StoryEditorOCM
DubrovnikNIZ DLAKU I NIZBRDO

Knez: ‘Captum fuit...‘ Publika: ‘Fuj, doma!‘ Dubrovčane iz polusna na generalnoj probi trgnula Dubravka Šeparović Mušović

Piše Bruno Lucić
10. srpnja 2024. - 08:22

Ako je vjerovati astronomima, sljedeće pojavljivanje Halleyjevog kometa blizu Zemlje bit će 2061. godine. To je još ‘lako‘ izračunati. Trebalo bi astronome pitati da izračunaju kad će se kao zvijezda (i to glavna!) Nataša Dangubić pojaviti na sljedećem Otvaranju Dubrovačkih ljetnih igara i tako spasiti ceremoniju? Ima li tu kakvih izračuna i projekcija? 

Ostaju špekulacije. Dangubić je osvježila generalnu i Otvaranje 2018., maestralno je to ponovila lani, 2023. godine, a onda bi po nekom amaterskom matematičkom izračunu, sljedeća misija spašavanja Otvaranja Igara mogla biti 2028. godine. Naravno, ako se uzme u obzir da se njezino pojavljivanje događa svakih pet godina.

NEMA NOGOMETA! GENERALNA PROBA U ZNAKU GOLFA Nataša Dangubić, Luči Capurso i "koza" apsolutne zvijezde, Srđevci u elementu, a konavoski knez na tronu!

Nataša Dangubić apsolutna zvijezda generalne probe, živnula i publika, nije falilo dobacivanja i smijeha! Glumici poručili: ‘Moraš naučiti filipinski!‘

Dok ne dođe ta ili neka druga spasonosna godina ili ideja, dok ne dođe netko tko će shvatiti bit i draž generalne probe i važnost publike, dok ne svane taj dan, trebalo bi ozbiljno razmisliti o tome da se u ceremoniju Otvaranja, pa tako i generalne, na neodređeno vrijeme uvrsti uloga popa, svećenika koji će pred kraj reći "Počivali u miru!" jer opće mrtvilo i mlitavost postaju sve češće pojave generalnih proba, ali i Otvaranja. Te dvije pojave kreću se prema sve ‘mekanijoj kohabitaciji‘. 

Sigurno da redatelju i scenaristu ovogodišnjeg Otvaranja i ravnatelju Kazališta Marina Držića, Paolu Tišljariću, nakon prošlogodišnjeg oduševljenja generalnom probom, Otvaranjem i Dangubićkinom izvedbom nije bilo lako uhvatit‘ se tog zahtjevnog zadataka i oblikovati ceremoniju. Naravno da ne treba kopirati baš identične obrasce, ali nije dobro da publiku na generalnoj nema što isprovocirati i da je nema što nasmijati. 

Vidljivo je da je ceremonija kreirana po modelu podilaženja publici: samo da je maksimalno dubrovačko da ‘dubrovačkije‘ ne može biti i da je popularno među pukom... Sve je ‘zategnuto‘, nema pora, neravnina, nema odvažnosti, nema ‘petlje‘ da se barem nečim dirne u nerv, malo ‘bocne‘, izbaci iz takta, iz zone komfora, da se na duhovit način ukaže na neki apsurd, bizarnost, da se izruga... Niz dlaku i nizbrdo - to je credo Otvaranja 75. Dubrovačkih ljetnih igara!

Redateljeva asistentica je Antonela Tošić, kostimografkinja Doris Kristić, koreograf Leo Mujić, a inspicijenti Roko Grbin i Virginija Bolfek.

Dubrovačkim simfonijskim orkestrom ravnao je Valentin Egel, a pjevali su ili su barem najavljeni za Otvaranje članovi Zbora Libertas, Dubrovačkog komornog zbora, Akademskog zbora Pro musica iz Mostara, pjevači Zbora Blasius te članovi Pučkog zbora Konavle... Očito je da pjevači na generalnoj nisu bili u punom sastavu pa su ispali inferiorni u usporedbi s Orkestrom. Valjda će tijekom Otvaranja njihova brojnost doći do izražaja.

Uz podij na kojem su članovi Orkestra, postavljen je mali produžetak odmah pokraj ‘zatočenog‘ Orlanda. Kako su na Orlandov kavez postavljene zavjese, većini gledatelja s najveće tribine teško je, skoro nemoguće pratiti plesne i bilo koje druge točke iza kaveza. Pozicije umjetnika postaju problematične u određenim trenucima i trebalo je pomaknuti više prema Sponzi. Ove godine kneza utjelovljuje član ansambla Kazališta Marina Držića, dubrovački glumac Edi Jertec. I prije nego što je dao svoje odobrenje da umjetnici uđu u Grad, iz publike su stigli povici i provokacije "Neka uđu!", "Neka plate kartu!", "Neka predaju koncesije!", "Imaju li kajake?"...

Ulogu gradonačelnika je na određeni način preuzeo Tišljarić koji je stao pred mikrofon te kratko i sažeto poručio: "Gradonačelnik govori! Gradonačelnik je završio!" Bio je to jedan od vrhunaca večeri koji je izazvao smijeh i pljesak! Jedan od rijetkih! 

Izmjenjivali su se umjetnici pred parčevom crkvom, vidjelo se da još nedostaje uigranosti, koordinacije među nekima, ali publika nije zanijemila, spremno je čekala svako odstupanje... Kad se jedan od glumaca zapitao "Tko može znati koji je ovo grad...?" Netko iz gledališta već ga je dočekao uz riječi "JA!!!" Ponovno se tribinom probio smijeh! I, kad je knez na koncu počeo govoriti, kad je krenuo s "Captum fuit" opet je naletio ‘na volej‘ te mu je dobačeno: "Fuj, doma!"

Nisu gledatelji ostali dužni ni Negromantu (Luka Peroš), nisu mu oprostili nesnalaženje u dubrovačkom govoru i u tekstu pa su ga brzo dočekali povici! Nije s prevelikim odobravanjem dočekano ni pjevanje Marjana Nejašmića Banića, čulo se tako: "Distonava! Distonava!" 

Kao da je između umjetnika i publike bio zid, ljudi su dobacivali, ali glumci skoro nisu ni pokušali uzvratiti nekim fino ili manje fino umotanim komentarom, dosjetkom, odgovorom... Komunikacija je ostala jednosmjerna, a odnos umjetnika i publike posve suprotan od temperature zraka - hladan!

Kad je sve ukazivalo na to da više nema povratka iz komemorativnog smjera, pojavila se mezzosopranistica Dubravka Šeparović Mušović. Izvodeći popularnu ariju ‘Habanera‘ ili ‘L‘amour est un oiseau rebelle‘ (‘Ljubav je buntovna ptica‘) iz opere Carmen Georgesa Bizeta, uputila se prema gledalištu u svom upadljivom i pomalo smiješnom kostimu... U večeri kad je Francuska ispala iz Europskog nogometnog prvenstva, arija francuskog skladatelja digla je dubrovačku publiku!

Upadljiva pojava Dubrovkinje ipak je bila previše za kučka Ibrice Jusića koji je sjedio u prvom redu. Ljubimac dubrovačkog kantautora i glazbenika samo je ustuknuo kad mu je umjetnica pokušala prići i pružit‘ mu ruku... Ali, njezin đir među publikom nije bio nimalo neuspješan, dapače, bio je - u doslovnom smislu - spas u zadnji čas! Šeparović Mušović podigla je atmosferu generalne probe, trznula okupljene iz (polu)sna, vratila život, vratila nadu da netko s druge strane doživljava okupljene... Bio je to trenutak kad je konačno netko počeo obadati gledatelje, kad je netko shvatio da generalna proba podrazumijeva odnos s publikom, sa živim ljudima željnih dobrih škeraca i zabave... Humor te večeri skoro nije došao do Luže, nešto ga je zaustavilo, viša sila ili pneumatski stupić, nešto je ozbiljno... 

Pored Jerteca i Peroša, Festivalski dramski ansambl na Otvaranju čine: Doris Šarić Kukuljica, Maro Martinović, Goran Grgić, Izmira Brautović, Joško Ševo, Perica Martinović, Marija Šegvić, Olivera Baljak, Nika Lasić, Nataša Dangubić, Angela Bulum, Hrvoje Sebastijan, Maro Drobnić, Antonio Agostini, Bojan Beribaka, Ružica Maurus, Zrinka Cvitešić i Goran Višnjić koji je govorio stihove "Himne Slobodi".

Uz dramske umjetnike, sudjelovali su i članovi Baleta HNK u Zagrebu Balint Rauscher, Guilherme Gameiro Alves, Natalia Kosovac i Iva Vitić Gameiro, ali i članovi dubrovačkog Plesnog studija "Step‘n Jazz", članovi Kazališne družine Kolarin, članovi Udruge Dubrovački primorski svatovi, KUD-a Stjepan Radić iz Konavala i KUD-a Marko Marojica iz Župe dubrovačke. Zabalali su i članovi Folklornog ansambla Linđo, a zapjevali članovi Klape Kaše.

Ukupno gledajući, otvaranje 75. Dubrovačkih ljetnih igara više će nalikovati otvorenju nekakve smotre folklora i festivalu klapa... Previše je toga udrobljeno i smiješano u tu scensko-glazbenu salatu bez pravih začina, bez jasnih poveznica i smisla... Malo je baleta, malo stepa, malo ovog, malo onog, a zapravo - manje je više! A ima i malo reciklaže... Tišljarić je tako koristio klapu Kaše u predstavi "Maškarate ispod kuplja", a podij za ples bio je postavljen na otprilike istom mjestu kao i prilikom svečanosti obilježavanja 750. obljetnice Dubrovačkog statuta na kojoj je Jertec također utjelovio kneza...    

Naglasci su pretjerano stavljeni na plesu i folkloru, a gluma je nepravedno potisnuta u 45. plan.... Glumci poput pjevača, uopće nisu došli do izražaja, svedeni su na obične recitatore ulomaka, a mogao se čuti barem poneki dijalog iz jedne od najavljenih premijernih predstava koje su navodno ‘sjajne‘ i ‘izvrsne‘... Moglo se još puno toga... Vrijedi naglasiti kako ove godine sudjeluje iznimno velik broj članova ansambla KMD-a, a što vrijedi pohvaliti. No, toliko je neiskorištenih glumaca, te neka sasvim neinventivna rješenja u ritmu ‘Rim Tim - Di Bi Dus‘...  

Redatelju je ovo prvo Otvaranje pa tako i generalna proba. Zbog toga a za potrebe pisanja ovog teksta, izreku ‘prvi se mačići u vodu bacaju‘ treba koristiti u modificiranom i daleko prigodnijem obliku: ‘prva se generalna i prvo Otvaranje u vodu bacaju‘. Ako ništa, barem će vatromet popraviti dojam...  A sad će i ta 2028. Tu je negdje... 

10. srpanj 2024 09:33