće je, valja zaštititi glavu.

- Što jeftinije to bolje, ako je za 2, 3 eura njima super. Ima i hotelskih gostiju, navrate. Amerikanci su tu ponedjeljkom jer dođu brodom i oni su super gosti, pa onda bude zatišje, pa opet u petak bude dosta posla. Sve zavisi, evo sad je arija, niđe nikoga. Ali svaki dan bude nešto. Bolje je nego lani svakako, non stop je neki muvig – kaže nam ova djelatnica.

image
Vedran Levi/Cropix

U trgovini koja nije na prometnim ulicama Grada, a u koju turisti zalaze iako nema magneta, najviše prodaju haljina, ljetnih svilenih, pamučnih, od 200 do 350 kuna. Prije su kupovali i torbe, ove sezone baš i ne, otkriva nam djelatnik.

- Bolje idu veste kvalitetnijeg materijala, kupuju se one skuplje ali kvalitetom bolje. Uglavnom Amerikanci, oni su najbolji potrošači. Jedan Amerikanac će potrošit k'o 20 ostalih gostiju. Naši kupci su drugi, treći Englezi. Meni masa ljudi ne znači, može bit pun Grad da ništa posla ne bude, a može bit prazan Grad i da odradim savršeno. Bolje se kupuje kad je manja gužva. Kad je velika gužva onda su suvenirnice pune ali idu sitne stvari, a to je puno računa, malo prometa – zaključuje naš sugovornik a mi ga ostavljamo jer mušterija nesmije čekati.

image
Vedran Levi/Cropix

Ušli smo i u brendiranu trgovinu sa suvenirima ali sigurno ne 'china' nego domaćim i to jestivim. Dosta dobro se reklamiraju, pa turisti već za njih znaju, kaže nam voditeljica trgovine na Stradunu, a tri su takve unutar zidina. Najbolje im svakako ide maslinovo ulje s Brača. Tu se može i kušati proizvode a usput i čuti priču o tome kako su nastali.

- Najmanje ima Azijata, oni su prije puno dolazili i bili dobri kupci, pokupovali bi sve tartufe. Oni kupe tartufe kao što ja platim kavu. Nema ni Rusa, a super su kupci. Ipak, posla ima, jedino što svi moraju shvatiti da se 2019. neće ponoviti. Tu sam na Stradunu 10 godina i tvrdim da barem ove sezone neće. Ne može se k'o prije mislit da ćeš svaki dan rasturit s prometom – kaže nam i dodaje kako gosti s kruzera neće baš ući u trgovinu s namjerom da potroše već će kupiti džem od 22 kune. Primjećuje i ona velike oscilacije u prometu 'dva dana bude top, a onda dva dana kao da je zima'.

image
Vedran Levi/Cropix

- T-shirt najviše kupuju i sladoled, čuo sam da voda isto dobro ide. Kaže mi jedna 'najbolje prodajem vodu, navalili svi na frižider' – priča nam vlasnik suvenirnice koja nudi malo drugačije suvenire od onih 'copy paste' po mnogim suvenirnicama.

- Netko uzme keramiku, netko sapun, sve što imamo ide pomalo. Najmanje ide konavoski vez, a to je predmet za kojeg mislim da bi ga Dubrovnik trebao pametnije valorizirati, isto kao i sol. Očito sladoledi i magneti, dakle sitnice najviše idu.

image
Vedran Levi/Cropix

Kakvi su gosti, kaže nam, kako ne vidi značajniju razliku od lani.

- Nijemci i Austrijanci malo manje troše, ali oni po defoultu troše manje na takve stvari. Englezi su dobri, pa i Španjolci. Onaj tko traži nešto drugačije uđe i kupi. Baš neki dan mi je gošća rekla da je u Dubrovniku kupila jedino torbicu od konavoskog veza i to kod nas – kaže nam pa naglašava kako roba 'nenormalno poskupljuje'. Od lani su neke stvari u nabavi duplo skuplje, a onda na to i on mora još minimalno podići cijenu.

I dok su lani, godinu prije da ne spominjemo, djelatnici suvenirnica više vremena provodili vani nego unutar objekta, a 2019. 'od posla poć' na WC bila im je nemoguća misija', ova godina je drugačija od spomenutih, ali obećava. U điru suvenirnicama zadovoljstvo ipak prevladava.

19. travanj 2024 06:16