StoryEditorOCM
DubrovnikU jeku polemika o starosti voznog parka

Dubrovački taksisti ne brinu o euro normama, ionako uskoro prelaze na električna vozila

Piše Anđelka Kelava
7. srpnja 2022. - 11:19

Prošlo je dva mjeseca otkad se dubrovački taksist i branitelj Robert Anđušić obrušio na premijera Andreja Plenkovića i ministra Olega Butkovića tijekom posjeta našoj županiji, prosvjedujujući zbog Zakona o taksi prijevozu. Butkovića je pitao kako ih nije sramota donijeti zakon koji traži da u Hrvatskoj taksi vozila ne smiju biti starija od pet godina. "Mi smo prosjaci Europske unije", kazao je tada. Nakon ovog incidenta Anđušić je pozvan u resorno Ministarstvo gdje su mu kazali da trebaju petnaestak dana da pravno poslože stvari i naprave izmjene Pravilnika o posebnim uvjetima za vozila kojima se obavlja javni cestovni prijevoz, što je i napravljeno.

Bacili novac u vjetar?

Čini se da priča o starosti automobila na cestama ovim nije završena. Naime,ovih dana našoj redakciji se u ime grupe taksista koji rade na dalmatinskom području obratio taksi prijevoznik s Lastova Marko Đuković, vlasnik obrta Markissa.

- Pred Novu godinu se promijenio pravilnik koji za vozila propisuje euro 6 normu, pa je veliki broj nas prijevoznika promijenio ta vozila. Osobno sam uložio u nova vozila 30 tisuća eura da bi sada prije pet, šest dana ministar Butković s gospodinom Anđušićem ponovo odlučio promijeniti pravilnik i vratiti euro 5 normu. Nas je jako puno promijenilo i vozila. Nama je ministar napravio štetu veću od 30 tisuća eura! I to svakome obrtniku nakon dvije godine rada u covid uvjetima. Mi smo taj novac faktički bacili u vjetar - negoduje Đuković i nastavlja:

image

Taxisti

Božo Radić/cropix/

- S tim vozilima smo mogli voziti još dugo, a prodali smo ih 'mukte'. Mogli smo s njima raditi još najmanje dvije godine. Sada se borimo protiv vjetrenjača. Do ministra sam pokušao doći što mailom što pozivima u Ministarstvo, ali je gospodin Butković uvijek je bio na poslovnom putu dok sam pokušavao doći do njega. A na mail mi nitko nije dao odgovor što je s ovim prijevoznicima koji su se uskladili sa Zakonom i bili legalni šest mjeseci? Ima više nas koji smo nabavili nova auta, mome djetetu je tako oduzeto 30 tisuća eura za studij u inozemstvu. Razmišljamo o podizanju tužbe protiv Ministarstva, pričinjena nam je ogromna šteta od pola milijuna eura - kaže Đuković.

Dok je taksist s Lastova ogorčen novim izmjenama pravilnika, evo što kažu dubrovački taksisti:

- Mislim da se Vlada što se taksista tiče popravila, popravila je dio pravilnika i mislim da je to uredu. Premda se taksisti koji su kupili nova auta prije promjene pravilnika žale da su uzalud potrošili novac, ne može se baš tako reći jer im je za ovaj posao potreban novi auto. U našem gradu nije bilo puno taksista koji su kupili nova auta, od naših stotinjak što ja znam, bilo je možda 4-5, a među njima i Anđušić koji je fermao Plenkovića -kaže predsjednik Udruženja obrtnika autotaksi prijevoznika Dubrovnik Miše Miloslavić.

image

Miše Miloslavić, predsjednik Udruženja obrtnika autotaksi prijevoznika Dubrovnik

Dv/

O tome kakva je sezona Miloslavić kaže:

- Znate kakav je naš posao, jednog sam odveo u hotel, jednog u bolnicu, eto koji su to novci. To je sve kako se poklopi.

Staro je neisplativo

Ivica Smoljko iz 'Plavog taksija' za izmjene pravilnika kaže kako su se taksisti njegovog udruženja pridržavali starog pravilnika tako da su promijenili gotovo skoro 90 posto vozila, a u udruženju je njih 54.

- Mi nismo ni za kakve tužbe.Mislim da se ne može voziti s taksijem starim 15, 20 godina ovdje u Dubrovniku. Auto od 15 godina je krš. Ta vozila su nesigurna na putu, mi se nismo bunili niti smo tražili nikave dopune, nama samo treba jedna izmjena da grad preuzme ingerenciju nad svojim prometnicama, da nitko ne smije prometovati po gradu osim domaćih taksista. I podržavamo gradonačelnika. Naši taksisti ulažu u svoj posao. Ne možete s jednim vozilom raditi cijeli radni vijek, morate ulagati u vozila. Dubrovnik je destinacija poznata u svijetu, sve se modernizira. Uopće ne znam koja je isplativost voziti staro auto. Novije auto troši pet do sedam litara, a ako vozite staro vozilo koje vam troši od 10 do 12 litara to je danas nemoguće. Ne znam koja je uopće isplativost. Vi ćete samo kroz razliku u potrošnji goriva nadoknaditi tu razliku. Ako radiš s vozilom starim 10 do 15 godina, to se ne isplati. Najbolje su prolazili oni koji su kupili nova auta. Morate imati dobro auto da uđete u sezonu. Ja sam za novo auto. Kad budemo sad mijenjali auta, kupit ćemo električna vozila. Ako radite ovaj posao, morate ga raditi kvalitetno – poručuje čelni čovjek 'Plavog taksija'.

image

Ivica Smoljko Predsjednik Udruženja autotaksi prijevoznika grada Dubrovnika 'Plavi taksi'

Ahmet Kalajdžić/

Kako je enormno povećanje cijena goriva utjecalo na njihov rad Smoljko kaže:

- Gorivo najviše utječe na naše poslovanje. To su nam najveći troškovi. Cijene nismo dizali jer se ni plaće nisu povećavale. Važnije je čovjeku da kupi kruh, brašno, ulje, šećer nego da se vozi u taksiju. Posao nam nije pao što se tiče domaćih ljudi. To je čisto preživljavanje, ali ne radimo u minusu.

image

Božo Miletić,direktor Eko taxija za regiju Jadran

Sad je još više autotaksi prijevoznika

Božo Miletić, direktor Eko taxija za regiju Jadran mišljenja je da će se zbog odredbi iz novog pravilnika pojaviti još više autotaksi prijevoznika nego sad.

- Logično, lakše je kupiti starije vozilo od novijega.Odredba koja je ograničavala starost vozila na 5 odnosno 7 godina je bila tek jedno od ograničenja koja nisu svi mogli ispuniti, i time je bilo manje prijevoznika. Kolege prijevoznici, tražeći smanjenje s euro 6 na euro 5 normu nisu ništa postigli u vidu smanjenja broja prijevoznika, kojima je taksi mahom dodatni posao, već naprotiv povećat će se broj istih. Ne postoji niti jedna djelatnost na svijetu koju možete početi obavljati s doslovno par stotina kuna uloga kao što je to slučaj s autotaksi prijevozom. Dok kvantiteta na ovakav način raste, kvaliteta usluge pada. Ustavni sud RH donio je presudu kojom je poništio odredbu o starosti vozila ponajviše zašto što je bila diskriminatorna u odnosu na druge vrste prijevoza. Dakle, taksi vozilo mora biti mlađe od 5 ili 7 godina dok kombiji i autobusi mogu biti stari i po 30 ili više godina. Ako se kolege odluče na tužbu mišljenja sam da će je i dobiti upravo iz ranije navedenog razloga – kaže Miletić.

20. travanj 2024 08:09