
Inicijativa Uber vozača Dubrovačko-neretvanske županije najavila je tihi prosvjed za 1. svibanj. Tog dana će aplikacija Uber na području cijele Županije biti ugašena (od 00:00 do 23:59), a organizirat će se i mirno okupljanje vozača u vozilima na određenim lokacijama. Traže uberovci s hrvatskog juga ispunjenje ključnih zahtjeva: ekonomske uvjete rada, potpunu zabranu angažiranja stranih radnika, transparentnost i odgovornost u pogledu agregatora i partner-firmi, standarde za vozila i vozače, sigurnost i zaštitu vozača te uključivanje vozača u odlučivanje.
Jedan od vozača Ubera s dubrovačkog područja (podaci poznati redakciji) ističe što najviše tišti njega i kolege:
- Glavne točke su nam strani radnici i cijene odnosno ovi takozvani ‘agregatori‘ jer je to zaista nelojalna konkurencija. Kad je riječ o cijenama, došlo je do omalovažavanja: turist plati pivo u Gradu 7, a vožnju 5 eura! Imate vožnju do Srđa koju normalni taksist naplati po satu ili da preko bilo koje agencije idete bukirati odlazak na Srđ, platit ćete sigurno preko 50, 60, a nama plaćaju 6 eura! Nije riječ o pohlepi, ali stvarno je postalo neisplativo! Tu kreće omalovažavanje radnika i zato idemo pokazati da smo tu. Ne možete tako raditi, ne mogu tako odlučivati o našem poslovanju jer praktično aplikacija odlučuje samo po sebi kad će dignuti a kad spustiti cijenu - ne znam po kojim zakonima! To su dumping cijene i to nije u redu ni prema taksistima ni prema nama! Meni je gošća nedavno vožnju od pet kilometara platila 3,5 eura! Dakle, to je postalo jadno! Što se tiče cijene, trebali bismo se naći negdje na sredini između taksista i nas, to je realna sredina. Na taj način ne ‘dumpiramo‘ cijene taksistima jer su i to ljudi koji trebaju raditi, koji žive od toga... Na koncu, svi smo mi ljudi od krvi i mesa! Svatko radi na svoj način i nije korektno od Ubera ili nas da me poprijeko gleda čovjek koji će možda sutra piti kavu sa mnom: da ja vozim za 3 a on za 15 ili 18 eura! Trebamo sjesti, dogovoriti se i naći sredinu, komentira sugovornik.
Veliki problem je i nelojalna konkurencija.
- Ne plaćaju poreze, ne rade apsolutno ništa, zatvore firmu nakon tri, četiri mjeseca... Uber je došao u Hrvatsku znamo već kako, ali radimo ga svi. Tu je, radimo svi preko njega i da se razumijemo, svima nam je dobro jer inače ne bismo radili preko njega. No, mora postojati određeno poštovanje. 2019. su bile veće cijene nego danas. Dakle, inflacija ide prema gore, a cijene Ubera idu prema dolje, to je trenutni trend, ne znam je li to normalno?! Jako česta pojava je nelojalna konkurencija: samo jedna firma ima 200 auta! Franković je tu u neku ruku u pravu, samo je pitanje koliko će se to izrealizirati i koliko je to zakonski moguće. Ima tu stvari na kojima bi se dalo poraditi! Zonu posebnog prometnog režima podržavam, ali ne podržavam na način da se pogoduje određenim skupinama, komentira vozač Ubera.
VIDEO/Počelo je: Uberima bez dozvola inspekcija na Pilama i aerodromu uklonila table
Otkriva kako su se pojavili strani vozači u Dubrovniku.
- Aplikacija to može vrlo jednostavno zabraniti jer kad je aplikacija tek došla u Hrvatsku, nisi mogao iz županije u županiju ići kako te volja. Morao si dan-dva čekati da ti odobre, sad možeš što hoćeš. Ja odavde mogu prijeći u Split voziti, što nije u redu prema kolegama u Splitu! Nisu problem strani radnici, problem je nered na cesti! Posla ima i uvijek će ga biti, ali ne treba praviti nered! Jako malo naših ljudi ga stvara jer imamo neki bonton i znamo se ponašati... Idemo do kraja jer je ovo teško omalovažavanje, postalo je užasno, poručuje dubrovački uberovac.
Kad je riječ o standardima vozila, 99 posto vozača ih, prema njegovim riječima, ispunjava.
- Ima nekih vozila koja su manja ili ne ispunjavaju neke zahtjeve, ima tu manipulacija aplikacijom, svega se tu zna naći. Ljudi znaju raditi noću jer gospar prometni inspektor ne radi noćnu smjenu pa bude auta kraćih od četiri metra... U Dubrovniku nema toliko problema oko zaštite i sigurnosti vozača, ali u zadnje vrijeme je i to počelo eskalirati. Ima dosta ljudi koji rade noću, bude tu svega, da naša auta mogu pričati, imali bi što za ispričati! - govori uberovac.
Ne ispuni li Uber zahtjeve vozača i ne postigne li se dogovor do 7. svibnja, najavljuju kako će nastaviti sa svojim aktivnostima te će, između ostalog, svakog tjedna odabrati jedan dan kad neće raditi, odnosno kad će svi vozači sudjelovati u danima potpune obustave rada.
Ivica Smoljko iz Plavog taksija prokomentirao je angažman stranih vozača i podsjetio kakva su pravila vrijedila prije.
- Zainteresiranih ima, potreba za stranim radnicima je svakodnevna, ali još nemamo zaposlenog nijednog stranog radnika. Svi zaposlenici su domaći ljudi. Dolaze nam upiti, ali ih nismo zapošljavali... Zasad ne vidimo potrebu zapošljavanja stranih radnika. Kad sam počeo s ovim poslom, niste uopće mogli početi taksirati dok ne biste položili poznavanje grada u gradu u kojem želite taksirati. Toga više nema, a sad s jednim ispitom za vozača taksija koji traje 45 minuta možete voziti kao taksi-vozač. Prije ste morali imati položen državni ispit i poznavanje grada. Državni ispit je bila srednja stručna sprema za taksi vozača, ali je i to ukinuto. Također, prije ste mogli djelatnost obavljati samo tamo gdje ste prijavljeni, gdje vam je sjedište obrta, a sad možete bilo gdje raditi, podsjeća Smoljko odgovarajući na pitanje hoće li to u budućnosti dovesti do problema:
- Problem je već nastao, ali u budućnosti će se ovlasti vezane za autotaksi prijevoz morati prebaciti na jedinicu lokalne samouprave na način da se točno odredi maksimalan broj vozila koji je potreban za sredinu. To je jedini način da se riješi ovaj problem jer ovo je ‘anarhija‘, zaključuje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....