StoryEditorOCM
DubrovnikToplanu možemo zaboraviti

Dubrovčanima se rasplinuli snovi o plinari, plinske boce jedini su nam spas

Piše Gabrijela Bijelić
23. rujna 2022. - 07:32

Dok kontinentalni dio Hrvatske strepi od jesenskih računa za plin, šire dubrovačko područje prisilno je pošteđeno tih briga jer nema spoj na nacionalnu plinsku mrežu, niti se u skoroj budućnosti može nadati ičemu nalik plinari. Dubrovčani i susjedi s juga upućeni su na plinske boce kao jedinu alternativu struji i donekle drvima za ogrjev.

Cijena 13,94 po kilu

Iz središnjice Ine podsjećaju gdje ih, kakve i za koliko novca mogu nabaviti:

- Na području Dubrovačko-neretvanske županije na Ininim maloprodajnim mjestima Čilipi, Dubrovnik i Kupari u ponudi su plin u boci od 10 kilograma u tekućoj fazi, kompozitne plinske boce od 10 kilograma te plin u boci od 7 i pol, deset i 35 kilograma. Sve plinske boce su propan-butan sastava, a trenutačna cijena plina u boci u skladu je s reguliranom maloprodajnom cijenom i iznosi 13,94 kuna po kilogramu – otkrivaju iz PR službe nacionalne naftne kompanije.

image

Razvoj dobavnih pravaca plina jugoistoka Europe                      PLINACRO

Izvor: PLINACRO

Odgovor zbog čega je Dalmacija južnije od Splita, a nadasve Dubrovnik, već desetljećima slijepo crijevo plinskog sustava Hrvatske, stiže nam iz Energetskog instituta Hrvoje Požar u Zagrebu:

- Studija plinofikacije Dubrovačko-neretvanske županije, s naglaskom na gradove Dubrovnik, Ploče i Metković, koju je naš Institut izradio 2007. godine u sklopu projekta Plinofikacije Dalmacije, obuhvatio je 19 gradova kao stručna podloga natječaju za davanje koncesije za distribuciju prirodnog plina. U obzir su uzeti demografski i gospodarski potencijal, te potrošnja energije u kućanstvima, uslugama i industriji, kao i prostorno-planska dokumentacija. Izrađene su projekcije budućih toplinskih potreba svih sektora potrošnje, model plinske mreže i tehnički optimiran plinski sustav. Na temelju pretpostavljenog porasta potrošnje plina i dinamike priključenja potrošača, definirana je dinamika razvoja plinskog sustava te analiza poslovanja potencijalne tvrtke za distribuciju plina – podsjeća Daniel Golja, stručnjak za plin u Energetskom institutu Hrvoje Požar.

Transjadranski plinovod

Dodaje, međutim, kako je preduvjet razvoju distribucijskog plinskog sustava koji bi omogućio korištenje prirodnog plina kućanstvima i potrošačima iz uslužnog sektora te industrije Dubrovačko-neretvanske županije, izgradnja transportnog plinskog sustava.

- Transportni plinski sustav RH izgrađen je do Splita. Daljnji razvoj plinskog transportnog sustava u smjeru juga (Zagvozd-Ploče (50 km), Ploče-Dubrovnik (103 km) i Dubrovnik-Prevlaka-Dobreč (47 km) ovisi o realizaciji Jonsko-jadranskog plinovoda (Ionian Adriatic Pipeline (IAP)). On bi omogućio dobavu plina iz Transjadranskog plinovoda (Trans Adriatic Pipeline (TAP) za Hrvatsku i zemlje u regiji te mogući transport plina dalje prema Mađarskoj, Sloveniji i Austriji. Plinovod bi se gradio u ukupnoj duljini od 511 kilometara, od čega bi najdulja dionica od oko 250 km bio u Hrvatskoj – pojašnjava Golja. Napominje kako je u Desetogodišnjem planu razvoja plinskog transportnog sustava RH 2021. do 2030., predviđena izgradnja plinovoda s jednom kompresorskom stanicom u Splitu, a investicija u Republici Hrvatskoj stajala bi 2,2 milijarde kuna.

 

Bili smo u planu za 2018., ali...

Prvi sporazumi o gradnji Jonsko-jadranskog plinovoda potpisani su još 2013. godine. Prema Desetogodišnjem planu razvoja plinskog transportnog sustava RH 2016.-2025., početak izgradnje hrvatskog dijela IAP-a, odnosno plinovoda Split-Zagvozd-Ploče bio je planiran 2017. godine, plinovoda Ploče-Dubrovnik 2018. godine, a plinovoda Dubrovnik-Prevlaka-Dobreč 2019. godine. Međutim, projekt je još uvijek u fazi osnivanja društva koje bi uključivalo PLINACRO, Albgaz, Montenegro Bonus i BH-Gas. S obzirom na trenutnu situaciju s plinom u Europi, projekt IAP ponovo dolazi u fokus javnosti pa se očekuje da bi se aktivnosti oko osnivanja projektne tvrtke IAP mogle nastaviti i ubrzati – kažu iz Instituta Hrvoje Požar.

25. travanj 2024 17:21