Zavod za javno zdravstvo Dubrovačko-neretvanske županije u izvješćima o zdravstvenoj ispravnosti vode za piće godinama daje preporuke da se vodu za ljudsku potrošnju prije distribucije treba početi prerađivati, naglašavaju kako je potrebno uložiti dodatne napore u održavanje samih vodoopskrbnih objekata i pravilno ispirati cjevovode nakon puknuća. Njihove su službe u srijedu i u četvrtak uzele uzorke vode s crpilišta Palata te na dijelu vodoopskrbne mreže gdje su se stanovnici žalili na nesnošljiv smrad vode iz slavine.
Marija Jadrušić, voditeljica Odjela za vode u Zavodu za javno zdravstvo DNŽ, ističe kako ta ustanova provodi državni monitoring vode za ljudsku potrošnju na području ove županije, pa tako i na području zone opskrbe Zaton-Orašac-Elafiti koja se opskrbljuje s crpilišta Palata. u Malom Zatonu.
- Vodovod Dubrovnik d.o.o., kao javni isporučitelj vodne usluge, redovno prema svom planu samokontrole, tj. prema planu sigurnosti vode za ljudsku potrošnju, uzorkuje vodu na crpilištima i na javnoj vodoopskrbnoj mreži. Zavod uzrokuje uzorke vode za ljudsku potrošnju prema Planu monitoringa kojeg za svaku godinu donosi ministar zdravstva, na prijedlog Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo. Broj uzoraka se za svaku zonu opskrbe određuje prema broju potrošača i količini isporučene vode – pojašnjava sugovornica.
Neugodan miris najprije su prijavili stanovnici Maloga Zatona, a kasnije i ostali, od Vrbice do Gromače. Vodovod Dubrovnik u četvrtak iza 10 sati objavio je priopćenje za javnost u kojem navodi: „Iako analize vode s izvorišta Palata pokazuju da je ona sukladna za ljudsku potrošnju, Vodovod Dubrovnik istražuje pojavu neugodnog mirisa koju su prijavili tamošnji stanovnici”. Što o tome, je li voda ‘sukladna za ljudsku potrošnju‘, kaže sugovornica iz Zavoda za javno zdravstvo?
- U uzorku kojeg je uzorkovao Zavod u srijedu, 27. studenog 2024. u naselju Zaton, utvrđen je neobičan miris vode. O pojavi neobičnog mirisa obavješteni su Vodovod Dubrovnik d.o.o., Državni inspektorat, tj. sanitarna inspekcija, i Hrvatski zavod za javno zdravstvo. Također se, u srijedu, 27. studenog, i danas, u četvrtak 28. studenog 2024., u suradnji s Vodovodom Dubrovnik, uzorkovala voda na crpilištu Palata i na dijelu mreže gdje su se potrošači žalili na neugodan miris (Zaton i Orašac). Analize tih uzoraka još traju. Svaki uzorak u kojem se utvrdi pojava mirisa i/ili okusa je neprihvatljiv za potrošače. Svaki takav uzorak ocijenimo kao nesukladan sa zakonskim propisima (prema Pravilniku o parametrima sukladnosti, metodama analiza i monitorinzima vode namijenjene za ljudsku potrošnju (NN 64/23, NN 88/23). Miris i okus su glavni čimbenici koji utječu na percepciju potrošača o kvaliteti vode. Pri pojavi neugodnog mirisa na slavinu, kod potrošača se stvara osjećaj nelagode. Isporučitelj vode obavezan je obavijestiti svoje potrošače o svakom odstupanju te po potrebi mora osigurati potrošačima na tom području opskrbu vodom na drugi način. Danas je Vodovod Dubrovnik osigurao isporuku vode autocisternama – navodi Marija Jadrušić, dipl. ing. med. biokemije.
Koje su vrste analize rađene na uzetim uzorcima?
- Uzorkovani uzorci se obrađuju prema zakonskim propisima, tj. prema Pravilniku o parametrima sukladnosti, metodama analiza i monitorinzima vode namijenjene za ljudsku potrošnju (NN 64/23, NN 88/23). U laboratoriju Zavoda u Dubrovniku, uzorci se obrađuju na osnovne kemijske i mikrobiološke pokazatelje, a ispitivanja dodatnih pokazatelja, kojima će se utvrditi razlog pojave tog neugodnog mirisa, provest će se u Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo u Zagrebu koji je opremljen s visoko sofisticiranim instrumentalnim tehnikama za takvu vrstu ispitivanja.
Na kakvu je analizu poslan uzorak za Zagreb te koliko dugo mogu potrajati ispitivanja?
- Laboratorij Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo u Zagrebu ispitat će prisustvo nusprodukata dezinfekcije, odrediti mirise spojeva u uzorcima voda – (geosmin i drugi spojevi). Osnovna kemijska i mikrobiološka analiza u Zavodu u Dubrovniku traje 72 sata. Za trajanje analiza u Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo, večeras nemam informaciju.
Koliko često se provjerava ispravnost vode za piće s izvorišta Palata?
- Svaki javni isporučitelj vodne usluge, pa tako i Vodovod Dubrovnik, obavezan je svakodnevno kontrolirati sustav dezinfekcije duž cijele vodoopskrbne mreže. Postoje automatizirani postupci mjerenja određenih pokazatelja zdravstvene ispravnosti i daljinski nadzor preko kojeg je u bilo koje doba dana i noći moguće doći do osnovnih informacija na javnoj vodoopskrbnoj mreži. Plan sigurnosti vode za ljudsku potrošnju, a sve na temelju procijene rizika, propisuje učestalost laboratorijskog ispitivanja vode na crpilištima i na mreži. U danima kada postoje problemi u vodoopskrbnom sustavu, uzorci se uzorkuju svakodnevno, a po potrebi i više puta u jednom danu. Crpilište i javna vodoopskrbna mreža je dinamičan sustav u kojem se promjene mogu dogoditi unutar nekoliko sati. Na temelju uočenih promjena potrebno je provesti i pravovremeno uzorkovanje kako bi se utvrdio uzrok tih promjena.
U ovakvim situacijama, kad se utvrdi neki problem u nekom dijelu vodoopskrbnog sustava, obrađujemo više uzoraka dnevno (crpilište i više točaka na vodoopskrbnoj mreži).
Što može biti uzrok tog neugodnog mirisa?
- Neki prirodni spojevi mogu vodi dati jak miris, čak kada su prisutni u malim količinama. Voda u prirodi može sadržavati različite bakterije, kvasce, alge i druge vodene organizme koji mogu doći iz tla ili vegetacije u slivu. Neke bakterije imaju sposobnost stvaranja spojeva koji dovode do promjene mirisa i okusa. Naprimjer, "geosmin", koji prirodno proizvode neki sezonski vodeni organizmi, ima zemljano-muljevit miris, ali je bezopasan.
Ove godine smo imali nepovoljne klimatske uvjete, izrazito sušnu godinu pa i to može biti jedan od razloga promjene u hidrodinamičkim procesima u slivu i ovakve pojave u vodoopskrbnoj mreži.
Na kojoj je razini održavanje vodosprema? Neugodan miris vode najprije su primijetili stanovnici Zatona koji žive u objektima pored vodospreme.
- Voda na crpilištu Palata prije distribucije u javnu vodoopskrbnu mrežu se dezinficira kako bi se potrošačima osigurala sigurna voda za piće. Održavanje vodosprema je u nadležnosti javnog isporučitelja vodne usluge. Vodoopskrbna mreža u svakoj zoni opskrbe je jedan kompleksan sustav kojim upravlja svaki isporučitelj. Neke pojave na mreži, pa tako i miris, mogu se pojaviti samo na određenim dijelovima mreže, jer takve pojave ovise o potrošnji u nekim dijelovima mreže, tj. koliko je potrebno da "nova voda" s crpilišta dođe u neki dio mreže, i slično.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....