StoryEditor
DubrovnikJUTARNJI KAOS NA PLOČAMA|

FOTO/ ‘KARIĆARI‘ IMAJU RJEŠENJE ZA PRETOVARNU STANICU: Ukinite autobusnu stanicu, taksi stajališta i maknite arle sa cvijećem!

Piše Kristina Filičić
19. kolovoza 2021. - 07:23
Pretovarna zona na PločamaBozo Radic/Cropix

Ploče. Sedam ujutro. Viličar izvlači palete iz kamiona, spušta ih na prikolicu elektrovučnog vozila, onoliko koliko stane, a ostale uz prometnicu ispred pretovarne zone. Drugo vozilo vraća se iz Grada suprotnim pravcem i pokušava pronaći malo prostora za okret u pravom smijeru. Libertasova osmica ne može do stanice ispred pretovarne zone, pa je na čeki kao i automobili iza nje. Prekoputa su, uz rub jednosmjerne ceste, nanizana taksi vozila, a pješaci gdje god stignu prelaze prometnicu. U tom ludilu ne misli se na pravila. I tako je svako jutro. Opskrba Grada koja stalno raste mora se obaviti iz pretovarne zone koja je godinama veličinom ista ako ne i skučenija nakon što je prošla vlast uokvirila paravanima sa slikama Dubrovnika. Valjda da izgleda ljepše. No, teško je paravanima sakriti problem koji iz godine u godinu pred vratima od Grada buja kako se povećavaju potrebe opskrbe.

image
Pretovarna zona na Pločama
Bozo Radic/Cropix

Po obimu posla nadmašili smo 2019., kažu nam u pretovarnoj zoni. U srpnju je krenuo ogroman posao. Zatrpani su robom, ali stižu nekako. Vidljivo je to svakome tko prođe preko Ploča i zgrozi se izgledom pretovarne zone dok mu atak na nosnice radi vonj robe na plus 30. Dnevno spuste do 50 tona, nekad i više. Većinu prebace do deset, do kada mogu s više elektrovučnih vozila i prikolica u Grad, a ostalo spuštaju cijeli dan jednim vozilom s prikolicom po koncesionaru i ručno, karićima.

Dva su koncesionara za opskrbu Grada elektrovučnim vozilima koji se, s obzirom na prostorne mogućnosti i uvjete u pretovarnoj zoni, još i dobro snalaze.

image
Ivan Curić iz tvrtke Hulk
 
Bozo Radic/Cropix

- Nezgodno je, tu je ispred autobusna stanica, jako nam je otežano raditi. Trebalo bi izmjestiti i stanicu i taksiste. Da imamo jednu pretovarnu traku, riješili bi sve probleme – kaže Ivan Curić, voditelj poslova u tvrtki 'Hulk' sa šest vozila i deset prikolica. Oni što donose odluke iz kancelarija trebali bi, smatra, za ranijega doći do zone pa bi shvatili što treba napraviti. Na upit o rješenju kroz osmijeh kaže:

image
Pretovarna zona na Pločama
Bozo Radic/Cropix

- Jedino ako Roko nešto napravi, ako ne, propali smo k'o Grčka!

Vlasnik 'Hulka' Božo Puljić spominje privremena rješenja koja bi puno pomogla do konačnog uređenja ili pomicanja pretovarne zone.

- Trebala bi se izmaknuti autobusna stanica na potez od Pema do ulaza u Gimnaziju. Kad bi se prostor sadašnje stanice ostavio za istovar bilo bi kudikamo lakše, ne bi mi zauzimali prometnu traku i protok robe bi bio lakši. Kad bi se digle arle od cvijeća kraj zone i nama ostavio prolaz, ne bi po povratku iz Grada išli u kontrasmjeru i pravili prekršaje nego bi se kroz zonu okretali – pojašnjava Puljić o čemu je govorio i nadležnima u gradskoj upravi.

image
Pretovarna zona na Pločama
Bozo Radic/Cropix
15 prekršaja

- Komunalno redarstvo nije utvrdilo neprilagođenu brzinu kretanja povijesnom jezgrom – odgovaraju iz Grada na pitanje jesu li ikada 'uhvatili' vozača dostavnih vozila da se po pješačkoj zoni kretao neprilagođenom brzinom, iako nisu rijetke primejdbe posjetitelja Grada da ih 'umalo nije pokupilo ono malo vozilo'.

Iz Grada još naglašavaju kako komunalni redari uz svakodnevne obveze nadgledaju i 'pretovarnu zonu odnosno prostor ispred nje, putem kamera video nadzora ili fizičkim prisustvom komunalnog redara'.

Komunalni redari su tijekom 2021. u 15 navrata utvrdili prekršaj Odluke o komunalnom redu a ticalo se ukrcaja i istovara robe izvan pretovarne zone te su podnijeli protiv počinitelja obavezne prekršajne naloge.

- To su privremena rješenja koja ne koštaju Grad puno i može ih se lako provesti. A ukopavanje pretovarne zone otom potom: tu su konzervatori, tu su novci, tko zna kad će to? – pita se Puljić koji je baš na cesti morao kačiti prikolice na vozilo jer realno nije imao gdje drugo. Pa iako taj proces nije trajao niti dvije minute, nervoznim vozačima i to je bilo predugo. Zato su i zvuci automobilskih sirena uobičajeni na Pločama u ranojutarnja doba. Puljić potvrđuje kako je ove godine jako puno posla i da to nitko nije očekivao pa će kako 'ovakve navalije u ljetnim mjesecima nije bilo ni 2019.' Manjka ljudi ali uspiju većinu posla obaviti do 10 ujutro. Bude dana kada spuste u Grad i po 80 paleta robe.

image
Pretovarna zona na Pločama
Bozo Radic/Cropix

- Dovoljno je slikat, slika govori tisuću riječi – kaže nam Žarko Ivelja, vlasnik firme 'Palma plus', drugog koncesionara koji opskrbljuje povijesnu jezgru dok prstom upire u pretovarnu zonu. No uspijevamo ga nagovoriti da i sam kaže koju:

image
Žarko Ivelja, vlasnik firme Palma plus
Bozo Radic/Cropix

- Ovo se samo od sebe rješava, ako počnemo uvodit red nastaje kaos – kaže želeći naglasiti kako su navikli na svoj ritam odnosno na red u neredu. I on spominje izmještanje autobusne stanice kao moguće rješenje manjka prostora.

- U biti dobro to ide, ali iznenada je doš'o ovaj pos'o. Nitko nije mislio da će tako gruhnut'. Danas su opskrbna vozila imala dozvolu u Grad i opet nisu sve stigli, vidite koliko mi posla ovdje imamo jer treba donijet robu za dva dana. Nastojimo to riješit da ne bude drama, tragedija. Ide, ide ali ako stanemo pa počnemo govorit ti amo, ti tamo, ti gore, ti dole, gotovo je. Jer oni svi znaju da se moraju maknut, da se to treba što prije oslobodit. Svima je u interesu. Samo treba malo strpljenja – kaže Ivelja i već mora dalje jer posao čeka pa za kraj dobacuje:

- Prije listopada ništa se ne smije dirat ovdje.

Dok sve stoji kako jest, godinama se u Gradu radi na projektu ukopavanja ispod vrtova odnosno parka na Pločama gdje bi se smjestila pretovarna zona. Spominjao se i njezin premještaj ispod garaže Iza Grada, no ništa se nije pomaklo s mrtve točke.

image
Dostava u povijesnoj cjelini Dubrovnika
Bozo Radic/Cropix

- Grad Dubrovnik ima u planu u idućoj godini izraditi projektnu dokumentaciju vezanu za preuređenje postojeće zone na području Ploča. Naime, prijedlog je da se izgradnjom podzemnog dijela na postojećem platou omogući veći prihvat robe, koja bi se mogla jednim dijelom i skladištiti u termički prihvatljivim uvjetima do dostave u trgovine ili restorane. U cjelokupni proces bit će uključeni i konzervatori – kažu nam u gradskoj upravi pa naglašavaju kako im je plan taj višemilijunski projekt 'financirati kroz europske fondove iz programa Konkurentnost i kohezija'.

image
Dostava u povijesnoj cjelini Dubrovnika
Bozo Radic/Cropix
GP Stradun

Odlukom o komunalnom redu a u cilju zaštite povijesne jezgre od posljedica prometovanja motornih vozila, dostavnim kamionima i kombijima u Grad je dopušta se tri dana ponedjeljkom, srijedom i petkom od 5 do 7 i 30 sati. A Stradun nikad puniji vozila.Ove srijede na Stradunu smo ih izbrojali 19, poredanih jedno iza drugoga, kao uredu na graničnom prijelazu. Je li 19 vozila svako drugi dan više ili manje šteti od 10 vozila svakodnevno? Inače, ove godine je gradski Upravni odjel za promet izdao 410 odobrenja za prometovanje vozila u povijesnoj jezgri.

item - id = 1121043
related id = 0 -> 641313
related id = 1 -> 640592
17. listopad 2021 12:59