
Kad od 1. ožujka iduće godine počne primjena svih odredbi Odluke o uvjetima ulaska, prometa i izlaska vozila iz zone prometa u zaštićenoj kulturno- povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni Grada Dubrovnika, posebno one o sankcijama, prometna slika našeg grada trebala bi se korjenito promijeniti. Prometni kolaps koji bi na kolnicima ulica istočno od Ilijine glavice kao noćna mora zavladao već od svibnja, uz neminovnu kulminaciju u srpnju i kolovozu, trebao bi postati davno svršeno vrijeme.
Brojni sugrađani ističu kako već budni sanjaju dan kad će, bez spore vožnje u kolonama u Zagrebačkoj te ulicama Iza Grada i branitelja Dubrovnika, moći vozilom proći oko zidina i preko Pila do Boninova. Time bi trebali postati prošlost i nadrealni prizori očajnih vozača kola Hitne pomoći, vatrogasaca ili policije dok očajnički pritiskaju botune sirena upozorenja kako bi im se ostala vozila uklonila da mogu proći i žurno intervenirati. Ne jednom, građani su i novinarima ukazivali kako je točno da od gužvi živimo, ali da nikako nije i ne može biti normalno da od lipnja do rujna 70 do 80 posto svih vozila na gradskim ulicama predstavljaju autotaksi vozila.
Žalbeni postupak
Nije tajna kako bi dugoročnom rješenju prometnih gužvi trebao doprinijeti i rezultat natječaja za davanje u zakup rezerviranih parkirališnih mjesta pravnim i fizičkim osobama- obrtnicima u djelatnosti autotaksi prijevoza. U sklopu natječaja raspisanog na prvi dan proljeća za pet lokacija već su dodijeljena rezervirana autotaksi parkirališna mjesta ispred DOC-a, ispred bazena VK Jug te ulici Frana Supila na Pločama. Dodjela parkirališna mjesta u Hladnici (ispred zgrade Solidarnosti) i na Obali pape Ivana Pavla Drugog (preko puta ”Jadrolinije”) još je u tijeku o čemu u gradskoj upravi kažu:
-Na uličnom parkiralištu na Obali Pape Ivana Pavla II odobren je zakup 9 rezerviranih parkirališnih mjesta Udruzi obrtnika autotaksi prijevoznika Orlando, ali natječaj nije dovršen jer je uložena žalba koja je trenutačno rješava na drugom stupnju. Na parkiralištu u Ulici Iva Vojnovića za 14 parkirališnih mjesta natječaj će se ponoviti jer nitko od ponuditelja nije ispunjavao uvjete iz natječaja. Glede javnog natječaja temeljem kojeg pravne i fizičke osobe-obrtnici koji obavljaju autotaksi prijevoz ostvaruju pravo ulaza, prometovanja i izlaza iz užeg gradskog područja, on se očekuje do kraja ove godine. Prethodno se Odluka o uvjetima, postupku, načinu raspisivanja i provedbe javnog natječaja treba usvojiti na predstojećem Gradskom vijeću- odgovor je gradske uprave koja računa da će nakon pune primjene Zone posebnog prometnog režima tim dijelom prometovati ukupno oko 750 taksi vozila.
Taksisti nam otkrivaju da je stajalište DOC dodijeljeno ”Žutom taksiju”, ono kod bazena ”Plavom taksiju”, a stajalište na Pločama istoimenoj udruzi. Za ”Barbu”, kako kolokvijalno nazivaju stajalište Jadrolinija, natjecale su se udruge Orlando, Nevera i Lider. Oni koji izgube konkurirat će na natječaju za stotinu dozvola, najavljenom do kraja godine. No, tvrde: tad će biti jako gusto jer će se javiti i brojni vozači platformi Uber, Bolt i Wizi jer drže da je neisplativo taksiranje koje isključuje pristup Pilama za koje pristup imaju i vlasnici koncesija za luku Gruž te zračnu luku Ruđer Bošković.
Svi daju podršku
Prije nego Dubrovnik postane prvi grad u Hrvatskoj koji uvodi ovakvu zonu i primjenjuje stroga pravila kako bi se postiglo trajno održivo rješenje problema prevelikog prometnog opterećenja oko povijesne jezgre, nadležni gradski odjel izdavat će zelene, plave, žute i smeđe propusnice. Ove potonje, smeđe, već su postale potajni predmet čežnje autotaksi vozača ne samo našeg grada nego i susjedne Hercegovine te Slavonije i Zagreba jer nije tajna da su mnogi od njih radno ljeto provodili upravo taksirajući u našem gradu.
Dok udruga Orlando očekuje pozitivni ishod natječaja, Alen Škaljić kao predstavnik udruge kaže kako udruga podržava plan gradonačelnika i naglašava kako su se prije liberalizacije autotaksi tržišta trebali otkloniti nedostaci te nekih problema danas ne bi ni bilo:- Ipak, uvjeren sam da će novi sustav iduće sezone funkcionirati i da će “pogurati“ domaću čeljad, ali i da će smanjiti broj vozača koji u Dubrovnik dolaze samo sezonski za rad preko platformi. Držim da će ograničeno kretanje oko zidina utjecati i na sami dolazak tih vozača- dok njegov kolega iz Ubera Antonio Petrina ističe:- Ideja ide u dobrom smjeru, ali ne znam hoće li se dobro implementirati jer je presnažan udarac za egzistenciju vozača Ubera za kojeg mnogi voze kao dodatni posao. Svakako to ne rade bez razloga jer je u našem gradu s 1500 eura mjesečno nemoguće prehraniti obitelj i živjeti normalno.
Tajnik konkurentske udruge Lider Božo Miletić kaže da se bivši Eko taksi nije prijavio, ali su se članovi u sklopu udruga natjecali za aktualnu dodjelu koncesija:
-Udruga Lider se natječe s 52 vozila, a ostali s 50 te 36 vozila. Žalbeni rokovi će jako brzo isteći, a učinkovitost odluke najbolje će se vidjeti iduće sezone. Ne znam je li to bolje rješenje, ali podsjećam da je Lider predlagao da svi, bez obzira odakle su, imaju pravo voziti oko zidina, ali uz različite uvjete prema kojima bi domaći prijevoznik ostvario popust primjenom kriterija koji utvrđuju visinu popusta temeljem duljine prijave prebivališta na području grada, što se baš i ne bi isplatilo voziti onima sa strane jer cijelu godinu ne dijele sudbinu rjeđih vožnji u posezoni. Pokazat će se je li naš prijedlog bolji, ali će sigurno biti nezadovoljnih prijevoznika i građana, ali je podržavamo cilj uvođenja reda. Vrijeme će pokazati što treba poboljšati, a osobno držim da, s pravodobnim obavijestima vozača na više lokacija o nemogućnosti vožnje oko zidina, pored garaže i nije nužan kružni tok. Jer, pravodobno su obaviješteni, a ako ipak žele tuda, nek plate kaznu!
Bit će nužne poboljšice
Kao profesionalni vozači, svi taksisti ističu da će kolaps nastati na Ilijinoj glavici pri izlasku iz Zagrebačke jer semafori i inače prekratko traju. Sindikat autotaksi prijevoznika Dubrovnik je još lani ishodio koncesiju za Pile, a predsjednik Aljoš Brković i tajnik Romano Pikunić uz potporu uspostavi novog prometnog režima ističu:
- Iz bilo kojeg aspekta aktualni je broj autotaksi prijevoznika neodrživ: ove je godine, navodno, radilo oko osam tisuća, a prije liberalizacije na području bivše općine Dubrovnik samo 250 autotaksi vozila! Sad spominju 750 do 800 vozila što je u usporedbi s ranije puno, ali u usporedbi s trenutnim bitno manje. Jedini smo koji u Hrvatskoj primjenjujemo ovakav oblik regulacije prometa te će izmjena sigurno biti. Ako treba, trebamo se nalaziti i češće a ne tek koncem sezone da utvrdimo što mijenjati za poboljšanje prometa jer će gradska uprava najkvalitetnije odluke donijeti samo uz podatke s terena- ističu čelnici Sindikata te podsjećaju da su u postupku izmjene zakona, zajedno s Cehom prijevoznika Splitsko Dalmatinske županije, a putem Hrvatske obrtničke komore predložili prijedlog odluke o uvođenju posebne registarske oznake i prijedlog odluke o definiranju radnog vremena digitalnih platformi. Smatramo mudrom donesenu odluku o neprenosivosti prava na propusnicu, jer time pojedini “agregatori” neće moći manipulirati brojem vozila, a samo češće kontrole i beskompromisne sankcije mogu riješiti probleme tzv. divljih taksista kojima treba zabraniti ulaz u zonu posebnog prometnog režima.
-Podržavamo gradonačelnika Frankovića i nadamo se da će se postići veća prohodnosti za interventne službe te olakšati dnevno kretanje lokalnom pučanstvu. Jer, liberalizacija je na loš način omogućila taksistima iz cijele Hrvatske da se spuste na obalu i u sezoni potpuno zaguše cestovni promet- kaže Denis Brković iz autotaksi udruge Ploče, a voditelj Plavog taksija Ivica Smoljko zadovoljno priča:- Ispred bazena će biti 72 naša vozača i već smo uplatili ugovorenu cijenu. Uz ostale bit će nas znatno manje od skoro 9000, kako je to prošle sezone naveo gradonačelnik. Godinama tvrdim da od ukupnog broja taksista na gradskom području njih 60 posto rade na divlje i ne ispunjavaju uvjete za vožnju putnika! Mi smo oduvijek za kontroliranu liberalizaciju, da svi mogu raditi, ali moraju ispuniti uvjete. Posebni prometni režim postoji u svim većim gradovima svijeta gdje u strogom centru primjenjuju “euro 6“ normu zagađenosti te ne mogu svi voziti gdje žele, posebno ne komercijalni prijevoz ako nemaju uvjete i ugovor- kaže Smoljko i glede kontrole taksi-vozila navodi:
"Divljaka" je 70 posto!
-Prometni inspektor kvalitetno radi svoj posao, ali je nažalost sam! Kad sat-dva dođe na Pile, tad tu nema 70 posto vozila koja tamo inače prometuju. Jer, doznali su za inspektora, što dokazuje da brojni vozači ne rade legalno. No, ovlast kontrole autotaksi prijevoza imaju i prometni redari koji ne trebaju ni s kim raspravljati nego sva vozila unutar zone evidentirati te sve proslijediti ministarstvu koje od vlasnika traži dokumente i kažnjava. Zbog Pila sam i ja platio kaznu jer nisam iskrcao putnika gdje treba. Kazne su 30- 60 eura ali visina ovisi tko vas kažnjava, policija ili redar. No, za sve vrijedi polovični oprost ako se odmah plate. Važno je da su taksisti i vozači Libertasa korektni i vozačka solidarnost stvarno funkcionira. Osobno od njih nisam doživio neugodnost i mogu ih samo pohvaliti. Osobno mislim da Pile moraju biti “protočni bojler“, a mjesta uz bivšu zgradu “Atlasa“ moraju biti samo za ukrcaj i iskrcaj i to samo za vozila koja su dobila dozvolu za prometovanje oko gradskih zidina, dok ostale trebaju riješiti prometni redari.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....