"Pljuni i zapjevaj, moja Jugoslavijo" - pjesma je o kojoj se ovih dana u Lijepoj našoj naveliko govori. Sve je krenulo koncertom Bijelog dugmeta u Splitu gdje se upravo na repertoaru našao ovaj naslov. Štoviše, dok je Alen Islamović izvodio spornu pjesmu, iza njegovih leđa bila je prikazana jugoslavenska zastava.
Već je na koncertu to podijelilo publiku, neki su nastavili uživati, a neki negodovali pa su se jasno i glasno čuli i zvižduci. Ni par dana nakon ne stišavaju se burne reakcije, Udruga zagrebački dragovoljci branitelji Vukovara tako je podnijela prijavu Državnom odvjetništvu Republike Hrvatske protiv organizatora i odgovornih osoba te je zatražila da se Islamovića proglasi nepoželjnom osobom u Hrvatskoj.
Za bivšeg člana dubrovačkog benda Crna udovica i branitelja Željka Mirovića Miša, izvođenje ove pjesme je provokacija.
- Ovo je jedno bahato i arogantno ponašanje koje se stvarno nije trebalo dogoditi jer Bregović nije glup čovjek, intelektualac je i genijalac u svom polju tako da mu ovo nije trebalo, naročito da se na panou izvjese jugoslavenske zastave - usred Splita, usred Hrvatske. Velika je ovo provokacija! Sâm je mogao znati da to ne smije raditi, ali očito misli da je ‘prejak‘ i da će to proći ‘samo tako‘. Samom Bijelom dugmetu ovo jako šteti. Mislim da su ljudi prozvali krivog čovjeka - Alena Islamovića. Kao što je i sâm rekao, on je u funkciji ‘najamnog radnika‘ u tom bendu, kao što su i svi drugi jer Bregović drži sve konce i odlučuje o svemu. Islamović je to mogao pjevati li ne pjevati, uzeti novce ili ne uzeti, ali nije njegova stvar da se bavi time. Potpuno je kriva osoba prozvana, tu je isključivo Bregović krivac. Mislim da ne zaslužuje da se pojavi u okviru naših granica i da mu itko dozvoli da svira, ja mu ne bih dozvolio... Trebaš poštovati tamo gdje dođeš, gdje si gost, poštuj to! - poručuje Mirović te nastavlja:
- Nije ovo nikakva slučajnost, nije to ništa što je on previdio, ni slučajno, to je namjera. Ne možeš s tom pjesmom koja nije dobra ni podobna za Hrvatsku u backgroundu imati jugoslavenske zastave... Čovječe?! A brane Thompsona, brane HOS-ove majice i takve stvari... Mi smo jedna kontradiktorna država. Džaba Bregoviću ispričavanje, to je kao kad ubiješ čovjeka pa kažeš: ‘Nisam htio, oprostite!‘ Tog čovjeka više nema! Napravio si štetu, izazvao provokaciju, kasnije ćeš se ispričati i ispast ćemo još veći ‘majmuni‘ jer smo ti pristali na tu ispriku a ti si svoj naum svakako sproveo u djelo, ti si učinio štetu... Ne bih uvažio njegovu ispriku. Ovo mi je katastrofa! - iskreno će Mirović.
Kao dubrovačkom branitelju sa Srđa, ovom se izvedbom osjeća povrijeđenim.
- Zašto smo se mi borili?! Mi smo se borili protiv tih zastava, protiv tih koji su nas okupirali i maltretirali, ubijali i pljačkali i oni nama uđu u Hrvatsku i opet nam rade provokaciju? Pa čovječe, ako si napravio što si napravio, budi manji od makova zrna, ponašaj se ponizno jer bi se to trebalo očekivati. Isprike od Bregovića neće biti jer bi tako priznao krivnju, a on se ne osjeća krivim, dodaje Mirović.
Zanimljivo je kako Marko Perković Thompson upravo baštini pastirski rock kojeg je etabliralo Bijelo dugme.
- Možda u našim krugovima jest, samo što Thompson pjeva o svojoj zemlji, o svom domoljublju i ne širi nikakvo ustaštvo i fašizam, što mrzitelji hoće reći. Kad je nastupao na Stradunu 6. 12. prije par godina, Stradun je bio pun do kraja! - napominje Mirović.
Dubrovački glazbenik, glavni vokal dubrovačke grupe Valetudo, Srđan Obad, također je prokomentirao ‘gungulu‘ koja se digla nakon koncerta Bijelog dugmeta.
- To je Bregovićev potez privlačenja pažnje, medijske pompe i definitivno su na taj način htjeli podignuti medijsku vidljivost sastava. Nema tu politike, nego je to čisto traženje pažnje benda koji je davno nekad postojao a njegovi članovi su još uvijek glazbeno aktivi. Na taj način imaju jako veliku medijsku pozornost, govori Obad koji je odgovorio na pitanje je li se na koncertu pretjeralo:
- Tema Domovinskog rata je još uvijek ‘vruća‘ i mislim da se to nije trebalo dogoditi. Koliko čitam na portalima, reakcije publike na koncertu bile su podijeljene: bilo je onih ‘jugonostalgičnih‘ u publici, ali i onih koji su protiv toga. U konačnici, sreća je da nije došlo do sukoba na tom koncertu, da nije bilo ozljeđivanja... Bijelo dugme privuklo je medijsku pozornost, a pročitao sam da će imati koncert i u Frankfurtu. Ako tu pjesmu, koja je dio njihovog opusa, opet izvedu u Frankfurtu, možda neće biti takvih reakcija. To je samo stvar mjesta gdje se izvodi. Smatram da su repertoar trebali prilagoditi mjestu gdje sviraju kako bi nastavili dalje, kako bi i dalje bili popularni u Hrvatskoj, mišljenja je dubrovački glazbenik.
Dotaknuo se Obad prijave Državnom odvjetništvu.
- Konačno će odluku donijeti DORH. Mi možemo nagađati je li to bilo dobro ili nije, naravno da nekima nije jer budi loše osjećaje... Ali, s druge strane, nekome očito budi i dobre osjećaje i nostalgiju. Ali, DORH će odlučiti je li bilo nekih elemenata vrijeđanja. Zapravo, Jugoslavija kao država ne postoji već više od 30 godina! - napominje sugovornik.
I za Obada je evidentna jedina poveznica između Bijelog dugmeta i Thompsona.
- Pastirski rock je ono što prolazi na području Balkana. ‘Dugme‘ je na neki način pokrenulo i stvorilo taj brend. Sličan je način pjevanja tako da je tu prisutna poveznica između ta dva izvođača, poručuje Obad.
Radijski novinar i urednik, član benda DaRiva, Slobodan Nano Vlašić, prati reakcije koje su izazvale koncert.
- Ponekad tako umjetnost, pogotovo rockerska, zađe u prostore teško izdrživih ili neizdrživih provokacija. Kad je u pitanju taj nastup, mislim da bi to bilo ovako u svim mjestima u Hrvatskoj. Drugdje to vjerojatno može proći bez ikakvih incidenata, a u nas još nije takvo vrijeme. Mislim da se ovo ne treba shvaćati izvan konteksta pastirskog rocka i da tome ne treba pridavati toliku važnost, kao što ne treba pridavati toliku važnost Thompsonovim nastupima. Neka ljudi rade svoj posao i zabavljaju svoju publiku, a svaki od nas bira što će ili što neće slušati. Bijelo dugme postoji i ne postoji zadnjih 30 ili 40 godina, ne može njima to naštetiti, ali bi mi bilo žao da se to u bilo kojem obliku prometne u nasilje nad bilo kim, to bi mi bilo stvarno žao. Vidim da je Alen Islamović imao neke izjave gdje je rekao da se boji za sebe i za svoju obitelj, da mu stižu prijeteće poruke i to je stvarno nepotrebno. Pitanje je kakav će taj nastavak turneje uopće izgledati ako su planirali više nastupa u Hrvatskoj. Nije ovo sve skupa dobro izgledalo. Na njegovom mjestu, ja bih svakako prošao bez toga jer je to prejaka provokacija za koju se teško moglo zamisliti da će proći bez reakcije - pogotovo u Splitu. Ako bi htio, Bregović bi se mogao ispričati svima koji su uznemireni ovim događajem, navodi Vlašić potvrđujući da je Thompson nastavio baštiniti pastirski rock.
- To je potpuno jasno: od onog hrapavog vokala do priča i načina, pa čak i jako puno uklopljenog etna od ritma do cijelih aranžmana, naročito ritma. Thompson i Bijelo dugme su de facto jedan te isti proizvod, zaključuje Vlašić.