
Od nedjelje na prilazu Zagrebačkoj, odnosno u kontaktnoj zoni povijesne dubrovačke cjeline označena je zabrana prometa za sve koji nemaju dozvolu. Na snagu je naime stupila odluka Gradskog vijeća iz svibnja ove godine kojom se određuje ‘Zona prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni Grada Dubrovnik‘ te uvjeti ulaska u nju, a koja će biti na snazi od 1. ožujka do 30. studenog svake godine, s time da je do ožujka iduće godine stavljen moratorij na propisane kazne ako netko bez dozvole krene prema Gradu.
Počela testna faza posebnog prometnog režima oko Grada
Odluka je na snazi
Gradonačelnik Mato Franković poručio je kako se u ovoj, kako je nazvao ‘testnoj‘ fazi, ništa ne mijenja za građane Dubrovnika. No to je ostalo malo ‘visjeti‘ u zraku jer bez obzira na to što se trenutno ne naplaćuju kazne za prekršitelje, prema Odluci Gradskog vijeća koja je na snazi od 1. rujna ove godine, nitko tko nema propusnicu ne bi smio dalje od skretanja za javnu garažu na Zagrebačkoj ulici. A prema dostupnim podacima do sada nitko nije zatražio propusnicu za prometovanje u novoj Zoni. Barem tako kažu displeyi na kojima bi se valjda pri prolasku vozila trebalo pojaviti upozorenje. Crveno za one kojima je zabranjen prolaz, te zeleno, plavo, žuto i smeđe za one koji imaju određenu propusnicu.
Umjesto te obavijesti za koju bi podatke u sustav trebale unositi kamere koje snimaju registarske oznake, samo se jasno vidi prometni znak zabrane prometa za sve koji nemaju dozvolu. Komentiralo se ovih dana po Dubrovniku da svi koji imaju Povlaštenu parking kartu zapravo imaju dozvolu za ulazak u tu Zonu. No PPK je, prema Odluci Gradskog vijeća, jedan od uvjeta za dobivanje dozvole. Dakle, ne samo da kršimo Odluku Gradskog vijeća nego i Zakonu o prometu, pa i sam gradonačelnik kada dolazi ujutro na posao ako mu se na displeyu nije pokazalo odobrenje za prolazak.
Nije istina da se ništa ne mijenja, danas nitko ne smije prema Gradu! Barem tako kaže prometni znak
Koji prometni znak je primjeren?
Istina, u Odluci stoji kako se novi ‘Prometni sustav može koristiti u cijelosti iii u određenim dijelovima (npr. samo u određene sate i/ili za određene kategorije motornih vozila) ovisno o potrebama i okolnostima iz stavka‘, ali tada bi valjda trebali biti na snazi neki drugi prometni znakovi, a na znak opće zabrane prometa. U slučaju kada je na snazi znak zabrane prometa, trebao bi se primjenjivati članak 5. te Odluke, a on glasi: U vrijeme primjene Prometnog sustava, obveza je svih sudionika u prometu postupati: a) sukladno odredbama ove Odluke, b) po nalozima službenika prometnog i komunalnog redarstva, druge ovlaštene osobe, sukladno primjenjivim propisima i u granicama njihovih propisanih ovlaštenja, c) po uputama drugih osoba koja imaju ovlaštenja upravljanja prometom te nadzorom parkiranja vozila i određenih drugih poslova nadzora vozila i vozača, sukladno primjenjivim propisima o sigurnosti prometa na cestama te d) sukladno prometnim znakovima i signalizaciji Prometnog sustava.‘ Jasno kao dan, moraš poštovati prometni znak. Kako ne postoji ‘testni‘ prometni znak, bi li u ovim okolnostima umjesto zabrane prometa trebalo istaknuti znak upozorenja?
Ne znamo, nismo prometni stručnjaci ali valjda bi netko od nadležnih to trebao znati. Zato smo o ovome zatražili mišljenje policije koja je izdala suglasnost za aktualni prometni režim oko povijesne cjeline Dubrovnika, a na temelju Prometnog elaborata broj 900-295 koji je izradio Fakultet prometnih znanosti u Zagrebu. Među ostalim zanimalo nas je hoće li policija u slučaju prometne nezgode koja se dogodi u Zoni uzeti u obzir da je na snazi prometni znak zabrane prometa osim za one koji imaju dozvolu te jesu li ispunjeni svi uvjeti da Odluka Gradskog vijeća stupi na snagu. A jedan od uvjeta je, koliko nam je poznato, mogućnost sigurnog okretanja onih koji ne smiju dalje od javne garaže.
Policiji je zakon svetinja, a osiguranju?
- Policijska uprava dubrovačko-neretvanska je Rješenjem KLASA: NK-UP/I-211-05/23-05/130 URBROJ: 511-03-03-23-21 od 29. prosinca 2023. godine dala suglasnost Gradu Dubrovniku na izmjenu prometnog projekta i Prijedlog Odluke o uvjetima ulaza, prometovanja i izlaza vozila iz zone prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni Grada Dubrovnika. Navedenom Odlukom propisano je da su ovlaštene osobe za izdavanje naredbe i/ili naloga iz navedene Odluke prometni redari i/ili komunalni redari i/ili druge ovlaštene osobe sukladno primjenjivim propisima, koji su ovlašteni poduzimati radnje u suglasju s primjenjivim propisima neposredno i/ili putem elektroničkog sustava i/ili video nadzora.
U odnosu na Vaš upit kako na obavijestima na prilazima i pred sam početak Zone stoji znak ‘zabranjeno prometovanje‘ uz napomenu ‘ samo s dozvolom‘, znači li to da bi i taj podatak, primjerice u slučaju prometne nesreće, unio u podatke iz očevida, kao i postoji li zakonska osnova da prometni policajac kazne vozača jer prometuje u toj Zoni bez posebne dozvole, obavještavamo Vas da bi u opisanom slučaju policijski službenici primijenili odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
Bez obzira što se radi o testnoj fazi primjene gore spomenute Odluke Grada Dubrovnika Policijska uprava dubrovačko-neretvanska je uputila prijedlog Gradu Dubrovniku da se umjesto znaka izričite naredbe na portalima promjenjive signalizacije (displeju) istakne samo obavijest o ulasku u zonu posebnog režima prometa - odgovaraju na naš upit iz PU Dubrovačko-neretvanske.
Odgovor iz osiguravajuće kuće još uvijek nismo dobili no jasno je da u slučaju prometne nezgode u kojoj se nije smjelo voziti, štetu ne pokriva polica osiguranja.
Kaos i anarhija ne odgovora nikome
Teško da će se javiti iti jedan Dubrovčanin kojem će smetati bilo kakav potez gradske uprave kojim će se smanjiti prometne gužve oko Grada, posebice ove nezapamćene kakvima smo svjedočili ovog ljeta. Takav doslovce krkljanac i prometna anarhija koja je vladala na Pilama ne odgovaraju apsolutno nikome. Ni građanima, ni iznajmljivačima, hotelijerima, trgovcima, ugostiteljima, pa čak ni samim taksistima kojih je, ruku na srce, ljeti u Dubrovniku itekako previše. A na kraju ni samim turistima koji odsjedaju u našem gradu. No iako se radi o problemu koji zahtjeva hitno rješenje, ‘fušarenje‘ nikome neće pomoći. Odluka, ako je na snazi, onda je na snazi u cijelom opsegu jer, jednostavno, ne može biti djelomično primijenjena.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....