Hrvatska psihološka komora uputila je u javnu raspravu o Naputku o psihološkom testiranju vozača. Naime, vozači i kandidati mogli bi u budućnosti dobiti uvjetnu dozvolu za upravljanje vozilom sa specifičnim ograničenjima kao što su ograničeni radijus u kojem smiju voziti, ograničena dozvoljena brzina kretanja, zabrana vožnje na autocesti, obavezna pratnja iskusnog vozača ili potpuna zabrana korištenja alkohola. Primjerice, starijim osobama mogao bi ograničiti radijus i brzina kretanja, a mladi koji su, primjerice, impulzivni, mogli bi upravljati automobilom samo uz pratnju iskusnijeg vozača... Uveo bi se tako model ocjenjivanja sa šest ocjena: sposoban za vožnju tražene kategorije vozila, sposoban uz vremensko ograničenje, sposoban uz vremensko ograničenje i ograničenje vožnje, privremeno nesposoban i trajno nesposoban.
Denis Pavela iz udruge Sigurnost u prometu prokomentirao je novine:
- Smatramo da su navedene izmjene prekomplicirane i svode na administrativne komplikacije, te da se sve može riješiti puno brže i efikasnije. Naime, još 2019., zbog rasta broja prometnih nesreća u kojima sudjeluju mladi vozači od 18 do 24 godine, udruga Sigurnost u prometu predložila je uvođenje stupnjevanja stjecanja vozačke dozvole koje čini nekoliko faza: prijelazna ili privremena dozvola i tek tad konačna dozvola. Već tad smo primijetili, da mladi vozači često iskazuju izazovno razmetanje hrabrošću i s obzirom na to da ne pokazuju strah od sankcija, pretpostavlja se da će ovom mjerom i s više nadzora kod mladih vozača izgraditi sigurniji stavovi i strahovi od trajnog gubitka konačne vozačke dozvole samim time i nedobivanja trajne vozačke dozvole, navodi Pavela te nastavlja:
- Pod institutom prijelazne ili privremene vozačke dozvole bi se smatralo da se mladom vozaču koji je stekao uvjete za upravljanje vozilom u prometu izda upravo vozačka dozvola pod nazivom prijelazna ili privremena vozačka dozvola. Prijelazna ili privremena vozačka dozvola se izdaje na rok od dvije godine od vremena izdavanja! Mladi vozač kojemu je izdana prijelazna ili privremena vozačka dozvola koji u razdoblju od tri godine počini dva ili više težih prekršaja u cestovnom prometu za koje su propisane novčane kazne ili kazna zatvora ili zaštitna mjera, ista se poništava te se trajno isključuje iz prometa bez prava na izdavanje konačne vozačke dozvole. Mladi vozač kojemu je izdana prijelazna ili privremena vozačka dozvola koji u razdoblju od tri godine izazove prometnu nesreću sa smrtnim posljedicama (počinivši gore navedene prekršaje), trajno se isključuje iz prometa bez prava na izdavanje konačne vozačke dozvole. Sad vas ja pitam, ukoliko ste mladi vozač i popili ste koju kapljicu alkohola više, znate da imate privremenu vozačku dozvolu i da postoji mogućnost da je "izgubite" ukoliko vas zaustavi policija, bi li sjeli za upravljač vozila?! Mi smatramo da ne. Upravo na tom tragu su i prijedlozi kao i stav Europske komisije koji su nedavno izneseni javnost, napominje Pavela.
Osvrnuo se i na vozače treće dobi.
- S našim godinama starosti slabi naš vid i sluh, također, naši refleksi mogu biti sporiji i možda nećemo reagirati onoliko brzo koliko smo mogli u prošlosti. Možda će raspon pažnje biti kraći, što otežava obavljanje dvije stvari odjednom. Stoga je nužno da se nakon 65 godine života pa i prije, za sve osobe uvede OBVEZNO obavljanje izvanrednog liječničkog pregleda. Znamo da su primanja umirovljenika mala, stoga bi navedene pregled trebala sufinancirati lokalna samouprava ili nadležno ministarstvo. Isto tako, uvijek naglašavamo da s vremenom djeca moraju postati roditelji svojim roditeljima te im ukazati na jedan prihvatljiv način da više nisu sposobni za vožnju pa i za drugi oblik sudjelovanja u prometu, u svojstvu pješaka, poručuje Pavela.
Dotaknuo se sugovornik još jednog sve izrazitijeg problema. Dubrovčani su, nažalost, iz godine u godine svjedoci sve češćih prometnih nesreća na magistrali koje često izazovu državljani Albanije tijekom tranzita i da nerijetko, vozilom upravljaju (pre)umorni što dovodi do kobnih ishoda. Pavela u tom pogledu ima cijeli niz prijedloga:
- To je uistinu veliki problem na koji su svi odgovorni, osim policije, inertni i ne čine ništa - ili barem ne čine dovoljno. Isto tako moramo znati da izgradnjom Pelješkog mosta ne postoji ‘prirodni filter‘ u vidu graničnih kontrola na GP Klek i Bistrina, već isti nesmetano upravljaju neprekidno i više od 10 sati za upravljačem vozila, što je opasno. Prije svega, državna cesta D-8, koja ide kroz našu Županiju je od državne ceste u naseljima Župe dubrovačke ili Konavala postala obična "seoska ulica" s puno kolnih prilaza i priključaka, zbog čega i dolazi do velikih zastoja tijekom ljetnih mjeseci i slabe protočnosti prometa! Iz navedenih razloga, smatramo da brza cesta Dubrovnik - ZL Čilipi nema alternativu. Dok se navedeno ne izgradi, kako bi se smanjile nesreće stranih državljana koji za tranzit iz zapadnih zemalja prema jugoistoku idu preko naše Županije, potrebno je sljedeće:
- s obzirom da na našem području imamo navedeni problem, vlasnik i upravitelj cesta mora informirati vozače o opasnostima vozačkog umora i mogu postaviti ‘rumble strips‘ (vibracijske trake) na rubove i sredinu ceste. ‘Rumble strips‘, odnosno zvučne ili vibracijske trake koje se rade hrapavljenjem dijela ceste, glodanjem ili nanošenjem tankih reljefnih slojeva. Zvučne trake predstavljaju jednostavan i jeftin način upozoravanja vozača (ili buđenja) jer proizvode glasnu buku i podrhtavanje vozila što upozorava vozača da je skrenuo s ceste (npr. predio Dubac gdje je više života izgubljeno u prometnim nesrećama u kojima su sudjelovali strani državljani). S napretkom tehnologije pojavljuju se i razni uređaji koji alarmiraju vozača kad dođe do promjene u vožnji. Jedan od načina prevencije je i projekt udruge Sigurnost u prometu "Ako si umoran, zaustavi se" koji je implementiran 2016. te je pokazao izvrsne rezultate. Vijeće za prevenciju Dubrovačko-neretvanske županije može navedeni projekt dodatno poboljšati i postaviti bolje i modernije svijetleće obavijesti, te informirati strane vozače o opasnostima dugotrajne vožnje, pojašnjava Pavela te dodaje:
- Turistička zajednica tijekom ljetnih mjeseci svoje djelatnike ili učenike preko Student servisa u suradnji s policijom, može postaviti na graničnim prijelazima, kako bi dijelili obavijesti (posebno izrađene letke na više jezika) s upozorenjima koja sadrže obavijesti o opasnostima dugotrajne vožnje i vozačkog umora. Znamo da smo imali i sukobe mještana Konavala i stranih državljana, na ovaj način bi se i to izbjeglo u budućnosti, kvalitetnim informiranjem. Dodatna vidnost policijskih službenika na državnoj cesti D8, selektivna kontrola i zahvaćanje sve većeg broja vozila stranih državljana. Postoji cijeli niz dodatnih mjera i radnji, ali sve se svodi na isto, na to da moramo raditi na sustavnoj prevenciji i edukaciji te prepoznavanju opasnosti, a nikako da budemo inertni i postanemo posljedično društvo koje djeluje tek kada se posljedica dogodi, kazuje Pavela.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....