StoryEditor
Dubrovnik‘BURA‘ PRED SJEDNICU GV

Borimo se za opstanak, a gradonačelnik ide sa zabranom iako u Dubrovniku nema ni kruzera ni turista!

Piše Kristina Filičić
3. lipnja 2020. - 18:31
 Tonči Plazibat/HANZA MEDIA
Novim Pravilnikom o prometovanju Ulicom branitelja Dubrovnika u smjeru kretanja Boninovo – Pile koji će se sutra naći pred dubrovačkim gradskim vijećnicima, kretanje tom dionicom bit će dostupno isključivo autobusima javnog gradskog prijevoznika Libertas, te vozilima s posebnom dozvolom Grada Dubrovnika. Dozvolu nadležnog gradskog Upravnog odjela moći će ishoditi oni koji budu zadovoljavali propisane uvjete, među kojima i europsku ekološku normu motornih vozila EURO6.

image
Sa Boninova prema Pilama moći će samo Libertasovi autobusi i vozila sa posebnom dozvolom


Cijela priča počela je još krajem prosinca lani, prije naznaka korona krize, kada se prometovanje spomenutom dionicom zabranilo taksistima koji su je do tada uredno koristili, a sve radi smanjenja gužvi. Odluka o kojoj će glasati Gradsko vijeće, izazvala je buru negodovanja pogotovo među taksistima i autobuserima , ponajviše onima koji prevoze putnike s kruzera na Pile,  koji su kako tvrde,  ovim gradskim potezom dobrano zakinuti.
 

Skuplje 12 kuna


- Krajem prosinca prošle godine gradonačelnik Franković je donio zaključak o zabrani prometovanja taksista iz pravca Boninovo prema Pilama, postavljen je znak zabrane i nas su kažnjavali. Prilagođavali smo se. Kad je došla korona pustili su nas niz Boninovo. Tek sada vidimo da je na sjednici GV-a prijedlog Pravilnika. Vidimo da će to tek sad stupiti na snagu a do sada su nas kažnjavali zbog toga, evo već pet mjeseci. A taksi usluga je po zakonu javni prijevoz putnika. Mi spadamo u istu kategoriju s javnim gradskih prijevozom – kaže taksist Ivica Smoljko iz Plavog taksija. Do povratka turizma, trenutno vozi svega 5 do 10 posto autotaksi vozila pa nije za uvođenje zabrana.

image
Ivica Smoljko u radio-centru Plavog taksija


- Uvoditi zabrane prometovanja kojima se produžuje put, smanjuje profit a građanima jer se voze duže povećava cijena. Recimo Pile – bolnica taksimetar kuca 30 kuna, a bolnica – Pile 42 kune. Eto kolika je razlika sugrađanima sada jer ih se vozi dužim putom. A mi trenutno vozimo samo građane. Sad se od Boninova do Pila može nogomet igrati, nema prometa. I da mi u ovoj situaciji stvaramo gužvu to je suludo. Ako opet taksisti budu stvarali gužve jesam za redukcije ali bi domaćoj čeljadi trebalo omogućiti jeftini taksi prijevoz, da što prije dođu do svog radnog mjesta. Zašto ovo sada rade stvarno ne znam - negoduje Smoljko.

image

 
CROPIX


Prema novom Pravilniku, dozvola će se izdati za sve autobuse koji prevoze putnike s brodova na kružnim putovanjima iz Luke Gruž na Pile, a koji ne uključuje izlet, uz, ispunjenje određenih uvjeta. A uvjeti su: ovlaštenje podnositelja zahtjeva za prijevoz putnika iz Luke Gruž na Pile (npr. ugovor o koncesiji sklopljen s Lučkom upravom Dubrovnik, pisani ugovor o obavljanju prijevoza putnika sa brodova na kružnim putovanjima iz Luke Gruž na Pile i sl.), izjavu da će podnositelj zahtjeva na temelju izdane dozvole obavljati isključivo prijevoz putnika sa brodova na kružnim putovanjima iz Luke Gruž na Pile, a koji ne uključuje izlet te udovoljavanje europskoj ekološkoj normi motornih vozila EURO 6 (prometna dozvola). Upravo ovaj potonji je zasmetao dubrovačkim autobuserima, jer se 'ta eko norma uvodi samo za autobuse za goste s kruzera iz smjera luke prema Pilama, a svi ostali autobusi koji će ići recimo na izlete i u krajnjem slučaju autobusi javnog gradskog prijevoznika koji će voziti istom tom trasom ne moraju imati tu eko normu'.

 

Kršenje niza zakona


- Zatečeni smo bili da će u momentu kad smo se borili za opstanak i preživljavanje firmi, gradonačelnik ići s time, pogotovo u trenutku kad nema ni kruzera ni ičega. Kontaktirali smo naš sindikat prometa i veza i sve nadležne institucije, te odvjetnike tako da je strah dosta manji od svega što bi moglo izići zato što su sve te nadležne institucije potvrdile naše sumnje da će u slučaju donošenja predložene odluke Grad Dubrovnik prekršiti čitav niz zakona RH pa čak i Ustav RH. Stvarno očekujemo da će točka biti povučena sa sjednice. U slučaju da se donese bez pravnog uporišta, Udruga će poduzeti mjere kako bi se izborili za naša prava – kaže predsjednica Udruge autobusera 'Ragusa bus' Vesna Lukić.

image
Vesna Lukić, Udruga autobusera Ragusa Bus
Božo Radić/CROPIX


Nezadovoljstvo prijedlogom novog Pravilnika o prometovanju Ulicom branitelja Dubrovnika izrazili su i predstavnici oporbenih stranaka. Za gradskog vijećnika MOST-a Mara Kristića izmijenjeni Pravilnik 'nema uporište u zdravom razumu'.

- Osim što zakonski ne može opstati zbog različitih diskriminatornih elemenata ona nije ni opravdana s obzirom na okolnosti u kojima trenutno živimo, te da sezona neće biti ni blizu očekivanju. Uvoditi takvu vrstu regulacije koja će dodatno otežati gospodarskim subjektima ionako iznimno ugroženo poslovanje, nije primjereno. Osobno ću se zauzeti da se ta točka skine s dnevnog reda – poručuje Kristić. Smatra kako postoje rješenja koja mogu zaštiti domaće autobusere i taksiste ali 'za to treba uključiti sve vijećnike i postići konsenzus a ne donositi proizvoljna rješenja'.

image
Maro Kristić, Most


Na pitanje o diskriminatornim elementima u novom Pravilniku koje spominje, Kristić navodi:
- Primjerice kod samog motora i njegovih karakteristika. Postoje vozila javnog prijevoznika Libertas koja ne zadovoljavaju normu EURO6 a ona će moći prometovati tom dionicom, dok svi ostali privatnici koji ne zadovoljavaju tu normu će morati ići okolo – kaže Kristić i poručuje kako je protiv odluke bio i prije koronakrize jer 'to nije način ni rješenje'.


Uništit će 150 obitelji


- Ono što koronavirus nije uspio, sigurno će gradonačelnik Franković: nezakonitim i jednostranim odlukama (zabranama) uništit će 150 obitelji koji žive od prijevoza gostiju s kruzera. Umjesto da se bavi gospodarskim olakšicama, Franković želi novim nezakonitim zabranama isključiti iz tržišta već ionako desetkovane autoprijevoznike – kaže gradskih vijećnik SDP-a Jadran Barač i navodi kako je prijedlog Pravilnika problematičan iz više razloga.

- Gradsko vijeće bi trebalo uvesti nove kategorije regulacije prometa: ekološku normu motornih vozila EURO6 i Ugovor o koncesiji s Lučkom upravom. Spomenute kategorije kao uvjete za korištenje prometnica Zakon o sigurnosti prometa na cestama ne poznaje i kao takve ne mogu biti osnova za regulaciju prometovanja nerazvrstanim cestama. Zapravo je na ovaj način nezakonito uspostavljen pravni temelj za donošenje „Pravilnika“ kojim se uvodi diskriminacija na području povremenog prijevoza putnika – smatra Barač i nastavlja:


image
Jadran Barac, SDP
Božo Radić/CROPIX


- Prema najavi gradonačelnika Frankovića, transfere gostiju s kruzera će u tom slučaju isključivo obavljati gradska tvrtka Libertas d.o.o. s novonabavljenim zglobnim autobusima, uvjetovanjem vrste autobusa koji udovoljavaju EURO 6 normi su samo pravna konstrukcija kojom se nezakonito eliminiraju iz poslovanja svi drugi gospodarski subjekti. Postavlja se pitanje koji je motiv ovog nezakonitog oduzimanja posla privatnim autobusnim prijevoznicima. Prometne gužve i ekologija sigurno nisu – zaključuje Barač i dodaje kako će SDP biti protiv ove odluke te će 'poduzeti sva pravna sredstva kako bi svim sudionicima na tržištu turizma pomogli u ravnopravnom sudjelovanju u gospodarskim aktivnostima'.
 

Izgurati samostalno


I u DDS-u nisu za ovakva ograničenja u ovom trenutku.

- Bilo bi nam drago da se nije ni kretalo s time krajem prošle godine iako je tada izgledalo kao možda neophodno. U sadašnjoj situaciji, mislimo da je bespotrebno. Obrazloženje je bilo da se u to ide zbog gužvi, a mislim da ih ove godine neće biti– kaže gradski vijećnik DDS-a Ivan Jelčić. Taksisti su, smatra, u ovom trenutku više zakinuti jer zabranom prometovanja s Boninova na Pile moraju 'praviti đir oko Grada pa je i usluga skuplja', a gužva je samo preseljena na drugo mjesto.

image
Ivan Jelčić DDS


- Puno korisnije bi bilo, ne zbog gužve nego sigurnosti pješaka, kontrolirati da se ne vozi baš sto na sat niz Boninovo. Jer postoje dijelovi na kojima majke s kolicima, ljudi u kolicima ne mogu proći a da im glava nije u torbi. Na to bi trebalo usmjeriti pažnju a ne točno specificirati boju auta, koliko konja ima motor i koji Euro 5 ili 6. Jer kad vas pregaze, svejedno vam je je li pet ili šest – kaže Jelčić i pita se da je i normalna sezona 'koliko bi Grad i Libertas imali uopće mogućnosti izgurati samostalno vožnju gostiju s kruzera?'

image
CROPIX


Na sjednici GV-a pred vijećnicima će se naći i dopuna Odluke o uređenju prometa na području Grada Dubrovnika kojom se utvrđuju uvjeti i pravila uređenja prometa na javnim površinama na dubrovačkom području. Predloženom dopunom Odluke omogućuje se da Gradsko vijeće, po potrebi, utvrđuje uvjete korištenja nerazvrstanih cesta na području Grada Dubrovnika radi poboljšanja sigurnosti i zaštite sudionika u prometu, zaštite okoliša, sprječavanja ili smanjenja prometnih zagušenja, korištenja parkirališta.
06. svibanj 2021 07:28