
Ma je li to do mene ili su čokolade manje nego što su bile? Dok sam uživao u omiljenoj čokoladici koju sam skupa s ostalim delicijama nedavno dovuk’o iz Velike Britanije, učinilo mi se nekako da mi kraće traje pa sam pitao suprugu za mišljenje. Njen odgovor? “Ma to ti je jer si bio mali pa ti se učinila većom!” Ah, kako ljubav zna bit brutalno iskrena. Međutim, ovaj zafrkantski odgovor dao mi je mislit’ – u svakom slučaju, čokoladice iz moje zalihe nestaju brže nego “kolut” oko struka kojeg sam zaradio tijekom blagdana.
Vjerujem da ste i vi uključeni u bojkot trgovina koji se proširio diljem države jer cijene su zaista astronomske, odletjele su u nebo! Šokantno, zar ne? Uvijek se divim obiteljima s mlađom djecom i načinu na koji uspijevaju podmiriti tolike troškove, a onda se sjetim da mi hranimo toliko kučaka i mačaka da ti ga dođe na isto, a to je neizdržljivo! Bojkotom butiga i trgovačkih lanaca, trebala bi se uočit razlika (hoće li se i preko čijih leđa prebiti, vidjet ćemo); nisam ekonomist (daleko od toga), ali ono što znam je napraviti usporedba cijena.
Govorim o relativno freškom datumu, novogodišnjim blagdanima provedenim u Velikoj Britaniji. Dakle, u jednom popularnom njemačkom trgovačkom lancu, svi znamo i kojem, kupio sam kekse. Dakle, bili su, ne 10, ne 20, nego 50 posto jeftiniji nego u nas u Dubrovniku. U prvi sam momenat promislio da je netko možda greškom zamijenio cijene i u nevjerici pogledao suprugu: “Ovo mora da je greška?” Kad smo s kolicima došli na blagajnu, razlika je bila još izraženija. Iako mi matematika nije jača strana, odokativnom sam metodom procijenio da je tjedna kupovina sigurno za 30 posto povoljnija nego u nas (siguran sam da sad neko njorgetalo govori “Onda stani tamo!” - e neću, Dubrovnik je i moj Grad!). Zato, zaboravite šoping u Bosni, lijepo na avion pa u London!
Međutim, u cijeloj ovoj stvari ima nešto što me “žulja” jače od samih cijena, a to je lukava pljačka koja prolazi ispod radara. Jest, cijene su visoke, ali pogledajmo što se događa s pakiranjima proizvoda, ko da ulaze u se? Ta kur**njska rabota zove se shrinkflacija i vjerujte, spada u domenu mađioničarskih trikova.
Kupite proizvod, ništa ne primjećujete, a kad dođete doma čini vam se da je količina nekako isparila, jednostavno, manje je hrane u teći. Jedan od naših najvećih proizvođača smrznute hrane i povrća već neko vrijeme (točnije od 2023. god.) djeluje na taj način pa je recimo svoja pakiranja smanjio od 50 pa čak do 300 grama po proizvodu. Naravno, cijena je ostala ista, odnosno, u inflaciji je i narasla. Tako bi novi slogan mogao biti “Dobrodošli u svijet mađioničarskih pakiranja! Proizvoda je manje, a cijena vam je ista”! Uzmimo na primjer Veliku Britaniju – u posljednjih pet godina smanjena su pakiranja za 2500 artikala, naravno, cijena je unatoč tome ostala ista.
Kad malo bolje produmate, onda vidite da je inflacija veća za 20 posto, a kooperanti su povećali dobit za 90 posto. Neloše, a? Što se dogodilo s pravednom trgovinom ili barem s vašim omiljenim proizvodima koji su se smanjili? A za to vrijeme nas lažu u oči – “ma ne, pa ne pljačkamo mi vas, samo dobijete manje za istu cijenu”! Pa to je kao da djetetu oduzmete igračke, a govorite im “ma samo oslobađamo prostor”. Ali, nažalost, svi jako dobro znamo što se događa, jer svuda je isto: od toalet papira preko maslaca i sladoleda, svega je manje. Domaćice dobro znaju da u “nove” kutije od sladoleda sad stanu bar tri sarme ili punjene paprika manje.
Tako, dok sam uživao u svojoj smanjenoj čokoladici i mantrao “kako je bila veća kad sam bio dijete”, doživio sam prosvjetljenje – nije riječ o onome što pamtim iz djetinjstva, nego je riječ o shrinkflaciji. Zapravo je ta čokoladica bila znatno veća prije 40 godina. Koja je zapravo pouka priče? Sljedeći put kad naletite na manju količinu nečega što kupujete, shvatit ćete da je svijet postao lažljivo mjesto u kojem vlada grabež.
Kad budete razmišljali je li neki proizvod vrijedan kupnje, prvo provjeriti je li manji nego prije jer, čini se, šrinkflacija je poharala sva područja. Nisu samo cijene nebulozne, količina proizvoda je zapravo sramotna. I budite oprezni, jer će možda uskoro vaša omiljena čokoladica sadržavati više zraka nego kakaa.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....