StoryEditorOCM
DubrovnikSkepsa na Lopudu

Ivo Mihajlović o povezivanju Elafita električnim brodom: ‘To mi sliči na naučnu fantastiku! Koji god brod je dosad zamijenio Postiru, nije uspio probiti svaki fortuno do Grada!‘

Piše Dubravka Marjanović Ladašić
1. studenog 2022. - 19:04

Nedavno je održano završno predstavljanje projekta e-LAFITI, čija je studija izvodljivosti analizirala rješenja primjene električnih brodova kao redovnog prijevoznog sustava za Elafite. Time bi se, rekli su u vijećnici Grada sudionici ovog projekta, značajno smanjilo zagađenje mora i otoka.

Gradonačelnik Mato Franković istaknuo je na predstavljanju da je tema povezanosti Elafita nešto o čemu se dugo priča:

- Ljubav prema Postiri je u redu, ali postoji mogućnost brže i kvalitetnije povezanosti elafitskih otoka, a naravno i mogućnosti značajnog iskoraka po pitanju ekološke osviještenosti u samom prijevozu. Za nas u Gradu Dubrovniku Elafiti predstavljaju iznimno vrijedan dragulj i kao takve ih tretiramo. Put koji smo zacrtali je podizanje kvalitete života na Elafitima - istaknuo je gradonačelnik.

Naglasio je i kako na Elafitima treba zadržati ljude:

image

Ovako bi ubuduće trebala izgledati flota za Elafite

Grad Dubrovnik/

- Da bismo ih zadržali, trebamo stalnu i čestu vezu s kopnom, a sve kako bi i djeca koja idu u srednju školu u Dubrovnik mogla svakodnevno putovati i koristiti se tom vrstom prijevoza, u vrlo čestim intervalima. Na taj način ćemo omogućiti ostanak i opstanak Elafita - istaknuo je Franković.

A što kažu Lopuđani o predstavljenom projektu i općenito, o životu na otoku i njegovoj povezanosti s Gradom? Raspitali smo se kod Iva Mihajlovića, inače električara po struci i čovjeka koji je svojevremeno kupio prvi električni autić na Lopudu:

- Kupio sam neki dan još jednoga jer strašno poštujem ekologiju. I ja i sin vozimo električne bicikle. Drago nam je da će brod biti električni, ali nas otočane manje interesira na koji će pogon biti taj brod. Više nas zanimaju njegove maritimne sposobnosti koje ima Postira, da probije svaki fortuno do Grada - naglasio je Mihajlović.

image

Postira, kao i ostatak flote Jadrolinije, ima raspoloživ defibrilator

Cropix/

- Koji je god dosad brod bio na zamjeni, to nije uspio! - dodao je. - Prema tome, ili takav brod ili nešto još bolje od toga.

- Ovo što oni zamišljaju, to je lijepo. Ono što planiraju u Brsečinama, trajektno pristanište za Elafitske otoke, to je jedan futuristički projekt koji se nikad neće dogoditi jer bi trebao biti na Floridi da se dogodi. Neki kvalitetan električni brod ovdje, to mi više sliči na naučnu fantastiku. Ne znam je li to izvedivo kad deset godina traže zamjenu za Postiru i još se nisu uspjeli dogovoriti. Promijeni se direktor, promijeni se ideja, promijeni se brod i smjerovi, a broda nema. Od te silne flote ne može se naći mali brodić kao zamjena, a sad će raditi električne brodove i trajektna pristaništa - sumnja u cijelu stvar Ivo Mihajlović.  

- A kad smo već kod trajektnih pristaništa, ovo novo žele ponovo smjestiti u staru lopudsku luku, tako da sav promet opet ide preko cijele rive, umjesto da ga smjeste ispred Hotela Grand. Promet bi išao drito prema Šunju, a prema Lafodiji desno, mjesto bi bilo rasterećeno i to bi bilo idealno za Lopud. Ne, oni idu pristanište staviti kraj istoga mula, tako da opet svi traktori, motorne kosilice, viljuškari prolaze rivom, kao u skladištu! To vam je kao da zabrane put oko Minčete i reču neka sve ide preko Straduna! - uspoređuje. - Bolje ništa ne činiti nego učiniti naopako - apelira.

- Inače se sve radi kontra Lopuda, trafostanica, repetitor... - nabraja naš sugovornik.

- A Postira, dok pliva, pliva! Nama treba brod koji će nas dovesti po fortunalu do Grada, bilo bolesnoga, bilo na posao, inače će iseliti ovo malo mladih obitelji što je još tu. A možda je to nekome i u interesu - zaključio je Ivo Mihajlović.

Pune se svakih sat vremena

- Treba ih graditi kao cjelovit sustav prigradskog prijevoza, a ne izdvojene linije. To je drugačije od postojećeg modela na cijelom Jadranu gdje imamo linije koje voze jedan ili dva puta dnevno, a jako se teško osloniti na takvu liniju ako se želi razvijati život na otocima - poručio je Tomislav Uroda, osnivač iCat-a.  

- Teško je napraviti ekonomsku održivost takve linije na bazi otočke populacije, pa treba uključiti širi potencijal, a to su turisti, čime se stvara ekonomska isplativost i održivost tih linija - naglasio je i spomenuo punionice, koje bi trebale biti u Gružu, Brsečinama, Lokrumu i Suđurđu.

- Naime, kod brzih brodova je potrošnja energije toliko velika da se za svaku liniju moraju puniti. Nadopunjavanje može biti od 20 minuta do nekoliko sati, zlatna sredina bi bila nekih sat vremena, možda nešto manje, ako se želi utjecati na dugoročnost baterija - pojasnio je Uroda, te dodao da je tim brodovima paluba i trupovi dosta visoka, što znači da su za ‘jače i teže more‘.

Električni brodovi su skupi, ali poslije se isplate  

- Oni jesu investicijski skupi, ali ako se vodimo onom ‘da nismo toliko bogati da kupujemo jeftino‘, onda znamo da električni brodovi imaju najmanji utjecaj na okoliš i i dugoročno su najjeftiniji, posebno ako ćemo energiju dobivati iz obnovljivih izvora, a znamo da je ova regija njima bogata - istaknuo je na predstavljanju projekta Goran Krajačić, profesor na Fakultetu strojarstva i brodogradnje u Zagrebu.

18. travanj 2024 10:42