Dubrovnik‘NOVA‘ VEZA S ELAFITIMA

‘Dora‘ jest brža, ali na rivi ostavlja neukrcane putnike! Teško će zimi akostavat na Lopudu k‘o ‘Postira‘

Piše Kristina Filičić
25. srpnja 2022. - 17:04

Od prošlog tjedna Elafite s kopnom povezuje Jadrolinijina 'Dora'. Je li na ovoj putničkoj liniji brzo plovilo dostojna zamjena 'Premudi' odnosno 'Postiri', otočani o tome dijele pozitivno mišljenje. Brža je budući da nema iskrcaja tereta jer je namijenjena isključivo za putnički prijevoz, no skeptični su kada je u pitanju zimsko doba. Pitaju se hoće li, ako ostane na ovoj liniji, 'Dora' moći podnositi more poput 'Postire'? Ogroman problem je što manjim kapacitetom od 'Postirinog', 'Dora' svakodnevno na mulu ostavlja neukrcane putnike. Primjerice, jučer je, pričaju nam otočani, na mulu u Gružu ostalo 50-ak putnika za koje nije bilo mjesta na 'Dori'.

- Dosta je brza, nije kao 'Postira', ono je brod ovo je više katamaran zatvorenog tipa. Odradi posao. Dođete za pet, deset minuta brže ali drže se voznog reda pa ako i dođe ranije s Lopuda čeka u luci do određene ure kad treba krenut' – kaže Josip Vuleša, predsjednik Mjesnog odbora Koločep i nastavlja o sumnjama za zimski period:

- Nije pravo rješenje jer to je lagani brod koji neće moć' navegat' za zimskog vremena kad bude vjetrova.Teško će onda akostavat, u nas na Kalamoti hoće jer je dobra riva, ali na Lopudu sumnjam da će moć k'o 'Postira'.

Ivica Katić, predsjednik Vijeća Mjesnog odbora Suđurađ naglašava kako otočani prvenstveno žele promijeniti brodsku u brzobrodsku liniju:

- Da ja sa Šipana dođem u Gruž za 45 minuta, a ne recimo kad ujutro idem u 6 s otoka, u Gružu sam tek u 7 i 20 sati. Netko, s druge strane, sleti u Zagreb avionom i još stigne popit' kavu dok ja dođem do kopna. A kad 'Premuda' ide u 10 iz Gruža, nakrca se spenze za Kalamotu, Lopud i Šipan pa dok se to iskrca na svakom otoku to je najgore, tu se gubi vrijeme. Nas to najviše ubije, ukrcaj-iskrcaj Kalamota, Lopud, Šipan. S 'Premudom' kad se vozimo u ljetno doba, krenemo u 10 iz Gruža u 11 i 45 smo na Šipanu jer jedan iskrca pomadore, drugi paprike, treći gajbe. Treba razdvojiti putnički promet od teretnog. Da putnici idu s 'Dorom', a teret s trajektom. Na 'Doru' se može ukrcat' saket, ruksak, dva kila mesa, ali da ne ide velika spenza.

Pitamo ga je li 'Dora' u koju ne može teret osim putnika riješila nešto po tom pitanju?

- Jest, ali ne može prihvatit' kapacitet ljudi. Neki dan je ostalo 30, 40 ljudi na rivi, nije ih mogla ukrcat'. 'Dora' je manjeg kapaciteta od 'Postire'.

Predsjednik MO Šipanska luka Zvonimir Koporčić također spominje kako je s 'Dorom' malo kraći put jer 'nema iskrcavanja tereta pa linija ide redovno kako bi trebala, kako je prije trebala ići 'Postira' odnosno 'Premuda''.

- S te strane je možda bolje, samo je pitanje što će biti kad budu gruba vremena, šilok, koliko će moći podnositi more? Ljudi su malo sumnjičavi oko toga.

Sugovornike pitamo je li sada kvalitetnija opskrba Elafita budući da je, zbog povećane potrebe stanovnika Elafitskog otočja u ljetnim mjesecima, Jadrolinija povećala broj putovanja na trajektnoj liniji Suđurađ-Lopud-Koločep-Dubrovnik i obratno. Naime, do 2. listopada, od ponedjeljka do subote, trajekt za prijevoz putnika i tereta, dva puta dnevno povezuje Elafite i kopno. Tijekom ljeta kada su višestruko povećavane potrebe za robom zbog porasta broja posjetitelja otoka to sigurno dobro dođe. Valja spomenuti i kako, što je također novost, trajekt pristaje u svim lukama na ovoj državnoj liniji.

- Trajekt nije stajao svaki put na Kalamoti, sad staje jer je napravljena nova riva. Dobro je, nema se što reć'. Opskrba je lakša, može se kamionom donijet' roba na otok, ovdje iskrcat' cijeli teret jer imamo rivu i prostor za iskrcaj. Otočani su zadovoljni, a uvijek će biti i onih koji nisu. Svakako, bolje je nego što je bilo. Lijepa su vremena pa ništa ne utječe na raspored i vožnju – kaže Josip Vuleša dok Zvonimir Koporčić sa Šipana dodaje kako trajekt imaju svaki dan ali ih muči što se ta linija 's Lopudom i Koločepom odužila na preko dva sata, a u startu je bila samo do Šipana pa je vrijeme vožnje bilo kraće'.

Pitamo ga kakvo bi rješenje Elafitima najviše odgovaralo?

- Idealan bi bio brod koji ima iste maritimne sposobnosti kao 'Postira', kad bi još bio malo brži i udobniji bilo bi odlično. Ministar je obećao, trebao bi biti novi, vidjet ćemo.

Podsjetimo, gradonačelnik Franković je svojedobno od resornog ministarstva zatražio zamjenu 'Postire' novijim plovilom, a kako je najavilo ministarstvo, novi brod na ovoj liniji može se očekivati 2023. godine.

Iskustva 'Dorinog' putnika

Otočanin Ivica Katić uputio nas je na zanimljivu objavu s facebook stranice Cafe bar Luka u kojoj se jedan putnik s 'Dore' sarkastično osvrće na jutrošnje putovanje tim plovilom do Šipana. Njegov post prenosimo u cijelosti.

'Ako poslije ovoga putovanja od Grada do Luke nisam popušio coronu onda je neću nikad ni uhitit. Katamarančić/ brod ili ti ga što već je bio krcat. Sve zatvoreno i lagano klima kao ciklon B raspršuje znoj, uzdahe, odisaje, tihi prdež i stotine drugih nus i ne nus izlučevina koje čovjek proizvodi u masi u zagušljivom prostoru. Nitko nema masku, ni ja je nemam. Lijenost mi je ne da izvaditi iz rusaka, a umorila me jutros na higijenskom čekajući doktoricu. Uzeo sam je na tamošnjoj porti. Tvrda kao oglav sa žvalama za konja, jedva zrak kroz nju prolazi. Mislio sam da ću umrijet koliko malo kisika dolazi kroz nju. Tip preko puta mene je izbacio nos tako da je uspješno odolijevao nesvjestici. Ja sam bildao nekadašnju ronilačku izdržljivost. Kad sam izašo zavitlao sam je u kantu za smeće kao da sam izronio sa 15 metara dubine. Nakon sat putovanja u katamaranu,u idealnim uvjetima za koronu ( sve je više i više slučajeva zaraze,broj umrlih raste) Dolazi drugi jos gori šok. Mini bus, bolje reći kombi za prevoz putnika Suđurac -Luka. Sve krca …ljude , kučke, kofere …skoro i biciklu ali nije bilo mjesta. Ljudi na nogama, koferi po sjedalima…. Indija i Pakistan je mila majka za ovaj četverotočkaš. Znoj sa stranaca i naših dobro ugojenih teče u potocima, kaplje po meni i prtljagi. Šofer pali- gasi onu nekakvu makinu za karte i to traje vječnost, bestima na Grad, na putnike i govori kako je sinoć bio na zabavi od hiljadu judi gdje je sve bilo besplatno. Glas mu je hrapav i teže govori kao da mu fali kisika. Krenusmo i molim boga da ne zakoči jer bi me ovi teškaši zgnječili ko mlinski kamen. Živi i zdravi što ne znaci da nismo zaraženi uhitili smo se Luke. Izbauljali na vreli asfalt i ugodnih vanjskih 40C na suncu. Nećeš me Grade viđet idućih pola godine.

Sirotinjo i bogu si teška.