StoryEditorOCM
DubrovnikSmart osamdesetih

Dubrovački glazbenik provozao svoju ‘peglicu‘: ‘Mogla se zavući u svaku uličicu, a lako ju je bilo i popraviti...‘

Piše Gabrijela Bijelić
2. rujna 2024. - 21:03

Baš ove godine slavi četrdeseti rođendan, a izgleda kao dama u najboljim godinama. Dubrovački unikum, kako glazbenik Srđan Gjivoje s ponosom naziva svoju mezimicu ‘peglicu‘ i dandanas vozi kao mali zmaj, a vlasnik je ne bi mijenjao za sve Smartove ovoga svijeta.

- Moja peglica godište 1984. još uvijek piči ko velika – pohvalio se zarokaš Gjivoje i kao dokaz odličnog voznog stanja predočio fotografiju besmrtnog Fiata 126 koja tutnji asfaltom pokraj žičare.

- Kupio sam je u Automehanici na Batali 1984-te. Dobio sam povoljan kredit od Dubravke, tvornice boja u kojoj sam radio i tako sam je mogo kupit. Dobio sam je odma i to samo zato jer je neko nije htio (a naručio) radi zelene boje. Tad je tebalo dugo čekat na ‘peglicu‘ jer se dobro prodavala, a ja sam je radi boje dobio isti dan. Nakon 10 godina do sam je piturat u žuto jer je moj motor CZ-Jawa bio žut pa sam zavolio tu boju. A kad bih vozio moj žuti motor, zezali su me da sam poštar. Oni su i tad imali one žute male motorbickle. Pituri u Automehanici su tad bili fenomenalni i lak je ispo ko da je tvornički ! Bila je vazda garažirana i ne baš puno vožena jer sam je kupio mojoj zeni.  I dandanas glasi na nju - ispričao nam je ponosni vlasnik ‘limuzine‘:

- Dizajn je čudesan jer ima mjesta za 4 putnika. Gepek joj je naprijed i nema puno mjesta. Motor je para mi se 500 ili 600 kubika i nema kilera za hlađenje motora. Doduše, nema ni klime, ali ima grijanje. Meni je to jako draga uspomena iz mladosti. Iako me neki savjetuju da je se trsim, ja to ne mogu. Dok ima meštara (a fala Bogu jos ih ima) koji je mogu asistit i popravljat ja je se neću trsit. Doduše, registracija, tehnički i osiguranje košta ko za veliko auto, ali meni nije žo tih solada. Neka je još dok ona vozi. Nema ih više u Gradu, možda jos samo jedna ili dvije, i neka moja i dalje ostane u voznom stanju, moj mali unikum vremena, vremena koje se više nikad neće ponovit...- s nostalgijom će Sergio.

Podsjetila je ova njegova objava brojne sugrađane na kultni status koji je 70-ih i 80-ih prošlog stoljeća uživao četvrtasti nasljednik Fiata 500, predstavljen davne 1972. na sajmu automobila u Torinu.

image

Peglica je i danas kultno vozilo za mnoge

Shutterstock

Iako su simpatični ‘tetrapaci‘ nakon rata nestali s lokalnih prometnica, u kolektivnom pamćenju Dubrovčana ostao je ovaj mali div velikih performansi.

- U Dubrovniku je svojedobno bila jako tražena, bilo ih je više verzija nakon prve s početka 1970-tih. Ja iskreno nikad nisam bio neki veliki ljubitelj ‘peglica‘, ali znam neke stvari o njima, prednost im je, recimo, što su bile lake za održavati. U slučaju sitnog kvara mogao si je praktički popraviti na ulici, a nisu bile ni neki veliki potrošači goriva. I cijenom je bila pristupačnija u odnosu na ostala tadašnja auta. A tek što je mogla ući u svaku usku uličicu, kao danas Smart! - nabraja nam tajnik Udruge Oldtimer klub Dubrovnik Ante Marđokić benefite ‘peglice‘ koja se prvih godina proizvodila u Italiji, a od osamdesetih u Poljskoj.

- Zadnja serija, negdje pred sam rat, imala je motor na vodeno hlađenje i mali gepek pozadi, Fiat 126 oznake bis, nekoliko takvih pojavilo se i u Dubrovniku. Što se tiče moguće prodaje starih primjeraka na tržištu, ove posljednje i nemaju neku veliku vrijednost. Mnogo su vrednije one iz prve serije s početka sedamdesetih s krom branicima koje su odmah naslijedile Fiata 500. Njega svi miješaju s Topolinom koji je još stariji, još tamo iz pedesetih. Jedan takav je, koliko znam, bio u Batahovini u garaži preko puta silosa, u onoga što je prije radio optiku na autima, no tom se Topolinu s vremenom izgubio trag. Između Fiata i Topolina velika je razlika, auta su nekad imala dva cilindra, Fićo već ima četiri, uz vodeno hlađenje, a ‘peglica‘ su imale dva cilindra i zračno hlađenje, nekih, mislim, 600 do 650 kubika. Ako se ne varam, prve ‘peglice‘ su imale 18 konja, da bi novije pojačali na 22, 25 konja. Osobno nikad nisam vozio nijednu, bio sam kao suvozač i ništa više – priznaje Marđokić. Upitan za slabe točke Fiata126, ističe:

Bila je najjeftinija

Za ‘peglicu‘, svojedobno najjeftinije vozilo bivše države, trebalo je izdvojiti 19 mjesečnih plaća, što nije bilo tak strašno, uzme li se u obzir da je Yugo koral koštao 30, a Mercedes Benz nejvrojatnih 1231! Modeli proizvedeni u Poljskoj imali su natpis FSM (Fabrika Samochodov Mabolytrazowych), a bili su poznati po nadimku Maluch (mališan).

Proizvodnja Fiata 126 ugašena je u Poljskoj u rujnu 2000. godine nakon proizvedenih 3,3 milijuna primjeraka. Uz rođake s Apenina, ukupan broj prodanih mališana dosegnuo je 4,6 milijuna, a osim samog vozila, nisu bili skupi ni rezervni dijelovi.

Iako je hollywoodska zvijezda Tom hanks svojedobno svoj primjerak prodala za osamdesetak i više tisuća eura, upućeni kažu da bi ‘obični smrtnici‘ za dobro ‘ulaštenu‘ i obnovljeni raritetni  Fiat165 danas mogli tražiti i do 30 tisuća eura.

image

Previše jeftine elektronike može srozati reputaciju i najjačih marki

/Shutterstock

- U neke mane bi se mogla ubrojiti zastarjela tehnologija, ‘penglice‘ su malo spore bile po putu i pod teretom ‘osjećale‘ svako brdo i grbu na asfaltu, no tako je prije bilo sa svim vozilima slabijeg motora. Ne griješe oni što govore da je bolja ‘peglica‘ nego današnji Smart, mnoga su starija auta danas pouzdanija od nekih novijih. Ovo sad je sve nešto moderno i privlačno, ali je danas nažalost prevladala jeftina kineska elektronika, dosta se išlo na tu globalizaciju pa su se i neke prije pouzdane marke srozale u kvaliteti. Iskreno, ni Mercedes ni BMW nisu što su nekad bili – veli tajnik Oldtimer klub Dubrovnik, čiji se članovi pripremaju za reviju na Stradunu krajem listopada.

Koliko je ‘peglica‘ preostalo u Gradu ne može sa sigurnošću tvrditi, zna da na Pločama ima jedna, ali ne zna joj vlasnika. Na društvenim mrežama tvrde da postoji i jedna plava u voznom stanju kod Rašice.

image

Perica Deranja vlasnik je Fiata Balille iz 1936. 

Bozo Radic/Cropix

Perica Deranja: Visoki i jaki su bili u problemu...

Veteran automobilizma, 92- godišnji Perica Deranja, Dubrovčanima poznatiji kao vlasnik crvenog Fiata Balille iz 1936. imao je u karijeri neizravne veze s ‘peglicama‘:

- Popravio sam ih par, zvali su se peglica jer su sličile na utiju. Taj Fiat nije imao zračno hlađenje. Bio je jako popularan, pa je došao Stojadin...Imali smo i mi ‘peglicu‘, moja dva sina su vozila. Bila su auta nekad skupa. Kupovala su se i onda auta s kreditima, a kako sam ja bio obrtnik, ja sam kao privatnik svoje kupio. Mislim da ‘peglica‘ i danas ima kao oldtimera. A kako se bilo voziti? Pa, nije bilo baš udobno, nisi mogao alavija naslonit na sic, nego si morao stati visoko, što je jakim ljudima bio problem, a nama manje građe ne toliki - ističe Deranja.

Pamti on i kako je u njegovo vrijeme u Dubrovniku bilo samo 13 taksista sa starim autima.

- Ja sam položio 50-e godine, a onda je bila svosmjerna vožnja na Pilama i tramvaj i auta. Autoškola je bila ispod Imperijala, tamo gdje je sad neka butiga. Tu smo mi učili i o motoru, kako on radi, kako ima klipove i sve, a danas ovi polažu samo znakove i to je to. I kad si dobio dozvolu u obliku knjižice s tri talona, crveni, žuti i plavi. I ako bi učinio neki prekršaj, dignu ti talon. Ako potrošiš sva tri talona, morao si opet na polaganje. Kad sam ja polagao šoferski, bio je neki Ford četvrtak, imao je duple komande, poslali su me da vozim iza Grada,  kad ono otamo prema meni ide auto. Bilo je problema dok smo se mimoišli, jer prije su uz kolnik bile kunete za kišu, nije bio toliko širok. Ne znam jesam li ja ili on išli na rikverc, ali dobro je prošlo - prisjeća se sugovornik.

 

 

10. rujan 2024 10:53